Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Te tényleg nagyon elvesztél! :)
Pedig ennek a listának egy részét leokéztad... Ez volt a szöveg mellé.
------------------------------

Amikor azt írja bárki, hogy Szu-30, akkor az egy Su-27UB-ből – ez a kétüléses gyakorló változat – kifejlesztett nagy hatótávolságú, levegőben utántölthető repülőgépre gondol, ami valójában a Szu-27PU. Ez változatot a Szovjetunió végóráiban fejlesztettek ki, a Honi Légvédelem (PVO) számára. Ebből pár darabot vett át a légierő, a maradék állt a gyárudvaron. Ekkor jött az ötlet, hogy kapjon a gép földi célok elleni (kezdetben nem precíziós) csapásmérő kapacitást, miután a típusjelzés a szovjet, hellyel-közzel alkalmazott hagyományoknak megfelelően páros számozású lett, így lett Szu-30.

(Többfeladatúság nélkül akkoriban már esélytelen volt bárki komolyan kilépni az export piacra, ezért ez a fejlesztés elengedhetetlen volt.)

A Szu-30-ast még ebben a formában sem tudták eladni, de a fejlődés nem állhatott meg, így az OKB Szuhoj létrehozta az igazi multirole verziót, a kiterjedt fegyverzetű, többcélú Szu-30M változatot. Ennek export változata lett a ˝Kommerszant˝ azaz kereskedelmi modell, a Szu-30MK. A Szu-30MK időrendben első vevője lett Kína, így lett Szu-30MKK, ami egy többcélú (M), kereskedelmi (K), kínai (K) változat, nem orosz igények szerint lett fejlesztve.

Kicsivel később megkötötték az indiai üzletet is a jóval komplexebb MKI-ra, de ennek teljesítéséhez idő kellett, így az orosz fél réskitöltésként felajánlotta gyárudvarról az alap Szu-30 változatot, mivel Indiának korábban nem volt Szu-27-ese típusa. (Kína a ’90-es években vett Szu-27SzK és UB gépeket, ezért már valamennyire ismerték a családot.) Az eladást követően ezek a gép példányok is kereskedelmi verziók lettek, így típusjelük Szu-30K-ra változott. Ezek a gépek az MKI darabszámának felfutásáig maradtak az indiai légierőben.

Később ezek a réskitöltő gépek tovább értékesítődtek, vagy a fehéroroszokhoz, vagy valahová Afrikába kerültek. Menet közben volt egy izolált modell is, a mindössze pár darabos indonéz Szu-30KI "flotta". Ennek a változatnak az érdekessége, hogy együléses. Azaz napjainkban az egyetlen olyan Szu-27Sz leszármazott, ami levegőben utántölthető, többfeladatos (multirole) és az R-77-est is hordozhatja. Ennek fényében érthetetlen, hogy a későbbi Szu-27SzM/SzM3 programból kikerült orosz gépek miért nem kapták meg végül az utántölthetőséget, ha egyszer eltolták a KOLSz-t (infravörös célkereső gép orrán), hogy helyet csináljanak neki, ha ez a korábbi Szu-30KI-n már működött.A Szu-30KI-kből két darabot a Gromov intézet kapott meg, Anatolij Kvovcsur repülgetett velük a kilencvenes években a kétülésesek mellett, melyek viszont még most is megvannak.

Később Indonézia vett a Szu-30MK2-esből is, amely a kínai MKK azon változata, ami nem tartalmazza a kínai igényeket, mondhatni ˝jóárasított˝ általánosabb modell, mindenki másnak. Többek között Etiópia, Angola, Vietnam, akik vettek ebből. Az MK2-esből lett a venezuelai MKV, némi speciális igénnyel.

Közben haladt az Irkut-féle indiai ˝szuperhibrid˝, multirole verzió története is, ez lett az MKI, ahol az I jelentése indiai. Ennek nyomán készült el a maláj MKM és az algériai MKA változat is.

Ez idő táján a belorusz Baranovicsi repülőgép nagyjavító üzem is kapott engedélyt a Szuhojtól, hogy az alap Szu-30M képességeinek egy részét kiépíthesse a sima Szu-27UB gépein, ezek lettek így a Szu-27UBM változatok, melyek a beloruszon kívül még a kazah légierőben találhatók meg. H-29, H-31, KAB-500 és csak Szuhoj üzemeltetők közül egyedüliként a kazahoknál LITENING lézeres célmegjelölő konténer is integrálva lett. Ez utóbbi úgy jöhetett a képbe, hogy korábban a Szuhojnak el kellett végeznie a Litening integrációt a Szu-30MKM-re, mely történetben külön érdekesség, hogy a maláj fél kérésére az MKI avionikájának izraeli komponenseit más gyártókéra váltották ki, de a konténer mégis maradt.

