India szarban van. A MIG-21, 27 gépeik kikopnak, ahogy lassan a modernizálás ellenére a Jaguárok is. A Tejas könnyűvadász program jelenleg kudarc. A nagy potenciális ellenfél Kína, amely a J-sorozaz Szu-27/30 klónjait, és a J-10-est is sorozatban gyártja és ott a J-20 a lopakodó vadász. A másik oldalon növekszik a potenciálja a Pakisztáni Légierőnek is a J-17 sorozattal. amely potensebb, mint a Bison.
Az MMRCA üzlet ugrott, a hosszú vajudás után. Megértem a Franciák álláspontját. Indiának sürgősen kellett ezért Rafale-ket venni, - ha már tendernyertes volt - viszont a mennyiség szinte semmire sem elég a szubkontinens nagyságú országnak. Van egy felújítási program a Mirage-2000-re de az lassú ütemezésű. A MiG-29UPG-ket sem egy nap alatt építik a régebbi 29-esekből. Egyetlen potens gépük a SzU-30, meg üzemeltetési problémákkal küzd, hadrafoghatóság 50% körüli. India az Atomfegyver birtoklásával természetesen védett. De a szomszédai is atomhatalmak, és talán egy kisebb nagyobb földrajzi területre szorított alacsony-közepes konfliktus alakulhat ki.
India sokat leadott az igényekből a FGFA program során. Először kétüléses vadászbombázók változat is ki lett volna fejlesztve. Aztán ott vannak a pilótafülke és orrész alatt beépített oldalra néző lokátorok. Nos ez sem lesz, először az oroszok jelezték, hogy nem fejlesztik ki, aztán már India sem eröltette. A határidő csúszás nagyon problémás nekik, mert India cca. 10-13 repülőszázaddal többel számolt, amely 4-5 gen repülőgépekkel van felszerelve és ezek a századok hiányoznak.
Persze ebben India is ludas, hiszen a döntéshozatal körülményes, az alkudozás olyan mint egy közel-keleti piacon, az üzemeltetési kultúra sok egységnél hiányos. Persze a hazai ipar is támogatni kell, de India jobban járt volna, ha a HAL Rafi gyártása helyett, 100-200% közötti visszapörgetésről állapodott volna meg Franciaországgal. Igy más terülten lehet, hogy kapott volna korszerű technikát.
Egyébként a TEJAS-nál már a svédek és a franciák is elmentek szinte a legvégsőkig. Az Északiak átvették volna a teljes projektet, a franciáknál a SNECMA, lassan szinte minden részét már átalakította volna a turbinának, de hát az egész egy hulladék.. Ezért vannak a GE hajtóművek az Mk1-ben.
Mindenesetre egyetlen útjuk van, újabb kurva sok pénzt pumpálni az FGFA programba, és újabb tendert követően (gondolom már nem lehet visszacsinálni, hogy a Dassault helyett mondjuk a második helyezettel kötni szerződést) ténylegesen akár külföldről - belföldi karbantartással, nagyjavítással - végigvinni sürgősen a vadászbombázó programot..