Miért kell elbeszélni egymás mellett?
Senki sem vitatja az ASEA lokátorok előnyét, Zsolti annyit ír, és ehhez én is csatlakozom, hogy a Rafale, vagy Szu-35 PESA lokátora nem biztos, hogy hátrányban van, egy olyan AESA lokátorral, amely még gyermekbetegséggekkel, küzd, nem használható minden üzemmódban, és helyzetben. Pld. a MIG-35 AESA loktárát az ZsukMA az indiai tenderen kezdetlegesnek minősítették. Valószínűleg nem véletlenül.Nem biztos, de lehetséges, hogy annál a Rafale, vagy Szu-30/35 PESA lokátorai üzembiztosabbak, használhatóbbak. A kínaiak AESA lokátora sem biztos, hogy teljesen kiforrott. Lehetséges, hogy technikai problémákkal is küzdenek. Nem tudjuk. Valószínűleg, ha az izraeli lokátorokon alapul. a kínai AESA. Minőségi előnyben van műszakilag (harci-technikai jellemzőiben) mint a régebbi architektúrájú, felépítésű PESA lokátoroknál. De nem biztos. Az viszont igen, hogy egyetlen ország sem dobta ki, még a mechaikus doppler-imp lokátorait, hanem fokozatosan cserélik, PESA/AESA típusokra. A PESA-kat pedig pld. a Franciák a Rafale-nél AESA-ra, de a Mirage2000 gépeknél anyagi okokból maradnak a mechnikusak, még PESA-ra sem cserélik. Az amerikaiak PESA-t átugrották AESA-ra cserélik a repülőgépeik egy részénél. Az oroszok maradnak a PESA mellett, sőt a régebbi gépeik mechnikus lokátorait sem cserélik PESA-ra. AESA pedig csak a PAK-Fa-nak lesz egyelőre, mert a többi platformra nem készült el sorozatgyártású példány.
De ismétlem, hogy nem kell temetni még a mechanikus dopp-impulzus lokátorokat sem, mert pld. több PESA és ASEA lokátor híbridnek tervezték, tehát mechanikusan is mozgathatóank (pld.a Griff E-jét), a másik pedig ismét svéd példa, hogy az Mk4 teljesítményét néhány év alatt többszörösére növelték, akár hatótávolságban, akár a felderíthető RCS-k csökkentésében, illetve full tudja kezelni a legjabb L-L METEOR-t is.. A tényleges harcászati előny viszont nem csak a lokátoron múlik.
Az AESA mindentől eltekintve a megmodernebb sorozatban gyártott technologiájú lokátorfajta, amelynek sok előnye van a régebbiekkel szemben.
Senki sem vitatja az ASEA lokátorok előnyét, Zsolti annyit ír, és ehhez én is csatlakozom, hogy a Rafale, vagy Szu-35 PESA lokátora nem biztos, hogy hátrányban van, egy olyan AESA lokátorral, amely még gyermekbetegséggekkel, küzd, nem használható minden üzemmódban, és helyzetben. Pld. a MIG-35 AESA loktárát az ZsukMA az indiai tenderen kezdetlegesnek minősítették. Valószínűleg nem véletlenül.Nem biztos, de lehetséges, hogy annál a Rafale, vagy Szu-30/35 PESA lokátorai üzembiztosabbak, használhatóbbak. A kínaiak AESA lokátora sem biztos, hogy teljesen kiforrott. Lehetséges, hogy technikai problémákkal is küzdenek. Nem tudjuk. Valószínűleg, ha az izraeli lokátorokon alapul. a kínai AESA. Minőségi előnyben van műszakilag (harci-technikai jellemzőiben) mint a régebbi architektúrájú, felépítésű PESA lokátoroknál. De nem biztos. Az viszont igen, hogy egyetlen ország sem dobta ki, még a mechaikus doppler-imp lokátorait, hanem fokozatosan cserélik, PESA/AESA típusokra. A PESA-kat pedig pld. a Franciák a Rafale-nél AESA-ra, de a Mirage2000 gépeknél anyagi okokból maradnak a mechnikusak, még PESA-ra sem cserélik. Az amerikaiak PESA-t átugrották AESA-ra cserélik a repülőgépeik egy részénél. Az oroszok maradnak a PESA mellett, sőt a régebbi gépeik mechnikus lokátorait sem cserélik PESA-ra. AESA pedig csak a PAK-Fa-nak lesz egyelőre, mert a többi platformra nem készült el sorozatgyártású példány.
De ismétlem, hogy nem kell temetni még a mechanikus dopp-impulzus lokátorokat sem, mert pld. több PESA és ASEA lokátor híbridnek tervezték, tehát mechanikusan is mozgathatóank (pld.a Griff E-jét), a másik pedig ismét svéd példa, hogy az Mk4 teljesítményét néhány év alatt többszörösére növelték, akár hatótávolságban, akár a felderíthető RCS-k csökkentésében, illetve full tudja kezelni a legjabb L-L METEOR-t is.. A tényleges harcászati előny viszont nem csak a lokátoron múlik.
Az AESA mindentől eltekintve a megmodernebb sorozatban gyártott technologiájú lokátorfajta, amelynek sok előnye van a régebbiekkel szemben.