A putyini döntés, miszerint fel kell számolni azt a tarthatatlan állapotot, hogy az orosz gyárak külföldre modernebb technikát szállítanak, mint belföldre, beindította a KnAAZ-nál és az Irkutnál a jókedvet. A döntést követően ugyanis a KnAAZ létrehozta a Szu-30MK2-ből az M2-est, míg az Irkut az MK (a harmadik karakter a vásárló ország betűkódja) alapján a ’K’ elhagyásával a Szu-30SzM-et, ahol az ’Sz’ a belföldi sorozatgyártott modellt jelenti.
 
M

molnibalage

Guest
Három különböző Szuhoj gépeket gyártó üzem van Oroszországban jelenleg, ezek a következőek:

1. NAPO Novoszibirszkben.

Itt készültek a Szu-24-esek és a kétezres években a Szu-34-esek is. A Szu-34-est ez az üzem fejlesztette ki. Jelenleg csak ezt a modellt gyártják. A Szu-34-esben MMP Szaljut AL-31FM-1-es hajtómű van, ami az alapváltozatnál 10kN-al erősebb és az élettartama is magasabb. Radarja a Leninec B004 PESA antennás radar.

2. Irkut (korábban IAPO) Irkutszkban

Fő profiljuk a TVC (tolóerő-vektorált) fúvócsöves NPO Szaturn AL-31FP hajtóművel szerelt Tyihomirov N011 Barsz radarral ellátott, digitális fly by wire (FbW) vezérlésű, kacsaszárnyas Szu-30MKI/MKA/MKM és SzM. Az előbbi hármas készült Indiának, Algériának és Malajziának, Indiának izraeli–angol–orosz avionikával, a mohamedán vevőknek francia–orosz és francia–svéd–orosz avionikával. A radarja a Tyihomirov tervezte N011 Barsz PESA antennás radar. A hajtómű tolóereje papíron azonos a klasszikus AL-31F-ével, csak van tolóerő-vektorálás.

Az AL-31FP-t Ufában az UMPO-nál készítik, ami szintén része a Szaturn-nal, Aviadvigatyel-el, Klimovval, Kuznyecovval, a Csernyisev gépgyárral közös United Engine Corporation-nek.

A konkurens MMPP Szaljut egy másik tömörülés része, de napjainkra a PAK-FA hajtóművének szánt ˝30-as gyártmány˝ miatt úgy fest beolvadnak ők is az UEC-be, ami végül is teljesen normális lenne.

Az Irkutnál készültek korábban a kétüléses Szu-27UB-k, így nem véletlen, hogy ezen alapszik a fentebb említett Szu-30-as variáns, amelynél az üzletet 1996 nyarán Farnborough-ban kötötték meg és az első felszállást 1997 nyarán már végre is hajtották. A modern idők legrövidebb fejlesztési periódusa ez, hiszen ez az akkori Szu-30MK-ból és Szu-37-ből létrehozott hibrid előtte nem létezett. A történet szépséghibája, hogy az igazán kulcsrakész gép az integrált nyugati elektronikával csak 2003-ra lett kész, viszont így se rossz, külön figyelembe véve, hogy az érdemi munkát az Irkut vitte mind a fejlesztésben, mind pedig az integrációban úgy, hogy eredetileg a már ideiglenesen leszállított Szu-30K gépek átalakítását kérte az indiai fél, nem pedig a komplett új gépeket.

Az Irkutnál alkalmazzák ma a legmodernebb technológiákat az orosz repülőiparban, itt vették alkalmazásba a legtöbb nyugati és japán megmunkáló központot, itt alkalmazzák a legtöbb, külföldön is képzett munkaerőt. Meg is látszik a minőségen. Jelenleg a második etap algériai MKA-t és a második csoport kazah SzM-et gyártják.

Emellett itt készül a Jak-130-as, a Be-200-as, itt végzik az A-50U modernizációt, itt készült az indiai AWACS az izraeli radarral, itt fejlesztik a Jak-152 kiképzőgépet, itt készül az MSz-21 utas gép a legújabb P&W PW1000G geared turbofan (bolygóműves) hajtóművel. Igaz, csak a prototípusba jut ebből a modern hajtóműből a szankciók miatt, de a második gépbe már az orosz Szolovjov/Aviadvigatyel PD-14-est rakják, ami külsőre elég modern jegyekkel bír és ahol szintén tervben van a geared turbofan kialakítás.

3. KNAAZ (korábban KnAAPO) az Amur-menti Komszomolszkban

Itt készült az összes együléses Szu-27P és Sz változat, az összes Szu-33-as, az összes Szu-27M (T-10M, vagy Szu-35, illetve Szu-37), itt készült az Sz-37 (későbbi nevén Szu-47) Berkut prototípusa, további itt készül a Szu-35Sz és az összes PAK-FA prototípus. A kilencvenes években a túlélés érdekében ide hozták át a korábban nem gyártott Szu-30-asok egy részét. Itt végezték el a Szu-27SzM és SzM3 modernizációt/építést is.

Ez utóbbiakból lettek rendre a kínai Szu-30MKK-k, melyek megkapták a hetedik Szu-27M prototípustól kezdve alkalmazott magasabb függőleges vezérsíkot (minden tandem kétüléses T-10-esnek magasabb a függőleges vezérsíkja, csak ilyet a KnAAPO nem gyártott, így használta azt, amije már volt a nagyobb orrú Szu-27M-jeihez), majd az MKK-ból kifejlesztett vietnámi, angolai, indonéz, MK2-esek és a venezuelai MKV gépek.

