Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
A Szu-33 képes a Moskit hordozására és alkalmazására a középső függesztőn? Én úgy tudtam eddig, hogy nem és alig néhány kép van, ahol gépre tették? Azok csak marketing képek?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 726
80 536
113
moskit2.jpg

moskit2.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Maga a Moszkit légi hordozása megelőzte a Szu-27K prototípusokat. Igen, ezeket, mert a Szu-33-as gépekre már egyátalán nem tették fel, míg azok, melyekre kizárólag a MAKSz előtti érában a kiállításokon felrakták, csak a Szu-33-asok T-10K jelű prototípusai voltak. Tehát, csak a pontosság kedvéért, amikor a T-10K gépeket még Szu-27K-nak nevezték (a nagy, kilencvenes évekbeli "számmisztika" előtt), akkor lehetett látni Moszkitot gépre függesztve.

Csakhogy szigorúan időrendben nem a Szu-27K volt az első gép, ami szóba jött, mint hordozóplatform, hanem a másodikként megépült 43-as Szu-27IB, vagy másképp a T-10V-2, a mai Szu-34-esek közvetlen őse.
A második, már dupla főfutókerekes prototípusra ugyanis felrakták a Moszkit súlymakettjét, de rögtön kettőt is!

3415.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Maga a Moszkit légi hordozása megelőzte a Szu-27K prototípusokat. Igen, ezeket, mert a Szu-33-as gépekre már egyátalán nem tették fel, míg azok, melyekre kizárólag a MAKSz előtti érában a kiállításokon felrakták, csak a Szu-33-asok T-10K jelű prototípusai voltak. Tehát, csak a pontosság kedvéért, amikor a T-10K gépeket még Szu-27K-nak nevezték (a nagy, kilencvenes évekbeli "számmisztika" előtt), akkor lehetett látni Moszkitot gépre függesztve.

Csakhogy szigorúan időrendben nem a Szu-27K volt az első gép, ami szóba jött, mint hordozóplatform, hanem a másodikként megépült 43-as Szu-27IB, vagy másképp a T-10V-2, a mai Szu-34-esek közvetlen őse.
A második, már dupla főfutókerekes prototípusra ugyanis felrakták a Moszkit súlymakettjét, de rögtön kettőt is!

3415.jpg
Kb. annyi értelmét látom, mint egy régi fotón, ahol egy F-16 vitt 4 db 2000 fontos LGB-t.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Mai hír, hogy hivatalosan is elkezdődtek a modernizált Szu-30SzMD munkálatai. Első felszállást jövőre tervezik.

https://www.militarynews.ru/story.asp?rid=1&nid=512637&lang=RU

Szu-30SzMD, ahol a D, mint Dorabotannij, azaz átdolgozott-továbbfejlesztett, arra utal, hogy a homologizáció és a teljesítménynövelés jegyében ez is megkapja a Szu-35Sz hajtóműveit.
Ezen felül valószínű az avionika is módosul.
Ha ez azt is jelenti, hogy a Barsz helyére az Irbisz kerül, akkor célszerű lesz az orrkúpot is módosítani, a Pitot-csövet elhagyni, az orr két oldalán kisméretű Venturi csőpárokat kialakítani.
Ezen felül nem volna értelme kihagyni a MAWS-ot sem.
És így akkor már módosítani kellene a két kabin műszerfalait is, hogy a Szu-35Sz nagyméretű kijelzőire cseréljék le a jelenlegieket.
Mivel a cikk ezeket nem említi, de az SzMD-standard alapján a már most szolgálatban levő gépeket is módosítani akarják, így láthatjuk, hogy ez hatalmas munka lesz.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 726
80 536
113
Mai hír, hogy hivatalosan is elkezdődtek a modernizált Szu-30SzMD munkálatai. Első felszállást jövőre tervezik.

https://www.militarynews.ru/story.asp?rid=1&nid=512637&lang=RU

Szu-30SzMD, ahol a D, mint Dorabotannij, azaz átdolgozott-továbbfejlesztett, arra utal, hogy a homologizáció és a teljesítménynövelés jegyében ez is megkapja a Szu-35Sz hajtóműveit.
Ezen felül valószínű az avionika is módosul.
Ha ez azt is jelenti, hogy a Barsz helyére az Irbisz kerül, akkor célszerű lesz az orrkúpot is módosítani, a Pitot-csövet elhagyni, az orr két oldalán kisméretű Venturi csőpárokat kialakítani.
Ezen felül nem volna értelme kihagyni a MAWS-ot sem.
És így akkor már módosítani kellene a két kabin műszerfalait is, hogy a Szu-35Sz nagyméretű kijelzőire cseréljék le a jelenlegieket.
Mivel a cikk ezeket nem említi, de az SzMD-standard alapján a már most szolgálatban levő gépeket is módosítani akarják, így láthatjuk, hogy ez hatalmas munka lesz.

