Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 597
6 034
113
Na akkor! :) Találtam és kiemeltem egy villanásnyi képet a modernizált Su-33 cockpitről, egy Sziria feletti repülés a videon, amin látszik a cockpit egy része:

https://kepkuldes.com/image/H7WFOj

Itt az SVP-24 már be van épitve, és mint boki is mondta, kapott egy displayt, de nem olyan jelentős a változás, mint a boki féle Su-30M2 cockpit, hanem úgy tűnt, minden maradt a régi analóg mutatós cucc, csak az ősrégi CRT-t cserélték le a tabletnek megfelelő képernyőre.
 
  • Tetszik
Reactions: Python
M

molnibalage

Guest
A Szu-33 képes a Moskit hordozására és alkalmazására a középső függesztőn? Én úgy tudtam eddig, hogy nem és alig néhány kép van, ahol gépre tették? Azok csak marketing képek?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 109
82 822
113
moskit2.jpg

moskit2.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 420
63 682
113
Maga a Moszkit légi hordozása megelőzte a Szu-27K prototípusokat. Igen, ezeket, mert a Szu-33-as gépekre már egyátalán nem tették fel, míg azok, melyekre kizárólag a MAKSz előtti érában a kiállításokon felrakták, csak a Szu-33-asok T-10K jelű prototípusai voltak. Tehát, csak a pontosság kedvéért, amikor a T-10K gépeket még Szu-27K-nak nevezték (a nagy, kilencvenes évekbeli "számmisztika" előtt), akkor lehetett látni Moszkitot gépre függesztve.

Csakhogy szigorúan időrendben nem a Szu-27K volt az első gép, ami szóba jött, mint hordozóplatform, hanem a másodikként megépült 43-as Szu-27IB, vagy másképp a T-10V-2, a mai Szu-34-esek közvetlen őse.
A második, már dupla főfutókerekes prototípusra ugyanis felrakták a Moszkit súlymakettjét, de rögtön kettőt is!

3415.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Maga a Moszkit légi hordozása megelőzte a Szu-27K prototípusokat. Igen, ezeket, mert a Szu-33-as gépekre már egyátalán nem tették fel, míg azok, melyekre kizárólag a MAKSz előtti érában a kiállításokon felrakták, csak a Szu-33-asok T-10K jelű prototípusai voltak. Tehát, csak a pontosság kedvéért, amikor a T-10K gépeket még Szu-27K-nak nevezték (a nagy, kilencvenes évekbeli "számmisztika" előtt), akkor lehetett látni Moszkitot gépre függesztve.

Csakhogy szigorúan időrendben nem a Szu-27K volt az első gép, ami szóba jött, mint hordozóplatform, hanem a másodikként megépült 43-as Szu-27IB, vagy másképp a T-10V-2, a mai Szu-34-esek közvetlen őse.
A második, már dupla főfutókerekes prototípusra ugyanis felrakták a Moszkit súlymakettjét, de rögtön kettőt is!

3415.jpg
Kb. annyi értelmét látom, mint egy régi fotón, ahol egy F-16 vitt 4 db 2000 fontos LGB-t.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 420
63 682
113
Mai hír, hogy hivatalosan is elkezdődtek a modernizált Szu-30SzMD munkálatai. Első felszállást jövőre tervezik.

https://www.militarynews.ru/story.asp?rid=1&nid=512637&lang=RU

Szu-30SzMD, ahol a D, mint Dorabotannij, azaz átdolgozott-továbbfejlesztett, arra utal, hogy a homologizáció és a teljesítménynövelés jegyében ez is megkapja a Szu-35Sz hajtóműveit.
Ezen felül valószínű az avionika is módosul.
Ha ez azt is jelenti, hogy a Barsz helyére az Irbisz kerül, akkor célszerű lesz az orrkúpot is módosítani, a Pitot-csövet elhagyni, az orr két oldalán kisméretű Venturi csőpárokat kialakítani.
Ezen felül nem volna értelme kihagyni a MAWS-ot sem.
És így akkor már módosítani kellene a két kabin műszerfalait is, hogy a Szu-35Sz nagyméretű kijelzőire cseréljék le a jelenlegieket.
Mivel a cikk ezeket nem említi, de az SzMD-standard alapján a már most szolgálatban levő gépeket is módosítani akarják, így láthatjuk, hogy ez hatalmas munka lesz.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 109
82 822
113
Mai hír, hogy hivatalosan is elkezdődtek a modernizált Szu-30SzMD munkálatai. Első felszállást jövőre tervezik.

