Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

endre

Well-Known Member
2016. december 7.
283
354
63
Igen, annyi kitétellel, hogy fontos, hogy itt műszer szerinti sebességről beszélünk, és 18700 méterről.



A mellélövés nem nálam van ;)
Ha tudnád, hogy az a kifejezés, hogy műszer szerinti sebesség az mit jelent, akkor máris értenéd, hogy miről van szó. ;)

A műszer szerinti sebesség (röviden és egyszerűsítve), a repülőgépet érő dinamikus nyomással arányos. (A műszer tulajdonképpen a dinamikus nyomást mutatja.)
A légerők ezzel a sebességgel arányosan változnak, úgy is mondhatnánk, hogy a repülőgép a műszer szerinti sebességtől repül. (ill, ha nincs elég, nem repül...)
Tengerszinten, 15 fokban a műszer szerinti sebesség megegyezik a repülőgép tényleges, levegőhöz képesti haladási sebességével. De ahogy egyre feljebb emelkedik a repülőgép, a környező levegő sűrűsége egyre kisebb, így ha változatlan levegőhöz képesti tényleges sebességgel emelkedne a repülőgép, akkor egyre kisebb dinamikus nyomás hatna rá, egyre kevesebb felhajtóerőt termelne a szárny egy adott állásszögön.
Másképpen fogalmazva, ha a műszer szerinti sebességet állandó értéken tartja a pilóta emelkedés közben, akkor a tényleges sebessége egyre nőni fog, a gépre ható légerők, ill. a szárny állásszöge viszont változatlan marad. (és pl nem fog átesni)

18700 méteren IAS400km/h az bizony 1.1Mach
(és 1176km/h TAS, ha kint -56 fok van)

akit esetleg bővebben érdekel a wikipédián bővebben ki van fejtve

Jogos, AO hozzászólásában átsiklottam a "műszer szerinti" felett.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 596
6 023
113
Érdekes, hogy miközben az orosz légierő négyesével kapja az újabb és újabb Szu-35Sz gépeket, a Szu-30SzM program megállt.
De nemcsak az új gépek beszerzése, hanem az átadott példányok modernizálása is lekerült a napirendről.
Még a háború előtt kiderült, hogy az ambíciózus SzMD, vagy SzM1 upgrade, ami a 35-ösök szinjére hozta volna fel a típust (azonos radar, hajtómű, szenzorfúzió és a MAWS átvétele, integrálása), el se kezdődött.
Mindössze annyi történt, hogy néhány gépen oroszra cserélték a francia eredetű avionikai elemeket, illetve kiválasztottak két gépet, hogy legyenek a modernizációs program tesztalanyai.
A szíriai bevetésen odaveszett egy példány, ami madárrajjal ütközött, majd az oroszoknál odalett egy másik, amit egy Szu-35-ös lőtt le gépágyúval, figyelmetlenségből, illetve egy gépet az ukrán légvédelem lőtt le.
Viszont számos példány semmisült meg a Voronyezs elleni Tocska-U és a Szaki elleni szabotázsakciók során.
Ha rosszul tudom, majd kijavítotok.

Minden esetre nekem úgy tűnik, az oroszok inkább rendszeresítenek további 35-ösöket, semmint a Szu-30SzM flottával vesződjenek, melyek így egyre jobban tartanak a másodvonalas, majd a kiképző alakulatok felé.
De ez nem lep meg, ismerve a 2012-es beszerzés és rendszeresítés körülményeit.
Már akkor is volt olyan hang, hogy jobb lett volna inkább a Szu-35Sz architektúrájára alapozva kifejleszteni egy Szu-35SzU-t, Vagy UB-t, vagy akármit, mégpedig a Szu-35Sz kiegészítő típusaként.
A KnAAZ kifejleszti, az Irkut meg legyártja.
De ilyen kooperációról akkoriban szó se lehetett.
.
.
Az india Su-30MKI korszerusitesi programokba már nem viszik be az oroszokat? Ez is befulladt? Tavaly meg a AL-41F-1S hajtomuvet ajanlgattak az oroszok Indiának.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 346
13 869
113
Igen, annyi kitétellel, hogy fontos, hogy itt műszer szerinti sebességről beszélünk, és 18700 méterről.
Műszer szerinti az IAS, ami viszont ilyen sebességnél számit az a TAS (True Air Speed), a levegőhöz viszonyított sebesség. EAS a ebben a tartományban elhanyagolható. Tekintve, hogy ilyen magasságon a margin olyannyire beszűkül, hogy életveszélyes a gázkart pisztergálni (lásd Coffin Corner). Ezt vizsgálták valszeg, hogy a gép lebillen-e ezen a magasságon...
A mellélövés nem nálam van ;)
Ha tudnád, hogy az a kifejezés, hogy műszer szerinti sebesség az mit jelent, akkor máris értenéd, hogy miről van szó. ;)

A műszer szerinti sebesség (röviden és egyszerűsítve), a repülőgépet érő dinamikus nyomással arányos. (A műszer tulajdonképpen a dinamikus nyomást mutatja.)
A légerők ezzel a sebességgel arányosan változnak, úgy is mondhatnánk, hogy a repülőgép a műszer szerinti sebességtől repül. (ill, ha nincs elég, nem repül...)
Kiegészíteném, hogy az IAS a CAS (Calibrated Air Speed) folyamánya - korrigálva van a statikus port megfúvási/vákuum adta hibáiból. Ma már az ADC adja ki a digitálisra.
Tengerszinten, 15 fokban a műszer szerinti sebesség megegyezik a repülőgép tényleges, levegőhöz képesti haladási sebességével. De ahogy egyre feljebb emelkedik a repülőgép, a környező levegő sűrűsége egyre kisebb, így ha változatlan levegőhöz képesti tényleges sebességgel emelkedne a repülőgép, akkor egyre kisebb dinamikus nyomás hatna rá, egyre kevesebb felhajtóerőt termelne a szárny egy adott állásszögön.
Másképpen fogalmazva, ha a műszer szerinti sebességet állandó értéken tartja a pilóta emelkedés közben, akkor a tényleges sebessége egyre nőni fog, a gépre ható légerők, ill. a szárny állásszöge viszont változatlan marad. (és pl nem fog átesni)

18700 méteren IAS400km/h az bizony 1.1Mach
(és 1176km/h TAS, ha kint -56 fok van)

akit esetleg bővebben érdekel a wikipédián bővebben ki van fejtve
Hangsebesség esetén a döntő tényező a hőmérséklet. Nagy magasságban Mach 2 IAS esetén is ezért mentenek meg a katapultülések - mert a TAS még értékhatáron belül van.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 705
28 180
113
Műszer szerinti az IAS, ami viszont ilyen sebességnél számit az a TAS (True Air Speed), a levegőhöz viszonyított sebesség. EAS a ebben a tartományban elhanyagolható.
Anno én ezt még War Thunderben tanultam ki, hogy akkor melyik az IAS meg melyik a TAS. Mint ahogy Tarasz a Bradley-vel a T-90 weak spotokat :D

És még azt mondják a videójátékok nem hasznosak :D
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and rappali_

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 258
61 851
113
Tekintve, hogy ilyen magasságon a margin olyannyire beszűkül, hogy életveszélyes a gázkart pisztergálni
Bármit is jelentsen a pisztergálás, azt is érdemes tudni, hogy ekkora magasságon, ekkora sebességnél amúgy is a szabélyzott légi alapjárati fordulatszám és a hajtómű maximál fordulatszáma már közel egybe esik.