Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 453
15 837
113
Zseniális videó. Ilyenkor azért irigylem a Szu-35Sz pilótákat. Megint mutatott valami újat ez a gép. A jobb felső,apró, valószínűleg tartalékot is jelentő kijelzőn ott van minden fontos repülési adat. Sebesség, magasság, állásszög, bedöntés, repülési irányszög.
EADI a neve, és lényegében egy tartalék, ha a gépen minden elektromos source kiesik. Rendelkezik egy saját külön akksival (min 30 perc kakaóval), amivel a pilóta elvezeti a gépet non-VFR-ben. Ilyen minden repülőgépen előírás, legyen civil vagy katonai.
Plusz alatta ott a kis csúszásjelző golyó is, analóg formában,ami eddig fel sem tűnt.
A fizika nem tud elromlani :D
A két nagy monitor közül a bal oldalinak az egyik fele ugyanezt jeleníti meg nagyjából, a másik felére pedig a TVC rendszer adatait hozta be a pilóta. Ezek szerint ő dönti el, hogy mit hol szeretne látni, és oda rakja, ahol neki kényelmes. Eddig bármikor ha fotót láttam a Szu-35Sz műszerfaláról, akkor mindig a jobb monitoron voltak a TVC adatai. Klassz vas.
Van alapvetően egy sablon (EADI a fő infóforrás, amolyan "műhorizont extrém", a gép térbeli helyzete, rajta az ILS deviation is megjelníthető, stb..., EHSI alatta, mely lényegében a gép felülről nézett helyzetjelzője, rajta a heading, course, beraing, stb...). Ez elváltható, de civilben rendszerint okkal bolygatjuk meg, mert annyira logikus és segítőkész. Meg megszokod, oda pillantasz egyből az infóért, nem keresi a szemed.

Ellenben a HUD miatt ezek mind másodlagos kijelzők (az lényegében egy EADI és arra rátett minden más), így a hajtóműparaméterek meg hasonló dolgokra használhatod, vagyis a gép két nagy display-e inkább ugyanaz, mint a pedestral képernyői civilben - dinamikusan változik/váltiztatható, az igénynek megfelelően. Hogy a pilóta mit tesz rá, illetve az adaptív fedélzeti elektonik mit dob fel szükség szerint, az már teljes mértékben a helyzet függvénye.
És persze ne feledjük el, hogy titkos dolgokat nem fogunk videóban az életben látni (ami radar displayt látunk, az mind kamu, erre specializált üzemmód, mint a maintenance page, az értékek miatt), de az engine parameters az nem olyasmi, ami nagy titok lenne. Szóval egyik ok, hogy ezt látjuk, hogy ezt engedik megmutatni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 750
66 474
113
EADI a neve, és lényegében egy tartalék, ha a gépen minden elektromos source kiesik. Rendelkezik egy saját külön akksival (min 30 perc kakaóval), amivel a pilóta elvezeti a gépet non-VFR-ben. Ilyen minden repülőgépen előírás, legyen civil vagy katonai.

A fizika nem tud elromlani :D

Van alapvetően egy sablon (EADI a fő infóforrás, amolyan "műhorizont extrém", a gép térbeli helyzete, rajta az ILS deviation is megjelníthető, stb..., EHSI alatta, mely lényegében a gép felülről nézett helyzetjelzője, rajta a heading, course, beraing, stb...). Ez elváltható, de civilben rendszerint okkal bolygatjuk meg, mert annyira logikus és segítőkész. Meg megszokod, oda pillantasz egyből az infóért, nem keresi a szemed.

Ellenben a HUD miatt ezek mind másodlagos kijelzők (az lényegében egy EADI és arra rátett minden más), így a hajtóműparaméterek meg hasonló dolgokra használhatod, vagyis a gép két nagy display-e inkább ugyanaz, mint a pedestral képernyői civilben - dinamikusan változik/váltiztatható, az igénynek megfelelően. Hogy a pilóta mit tesz rá, illetve az adaptív fedélzeti elektonik mit dob fel szükség szerint, az már teljes mértékben a helyzet függvénye.
És persze ne feledjük el, hogy titkos dolgokat nem fogunk videóban az életben látni (ami radar displayt látunk, az mind kamu, erre specializált üzemmód, mint a maintenance page, az értékek miatt), de az engine parameters az nem olyasmi, ami nagy titok lenne. Szóval egyik ok, hogy ezt látjuk, hogy ezt engedik megmutatni.
Ez egy légibemutató, kikapcsolt radarral, így nyugodtan mutogatható a műszerfal, mert nem lesz rajta semmi érdemleges.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 750
66 474
113
Én 20 évről beszéltem ami a 2000-es évek eleje nem a 90-es vagy a 80-as evek eleje. Ha 2004-ben rendszeresítettél egy modern nyugati típust akkor annak nem monochrom CRT kijelzői voltak, hanem színes folyadékkrstályos kijelzők amiken tetszőlegesen variálhattad, hogy mi hol jelenjen meg.

