- Az sem vagy képes megérteni először, hogy tűpontos számítás helyett első körben minimális nagyságrendi analízst nézzél.
- Ha az kihozza azt, hogy kb. semmi értelme vagy bukta az egész, akkor tűpontossággal számolni semmi értelme.
Na akkor ezek után huszadjára is,.mert a nyuszi körbepontozása lárhatóla nem elég. (Viszont ezek után megint felmerül, hogy a 400 oldalals "körbepontozásból" ki és mit fog megérteni...) Legyen a példa a Szu-27Sz.
- Az AL-31 11 km magasn M1.0 táján 5 tonna tolóerővel bír, a két hajtóműnél ez 10 tonna. A hajtómű görbéket linkeltem már az F-15 írásban is benne vannak.
- A Szu-27 gép ASF konfigban meg van minimális keróval és 2xAAM + ECM pod is ~20 tonna. A minimálits itt értsd tényleg szó szerint, kb. 2,5 tonna kerót jelent, mert az összes többiet elviszi a pilóta, a függesztők és a minimális mennyiségű AAM és ECM pod.
- Amikor a normál irányú komponenshez képest nincs kitérítés (TVC) akkor képesek ASF konfigban a vadászgépek 10 km magasan kb. 4-4,5 fokos állandó szögesebeségere a Ps = 0 esetén. Ezt tudja az F-16CJ, túl nagy eltérés nincs a csúcskat gépek között ez ~2G-s forduló. Az eltérések tized G tartományban vannak a gépek között azonos AAM mennyiség és fuel ratio esetén. (Az F-16CJ tud ennyit 26 ezer font tömeggél és 50-es DI-vel, ez kb. 2xAAM, pótos nuku és ECM pod és cirka 55% belső keró.)
- Ehhez képest rondít bele a helyzetbe a TVC. A TVC hatása kettős. Először is mivel a tolóerő nem a gép súlypontján meg keresztül kitérítéskor, ezért a gépet forgatni akarja akkor is a saját súlypontja körül, ha éppen nem kéne. Erre majd térjünk vissza később. A második az, hogy a kitérítés miatt érintő és sugárirányú erőt is fejt ki egy állandó szögsebsségű fordulóban.
- 30 fokos kitérítés esetén 50 kN eredeti érintő irányú erőből lesz 25 kN normál és 43,3 kN érintő irányú komponens. Ez középiskolai matek, semmi több. Két hajtóműnél ezt szorozd fel kettővel.
- Ha esetleg azzal jönnél, hogy a Szu-27 jobb, mint az F-16 - mert jenkifan, hülye vagyok - akkor most jön a legvarázslatosabb rész. Minél nagyobb képességet tételezel fel natúrban, annál kisebb a TVC nyeresége. Tehát, ha a Szu-27 mondjuk 2.5G-t tudna, akkor nemhogy jobb, de rosszabb a helyzet.
- Szu-27 esetén tehát 2G esetén 40 tonna felhajtó erő kell natúrban, hogy tartsad 2G-s állandó fordulót és a gép sem lassul, amihez cirka 10 tonna tolóerő kell.
- Mi van, ha a TVC mopndjuk 30 fokban kitér? A TVC ad +2x2,5 = 5 tonnát, ez egészem pontosan 0,25G nyereség de úgy, hogy az előrehajtó erő kb. 15%-a elvszik, ami viszont azt jelenteni, hogy 2G állandü fordulóhoz sem elég az előre hajtó erő, nemhogy 2,25G-nél, tehát a gép lassulni fog.
- Akkor réjünk vissza TVC másik hatására arra, hogy a súlypont körül forgat. Itt jön az, hogy mivel az erő támadáspontja nem a súlyponton megy át a gépet is forgatni akarja a tolóerő. Hoppá...