Ezek a Szu-30-asok a többi addigi KnAAPO produktumhoz hasonlóan az MMPP Szaljut Al-31F hajtóműveit kapták meg. Az AL-31F alapváltozatának navalizált verziója a Szu-33-asokban használt AL-31FSz-3. Itt minimális a tolóerőbeli növekmény, a hangsúly a korrózióvédelmen volt.

A venezuelai gépeknél az AL-31F-ek tolóerejét csökkentették, hogy az élettartam nagyobb lehessen.

A KnAAPO-féle Szu-30-asok alapból az N001 Mecs radart, vagy annak modernizált változatát, illetve a Fazotron N010 Zsuk-MSz radarját használják.

Miután az összes export Szu-30 változatot legyártották, Putyin elrendelte, hogy az orosz légierőnek is rendelkeznie kell modern többfeladatú gépekkel, így egyszerre kapott megrendelést a KnAAPO/KNAAZ és az Irkut is.

Az Irkut Szu-30SzM gépe fent említve volt, a KnAAZ gyártmánya az MK2-esen alapuló M2 lett. A KnAAZ nagy előnye volt, hogy az ő gépeikben sohasem volt külföldi avionika, minden rendszer hazai gyártású, így a domesztikálás egyszerűbben valósulhatott meg. Újítás volt, hogy az M2 is megkapta a Szu-34-esekben használt ˝42-es gyártmányt˝ erőforrásként (hajtómű), vagyis az MMPP Szaljut AL-31FM-1-est ami az alapverziónál erősebb 10kN-al a fékpadi tolóerőt nézve.

Szemben az Irkut 60+ darabos Szu-30SzM rendelésállományával, az orosz légierő igazából csak a kiöregedő UB-k pótlására dobott be a rendszerbe 16 darab Szu-30M2-est, melyek egy korábbi, de nem realizált külföldi megrendelésből maradtak vissza és még nem voltak készen. Amennyire én tudom, mindettől függetlenül még van a gyártósoron pár darab M2-es.

Azonban mostanra a fő profil a Szu-35Sz és a PAK-FA prototípusa. A Szu-35Sz fő avionikai újdonsága N035 Irbisz radar az N011 Barsz-on alapszik amelyet még a nyolcvanas években a Tyihomirov tervezett az N007 Zaszlon radar alapján, hogy az beférhessen a tervezett T-10M-ek orrába is. Az N035-ös fő újítása a Barsz-hoz képest az, hogy bár a sugáreltérítés passzív-elektronikus, de maga az antenna mechanikusan is kitéríthető. Ezen felül a hajtóműve az NPO Szaturn (mostanra UEC JSC) "117-es gyártmánya", vagyis az AL-41F-1Sz. Ez ma a legnagyobb teljesítményű utánégetős sugárhajtóműve az oroszoknak, ami harcászati repülőgépbe kerül. Hiszen az Aviadvigatyel D-30F6-osokat már a kilencvenes évek óta nem gyártják, a Kuznyecov hajtóművei meg stratégiai bombázókba kerülnek.

A PAK-FA gépek szintén ezeket a hajtóműveket kapják meg, de csak átmenetileg, hiszen a fő hajtómű már az UEC JSC "30-as gyártmánya" lesz. A PAK-FA radarja a Tyihomirov N036 AESA radar rendszer, ami egy fő és több különböző mellékantennából áll.

A kínai Szu-30MKK-k igazából közelebb állnak a Szu-27UB-hoz, mint az indiai MKI-k. A tolóerő-vektorálós indiai, vagy maláj, netán algériai gépek az Irkutnál készülnek, a hajtóművük pedig az NPO Szaturn-féle AL-31FP. A kínai gépek a KnAAPO/KNAAZ-féle Szu-30MKK-k, amelyek más országokban MK2-néven lettek értékesítve és ezekben a hajtómű sima, ˝klasszik˝ MMPP Szaljut-féle AL-31F. A hagyományos Szu-27UB-k is ugyanilyen hajtóművel vannak szerelve. A Szu-27UB-k eredeti gyártója viszont az Irkut, míg a KnAAPO korábban nem gyártott kétüléses gépet, az első ilyen típusuk az MKK/MK2. Amúgy az orosz légierőnek szánt változatok közül az SzM készül az Irkutnál és ez az MKI-n alapszik, míg az M2 készül a KNAAZ-nál az MK2 alapján.

