Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 779
18 036
113
He
Maszek kérdés. Neked mi a pontos szakirányod? Én nagy tételes alu hőkezelésért felelek mérnöki vonalon nem nemesíthető ötvözetekben utazva (havi 10 000 tonna átlag).
Helló.
Gépészmérnök vagyok + hegesztō szakmérnök. Egyedi gépgyártásban voltam 8 évet, utána szilárdsági vonalon voltam 1,5 évet (szilárdsági és dinamikai számolások: hullámvasút + szélenergia (pfej)), de júniusban váltottam, most vegyipar, hegesztōmérnök, újra

Itt fōként csōvezeték meg tartályok orrvérzésig, plusz anyagok alapján nálam landol szinte minden, ami
- nagyszilárdságú acél
- alu
- hōálló (rozsdamentes acéltól kezdve a nikkel-ötvözetekig)
- hidrogénnel kapcsolatos történetek
- javítások

Minél többet tanulok, annál jobban látom, hogy mennyi mindenhez nem értek még és milyen kevés az idō..
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
He

Helló.
Gépészmérnök vagyok + hegesztō szakmérnök. Egyedi gépgyártásban voltam 8 évet, utána szilárdsági vonalon voltam 1,5 évet (szilárdsági és dinamikai számolások: hullámvasút + szélenergia (pfej)), de júniusban váltottam, most vegyipar, hegesztōmérnök, újra

Itt fōként csōvezeték meg tartályok orrvérzésig, plusz anyagok alapján nálam landol szinte minden, ami
- nagyszilárdságú acél
- alu
- hōálló (rozsdamentes acéltól kezdve a nikkel-ötvözetekig)
- hidrogénnel kapcsolatos történetek
- javítások

Minél többet tanulok, annál jobban látom, hogy mennyi mindenhez nem értek még és milyen kevés az idō..

Székesfehérvár Köfém, hengermű vonalon 37. éve hőkezelő (első és egyetlen munkahely, de a szakközép is már alu ipari volt)..... Operátortól a terület mérnöki munkájáig, ebből 23 évet művezetősködtem is. Sajnos nincs diplomám, de azért egyedül álló a gyakorlati tapasztalat. 22 éve enyém a terület mérnöki része. Nem nemesíthető, hidegen hengerelt tételek hőkezelése, mint írtam havi 10 000 tonna felett, éves 130 000 tonna környékén. Beüzemeltem 70 tonnás és 7x 12 tonnás kemencéket is full paraméterezéssel. Nemrég még 50 tonnás homogenizáló kemencét is "fel" kellett paramétereznem (mert ugye oly sok szakember maradt e honban), bár ez azért oldalág már kicsit. Én is arra jöttem rá, hogy még ennyi rohadt év után is mindíg van új a szakmában, pedig az enyém több mint szűk terület (gyakorlatilag itthon ekkora méretben senki más)... Örülök !!!!
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
He

Helló.
Gépészmérnök vagyok + hegesztō szakmérnök. Egyedi gépgyártásban voltam 8 évet, utána szilárdsági vonalon voltam 1,5 évet (szilárdsági és dinamikai számolások: hullámvasút + szélenergia (pfej)), de júniusban váltottam, most vegyipar, hegesztōmérnök, újra

Itt fōként csōvezeték meg tartályok orrvérzésig, plusz anyagok alapján nálam landol szinte minden, ami
- nagyszilárdságú acél
- alu
- hōálló (rozsdamentes acéltól kezdve a nikkel-ötvözetekig)
- hidrogénnel kapcsolatos történetek
- javítások