Igen, semmivel sem marad el a SZU-35Sz kabinbelseje bármelyik nyugati kortársétól (nem is állítottam, hogy elmarad). Pusztán azt állítottam, hogy attól ne essünk hasra, hogy variálható, hogy mi hol jelenjen meg, mert ez már 20 éve sem volt nagy trúvály.
Nem, hasra esni nem kell, de orosz viszonylatban ez is előrelépés. Ezt nyugodtan megjegyezheti bárki egy ilyen szakmai fórumon. A Szu-35Sz szerencséje ilyenformán az, hogy nem 2004-ben rendszeresítették, mert akkor kb úgy nézne ki, mint a Szu-30-as. Ahogy a többi, ekkoriban rendszeresített nyugati típus is, a Gripen-től a Typhoon-on át az F-22-ig.
De ezen mielőtt elkezdenénk vitatkozni, azért érdemes megemlíteni, hogy a maguk módján egyátalán nem korszerűtlenek, hiszen már azt a színvonalat képviselik, ahol a monitorok nagyon komoly és összetett információkat tudnak megjeleníteni, illetve a kiterjedt avionikának köszönhetően van is mit megjeleníteni.
A Szu-35Sz egy komoly lépés e téren az oroszoknak, mert maga a kabintechnológia talán még több megjelenítési potenciált is rejt, mint egy Gripen-é, vagy Typhoon-é. Az más kérdés, hogy ezen típusok, különösen a Gripen EW és szenzor rendszerei talán jobbak, mint a Szu-35Sz gépé. A radar hatótávját nem számítva.
Szóval vegyes a kép.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
Nem, hasra esni nem kell, de orosz viszonylatban ez is előrelépés. Ezt nyugodtan megjegyezheti bárki egy ilyen szakmai fórumon. A Szu-35Sz szerencséje ilyenformán az, hogy nem 2004-ben rendszeresítették, mert akkor kb úgy nézne ki, mint a Szu-30-as. Ahogy a többi, ekkoriban rendszeresített nyugati típus is, a Gripen-től a Typhoon-on át az F-22-ig.
De ezen mielőtt elkezdenénk vitatkozni, azért érdemes megemlíteni, hogy a maguk módján egyátalán nem korszerűtlenek, hiszen már azt a színvonalat képviselik, ahol a monitorok nagyon komoly és összetett információkat tudnak megjeleníteni, illetve a kiterjedt avionikának köszönhetően van is mit megjeleníteni.
A Szu-35Sz egy komoly lépés e téren az oroszoknak, mert maga a kabintechnológia talán még több megjelenítési potenciált is rejt, mint egy Gripen-é, vagy Typhoon-é. Az más kérdés, hogy ezen típusok, különösen a Gripen EW és szenzor rendszerei talán jobbak, mint a Szu-35Sz gépé. A radar hatótávját nem számítva.
Szóval vegyes a kép.
Én sehol nem vontam kétségbe a SZU-35Sz modernségét a többi 4.gen. típussal összehasonlítva (az 5. hen. az más kérdés). Csak ne járjunk a csodájára olyannak amiben nincs csoda.
 
  • Tetszik
Reactions: G__G

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 750
66 474
113
Én sehol nem vontam kétségbe a SZU-35Sz modernségét a többi 4.gen. típussal összehasonlítva (az 5. hen. az más kérdés). Csak ne járjunk a csodájára olyannak amiben nincs csoda.
Maga a konkrét megjegyzés szerintem nem olyan jellegű csodálat volt, mintha magával Jézussal találkozott volna, hanem mint műszaki érdekesség. Az pedig lehet egy relatíve új orosz kabin, vagy akár egy nyolcvan éves csillagmotor power recovery turbine-ja is.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 827
10 743
113
Maga a konkrét megjegyzés szerintem nem olyan jellegű csodálat volt, mintha magával Jézussal találkozott volna, hanem mint műszaki érdekesség. Az pedig lehet egy relatíve új orosz kabin, vagy akár egy nyolcvan éves csillagmotor power recovery turbine-ja is.

Pontosan. A csodálkozásom annak szólt, hogy végre valós működés közben volt látható a műszerfal, és egyszerűen tetszett a variálhatóság, amit a korábbi, csak statikus fotókon nem láttam, mert azoknál mindenütt ugyanott voltak megjelenítve például a TVC adatai(jobb monitor jobb oldala). Ez dudinak már úgy jött le, mintha azt írtam volna, hogy az oroszok a Szu-35Sz-el találták volna fel a világon először a variálható kiosztású LCD kijelzőket a katonai repülésben, és nem bírta ki, hogy ne szóljon be.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 566
85 000
113
Vojennaja Prijomka ma reggeli adása: Szu-30SzM2

Ennek a programnak a főszereplője a Szu-30SzM repülőgép az új, Su-30SzM2 változatban. Hogy elmondhassa, miben különbözik a híres „harminc” új verziója, a „Katonai Elfogadás” házigazdája, Alekszej Jegorov elmegy ezen gépek gyártási helyére Irkutszkba, találkozik a moszkvai Szuhoj Tervező Iroda tervezőivel, és ami a legfontosabb. , meglátogatja a frontvonal repülőtereit a különleges katonai művelet övezetében. Hogyan harcolnak az orosz pilóták az amerikai Patriotokkal, hogyan kerülik el az ellenséges légvédelmi rendszereket és milyen fegyvereik vannak – mindezt a "Vojennaja Prijomka" új adásában.

 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 566
85 000
113
Felkerültek a netre a Szu-30SzM2-ről leoldott betontörő bombák tesztjeiről készült felvételek.
A videón a bombák nem rögtön lezuhanás után robbannak fel, hanem a földbe csapódás után pár másodperc múlva.

Amint azt Oleg Pankov, a Szu-30-as program főtervezője elmondta, a repülőgépet új fegyverekkel szerelték fel, különösen a radar jellemzői jelentősen megváltoztak.(pl.a célérzékelési tartomány megduplázódott)

Mindössze három nappal a frissített Szu-30 kézhezvétele után az egyik katonai egység eltalálta a Patriot légvédelmi rendszert.

 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 709
28 781
113
photo_2024-05-07_21-17-57-1.jpg

id30963-01.jpg

tmnofksh13pxsmo1hbt4xbhvoud6axx6.jpg

Polish_20221203_132818041-1.png

AP20064448753662.jpg
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 566
85 000
113
Új felvételek a Szu-35Sz és a Szu-57Sz összeszerelési folyamatát mutatják be a Komsomolsk-na-Amure-ben található Gagarin Repülőgyár műhelyében, (UAC része). A cég idén ünnepli fennállásának 90. évfordulóját. A tajgai kis üzemből Oroszország legnagyobb katonai repülőgépgyártó vállalatává vált. Az évek során 13 ezer repülőgép hagyta el az üzem gyártósorait.

 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 088
9 042
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 750
66 474
113
Az áramlástanban és aerodinamikában hiperszonikus áramlásról beszélünk, ha az áramló közeg (vagy a közegben haladó test) sebessége meghaladja az ötszörös hangsebességet.. A hiperszonikus feletti a 10M..
Nem vitatva azt, amit írsz, csak kiegészítésképp: amíg a szuperszonikus sebesség egy elég jól definiálható - közegfüggő - áramlási sebesség feletti érték, addig a hiperszonikus tartomány meghatűrozsa messze nem ennyire egyértelmű. Ez ad rendszerint okot a vitákra, hogy mi számít hiperszonikusnak.

Szerintem egyébként a legjobb definíció az, hogy a hiperszonikus sebesség egy olyan szuperszonikus tartomány, ahol a haladó test körüli közegnek már nem csak a fizikai (lökéshullám), hanem a kémiai tulajdonságai is megváltoznak (plazma).
Mert minden hiperszonikus sebesség egyúttal szuperszonikus, de nem minden szuperszonikus sebesség hiperszonikus.