- Ugye az még megvan, mikor leírtam, hogy állandósul fordulóban a gép forog a saját tengelye körül és mint tömegpont egy körpályán mozog? Ez a kettő szinkronban van. A kormányszervek előállítják a szükséges forgató erőt, hogy az adott állásszöben tartják a gépet, és az állásszög miatt a gép egészén ébred a felhajtóerő a fordulóhoz. Ha a kettő nincs szinkronban, akkor a TVC plusz normál erő nyereségnél a kormányszerveknek korrigálniuk kell, ami viszont plusz légellenálást jelent. A túlságosan nagy forgató hatásnak ellen kell tartani, tehát a nyereség egy részét el is dobod. Ezért van az, hogy nagyobb sebességnél a TVC blokkol, mert nem tudod ezt megtenni. A gép eléri natúr képességének ahatárát és a TVC olyan szükséges komenzációkat okozhat, hogy akkor inkább ne is működjön.
Zord, Allesmor és Kővári közül együkik vagy talán már mind mutatott olyan képeket a demókból, ahol ez még kis magasságon is lászik, hogy a kormány szervek "logikátlanul" mozognak. Pont emiatt. A TVC miatt egyes esetekben be kell avatkozni ilyenkor. Kis sebességnél mikor tényleg az akarod, hogy pörögj forogj, akkor ok, csinálhatod ezt, de nagy sebességnél meg szívás
Ez így megfelel? Mennyire részletezzem még? Most is ezt írom, ahelyett, hogy dogloznék máson. Az ilyenek miatt nem halad a nagy projekt...
Jobban, sokkal jobban részletezd. Hol van itt az modellezve, hogy nagy magasságban nem csak a tolóerő, és így a felhajtóerő "kopik" el, hanem a kormányfelületek hatékonysága is, többek közt a kisebb légsűrűség miatt? F-16 C és a Su-27 legacy gépek valóban ha mindig mindent tömeg/tolóerő alapján nézel egy kategória, de a sárkány és annak vezérlése, kormányfelületek kialakítása, légellenállás alapján nem. Ezek apró dolgok, amelyekkel nem számolsz. S most még csak a "sustained - kitartott" manőverekről beszéltünk, a maximális elérhető "instantaneous - pillanatnyi" ról nem, ahol nyilvánvalóan a legnagyobb lesz ennek a rendszernek az előnye, pláne ott, ahol lomhán reagál a gép már nagy magasságban, nem csak a felhajtóerő, de az alacsony légsűrűség miatt kopó kormányfelületkre is. Hol számolunk az új direkt ehhez a TVC-s rendszerhez fejlesztett Fly-by-Wire szoftverekkel, azok hozadékaival?
Kis magasságban amire Kővári és másik is hoznak példát, hogy le kell tiltani-ellendolgozni egy légibemutatón a TVC-nek a kormányszerveknek a nagy pörgések, forgások közben, logikátlanul, ott pont két dolog teljesen más, mint nagymagasságban: VAN oxigénben dús levegő az elérhető MAX. tolóerőhöz, és kellő légsűrűség, hogy ez a kettő együtt kiadja azt, hogy csodálatos felhajtóerő és flottul operáló aerodinamikai kormányszerveid legyenek. Persze hogy tiltogat, és túl lehet terhelni. Na ez nagy magasságban úgy néz ki, hogy elkopik a tolóerőd, és az aerodinamikai kormányszerved hatásossága is. A TVC meg még mindig forgatja ott is a gépet, rásegítve akár a hossz tengely irányban végzett forgásra, roll rate-re, és javítja a csűrő lapok, valamint bármilyen más irányváltásnál az oldal és a magassági kormányok hatásfokát is ÚGY, hogy mivel már csökkent a tolóerő, és a kormányfelületeid hatékonysága is, nem fog ám az letiltogatni, mert nem lesz olyan G-erő, csak a lomhából jobb.
Konkrét számokat egyébként tudsz? Mennyi a fordulóköre a Szu-30MKK-nak, és mennyi a Szu-30MKI-nek, azonos tömeg mellett, 10km-en? Mert az F-16 szép is meg jó is, csak nincs belőle rendszerben TVC-s változat, és nem egyezik meg még a sárkány alapelvekben sem a Szuhojokkal. Nem tudom ezt fel lehet e fogni, de én konkrét típuscsaládról kérdeztelek, manőverekre lebontva másodpercben, nem arról, hogy az F-16 mit tud felhajtóerőben.