Tehát, ha azt mondjuk ˝Szu-30˝ akkor az nem egy repülőgép, hanem egy kiterjedt típuscsalád, amit egyszerre két repülőgépgyárban készítenek, hajtóműveiket két külön tervezőiroda és két külön hajtóműgyár állítja elő, vagy N001 Mecs radarjuk van, vagy N011 Barsz (ezeket legalább a Tyihomirov tervezte), de például a kínai MKK kontingensből az első húsz N001VEP-el került leszállításra, míg a 21. példánytól kezdve N010 Zsuk-MSz-el, amit viszont a konkurens Fazotron cég készít. Az MKI/MKA/MKM/SzM kacsaszárnyas és teljes körű digitális FbW rendszerű a kormányvezérlése, amibe beintegrálták a TVC mozgatását is, az MKK/MK2/M2 FbW rendszere a régi analóg, csak a magassági kormányokra.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 420
63 682
113
Szu-30 (Szu-27PU)
Hajtómű: MMPP Szaljut Al-31F
Radar: N001 Mecs (mechanikus)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok Orosz Légierő, 1988-89 körül került átadásra, kb két századnyi. Levegőben utántölthető, a PVO számára készült, nagy őrjáratozási időre kialakított elfogó vadász.

Szu-27SzM3
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
Radar: N001 (jelentősen modernizált változat) mechanikus, levegőben nem utántölthető
Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok: Oroszország, kb három századnyi került átadásra, 2010-2017 között, jelenleg a modernizációs folyamata van előkészülőben

Szu-27SzM: kb két-három ezredniy készült, 2003 és 2007 között, korábbi Szu-27Sz és P gépek átépítésével. SzM2 csak terv maradt, nem volt rá szükség. KNAAZ (KNAAPO)

Szu-30M
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F,
Radar: képességnövelt N001
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok az első pár darabot Indonéziának adták el. A Szu-30-as (Szu-27PU) többfunkciós (M: Monofunkcionnij) verziója. A kilencvenes években az Orosz Légierő visszamondott Szu-27UB kvótájára készítette az IRKUT, komoly PR tevékenységgel keresve neki vevőket. Indonézia lett a befutó, a többi ország már új építésű gépeket vásárolt.

Szu-30M2
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
Radar: mint a Szu-27SzM3-asokban, levegőben utántölthető
Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok Orosz Légierő részére készült hazai változat, 2010 után került átadásra kb 16 darab. Az exportált MK2-esek hazai változata.

Szu-30K
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
Radar: Mint a Szu-30-asban (Szu-27PU)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok Ezek eredetileg a szovjet PVO számára készült Szu-27PU-k voltak, melyeket Indiának adtak el Szu-30K néven a Szu-30MKI program előzményeként, hogy Indiában is felkészüljenek a T-10-es gépcsalád üzemeltetésére. Ez is az 1996-os Szu-30MKI szerződés része volt, azzal az opcióval, hogy a program felfutásakor ezeket is átalakítják MKI standardra. Eltekintettek tőle, India végül orosz hozzájárulással továbbexportálta őket valahová Afrikába.

Szu-30KI
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
Radar: Mint a Szu-27Sz-ben
Gyártotta: KNAAZ (KNAAPO)
Együléses Szu-30-as, levegőben utántölthető. Lényegében egy levegőben utántölthető Szu-27Sz, az összes példány Indonéziában van (KI)

Szu-30MKK
Hajtómű:MMPP Szaljut Al-31F, nem tolóerő-vektorált
Radar: az első húsz N001 VEP a 21. példánytól kezdve Fazotron N010 Zsuk-MSz
Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok: Kína

Szu-30MKI, MKM, MKA MKA2 (?)

Hajtómű: NPO Szaturn AL-31FP tolóerő vektorált, 500kg plusz fékpadi tolóerő, kis mértékben teljesítmény növelt
Radar: N011 Barsz (PESA)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok: India (MKI), Algéria (MKA), Malajzia (MKM)

Szu-30MKV*
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F, de tolóerő csökkentett(!), 1 tonna mínusz fékpadi tolóerő, a nagyobb élettartam miatt.
Radar: Mint az MKK-ban
Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok: Venezuela

Szu-30MK2V
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
Radar: Mint az MKK-ban
Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok: Vietnám

Szu-30SzM
Hajtómű: NPO Szaturn AL-31FP tolóerő vektorált, kis mértékben teljesítmény növelt
Radar: N011 Barsz (PESA)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok: Oroszország, Továbbfejlesztése megkezdődött: Szu-30SzMD néven az NPO Szaturn AL-41F1-Sz hajtóműveit kapja meg.

Szu-33
Hajtómű: NPO Szaturn AL-31F-3Sz, tengeri üzemre felkészítve, növelt gázhő, kb 5-600kg plusz fékpadi tolóerő, gyorsabb gázreakció
Radar: Mint a Szu-27P-nél
Gyártja:KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok: Oroszország

Szu-35Sz
Hajtómű: NPO Szaturn AL-41F-1Sz, tolóerő vektorált, két tonna plusz fékpadi tolóerő, javított karakterisztika, jelentősen megnövelt teljesítményű
Radar: N035 Irbisz (PESA)
Gyártja:KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok: Oroszország, Kína

Szu-34
Hajtómű: MMP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
Radar: Leninec B004 (PESA)
Gyártja: NAPO
Használó országok: Oroszország
 
M

molnibalage

Guest
Szu-30 (Szu-27PU)
Hajtómű: MMPP Szaljut Al-31F
Radar: N001 Mecs (mechanikus)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok Orosz Légierő, 1988-89 körül került átadásra, kb két századnyi. Levegőben utántölthető, a PVO számára készült, nagy őrjáratozási időre kialakított elfogó vadász.