Még hozzá teszem, hogy az OKB Szuchovo és az Irkut közösen végzi a fejlesztési munkálatokat.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Azért az általam elképzelt új orrkúp, ami a Szu-35Sz-hez lenne hasonló, nem is olyan egyszerű dolog.
A Szu-35Sz többek között azért is kapta meg az egyszer már használt 35-ös számot, mert a korábbi Szu-35-höz (T-10M) hasonlóan itt is fix az orrész.
A kúp levehető, de a Szu-27-esekétől eltérően az orrkúp nem hajtható fel, nincs meg a csavarorsós mechanizmus és a ferdén kialakított orrszekció határolókeret.
A Szu-30SzM ezen a téren is inkább egy Szu-27UB, mint egy Szu-35-ös.
Így néz ki ez egy Szu-27-esen és ez van a Szu-30SzM-en is:

4f9b1f738083499eb639133a329c4da9.jpg

Többek közt ezért is maradt az orrkúp közepén a Pitot-cső, ami a nagyfelbontású modern Irbisz-nél már hátrány lehet.
 
M

molnibalage

Guest
Mai hír, hogy hivatalosan is elkezdődtek a modernizált Szu-30SzMD munkálatai. Első felszállást jövőre tervezik.

https://www.militarynews.ru/story.asp?rid=1&nid=512637&lang=RU

Szu-30SzMD, ahol a D, mint Dorabotannij, azaz átdolgozott-továbbfejlesztett, arra utal, hogy a homologizáció és a teljesítménynövelés jegyében ez is megkapja a Szu-35Sz hajtóműveit.
Ezen felül valószínű az avionika is módosul.
Ha ez azt is jelenti, hogy a Barsz helyére az Irbisz kerül, akkor célszerű lesz az orrkúpot is módosítani, a Pitot-csövet elhagyni, az orr két oldalán kisméretű Venturi csőpárokat kialakítani.
Ezen felül nem volna értelme kihagyni a MAWS-ot sem.
És így akkor már módosítani kellene a két kabin műszerfalait is, hogy a Szu-35Sz nagyméretű kijelzőire cseréljék le a jelenlegieket.
Mivel a cikk ezeket nem említi, de az SzMD-standard alapján a már most szolgálatban levő gépeket is módosítani akarják, így láthatjuk, hogy ez hatalmas munka lesz.
Ez már felveti a kérdést, hogy a sárkányon (1 vs 2 személy) kívül mi eltérés lenne a kettő között? Mármint, ha hajtómű + radar + MAWS is van. A harcászati elektronika egyéb részei mondjuk még eltérhetnek és talán az integrált fegyverek, de így igen közel lehet a két típus egymáshoz. Sőt, mivel kétszemélyes a Szu-30, azért az nem hátrány sokszor...
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and hurci10

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ez már felveti a kérdést, hogy a sárkányon (1 vs 2 személy) kívül mi eltérés lenne a kettő között? Mármint, ha hajtómű + radar + MAWS is van. A harcászati elektronika egyéb részei mondjuk még eltérhetnek és talán az integrált fegyverek, de így igen közel lehet a két típus egymáshoz. Sőt, mivel kétszemélyes a Szu-30, azért az nem hátrány sokszor...
Eleve így kellett volna kezdeni.
Nem Szu-30SzM-et gyártani, hanem amolyan Szu-35SzUB-t. Csakhogy az nem lett volna azonnal realizálható, illetve a Szu-35Sz és a Szu-30SzM is inkább a gyárak saját portékái voltak, melyekkel egymást kiszorítva igyekeztek a sokéves hiátus után kielégíteni a RuAF igényeit.
Amíg volt pénz, semmi se számított (sokat ecseteltük itt a HTKA-n is).
Így feleslegesen lett diverz a flotta, háromféle hajtómű, négyféle radar, négy különféle vadászgép (Szu-27SzM3, Szu-30M2, Szu-35Sz, Szu-30SzM), melyeket most próbálnak úgyahogy egységesíteni.
Lássuk be, végül is ez is üzlet.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 427
18 842
113
Nem Szu-30SzM-et gyártani, hanem amolyan Szu-35SzUB-t.


Ez az!

Nincs egységes iparuk .
T-220 célpod meg 101ks-n ahelyett hogy 1-re koncentrálnának .
És ami a témához fűződik hogy úgy gyártották évekig az szu-30sm-et hogy már eleve elavult volt az elektronikája .
Most kezdhetnek mindent elölről amit 2012-ben elkezdtek .
 