https://www.militarynews.ru/story.asp?rid=1&nid=512637&lang=RU

Szu-30SzMD, ahol a D, mint Dorabotannij, azaz átdolgozott-továbbfejlesztett, arra utal, hogy a homologizáció és a teljesítménynövelés jegyében ez is megkapja a Szu-35Sz hajtóműveit.
Ezen felül valószínű az avionika is módosul.
Ha ez azt is jelenti, hogy a Barsz helyére az Irbisz kerül, akkor célszerű lesz az orrkúpot is módosítani, a Pitot-csövet elhagyni, az orr két oldalán kisméretű Venturi csőpárokat kialakítani.
Ezen felül nem volna értelme kihagyni a MAWS-ot sem.
És így akkor már módosítani kellene a két kabin műszerfalait is, hogy a Szu-35Sz nagyméretű kijelzőire cseréljék le a jelenlegieket.
Mivel a cikk ezeket nem említi, de az SzMD-standard alapján a már most szolgálatban levő gépeket is módosítani akarják, így láthatjuk, hogy ez hatalmas munka lesz.

Még hozzá teszem, hogy az OKB Szuchovo és az Irkut közösen végzi a fejlesztési munkálatokat.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 420
63 682
113
Azért az általam elképzelt új orrkúp, ami a Szu-35Sz-hez lenne hasonló, nem is olyan egyszerű dolog.
A Szu-35Sz többek között azért is kapta meg az egyszer már használt 35-ös számot, mert a korábbi Szu-35-höz (T-10M) hasonlóan itt is fix az orrész.
A kúp levehető, de a Szu-27-esekétől eltérően az orrkúp nem hajtható fel, nincs meg a csavarorsós mechanizmus és a ferdén kialakított orrszekció határolókeret.
A Szu-30SzM ezen a téren is inkább egy Szu-27UB, mint egy Szu-35-ös.
Így néz ki ez egy Szu-27-esen és ez van a Szu-30SzM-en is:

4f9b1f738083499eb639133a329c4da9.jpg

Többek közt ezért is maradt az orrkúp közepén a Pitot-cső, ami a nagyfelbontású modern Irbisz-nél már hátrány lehet.
 
M

molnibalage

Guest
Mai hír, hogy hivatalosan is elkezdődtek a modernizált Szu-30SzMD munkálatai. Első felszállást jövőre tervezik.

https://www.militarynews.ru/story.asp?rid=1&nid=512637&lang=RU

Szu-30SzMD, ahol a D, mint Dorabotannij, azaz átdolgozott-továbbfejlesztett, arra utal, hogy a homologizáció és a teljesítménynövelés jegyében ez is megkapja a Szu-35Sz hajtóműveit.
Ezen felül valószínű az avionika is módosul.
Ha ez azt is jelenti, hogy a Barsz helyére az Irbisz kerül, akkor célszerű lesz az orrkúpot is módosítani, a Pitot-csövet elhagyni, az orr két oldalán kisméretű Venturi csőpárokat kialakítani.
Ezen felül nem volna értelme kihagyni a MAWS-ot sem.
És így akkor már módosítani kellene a két kabin műszerfalait is, hogy a Szu-35Sz nagyméretű kijelzőire cseréljék le a jelenlegieket.
Mivel a cikk ezeket nem említi, de az SzMD-standard alapján a már most szolgálatban levő gépeket is módosítani akarják, így láthatjuk, hogy ez hatalmas munka lesz.
Ez már felveti a kérdést, hogy a sárkányon (1 vs 2 személy) kívül mi eltérés lenne a kettő között? Mármint, ha hajtómű + radar + MAWS is van. A harcászati elektronika egyéb részei mondjuk még eltérhetnek és talán az integrált fegyverek, de így igen közel lehet a két típus egymáshoz. Sőt, mivel kétszemélyes a Szu-30, azért az nem hátrány sokszor...
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and hurci10

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 420
63 682
113
Ez már felveti a kérdést, hogy a sárkányon (1 vs 2 személy) kívül mi eltérés lenne a kettő között? Mármint, ha hajtómű + radar + MAWS is van. A harcászati elektronika egyéb részei mondjuk még eltérhetnek és talán az integrált fegyverek, de így igen közel lehet a két típus egymáshoz. Sőt, mivel kétszemélyes a Szu-30, azért az nem hátrány sokszor...
Eleve így kellett volna kezdeni.
Nem Szu-30SzM-et gyártani, hanem amolyan Szu-35SzUB-t. Csakhogy az nem lett volna azonnal realizálható, illetve a Szu-35Sz és a Szu-30SzM is inkább a gyárak saját portékái voltak, melyekkel egymást kiszorítva igyekeztek a sokéves hiátus után kielégíteni a RuAF igényeit.
Amíg volt pénz, semmi se számított (sokat ecseteltük itt a HTKA-n is).
Így feleslegesen lett diverz a flotta, háromféle hajtómű, négyféle radar, négy különféle vadászgép (Szu-27SzM3, Szu-30M2, Szu-35Sz, Szu-30SzM), melyeket most próbálnak úgyahogy egységesíteni.
Lássuk be, végül is ez is üzlet.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 466
19 050
113
Nem Szu-30SzM-et gyártani, hanem amolyan Szu-35SzUB-t.