Minél többet tanulok, annál jobban látom, hogy mennyi mindenhez nem értek még és milyen kevés az idō..
Vettem valami méregdrága alu forrasztó pálcákat. Rá van arra írva minden, a szilíciumtól a magnéziumig. Sose sikerült vele motorkerékpár alkatrészeket megjavítanom. Úgy csináltam, ahogy a videó mutatta, de csak szétégett, és a forraszanyag csak szétfutott rajta, mint a higany.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 779
18 036
113
Vettem valami méregdrága alu forrasztó pálcákat. Rá van arra írva minden, a szilíciumtól a magnéziumig. Sose sikerült vele motorkerékpár alkatrészeket megjavítanom. Úgy csináltam, ahogy a videó mutatta, de csak szétégett, és a forraszanyag csak szétfutott rajta, mint a higany.
Ott maradt az oxid és nem volt elég a hōbevitel. Az alu elvezette a hōt. Ez sajna elōfordul..
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 779
18 036
113
Székesfehérvár Köfém, hengermű vonalon 37. éve hőkezelő (első és egyetlen munkahely, de a szakközép is már alu ipari volt)..... Operátortól a terület mérnöki munkájáig, ebből 23 évet művezetősködtem is. Sajnos nincs diplomám, de azért egyedül álló a gyakorlati tapasztalat. 22 éve enyém a terület mérnöki része. Nem nemesíthető, hidegen hengerelt tételek hőkezelése, mint írtam havi 10 000 tonna felett, éves 130 000 tonna környékén. Beüzemeltem 70 tonnás és 7x 12 tonnás kemencéket is full paraméterezéssel. Nemrég még 50 tonnás homogenizáló kemencét is "fel" kellett paramétereznem (mert ugye oly sok szakember maradt e honban), bár ez azért oldalág már kicsit. Én is arra jöttem rá, hogy még ennyi rohadt év után is mindíg van új a szakmában, pedig az enyém több mint szűk terület (gyakorlatilag itthon ekkora méretben senki más)... Örülök !!!!
Kihaló félben lévō szakma egyik leginkább kihalás szélén álló tagja vagy. A hōkezelōs szaki ritka, mint a bukott közbeszerzés NER nélkül.

Az a baj, hogy az oktatást hazavágták. Ott maradsz egyetem után, rittyentesz egy PhD-t, részt veszel valami himi-humi projektben és adjunktus vagy egyetemi tanár leszel.

Az anyagtudomány mai oktatása egyenesen vicc. Korszerű könyv nincs, az idegen nyelv ismerete meg egyre kevésbé követelmény. Ilyen kiszalad a kérdés, honnan fog az illetō tovább fejlōdni!? Sehonnan. Az arc nō, a tudás nem. Aztán ebbōl jön, hogy a 25 éves bsc mérnök olyan hangnemet enged meg, amiért valahogy hajlamos lennék legfogni a kezét, hogy a fojtást nem bírja tovább...

A tömegbōl volt egy sejtésem, hogy melyik cég :). Hár igen, a hōkezelés - meg úgy a metallurgiai folyamatok mindegyike - esetében a hibás és a minōségi termék ugyanúgy néz ki, de az igénybe vetetōsége kicsit más...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A kiegészítés, még mielőtt megkérdezitek, azért nem használnak magnéziumos ötvözeteket a rep gép iparban, mert ennek is szar a korrózió tűrő képessége
..
De bizony hogy bőven használnak a repiparban is magnéziumtartalmú alu-ötvözeteket!! A magas Mg-tartalmú matériának Szergejnél elektron-öntvény a neve, és ebből készülnek/tek a berendezések rögzítő-bakjainak, csomópontjainak többsége, a kormányvezérlés bakjai, himbái, könnyűfém keréktárcsák, fékblokkok háza, stb. A korrózióra tényleg nagyon hajlamos, kristályközi korrózió esetén szivacsos lesz és úgy porlik el mint a kréta vagy a gipszkarton fal, ráadásul úgy ég mint a magnézium (de legalább elég nehéz meggyújtani)!! Airbusnál is találkoztam ilyen anyaggal, egy gyors-záras szárnypanelt leszerelve valami a fejemre esett, és kiderült hogy a fix szárny-panelnek a vége a gyors-zár patent-házával együtt pottyant le, csak az előtte leemelt kompozit-panel tartotta a helyén! Megette a kristályközi korrózió, 8-10 rétegben lehetett szétválasztani a panel anyagát. Azon a gépen vagy 15-20 ilyen felszegecselt elemet kellett cserélnünk. Szóval hiába hajlamos a korrózióra, meg jól is ég - de könnyű és merev, így a repiparban kikerülhetetlen a használata! Persze a korróziótól sokféle módon próbálják védeni, de főleg sósvizes tengeri/parti környezetben a legnagyobb probléma ez.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Vettem valami méregdrága alu forrasztó pálcákat. Rá van arra írva minden, a szilíciumtól a magnéziumig. Sose sikerült vele motorkerékpár alkatrészeket megjavítanom. Úgy csináltam, ahogy a videó mutatta, de csak szétégett, és a forraszanyag csak szétfutott rajta, mint a higany.

