Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

51-es körzetben megfigyelt F-16-os és Su-27-es, tesztelhettek valamit?



4-Merge-706x470.jpg


1-Merge.jpg
2-Merge-1.jpg
8-Su-27-bottom-view.jpg
3-Merge.jpg

Gondolom a "Hogyan kűzdjük le a Szu-27-est közeli légiharcban F-16-tal" kézikönvet szerkesztik éppen.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Ok, köszi. Bár egy forrás lenne alegkirályabb erről. Sajnos a gépen semmiféle serial nincs, ami alapján belőhető lenne, hogy melyik.

A BuNo 160378 számú gép maradt az USA-ban. Először lekonzerválták aztán a Navy tesztelésre használta Point Mugu-n.

Az USN és az Irán által használt gépek közötti különbségekről van kb egy oldalnyi leírás az "Iranian F-14 Tomcat Units in Combat" könyvben (11. oldal):

Amiben rosszabbak:
- az AWG-9 és a Phoenix aktív radarja is lassabban váltott frekvenciát zavarás esetén, az ezt vezérlő processzor sebességét csökkentették
- az APX-81-M1E IFF interrogátor csak szovjet eredetű IFF transzpondereket tudott észlelni és lekérdezni (ezt nem igazán értem lásd lenn*)
- AN/ALR-23 IRST-t az irániak nem kérték, mert ár/képesség tekintetében nem találták kifizetődőnek, az amerikai hadiipari lobbi állítólag mindent bevetett hogy rájuk sózza plusz pénzért, de nem járt sikerrel. Az irániak meg akarták várni a fejlesztés alatt álló AN/AXX-1 TCS-t (ez az előbbivel ellentétben optikai kamerarendszer, nem pedig hőpellengátor) és azt megvenni később, mert az F-4-eseken általuk is használt hasonló, de régebbi ASX-1 TISEO-val jó tapasztalataik voltak. Időközben lezajlott az iszlám forradalom, így ebből nem lett semmi.
- Az iráni gépek nem kapták meg a kommunikációs kódoló/dekodoló berendezéseket mint a KIT-1A, KIR-1A, KY-28
- Az AIM-54A rakéták ECCM (zavarásvédelmi) rendszereit oly módon butították le célirányosan, hogy kevésbé tudjon ellenállni az USA-ban rendszeresített ECM eszközöknek.
- Nem építették be az anyahajós leszállásra optimalizált AN/ARA-62 ILS-t, mondjuk erre nem is volt szükség

Amiben jobbak:
- TF30-PW-414 hajtómű a Navy által akkoriban használt 412-es helyett, ez kevésbé volt hajlamos leállásra
- jobb és kényelmesebb oxigénmaszkok (bár ez utóbbi erősen szubjektív)


*A szovjet IFF-et nem igazán értem, ez esetben akkor a meglévő F-4 és F-5 gépekkel hogyan tudott együttműködni?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and arbalest
Ezek mennyire visszaalakítható butítások?
Nyilván az irániak tudták,hogy miben gyengébb a gépük.
Hogy egy kicsit a topikhoz is legyen köze pl a kínaiak a butított(biztosan olyat kapnak ha kapnak)Szuhojokat képesek visszaalakítani úgy,hogy az eredeti képességeik legyenek?
 
Vajon az F-35 megrendelők most mennyire tudják, hogy az amerikai változatokhoz képest miben és mennyivel lesz gyengébb az a gép amit kapnak?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and fip7
Ezek mennyire visszaalakítható butítások?
Nyilván az irániak tudták,hogy miben gyengébb a gépük.
Hogy egy kicsit a topikhoz is legyen köze pl a kínaiak a butított(biztosan olyat kapnak ha kapnak)Szuhojokat képesek visszaalakítani úgy,hogy az eredeti képességeik legyenek?
Az alap butításon túl a jenkik kivonuláskor magukkal vittek ezt-azt...
 
Vajon az F-35 megrendelők most mennyire tudják, hogy az amerikai változatokhoz képest miben és mennyivel lesz gyengébb az a gép amit kapnak?

Az F-35 esetében nem is a lebutítás, hanem az ALIS jelenti az igazi veszélyt. Gyakorlatilag egy gombnyomás a Lockheed-Martinnál (esetleg a Pentagonban), és szoftveresen alvó állapotba helyezik a teljes flottát amennyiben washingtoni jóváhagyás nélkül huncutkodik egy szövetséges.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Ezek mennyire visszaalakítható butítások?
Nyilván az irániak tudták,hogy miben gyengébb a gépük.
Hogy egy kicsit a topikhoz is legyen köze pl a kínaiak a butított(biztosan olyat kapnak ha kapnak)Szuhojokat képesek visszaalakítani úgy,hogy az eredeti képességeik legyenek?