Ez az!

Nincs egységes iparuk .
T-220 célpod meg 101ks-n ahelyett hogy 1-re koncentrálnának .
És ami a témához fűződik hogy úgy gyártották évekig az szu-30sm-et hogy már eleve elavult volt az elektronikája .
Most kezdhetnek mindent elölről amit 2012-ben elkezdtek .
 
M

molnibalage

Guest
Eleve így kellett volna kezdeni.
Nem Szu-30SzM-et gyártani, hanem amolyan Szu-35SzUB-t. Csakhogy az nem lett volna azonnal realizálható, illetve a Szu-35Sz és a Szu-30SzM is inkább a gyárak saját portékái voltak, melyekkel egymást kiszorítva igyekeztek a sokéves hiátus után kielégíteni a RuAF igényeit.
Amíg volt pénz, semmi se számított (sokat ecseteltük itt a HTKA-n is).
Így feleslegesen lett diverz a flotta, háromféle hajtómű, négyféle radar, négy különféle vadászgép (Szu-27SzM3, Szu-30M2, Szu-35Sz, Szu-30SzM), melyeket most próbálnak úgyahogy egységesíteni.
Lássuk be, végül is ez is üzlet.
Én most már teljesen elvesztem. Az Összefoglaló mellékletében írtam ezt-azt, te is ránéztél, a te kommentjeidből volt felépítve, de akkor át kellene fésülni és ki kéne egészíteni most már

Ez pontos ábra? Persze időben nem friss már...
a36674fac00d8ec87cd0ec523f0e5924.jpg


Akkor tételesen, hogy én mit tudtam eddig. Ezt kéne kiegészíteni és korrigálni.

Szu-30
Hajtómű: MMPP Szaljut Al-31F
Radar: N001 Mecs (mechanikus) vagy Fazotron N010 Zsuk-MSz (PESA)
Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok / proto maradt: ?

Szu-27SzM3
Hajtómű: AL-31F (?)
Radar: N001 (?) mechanikus
Gyártja: ?
Használó országok / proto maradt: Oroszország

Szu-27SzM, SzM2-vel mi lett?

Szu-30M
Hajtómű: ?
Radar: ?
Gyártja: ?
Használó országok / proto maradt: ?

Szu-30M2
Hajtómű: ?
Radar: ?
Gyártja: ?
Használó országok / proto maradt: ?

Szu-30K
Hajtómű: ?
Radar: ?
Gyártja: ?
Használó országok / proto maradt: ?

Szu-30MKK
Hajtómű:MMPP Szaljut Al-31F, nem tolóerő-vektorált
Radar: az első húsz N001 VEP a 21. példánytól kezdve Fazotron N010 Zsuk-MSz
Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok / proto maradt: Kína

Szu-30MKI, MKM, MKA MKA2 (?)

Hajtómű: NPO Szaturn AL-31FP, tolóerő- vektorált
Radar: N011 Barsz (PESA)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok / proto maradt: India (MKI), Algéria (MKA), Malajzia (MKM)

Szu-30MKV*
Hajtómű: ?
Radar: ?
Gyártja: ?
Használó országok / proto maradt: Venezuela

Szu-30MK2V*
Hajtómű: ?
Radar: ?
Gyártja: ?
Használó országok / proto maradt: Vietnám

*Az cirill --- angol átírás miatt mindkettő valahogy "V" betűs lett, de orosz MK2B és MKV. Legalábbis az orosz nyelvű ábrán így van...

Szu-30SzM
Hajtómű: MMP Szaljut AL-31FM-1, nem tolóerő- vektorált
Radar: ?
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok / proto maradt: Oroszország

Szu-35Sz
Hajtómű: NPO Szaturn AL-41F-1Sz, tolóerő vektorált
Radar: N035 Irbisz (PESA)
Gyártja:KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok / proto maradt: Oroszország

Szu-34
Hajtómű: MMP Szaljut AL-31FM-1 nem tolóerő- vektorált
Radar: Leninec B004 (PESA)
Gyártja:NAPO
Használó országok / proto maradt: Oroszország