Szu-27SzM3
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
Radar: N001 (jelentősen modernizált változat) mechanikus, levegőben nem utántölthető
Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok: Oroszország, kb három századnyi került átadásra, 2010-2017 között, jelenleg a modernizációs folyamata van előkészülőben

Szu-27SzM: kb két-három ezredniy készült, 2003 és 2007 között, korábbi Szu-27Sz és P gépek átépítésével. SzM2 csak terv maradt, nem volt rá szükség. KNAAZ (KNAAPO)

Szu-30M
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F,
Radar: képességnövelt N001
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok az első pár darabot Indonéziának adták el. A Szu-30-as (Szu-27PU) többfunkciós (M: Monofunkcionnij) verziója. A kilencvenes években az Orosz Légierő visszamondott Szu-27UB kvótájára készítette az IRKUT, komoly PR tevékenységgel keresve neki vevőket. Indonézia lett a befutó, a többi ország már új építésű gépeket vásárolt.

Szu-30M2
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
Radar: mint a Szu-27SzM3-asokban, levegőben utántölthető
Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok Orosz Légierő részére készült hazai változat, 2010 után került átadásra kb 16 darab. Az exportált MK2-esek hazai változata.

Szu-30K
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
Radar: Mint a Szu-30-asban (Szu-27PU)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok Ezek eredetileg a szovjet PVO számára készült Szu-27PU-k voltak, melyeket Indiának adtak el Szu-30K néven a Szu-30MKI program előzményeként, hogy Indiában is felkészüljenek a T-10-es gépcsalád üzemeltetésére. Ez is az 1996-os Szu-30MKI szerződés része volt, azzal az opcióval, hogy a program felfutásakor ezeket is átalakítják MKI standardra. Eltekintettek tőle, India végül orosz hozzájárulással továbbexportálta őket valahová Afrikába.

Szu-30KI
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
Radar: Mint a Szu-27Sz-ben
Gyártotta: KNAAZ (KNAAPO)
Együléses Szu-30-as, levegőben utántölthető. Lényegében egy levegőben utántölthető Szu-27Sz, az összes példány Indonéziában van (KI)

Szu-30MKK
Hajtómű:MMPP Szaljut Al-31F, nem tolóerő-vektorált
Radar: az első húsz N001 VEP a 21. példánytól kezdve Fazotron N010 Zsuk-MSz
Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok: Kína

Szu-30MKI, MKM, MKA MKA2 (?)

Hajtómű: NPO Szaturn AL-31FP tolóerő vektorált, 500kg plusz fékpadi tolóerő, kis mértékben teljesítmény növelt
Radar: N011 Barsz (PESA)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok: India (MKI), Algéria (MKA), Malajzia (MKM)

Szu-30MKV*
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F, de tolóerő csökkentett(!), 1 tonna mínusz fékpadi tolóerő, a nagyobb élettartam miatt.
Radar: Mint az MKK-ban
Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok: Venezuela

Szu-30MK2V
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
Radar: Mint az MKK-ban
Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok: Vietnám

Szu-30SzM
Hajtómű: NPO Szaturn AL-31FP tolóerő vektorált, kis mértékben teljesítmény növelt
Radar: N011 Barsz (PESA)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok: Oroszország, Továbbfejlesztése megkezdődött: Szu-30SzMD néven az NPO Szaturn AL-41F1-Sz hajtóműveit kapja meg.

Szu-33
Hajtómű: NPO Szaturn AL-31F-3Sz, tengeri üzemre felkészítve, növelt gázhő, kb 5-600kg plusz fékpadi tolóerő, gyorsabb gázreakció
Radar: Mint a Szu-27P-nél
Gyártja:KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok: Oroszország

Szu-35Sz
Hajtómű: NPO Szaturn AL-41F-1Sz, tolóerő vektorált, két tonna plusz fékpadi tolóerő, javított karakterisztika, jelentősen megnövelt teljesítményű
Radar: N035 Irbisz (PESA)
Gyártja:KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok: Oroszország, Kína

Szu-34
Hajtómű: MMP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
Radar: Leninec B004 (PESA)
Gyártja: NAPO
Használó országok: Oroszország
Big like.
Ezt engedelmeddel majd egyszer a fenti szöveggel (ha pontos) lefordítanám angolra és kitenném több helyen.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 109
82 822
113
Kiegészítve...

Szu-30SzM
Használó országok: Oroszország, Kazahsztán, Örményország, Mianmar(SzME) Érdeklődő országok(rendelni akarnak): Belorusszia, Üzbegisztán
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 562
79 729
113
Szu-30 (Szu-27PU)
Hajtómű: MMPP Szaljut Al-31F
Radar: N001 Mecs (mechanikus)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok Orosz Légierő, 1988-89 körül került átadásra, kb két századnyi. Levegőben utántölthető, a PVO számára készült, nagy őrjáratozási időre kialakított elfogó vadász.