A gép offenzív képességeit ezek nem igazán érintik. Irán akkori potenciális ellenségeinek (Irak, Szovjetunió) fogalma sem lehetett arról hogy pontosan hogyan játszható ki a bizonyos pontokon szándékosan gyengített AWG-9/AIM-54A zavarásvédelem, az amerikiak viszont pontosan tudták hogy milyen kiskapuk vannak megnyitva, hisz pont azért tették bele. Szerintem hasonló a helyzet az UAE hiperszuper, "jobb mint az USAF" F-16E/F gépeivel, ott is a megfelelő pontokon vannak a kiskapuk, amiket célirányosan támadva a papíron rosszabb USAF Falconok is kijátszhatnak. Legvégső esetben elintézik F-22-essel.

Az IFF illetve a kommunikációs dekódoló megbuherálása export esetén alapművelet, még a legjobb szövetségesnek se adnak soha korlátlan hozzáférést a kommunikációs és azonosító rendszerekhez, de ez az offenzív képességet megint csak nem érinti, viszont így az irániak nem fülelhettek csak úgy bele az amerikaiak kommunikációjába, illetve nem fejthették vissza a kódot, mert nem kapták meg magát a berendezést sem.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Az F-35 esetében nem is a lebutítás, hanem az ALIS jelenti az igazi veszélyt. Gyakorlatilag egy gombnyomás a Lockheed-Martinnál (esetleg a Pentagonban), és szoftveresen alvó állapotba helyezik a teljes flottát amennyiben washingtoni jóváhagyás nélkül huncutkodik egy szövetséges.
Szerintem ez benne van a mostani fegyverzetben meg a gépekben is. Amerikai fegyverekkel te nem vívnál háborút ellenük, de más ellen sem ha úgy akarják.
 
Szerintem ez benne van a mostani fegyverzetben meg a gépekben is. Amerikai fegyverekkel te nem vívnál háborút ellenük, de más ellen sem ha úgy akarják.

Régen hardveres gát kellett, a hálózat alapú hadviselés korában ez már megoldható szoftveresen a világ bármely pontjáról.
Minden F-35 alapból automatikusan kommunikál a gyártóval, ez elvileg az alkatrész-ellátást, a hibaelhárítást és általában a logisztikát teszi könnyebbé, magyarul az LM-nél pontosan látják melyik gép mikor repül és milyen állapotban van és hogy mikor kell cserélni egy bizonyos alkatrészt. A külföldi vásárlók nem férnek hozzá egymás adataihoz, az LM viszont mindent lát.
Ez kábé olyan mint amikor egy amerikai versenytársakkal is rendelkező európai cég egy USA-beli felhőben tárolja a kritikus adatait a saját szerverei helyett. Ez azért elég elgondolkodtató...
Izrael nem véletlenül rak/rakott saját elektronikát az F-16I, F-15I és F-35I gépeibe.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Molni tudsz valami konkrétumot? Talán belelátsz a kódokba, hogy ennyire magabiztos vagy?
 
Molni tudsz valami konkrétumot? Talán belelátsz a kódokba, hogy ennyire magabiztos vagy?
Ott kezdődik, hogy a data linket eleve ki lehet kapcsolni...
A Gripen esetén is van logisztikai része a szoftvernek és igazából minden korszerű gépnél. Érdekes módon annál nem hallucinál ilyet senki, mert az F-35-öt divat fikázni...
 
Sőt, az egész gépet ki lehet kapcsolni, de alap esetben ha működnek a rendszereid, akkor jópár adó-vevő funkcióval ellátott kütyü van benne, amik közül kb bármelyiken megkaphatja a szükséges parancsot. Ha nem adják ki a kódokat, akkor meg azt írnak bele amit csak akarnak, a sokmillió sorból meg úgysem valószínű, hogy kiszúrnád, ha odaadnák az egészet. Egy Achilles-sarok, amit beleraknak ha valaki el akarna lopni egy gépet és Kínába vagy Oroszországba vinni, vagy ha két alattvaló egymásnak esne, vagy ha valami miatt kilépnének a szövetségesi rendszerből, stb. Amilyen rövid pórázon szeretnek tartani mindenkit, valószínűleg bele is építik, kurvára nem nagy dolog egy ennyivel megtoldani a gép szoftverét.