Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 361
14 194
113
Zseniális videó. Ilyenkor azért irigylem a Szu-35Sz pilótákat. Megint mutatott valami újat ez a gép. A jobb felső,apró, valószínűleg tartalékot is jelentő kijelzőn ott van minden fontos repülési adat. Sebesség, magasság, állásszög, bedöntés, repülési irányszög.
EADI a neve, és lényegében egy tartalék, ha a gépen minden elektromos source kiesik. Rendelkezik egy saját külön akksival (min 30 perc kakaóval), amivel a pilóta elvezeti a gépet non-VFR-ben. Ilyen minden repülőgépen előírás, legyen civil vagy katonai.
Plusz alatta ott a kis csúszásjelző golyó is, analóg formában,ami eddig fel sem tűnt.
A fizika nem tud elromlani :D
A két nagy monitor közül a bal oldalinak az egyik fele ugyanezt jeleníti meg nagyjából, a másik felére pedig a TVC rendszer adatait hozta be a pilóta. Ezek szerint ő dönti el, hogy mit hol szeretne látni, és oda rakja, ahol neki kényelmes. Eddig bármikor ha fotót láttam a Szu-35Sz műszerfaláról, akkor mindig a jobb monitoron voltak a TVC adatai. Klassz vas.
Van alapvetően egy sablon (EADI a fő infóforrás, amolyan "műhorizont extrém", a gép térbeli helyzete, rajta az ILS deviation is megjelníthető, stb..., EHSI alatta, mely lényegében a gép felülről nézett helyzetjelzője, rajta a heading, course, beraing, stb...). Ez elváltható, de civilben rendszerint okkal bolygatjuk meg, mert annyira logikus és segítőkész. Meg megszokod, oda pillantasz egyből az infóért, nem keresi a szemed.

Ellenben a HUD miatt ezek mind másodlagos kijelzők (az lényegében egy EADI és arra rátett minden más), így a hajtóműparaméterek meg hasonló dolgokra használhatod, vagyis a gép két nagy display-e inkább ugyanaz, mint a pedestral képernyői civilben - dinamikusan változik/váltiztatható, az igénynek megfelelően. Hogy a pilóta mit tesz rá, illetve az adaptív fedélzeti elektonik mit dob fel szükség szerint, az már teljes mértékben a helyzet függvénye.
És persze ne feledjük el, hogy titkos dolgokat nem fogunk videóban az életben látni (ami radar displayt látunk, az mind kamu, erre specializált üzemmód, mint a maintenance page, az értékek miatt), de az engine parameters az nem olyasmi, ami nagy titok lenne. Szóval egyik ok, hogy ezt látjuk, hogy ezt engedik megmutatni.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 379
63 120
113
EADI a neve, és lényegében egy tartalék, ha a gépen minden elektromos source kiesik. Rendelkezik egy saját külön akksival (min 30 perc kakaóval), amivel a pilóta elvezeti a gépet non-VFR-ben. Ilyen minden repülőgépen előírás, legyen civil vagy katonai.

A fizika nem tud elromlani :D

Van alapvetően egy sablon (EADI a fő infóforrás, amolyan "műhorizont extrém", a gép térbeli helyzete, rajta az ILS deviation is megjelníthető, stb..., EHSI alatta, mely lényegében a gép felülről nézett helyzetjelzője, rajta a heading, course, beraing, stb...). Ez elváltható, de civilben rendszerint okkal bolygatjuk meg, mert annyira logikus és segítőkész. Meg megszokod, oda pillantasz egyből az infóért, nem keresi a szemed.

Ellenben a HUD miatt ezek mind másodlagos kijelzők (az lényegében egy EADI és arra rátett minden más), így a hajtóműparaméterek meg hasonló dolgokra használhatod, vagyis a gép két nagy display-e inkább ugyanaz, mint a pedestral képernyői civilben - dinamikusan változik/váltiztatható, az igénynek megfelelően. Hogy a pilóta mit tesz rá, illetve az adaptív fedélzeti elektonik mit dob fel szükség szerint, az már teljes mértékben a helyzet függvénye.
És persze ne feledjük el, hogy titkos dolgokat nem fogunk videóban az életben látni (ami radar displayt látunk, az mind kamu, erre specializált üzemmód, mint a maintenance page, az értékek miatt), de az engine parameters az nem olyasmi, ami nagy titok lenne. Szóval egyik ok, hogy ezt látjuk, hogy ezt engedik megmutatni.
Ez egy légibemutató, kikapcsolt radarral, így nyugodtan mutogatható a műszerfal, mert nem lesz rajta semmi érdemleges.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 379
63 120
113
Én 20 évről beszéltem ami a 2000-es évek eleje nem a 90-es vagy a 80-as evek eleje. Ha 2004-ben rendszeresítettél egy modern nyugati típust akkor annak nem monochrom CRT kijelzői voltak, hanem színes folyadékkrstályos kijelzők amiken tetszőlegesen variálhattad, hogy mi hol jelenjen meg.

Igen, semmivel sem marad el a SZU-35Sz kabinbelseje bármelyik nyugati kortársétól (nem is állítottam, hogy elmarad). Pusztán azt állítottam, hogy attól ne essünk hasra, hogy variálható, hogy mi hol jelenjen meg, mert ez már 20 éve sem volt nagy trúvály.
Nem, hasra esni nem kell, de orosz viszonylatban ez is előrelépés. Ezt nyugodtan megjegyezheti bárki egy ilyen szakmai fórumon. A Szu-35Sz szerencséje ilyenformán az, hogy nem 2004-ben rendszeresítették, mert akkor kb úgy nézne ki, mint a Szu-30-as. Ahogy a többi, ekkoriban rendszeresített nyugati típus is, a Gripen-től a Typhoon-on át az F-22-ig.
De ezen mielőtt elkezdenénk vitatkozni, azért érdemes megemlíteni, hogy a maguk módján egyátalán nem korszerűtlenek, hiszen már azt a színvonalat képviselik, ahol a monitorok nagyon komoly és összetett információkat tudnak megjeleníteni, illetve a kiterjedt avionikának köszönhetően van is mit megjeleníteni.
A Szu-35Sz egy komoly lépés e téren az oroszoknak, mert maga a kabintechnológia talán még több megjelenítési potenciált is rejt, mint egy Gripen-é, vagy Typhoon-é. Az más kérdés, hogy ezen típusok, különösen a Gripen EW és szenzor rendszerei talán jobbak, mint a Szu-35Sz gépé. A radar hatótávját nem számítva.
Szóval vegyes a kép.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 444
79 457
113
Nem, hasra esni nem kell, de orosz viszonylatban ez is előrelépés. Ezt nyugodtan megjegyezheti bárki egy ilyen szakmai fórumon. A Szu-35Sz szerencséje ilyenformán az, hogy nem 2004-ben rendszeresítették, mert akkor kb úgy nézne ki, mint a Szu-30-as. Ahogy a többi, ekkoriban rendszeresített nyugati típus is, a Gripen-től a Typhoon-on át az F-22-ig.
De ezen mielőtt elkezdenénk vitatkozni, azért érdemes megemlíteni, hogy a maguk módján egyátalán nem korszerűtlenek, hiszen már azt a színvonalat képviselik, ahol a monitorok nagyon komoly és összetett információkat tudnak megjeleníteni, illetve a kiterjedt avionikának köszönhetően van is mit megjeleníteni.
A Szu-35Sz egy komoly lépés e téren az oroszoknak, mert maga a kabintechnológia talán még több megjelenítési potenciált is rejt, mint egy Gripen-é, vagy Typhoon-é. Az más kérdés, hogy ezen típusok, különösen a Gripen EW és szenzor rendszerei talán jobbak, mint a Szu-35Sz gépé. A radar hatótávját nem számítva.
Szóval vegyes a kép.
Én sehol nem vontam kétségbe a SZU-35Sz modernségét a többi 4.gen. típussal összehasonlítva (az 5. hen. az más kérdés). Csak ne járjunk a csodájára olyannak amiben nincs csoda.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 379
63 120
113
Én sehol nem vontam kétségbe a SZU-35Sz modernségét a többi 4.gen. típussal összehasonlítva (az 5. hen. az más kérdés). Csak ne járjunk a csodájára olyannak amiben nincs csoda.
Maga a konkrét megjegyzés szerintem nem olyan jellegű csodálat volt, mintha magával Jézussal találkozott volna, hanem mint műszaki érdekesség. Az pedig lehet egy relatíve új orosz kabin, vagy akár egy nyolcvan éves csillagmotor power recovery turbine-ja is.