Szu-27SzM3
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
Radar: N001 (jelentősen modernizált változat) mechanikus, levegőben nem utántölthető
Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok: Oroszország, kb három századnyi került átadásra, 2010-2017 között, jelenleg a modernizációs folyamata van előkészülőben

Szu-27SzM: kb két-három ezredniy készült, 2003 és 2007 között, korábbi Szu-27Sz és P gépek átépítésével. SzM2 csak terv maradt, nem volt rá szükség. KNAAZ (KNAAPO)

Szu-30M
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F,
Radar: képességnövelt N001
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok az első pár darabot Indonéziának adták el. A Szu-30-as (Szu-27PU) többfunkciós (M: Monofunkcionnij) verziója. A kilencvenes években az Orosz Légierő visszamondott Szu-27UB kvótájára készítette az IRKUT, komoly PR tevékenységgel keresve neki vevőket. Indonézia lett a befutó, a többi ország már új építésű gépeket vásárolt.

Szu-30M2
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
Radar: mint a Szu-27SzM3-asokban, levegőben utántölthető
Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok Orosz Légierő részére készült hazai változat, 2010 után került átadásra kb 16 darab. Az exportált MK2-esek hazai változata.

Szu-30K
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
Radar: Mint a Szu-30-asban (Szu-27PU)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok Ezek eredetileg a szovjet PVO számára készült Szu-27PU-k voltak, melyeket Indiának adtak el Szu-30K néven a Szu-30MKI program előzményeként, hogy Indiában is felkészüljenek a T-10-es gépcsalád üzemeltetésére. Ez is az 1996-os Szu-30MKI szerződés része volt, azzal az opcióval, hogy a program felfutásakor ezeket is átalakítják MKI standardra. Eltekintettek tőle, India végül orosz hozzájárulással továbbexportálta őket valahová Afrikába.

Szu-30KI
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
Radar: Mint a Szu-27Sz-ben
Gyártotta: KNAAZ (KNAAPO)
Együléses Szu-30-as, levegőben utántölthető. Lényegében egy levegőben utántölthető Szu-27Sz, az összes példány Indonéziában van (KI)

Szu-30MKK
Hajtómű:MMPP Szaljut Al-31F, nem tolóerő-vektorált
Radar: az első húsz N001 VEP a 21. példánytól kezdve Fazotron N010 Zsuk-MSz
Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok: Kína

Szu-30MKI, MKM, MKA MKA2 (?)

Hajtómű: NPO Szaturn AL-31FP tolóerő vektorált, 500kg plusz fékpadi tolóerő, kis mértékben teljesítmény növelt
Radar: N011 Barsz (PESA)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok: India (MKI), Algéria (MKA), Malajzia (MKM)

Szu-30MKV*
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F, de tolóerő csökkentett(!), 1 tonna mínusz fékpadi tolóerő, a nagyobb élettartam miatt.
Radar: Mint az MKK-ban
Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok: Venezuela

Szu-30MK2V
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
Radar: Mint az MKK-ban
Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok: Vietnám

Szu-30SzM
Hajtómű: NPO Szaturn AL-31FP tolóerő vektorált, kis mértékben teljesítmény növelt
Radar: N011 Barsz (PESA)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok: Oroszország, Továbbfejlesztése megkezdődött: Szu-30SzMD néven az NPO Szaturn AL-41F1-Sz hajtóműveit kapja meg.

Szu-33
Hajtómű: NPO Szaturn AL-31F-3Sz, tengeri üzemre felkészítve, növelt gázhő, kb 5-600kg plusz fékpadi tolóerő, gyorsabb gázreakció
Radar: Mint a Szu-27P-nél
Gyártja:KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok: Oroszország

Szu-35Sz
Hajtómű: NPO Szaturn AL-41F-1Sz, tolóerő vektorált, két tonna plusz fékpadi tolóerő, javított karakterisztika, jelentősen megnövelt teljesítményű
Radar: N035 Irbisz (PESA)
Gyártja:KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok: Oroszország, Kína

Szu-34
Hajtómű: MMP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
Radar: Leninec B004 (PESA)
Gyártja: NAPO
Használó országok: Oroszország

Mi az oka annak,hogy a szerintem gyenge képességű M2-ből csak ennyit adtak át?
 
M

molnibalage

Guest
A Szu-33-nál az illegális kínai másolat említést érdemel.
A Szu-27SzK (?) export változata volt a J-11A? A J-11B már a hazai változat, amiről a gikszer = lopás után állapodtak meg?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 562
79 729
113
A Szu-33-nál az illegális kínai másolat említést érdemel.
A Szu-27SzK (?) export változata volt a J-11A? A J-11B már a hazai változat, amiről a gikszer = lopás után állapodtak meg?

Nem nagyon tudunk a kínai másolatról semmit így nagyon nem is tudod megemlíteni max csak azt,hogy van.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
973
3 431
93
Remek felsorolás, kicsit bővítem zölddel!

