Mind a 21-es, mind a 29-es egyik Achilles-sarka a kis hatósugár. Érdekes módon a kéthajtóműves 29-es sem tudott ezen átlépni. Hogy ez egyhajtóműves AL-31-es másfajta 29-essel ment volna? Ezt én így meg nem mondom neked...
Mindenesetre beszédes az amerikai megközelítése a problémának, ezt már legalább kétszer írtam asszem. A Szu-27 esetén irgalmatlan belső tüzelőanyag készletet biztosítottak. A gép maga ettől viszony sokkal nehezebb lett, mint az F-15C, nemhogy az A változatnál, cirka 3-3,5 tonnával. Csak éppen ezt nem póttartálykkal, hanem belsőben viszi, ami azt jelenti, hogy a gép kicsit nagyobb homlokfelülettel, de sokkal optimálisabb hullámellenállással éri el ezt. Csak cserébe viszi a plusz tömeget. Viszont szuperszonikus gyorsításhoz és rövid ideig tartó rohangáláshoz sokkal több keróval vághat neki, adott estben, vagy akár manőverező légiharchoz. Csak éppen azért a +3 tonna, az +3 tonna. A légellenállás a kigyorsításoknál jó, de függőleges manőverek esetén a gravitáció is játszik.
(A F-14-nél is látszanak majd ezek, ha egyszer végre sikerülne megint dolgozni a repteljesítményes íráson...)
Az F-15 és az F-16 is viszont arra bazírozik, hogy van tanker és rohadt nagy pótosok. Ezzel a CAP zóna / harci zónába mehet a gép sok keróval és eldobva azokat a belső kapacitás a maximumával vághatnak neki és hazafelé ezzel még tankerral is haza lehet jutni. Az oroszoknál viszont a Szu-27Sz nem volt légiutántölthető, tehát a hazafelé úthoz a kerót a gépek kell cipelnie magával és az ahhoz szükséges plusz szerkezeti tömeggel.
Hol az egyik megoldás jobb, hol a másik. Ellenben az F-16 utódja az F-35A hogyan néz ki? A stealth miatt erősen Szu-27Sz koncepció. Annyi keró, ami csak belefér. Az F-35A az F-16C belső kapacitásának majdnem 2,5-szeresével bír. Brutális.
Az F-15E + CFT koncepció is valójában az F-15C szuhojosítása* volt az én szememben, csak ezt soha nem monda ki a jenki, mert az mégis hogyan festene...
A gép üres tömege lett több és a légellenállása picit nagyobb szubszonikusan és lényegesen nagyobb szuperszonikusan, de alapvetően a ott is ez lényegében a belső kerókészlet megnövelése, mert a CFT ugyebár nem dobható le. Csak ez off design állapotban elég érdekes vadászgéppé tette a -229-er hajtóműves F-15E-t főleg, ameddig azon volt AN/APG-70, de az F-15C gépeknek csak töredékén volt régen.Ez ma még viccesebb azon F-15E legacy gépeknél, amiben GE F110 hajtómű van.
Úgy megnézném, hogy egy CFT nélkül F-15SA vagy SG mit művelne egy F-15C ellen. Vagy akár CFT-vel.
*Na jó, igazából talán helyesebb lenne az F-15C F-111-esetése.
A legcsekélyebb jelét sem láttam annak az elmúlt 15 évben, hogy ne kéthajtóművest akarnának. A szomorú igazság, hogy az USA-nak sem fér bele az, hogy legyen F-15/F-16 szerű párosa ma. Nem, az F-22/F-35 nem ilyen. Nem azonos koncepció szerint készültek. Meg a kettő közt van laza 15-20 év. Az F-15/F-16 és a MiG-29/Szu-27 nem ilyen volt.
Az oroszoknak a Szu-30 modifikációk és Sz-35Sz mellett már nem telik a Szu-57-re sem.
+ OFF
úgy hogy a T-14 Aramat is kapott egy szép visszavágást és szép, szép pl, Kirovok közül kettő igen durva korszerűsítése, ha mellettük 30+ éves markonyi romboló van. Mondjuk az új fregattjuk olyan tömör és kompakt, ami komolyan (?) felveti a kérdést, hogy kell-e nagyobb hajó vagy sem. Mert lehet jenki módon is "mindenre Arleigh Burke" osztályt játszani, csak erre az orosznak megint nincs pénze. Mi lesz az új rombolóval? Az hogy áll?
Erre majd a megfelelő topikban válaszoljatok kérem, ez csak mellékszál.
ON