M

molnibalage

Guest
Eleve így kellett volna kezdeni.
Nem Szu-30SzM-et gyártani, hanem amolyan Szu-35SzUB-t. Csakhogy az nem lett volna azonnal realizálható, illetve a Szu-35Sz és a Szu-30SzM is inkább a gyárak saját portékái voltak, melyekkel egymást kiszorítva igyekeztek a sokéves hiátus után kielégíteni a RuAF igényeit.
Amíg volt pénz, semmi se számított (sokat ecseteltük itt a HTKA-n is).
Így feleslegesen lett diverz a flotta, háromféle hajtómű, négyféle radar, négy különféle vadászgép (Szu-27SzM3, Szu-30M2, Szu-35Sz, Szu-30SzM), melyeket most próbálnak úgyahogy egységesíteni.
Lássuk be, végül is ez is üzlet.
Én most már teljesen elvesztem. Az Összefoglaló mellékletében írtam ezt-azt, te is ránéztél, a te kommentjeidből volt felépítve, de akkor át kellene fésülni és ki kéne egészíteni most már

Ez pontos ábra? Persze időben nem friss már...
a36674fac00d8ec87cd0ec523f0e5924.jpg


Akkor tételesen, hogy én mit tudtam eddig. Ezt kéne kiegészíteni és korrigálni.

Szu-30
Hajtómű: MMPP Szaljut Al-31F
Radar: N001 Mecs (mechanikus) vagy Fazotron N010 Zsuk-MSz (PESA)
Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok / proto maradt: ?

Szu-27SzM3
Hajtómű: AL-31F (?)
Radar: N001 (?) mechanikus
Gyártja: ?
Használó országok / proto maradt: Oroszország

Szu-27SzM, SzM2-vel mi lett?

Szu-30M
Hajtómű: ?
Radar: ?
Gyártja: ?
Használó országok / proto maradt: ?

Szu-30M2
Hajtómű: ?
Radar: ?
Gyártja: ?
Használó országok / proto maradt: ?

Szu-30K
Hajtómű: ?
Radar: ?
Gyártja: ?
Használó országok / proto maradt: ?

Szu-30MKK
Hajtómű:MMPP Szaljut Al-31F, nem tolóerő-vektorált
Radar: az első húsz N001 VEP a 21. példánytól kezdve Fazotron N010 Zsuk-MSz
Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok / proto maradt: Kína

Szu-30MKI, MKM, MKA MKA2 (?)

Hajtómű: NPO Szaturn AL-31FP, tolóerő- vektorált
Radar: N011 Barsz (PESA)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok / proto maradt: India (MKI), Algéria (MKA), Malajzia (MKM)

Szu-30MKV*
Hajtómű: ?
Radar: ?
Gyártja: ?
Használó országok / proto maradt: Venezuela

Szu-30MK2V*
Hajtómű: ?
Radar: ?
Gyártja: ?
Használó országok / proto maradt: Vietnám

*Az cirill --- angol átírás miatt mindkettő valahogy "V" betűs lett, de orosz MK2B és MKV. Legalábbis az orosz nyelvű ábrán így van...

Szu-30SzM
Hajtómű: MMP Szaljut AL-31FM-1, nem tolóerő- vektorált
Radar: ?
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok / proto maradt: Oroszország

Szu-35Sz
Hajtómű: NPO Szaturn AL-41F-1Sz, tolóerő vektorált
Radar: N035 Irbisz (PESA)
Gyártja:KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok / proto maradt: Oroszország

Szu-34
Hajtómű: MMP Szaljut AL-31FM-1 nem tolóerő- vektorált
Radar: Leninec B004 (PESA)
Gyártja:NAPO
Használó országok / proto maradt: Oroszország
 
M

molnibalage

Guest
Te tényleg nagyon elvesztél! :)
Pedig ennek a listának egy részét leokéztad... Ez volt a szöveg mellé.
------------------------------

Amikor azt írja bárki, hogy Szu-30, akkor az egy Su-27UB-ből – ez a kétüléses gyakorló változat – kifejlesztett nagy hatótávolságú, levegőben utántölthető repülőgépre gondol, ami valójában a Szu-27PU. Ez változatot a Szovjetunió végóráiban fejlesztettek ki, a Honi Légvédelem (PVO) számára. Ebből pár darabot vett át a légierő, a maradék állt a gyárudvaron. Ekkor jött az ötlet, hogy kapjon a gép földi célok elleni (kezdetben nem precíziós) csapásmérő kapacitást, miután a típusjelzés a szovjet, hellyel-közzel alkalmazott hagyományoknak megfelelően páros számozású lett, így lett Szu-30.

(Többfeladatúság nélkül akkoriban már esélytelen volt bárki komolyan kilépni az export piacra, ezért ez a fejlesztés elengedhetetlen volt.)

A Szu-30-ast még ebben a formában sem tudták eladni, de a fejlődés nem állhatott meg, így az OKB Szuhoj létrehozta az igazi multirole verziót, a kiterjedt fegyverzetű, többcélú Szu-30M változatot. Ennek export változata lett a ˝Kommerszant˝ azaz kereskedelmi modell, a Szu-30MK. A Szu-30MK időrendben első vevője lett Kína, így lett Szu-30MKK, ami egy többcélú (M), kereskedelmi (K), kínai (K) változat, nem orosz igények szerint lett fejlesztve.

Kicsivel később megkötötték az indiai üzletet is a jóval komplexebb MKI-ra, de ennek teljesítéséhez idő kellett, így az orosz fél réskitöltésként felajánlotta gyárudvarról az alap Szu-30 változatot, mivel Indiának korábban nem volt Szu-27-ese típusa. (Kína a ’90-es években vett Szu-27SzK és UB gépeket, ezért már valamennyire ismerték a családot.) Az eladást követően ezek a gép példányok is kereskedelmi verziók lettek, így típusjelük Szu-30K-ra változott. Ezek a gépek az MKI darabszámának felfutásáig maradtak az indiai légierőben.

Később ezek a réskitöltő gépek tovább értékesítődtek, vagy a fehéroroszokhoz, vagy valahová Afrikába kerültek. Menet közben volt egy izolált modell is, a mindössze pár darabos indonéz Szu-30KI "flotta". Ennek a változatnak az érdekessége, hogy együléses. Azaz napjainkban az egyetlen olyan Szu-27Sz leszármazott, ami levegőben utántölthető, többfeladatos (multirole) és az R-77-est is hordozhatja. Ennek fényében érthetetlen, hogy a későbbi Szu-27SzM/SzM3 programból kikerült orosz gépek miért nem kapták meg végül az utántölthetőséget, ha egyszer eltolták a KOLSz-t (infravörös célkereső gép orrán), hogy helyet csináljanak neki, ha ez a korábbi Szu-30KI-n már működött.A Szu-30KI-kből két darabot a Gromov intézet kapott meg, Anatolij Kvovcsur repülgetett velük a kilencvenes években a kétülésesek mellett, melyek viszont még most is megvannak.

Később Indonézia vett a Szu-30MK2-esből is, amely a kínai MKK azon változata, ami nem tartalmazza a kínai igényeket, mondhatni ˝jóárasított˝ általánosabb modell, mindenki másnak. Többek között Etiópia, Angola, Vietnam, akik vettek ebből. Az MK2-esből lett a venezuelai MKV, némi speciális igénnyel.

Közben haladt az Irkut-féle indiai ˝szuperhibrid˝, multirole verzió története is, ez lett az MKI, ahol az I jelentése indiai. Ennek nyomán készült el a maláj MKM és az algériai MKA változat is.

Ez idő táján a belorusz Baranovicsi repülőgép nagyjavító üzem is kapott engedélyt a Szuhojtól, hogy az alap Szu-30M képességeinek egy részét kiépíthesse a sima Szu-27UB gépein, ezek lettek így a Szu-27UBM változatok, melyek a beloruszon kívül még a kazah légierőben találhatók meg. H-29, H-31, KAB-500 és csak Szuhoj üzemeltetők közül egyedüliként a kazahoknál LITENING lézeres célmegjelölő konténer is integrálva lett. Ez utóbbi úgy jöhetett a képbe, hogy korábban a Szuhojnak el kellett végeznie a Litening integrációt a Szu-30MKM-re, mely történetben külön érdekesség, hogy a maláj fél kérésére az MKI avionikájának izraeli komponenseit más gyártókéra váltották ki, de a konténer mégis maradt.

A putyini döntés, miszerint fel kell számolni azt a tarthatatlan állapotot, hogy az orosz gyárak külföldre modernebb technikát szállítanak, mint belföldre, beindította a KnAAZ-nál és az Irkutnál a jókedvet. A döntést követően ugyanis a KnAAZ létrehozta a Szu-30MK2-ből az M2-est, míg az Irkut az MK (a harmadik karakter a vásárló ország betűkódja) alapján a ’K’ elhagyásával a Szu-30SzM-et, ahol az ’Sz’ a belföldi sorozatgyártott modellt jelenti.