Ozy-val egyet értve azt tenném még hozzá hogy előtte valamilyen felület tisztítás kéne maratás, drótkefe, majd gyors magas áram erősségű hegesztés. Viszont ha az a cucc amit hegeszteni akarsz, az mondjuk öntött, akkor szinte reménytelen. Az öntött cuccok ráadásul magas szilicium tartalmúak általában, úgy hogy nem nagyon múkodik a dolog. Azt írd meg esetleg hogy mi az a konkrét alkatrész, amit hegeszteni szeretnél, mert az alaktrész leírásából Ozy-val meg tudjuk tippelni hogy mi az ötvözete.....
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
De bizony hogy bőven használnak a repiparban is magnéziumtartalmú alu-ötvözeteket!! A magas Mg-tartalmú matériának Szergejnél elektron-öntvény a neve, és ebből készülnek/tek a berendezések rögzítő-bakjainak, csomópontjainak többsége, a kormányvezérlés bakjai, himbái, könnyűfém keréktárcsák, fékblokkok háza, stb. A korrózióra tényleg nagyon hajlamos, kristályközi korrózió esetén szivacsos lesz és úgy porlik el mint a kréta vagy a gipszkarton fal, ráadásul úgy ég mint a magnézium (de legalább elég nehéz meggyújtani)!! Airbusnál is találkoztam ilyen anyaggal, egy gyors-záras szárnypanelt leszerelve valami a fejemre esett, és kiderült hogy a fix szárny-panelnek a vége a gyors-zár patent-házával együtt pottyant le, csak az előtte leemelt kompozit-panel tartotta a helyén! Megette a kristályközi korrózió, 8-10 rétegben lehetett szétválasztani a panel anyagát. Azon a gépen vagy 15-20 ilyen felszegecselt elemet kellett cserélnünk. Szóval hiába hajlamos a korrózióra, meg jól is ég - de könnyű és merev, így a repiparban kikerülhetetlen a használata! Persze a korróziótól sokféle módon próbálják védeni, de főleg sósvizes tengeri/parti környezetben a legnagyobb probléma ez.

Igen, de nem a felületen, a korróziónak leginkább kitett részeken. Bent a törzs szerkezetnél viszont sokkal könnyebb a korrózió védelem. Ráadásul az AlMg ötvözetnek meg van az a tulajdonsága, hogy ha hengerelt kemény (a leg magasabb szakító szilárdságú), akkor ehez meglehetősen rideg is, ergo fárasztást és vibrációt szarul tűri. Van technológiai különbség is, még hozzá alakítás technológiai. Amennyiben sajtolt az alaktrész, akkor NO magnéziumos ötvözet. Amennyibben hengerelt majd mélyhúzott, akkor AlMg féleség, de van esély ilyen összetételre is hogy AlMg4Mn0,8. Ráadásul az Mg-s alu ötvözetek ( szakirodalom kélyes hallgatása mellett) hajlamosak az állás közbeni szilárdság vesztésre, ezért egy kemény állapotú cucc utolsó technológiai lépése egy cca 140°C-os mesterséges öregítés is, ami azt jelenti hogy soha nem tudsz kalkulálni az ötvözetből kinyerhető maximális szilárdsággal...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 123
113
Na, majd ha az új gyártósorra költözik jövőre a Szu-35Sz (vagy SzK?) gyártása, akkor kiváncsi leszek a gépek minőségére.
Az a bajom, hogy a gépnek nincs egyetlen olyan részterülete, eleme, anyagfajtától függetlenül, ami ne volna gyányul összerakva.