Szu-30 (Szu-27PU)
Hajtómű: MMPP Szaljut Al-31F
Radar: N001 Mecs (mechanikus)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok Orosz Légierő, 1988-89 körül került átadásra, kb két századnyi. Levegőben utántölthető, a PVO számára készült, nagy őrjáratozási időre kialakított elfogó vadász.
A két Szu-27UB-ból átalakított, majd két erre a célra gyártott prototípuson kívül, hét szériapéldányt adtak át 1993 és 1999 között. Ebből három más változatok prototípusa volt, négy széria Szu-30 pedig az akkori orosz légvédelem kiképző bázisára került, mint gyakorló gép. 2000 után – miután megszűnt az önálló orosz légvédelem – átkerültek Kubinkára, jellenleg jellemzően félreállítva állnak. Felmerült, hogy a Szu-27UB-k pótlására nagyjavítják őket.

Szu-27SzM3
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
Radar: N001 (jelentősen modernizált változat) mechanikus, levegőben nem utántölthető
Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok: Oroszország, kb három századnyi került átadásra, 2010-2017 között, jelenleg a modernizációs folyamata van előkészülőben
2010 és 2011 között valószívűleg kínai exportból visszamaradt, 12 darab Szu-27M3-at adtak át az Orosz Légierőnek. Majd, 2014 és 2019 között újabb 12 darab, régi gépből korszerűsített példányt adtak át. Az észak-kaukázusi 3. vadászrepülő ezred van ezzel a 24 db Szu-27M3-al felszerelve. (Több korszerűsítését tervezték, de a programot leállították)

Szu-27SzM: kb két-három ezredniy készült, 2003 és 2007 között, korábbi Szu-27Sz és P gépek átépítésével. SzM2 csak terv maradt, nem volt rá szükség. KNAAZ (KNAAPO)
2004 és 2009 között 54 darab alapváltozatú repülőgépet épített át Szu-27M változatra. Két-két század repült belőle a Távol-Kelet két ezredében, majd a Szu-35-ös elterjedésével, áthozták őket a kelet európai térségbe, bár már innen is szorulnak ki. Most a legnagyobb a felhasználó a (két század) az új 38. vadászrepülő ezred a Krímben.
(És igen, SzM2 nincs.)


Szu-30M
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F,
Radar: képességnövelt N001
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok az első pár darabot Indonéziának adták el. A Szu-30-as (Szu-27PU) többfunkciós (M: Monofunkcionnij) verziója. A kilencvenes években az Orosz Légierő visszamondott Szu-27UB kvótájára készítette az IRKUT, komoly PR tevékenységgel keresve neki vevőket. Indonézia lett a befutó, a többi ország már új építésű gépeket vásárolt.

Szu-30M2
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
Radar: mint a Szu-27SzM3-asokban, levegőben utántölthető
Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok Orosz Légierő részére készült hazai változat, 2010 után került átadásra kb 16 darab. Az exportált MK2-esek hazai változata.
Igen, a gyártási kapacitást próbálták lekötni, ezért 4+16 darab Szu-30-ast adtak át az orosz légierőnek, hivatalosan a Szu-27UB pótlására és valóban erre is használják más változatok mellett, századonként 1-2-3 darab.

Szu-30K
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
Radar: Mint a Szu-30-asban (Szu-27PU)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok Ezek eredetileg a szovjet PVO számára készült Szu-27PU-k voltak, melyeket Indiának adtak el Szu-30K néven a Szu-30MKI program előzményeként, hogy Indiában is felkészüljenek a T-10-es gépcsalád üzemeltetésére. Ez is az 1996-os Szu-30MKI szerződés része volt, azzal az opcióval, hogy a program felfutásakor ezeket is átalakítják MKI standardra. Eltekintettek tőle, India végül orosz hozzájárulással továbbexportálta őket valahová Afrikába.
Igen, a prototípusokon kívül, 18 Szu-30K került Indiába 1997 és 1999 között, amiket később nem korszerűsítettek, hanem 18 darab új gyártású Szu-30MKI példánnyal pótoltak az oroszok. A 30K-k közül - hosszú 4-6 éves Belorusziai állás után - 12 példány Angolába került 2017 és 2019 között.

Szu-30KI
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
Radar: Mint a Szu-27Sz-ben
Gyártotta: KNAAZ (KNAAPO)
Együléses Szu-30-as, levegőben utántölthető. Lényegében egy levegőben utántölthető Szu-27Sz, az összes példány Indonéziában van (KI)
Mind a három! :)

Szu-30MKK
Hajtómű:MMPP Szaljut Al-31F, nem tolóerő-vektorált
Radar: az első húsz N001 VEP a 21. példánytól kezdve Fazotron N010 Zsuk-MSz
Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok: Kína
A három protípus után, 76 MKK darab került Kínába 2000 és 2003 között, amivel három aktív és egykiképző ezredet szereltek fel, egyenként 18 géppel. (A kínai sztenderd akkor 24 gép volt ezredenként.) Jelenleg folyik részleges a lecserélése J-16-asra.
Említsük itt meg a Szu-30MK2 változatott, amiből 24 került a Kínai haditengerészethez 2004-ben.


Szu-30MKI, MKM, MKA MKA2 (?)

Hajtómű: NPO Szaturn AL-31FP tolóerő vektorált, 500kg plusz fékpadi tolóerő, kis mértékben teljesítmény növelt
Radar: N011 Barsz (PESA)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok: India (MKI), Algéria (MKA), Malajzia (MKM)
Pár darabszám az Indiai Szu-30MKI-ről:
2002-2004 32 db Su-30MKI Irkut gyártás
140 db MKI HAL összeszerelés/gyártás - két helyi proto után, 2007-től szállítva
2011-2012 18 db MKI Irkut gyártás - a Szu-30K helyett
2007. aug order: 40 db MKI, 15 db Irkut gyártás, 15 HAL részleges összeszerelés, 10 kit for HAL
2012. dec oreder: 42 db MKI kit for HAL
2019. jul order: 18 db MKI kit for HAL
(kit for HAL: Hogy mennyi az Indiaik hozzáadott értéke a gyártáshoz, az ködös. Tíz év gyártás után, maguk az Indiaiak jelenették be büszkén, hogy elértél az 50%-ot, az oroszok még ma is ugyanennyit írogatnak.)


Szu-30MKV*
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F, de tolóerő csökkentett(!), 1 tonna mínusz fékpadi tolóerő, a nagyobb élettartam miatt.
Radar: Mint az MKK-ban
Gyártja: KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok: Venezuela

Szu-30MK2V
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F
Radar: Mint az MKK-ban
Gyártja: KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok: Vietnám

Szu-30SzM
Hajtómű: NPO Szaturn AL-31FP tolóerő vektorált, kis mértékben teljesítmény növelt
Radar: N011 Barsz (PESA)
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok: Oroszország, Továbbfejlesztése megkezdődött: Szu-30SzMD néven az NPO Szaturn AL-41F1-Sz hajtóműveit kapja meg.

Szu-33
Hajtómű: NPO Szaturn AL-31F-3Sz, tengeri üzemre felkészítve, növelt gázhő, kb 5-600kg plusz fékpadi tolóerő, gyorsabb gázreakció
Radar: Mint a Szu-27P-nél
Gyártja:KNAAZ (KNAAPO)
Használó országok: Oroszország

Szu-35Sz
Hajtómű: NPO Szaturn AL-41F-1Sz, tolóerő vektorált, két tonna plusz fékpadi tolóerő, javított karakterisztika, jelentősen megnövelt teljesítményű
Radar: N035 Irbisz (PESA)
Gyártja:KNAAZ (KnAAPO)
Használó országok: Oroszország, Kína

Szu-34
Hajtómű: MMP Szaljut AL-31FM-1, 1 tonna plsz fékpadi tolóerő, teljesítmény növelt
Radar: Leninec B004 (PESA)
Gyártja: NAPO
Használó országok: Oroszország
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113

Szu-30M
Hajtómű: MMPP Szaljut AL-31F,
Radar: képességnövelt N001
Gyártja: Irkut (IAPO)
Használó országok az első pár darabot Indonéziának adták el. A Szu-30-as (Szu-27PU) többfunkciós (M: Monofunkcionnij) verziója.
Helyett: M: Mnogofunkcionnüj (már ha többfunkciós és orosz akart lenni). Mnogo = sok, oroszul, Mono = egy (talán a latinból származik?), de ha férfiember a monikiniből nem ismeri ...?!! :D:p
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 420
63 682
113
2004 és 2009 között 54 darab alapváltozatú repülőgépet épített át Szu-27M változatra. Két-két század repült belőle a Távol-Kelet két ezredében, majd a Szu-35-ös elterjedésével, áthozták őket a kelet európai térségbe, bár már innen is szorulnak ki. Most a legnagyobb a felhasználó a (két század) az új 38. vadászrepülő ezred a Krímben.
(És igen, SzM2 nincs.)

Ide korrekciót nyújtok be.
Szu-27SzM3 és Szu-27SzM.
A Szu-27M ugyanis a T-10M volt, vagyis a 17 darabos Szu-35-ös széria, ami 1988 és 1998 között készült el. A programot Szu-27M-ről Szu-35-re 1992-ben nevezték át, majd ennek részeként a 711-es gép lett 1995 végétől a tolóerővektoros Szu-37-es, ami 1999-től visszaépült Szu-35 standardra és ebben az állapotában zuhant le 2002 decemberében.
A 16 Szu-35-ös mellé legyártásra került egy 801-es oldalszámú Szu-35UB is, de ezzel együtt is a program a 13 proto és nullszéria, továbbá a 3 darab szériapéldány 1998-as legyártását követően a brazil tenderről történt elutasítást követően 2003-ban véget ért.
A most ismert Szu-35Sz alapját képező Szu-35BM program ebben az évben indult és öt évvel később a 901-es Szu-35BM felszállása is megtörtént.
A kék 01-es Szu-35Sz pedig rá három évre emelkedett a levegőbe.

Szu-27M3 pedig nem készült.