  • A kabinkeret belsején a fekete festék már az új gépeken lepattogzik
  • A kabinkeret külső felületén ugyanez a helyzet
  • A műszerfal oldalsó paneljei alatti kábelezés szanaszét van, a kábelcsorda nincs összefogva
  • A HUD és a szélvédő között az előre néző szenzor háza nincs letakarva, a kábelezés szigetelőszalaggal van "megszerelve"
  • Sok helyen a kabinban utólag ecsettel van elmázolva az összerakás közbeni lemezsérülés
  • A különféle kiváltásoknál, lemezosztásoknál a bevonatot még a szerelés előtt de már a korrózióálló bevonat felvitele után munkálják meg, ezzel tönkretéve a felületet (eszerint sok a gyártási méret selejt)
  • A hajtómű gondolájának titán konstrukciója magánviseli az "ökörhugyozás" szintű hegesztési vonalvezetést. Rengeteg az utólagos felületi megmunkálás nyoma
  • A vízszintes vezérsík felületének 3/4-ét kitevő titánnal pontosan ugyanez a helyzet
  • A különféle szenzorok házai (van belőlük pár) peremén a tömítés erősen túlfolyik - igénytelenség
  • Az összes átadott gép festése rendkívül rövid idő alatt kifakul
Elsőre kb ennyi.
 
M

molnibalage

Guest
Na, majd ha az új gyártósorra költözik jövőre a Szu-35Sz (vagy SzK?) gyártása, akkor kiváncsi leszek a gépek minőségére.
Az a bajom, hogy a gépnek nincs egyetlen olyan részterülete, eleme, anyagfajtától függetlenül, ami ne volna gyányul összerakva.

  • A kabinkeret belsején a fekete festék már az új gépeken lepattogzik
  • A kabinkeret külső felületén ugyanez a helyzet
  • A műszerfal oldalsó paneljei alatti kábelezés szanaszét van, a kábelcsorda nincs összefogva
  • A HUD és a szélvédő között az előre néző szenzor háza nincs letakarva, a kábelezés szigetelőszalaggal van "megszerelve"
  • Sok helyen a kabinban utólag ecsettel van elmázolva az összerakás közbeni lemezsérülés
  • A különféle kiváltásoknál, lemezosztásoknál a bevonatot még a szerelés előtt de már a korrózióálló bevonat felvitele után munkálják meg, ezzel tönkretéve a felületet (eszerint sok a gyártási méret selejt)
  • A hajtómű gondolájának titán konstrukciója magánviseli az "ökörhugyozás" szintű hegesztési vonalvezetést. Rengeteg az utólagos felületi megmunkálás nyoma
  • A vízszintes vezérsík felületének 3/4-ét kitevő titánnal pontosan ugyanez a helyzet
  • A különféle szenzorok házai (van belőlük pár) peremén a tömítés erősen túlfolyik - igénytelenség
  • Az összes átadott gép festése rendkívül rövid idő alatt kifakul
Elsőre kb ennyi.
  • Mitől lehet ez? Nincs normális alakváltozást tűrő festékük?
  • Lásd előző.
  • Ezt még egy kezdő villanyszerelőnek sem néznék el szerintem sok helyen.
  • Lehet, hogy csak ideiglenes rögzítés, hogy ne károsodjon. Ha ez a végleges, akkor viszont tényleg elég "oroszos".
  • Ez esztétikai hiba vagy próbálják elrejteni a súlyosabb dolgokat?
  • Na ez tényleg durva...
  • Ehhez nem értek, de ez lényegében csökkent élettartamot fog jelenteni a gyenge kivitelezés miatt?
  • A legdrágább szerkezeti anyaggal ennyire trehányul dolgoznak?
  • Ezeket melyik képeken látni?
  • Erről adott esetben nem maga a gyártó tehet. Ha az orosz ipar csak szar festéket tud szállítani, akkor ő tehetetlen. Vagy a Szuhoj fejlesszen ki saját festéket? Vagy annak jele, hogy "úgy is jó lesz"? A fillérbaszás oroszos vetülete, hogy erre sem költenek?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 976
85 610
113
Na, majd ha az új gyártósorra költözik jövőre a Szu-35Sz (vagy SzK?) gyártása, akkor kiváncsi leszek a gépek minőségére.
Az a bajom, hogy a gépnek nincs egyetlen olyan részterülete, eleme, anyagfajtától függetlenül, ami ne volna gyányul összerakva.

  • A kabinkeret belsején a fekete festék már az új gépeken lepattogzik
  • A kabinkeret külső felületén ugyanez a helyzet
  • A műszerfal oldalsó paneljei alatti kábelezés szanaszét van, a kábelcsorda nincs összefogva
  • A HUD és a szélvédő között az előre néző szenzor háza nincs letakarva, a kábelezés szigetelőszalaggal van "megszerelve"
  • Sok helyen a kabinban utólag ecsettel van elmázolva az összerakás közbeni lemezsérülés
  • A különféle kiváltásoknál, lemezosztásoknál a bevonatot még a szerelés előtt de már a korrózióálló bevonat felvitele után munkálják meg, ezzel tönkretéve a felületet (eszerint sok a gyártási méret selejt)
  • A hajtómű gondolájának titán konstrukciója magánviseli az "ökörhugyozás" szintű hegesztési vonalvezetést. Rengeteg az utólagos felületi megmunkálás nyoma
  • A vízszintes vezérsík felületének 3/4-ét kitevő titánnal pontosan ugyanez a helyzet
  • A különféle szenzorok házai (van belőlük pár) peremén a tömítés erősen túlfolyik - igénytelenség
  • Az összes átadott gép festése rendkívül rövid idő alatt kifakul
Elsőre kb ennyi.


ezek csak esztétikai vagy komoly meghibásodást is magukban hordozó hibák?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 976
85 610
113
  • Mitől lehet ez? Nincs normális alakváltozást tűrő festékük?
  • Lásd előző.
  • Ezt még egy kezdő villanyszerelőnek sem néznék el szerintem sok helyen.
  • Lehet, hogy csak ideiglenes rögzítés, hogy ne károsodjon. Ha ez a végleges, akkor viszont tényleg elég "oroszos".
  • Ez esztétikai hiba vagy próbálják elrejteni a súlyosabb dolgokat?
  • Na ez tényleg durva...
  • Ehhez nem értek, de ez lényegében csökkent élettartamot fog jelenteni a gyenge kivitelezés miatt?
  • A legdrágább szerkezeti anyaggal ennyire trehányul dolgoznak?
  • Ezeket melyik képeken látni?
  • Erről adott esetben nem maga a gyártó tehet. Ha az orosz ipar csak szar festéket tud szállítani, akkor ő tehetetlen. Vagy a Szuhoj fejlesszen ki saját festéket? Vagy annak jele, hogy "úgy is jó lesz"? A fillérbaszás oroszos vetülete, hogy erre sem költenek?

Ez fillérbaszás és csak erre a gyárra jellemző.A SZU-30SzM gépek egymilliószor szebben vannak megcsinálva.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 648
18 820
113
35774451_994033404110778_4370296405281996800_n.jpg
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
  • Mitől lehet ez? Nincs normális alakváltozást tűrő festékük?
  • Lásd előző.
  • Ezt még egy kezdő villanyszerelőnek sem néznék el szerintem sok helyen.
  • Lehet, hogy csak ideiglenes rögzítés, hogy ne károsodjon. Ha ez a végleges, akkor viszont tényleg elég "oroszos".
  • Ez esztétikai hiba vagy próbálják elrejteni a súlyosabb dolgokat?
  • Na ez tényleg durva...
  • Ehhez nem értek, de ez lényegében csökkent élettartamot fog jelenteni a gyenge kivitelezés miatt?
  • A legdrágább szerkezeti anyaggal ennyire trehányul dolgoznak?
  • Ezeket melyik képeken látni?
  • Erről adott esetben nem maga a gyártó tehet. Ha az orosz ipar csak szar festéket tud szállítani, akkor ő tehetetlen. Vagy a Szuhoj fejlesszen ki saját festéket? Vagy annak jele, hogy "úgy is jó lesz"? A fillérbaszás oroszos vetülete, hogy erre sem költenek?

Volt hasonló tapasztalat. Anno az amcsi tulajok bevásároltak oroszéknál is, ott is vettek vagy 3db alu hengerművet. Volt egészen magas munka kultúrájú hengermű, de volt az alljának is az allja. Nekem mindíg az jut eszembe, ha valahol csúcs technikát raknak össze, de trehány hozzáállással, ott csak idő kérdése hogy mikor sínyli meg ezt a hozzáállást a termék minősége is.....
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Egyébként ez biztosan szúrja az oroszok szemét is nem véletlen lesz új gyártósor.

Az a gáz, ha az új gyártósoron ugyan azok a "szakik" szerelnek majd, ugyan azzal a mentalitással, akkor hasonló képek jöhetnek. Ezt hívják humán erőforrásnak, amit nem lehet hip-hop más minőségi szintre konvertálni.....
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage