Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Ez megint egy média által felfújt dolog, ami meglep, hogy te is bekajálod.
USAF dönthetett volna úgy, hogy de az első ~100gép is fullos legyen.
Kicserélik a komplett számítógépes rendszerét, felrakják a már EWs képességeket is tudó SWt..... és kész. Gépenként vmi 8m$. USAF meg úgy döntött, hogy amúgy is kell 100db gép pilóta, kiszolgáló személyzet... képzésre így nem kell neki.

Ugyanez van F-22nél is. Első ~35 is kaphatna FOCt csak ott még radart is ki kéne cserélni hozzá. Első ~35 APG79el jött nem APG79V1el.

Lehet tévedek majd molni megmondja de nekem gyanús, hogy F-15, F-16 első szériáiból detto trainer lett. Már ha nem múzumba mentek.
Lövésem sincs, hogy az első szériák sorsa mi lett, de F-15 mű írása közben nem botlottam olyanba, hogy X gép soha nem lett combat ready configos. F-35-ből ugyebár nincs kétüléses F-15-ből meg igen. Már az F-15B és D is harcképes változat (ECM nélkül, konténer kell), az USAF soha nem küldte éles bevetésre a B/D-t csak a C/D-t. Izrael igen és fajlagosan B-vel érték el a legtöbb légigyőzelmet. Idézek:

Érdekes, hogy az IAF gyakran küldte harcba a kétüléses gépeit. Ugye emlékszünk még, hogy az F-15 fejlesztése idején eljátszottak a gondolattal, hogy vajon egy- vagy kétszemélyes vadászgépet alkossanak? Elevenítsük fel ezt a gondolatot és nézzük meg a hadművelet statisztikáját. Az első körben beszerzett 25 darab közül mindössze 2 darab volt F-15B, azonban a hadműveletben fegyverhasználattal elért 31 lelövésből 7-et kétüléses géppel értek el. A kétüléses változattal, az összes légigyőzelem 22%-át érték el, mikor az akkor már csak 24 darabos flotta 8%-át tették ki, ha nem számítjuk a seggbelőtt, és így a további harcokból kieső gépet.

Azt persze nem tudom megmondani, hogy a bevetéseket milyen arányban repülték az A/B változatok gépek, de ekkora különbség esetén statisztikailag nem nagyon lehet torz eredményt kapni. A hadművelet után alig két héttel szerzett dupla légigyőzelmet is egy F-15B-vel érték el, ami még tovább javítja az F-15B mutatóját. Bár lehet, hogy csak a szerencse hozta így, de nem lehet kizárni, hogy az a plusz szempár ennyit jelentett a légiharcokban, az egyetlen hármas légigyőzelmet is F-15B-vel érték el. Lehet, hogy a kétüléses F-15 volt a vadászgépek királya, csak ezt nem volt alkalma demonstrálni? Ugyanis az USAF a Sivatagi Vihar alatt csak F-15C gépekkel repült Irak felett.


Az, hogy az F-22 esetén miért nem forszírozzák a nem harcba küldhető gépek további fejlesztését nem tudom, hogy mennyire az, hogy "nem akarjuk és nem is kell" vagy "nem telik rá" szemlélet, mert van más prioritás. A B-2 esetén a protó gépből is szériát csináltak.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
+
Nem egészen, mert azért hardveres hiányosságok is vannak bőven, az LRIP-5-el bezárólag például még a számítógép-rendszert kvázi kompletten ki kell cserélni...

Azért legyünk igazságosak: a Szu-57-esen van oldalra néző és hátra néző radar, az F-35-ösön nincs egyik sem.
Van DAS-szerű rendszer is plusz EOCM, a 101KSz:

DGER4agWAAEMctF.jpg
Az hogy a Sz-57-esen mi van és mi nincs az elég kérdéses, mert linkeltek már annyit itten összevissza és máshol is.1-2 éve talán pont Boki linkelte, hogy hátrafele néző radart kivették, lévén értelme nem nagyon van. Oldara nézést is hogy érted, hogy oldalirányba van beépítve? Mert dettó. Vagy arra gondolsz, hogy mecha kitérítés + ESA legyezéssel oldalra is lát? (Alá Gripen NG.)

Mert kezdek élni a gyanúval, hogy akkor lehet, hogy radaros MAWS van, ha dedikált radarokról van szó, bár stealth gép esetén ez még viccesebb lenne. Az 100%, hogy értelmes harcászati paraméterekkel bíró radart fizikai korlátok miatt nem lehet beépíteni a gépbe.* A data link korában eleve értelmetlen ezzel izmozni, ha több irányba kell pásztázni, akkor a többi gép is beszáll.

*Az agyonhypolt L sávos radarra is igaz ez. Olyan nyalábszélességek jönnek ki, hogy az ember csak pislog. Maga az antenna felülete sem lehet nagy.

A DAS szerű rendszert betették már egyetlen gépe is? Ha nem, akkor nincs... Az F-35-ben meg igen rágen ott van.
(A linkeket nem tölti be céges gépen, majd otthon nézem meg.)
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 108
3 149
113
Továbbra is hangsúlyozom,ahogy sokan ....kis pénz kis foci....ekkora kapacitással rendelkező államok, fele ennyit sem tettek le az asztalra az ipar ezen területein.Nincs kész a gép ...az F35 sincs teljesen kész,de az oroszok örülnének ha itt tarthatnának.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 589
113
Az F-35-ös esetében a fő irányelv az a mennyiség, amivel a JSF programnál számoltak.
Ennek töredéke, kb 250 darab volt a PAK-FA program elején, az indiai FGFA-val együtt, de most, hogy az indiánok kiszálltak, a Szu-57-esnél még csak hivatalos darabszám sincs, csak kötöttek szerződést 12 darab köztes verzióra. Ez az ügylet amúgy már 2015 óta ismert, függetlenül attól, hogy pár repülést már megtett a 30-as hajtómű is.

Az F-35-ösnél tehát alsó hangon 800M USD az, amit az első 100 gép utólagos korrekciójáért ki kell csengetni, függetlenül attól, hogy mit fúj fel a média és mit kajálok meg én.
Az oroszoknak nincs 800M dollárjuk ilyesmire, így nekik inkább elég lesz a Szu-35Sz gépek általános rendszersítése mellett egy-két kísérelti századra való Szu-57-es, kb, mint a MiG-21F-12 esetében, amiből anno csak 77 darabot gyártottak le. A Szu-57-es végleges konfigurációját majd akkor kezdik el normál ütemben gyártani.
Ezzel a módszerrel tudják csak elejét venni a tipikus orosz malőrnek, miszerint a gyártás színvonala és a kísérleti összeszerelőüzemek prototípusai közt technológiai szakadék tátong.

Lehet, hogy az USA-nak az a hadrafoghatatlan első száz F-35 nem sok, de mindenki másnak, így az oroszoknak már igen.
 
M

molnibalage

Guest
Lehet, hogy az USA-nak az a hadrafoghatatlan első száz F-35 nem sok, de mindenki másnak, így az oroszoknak már igen.
A legyártott gépek inkább a várható jogi költségek és követezmények miatt lettek legyártva annak ellenére, hogy pusztán műszakilag nézve picit tényleg ökörség. A kötbér az kötbér meg a politikai lobbierő, hogy állásokat tartsanak meg XY szenátor államában.

A probléma az, amikor még nagyobb ökörséggel állnak elő, hogy koszos cirka 8 M USD/gépnyit sem költenek rájuk, mert a végleges gépek szállítási ütemét lassítaná.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
A termopán ablaküvegekből ha sokat egymásmellé raksz, látszik, hogy zöld a színük. Az egyik üveglapon van ott is egy fémréteg, az adja a színét. A kabintetőnél szerintem mindenhol használnak valamilyen fémbevonatot, kb ugyanazt a célt fogja szolgálani. Most hogy arany vagy alu vagy valami más az preferencia kérdése, de arannyal bevonni pl elég egyszerű egy felületet.

a fém milyenségét a felvitel technikájának az ára adja (talán valahogy felgőzölik, de ennek utána kellene komolyabban kukázni), meg az hogy a felvitt fém réteg milyen visszaverő hatású..... (hatékonyságú)
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Lövésem sincs, hogy az első szériák sorsa mi lett, de F-15 mű írása közben nem botlottam olyanba, hogy X gép soha nem lett combat ready configos. F-35-ből ugyebár nincs kétüléses F-15-ből meg igen. Már az F-15B és D is harcképes változat (ECM nélkül, konténer kell), az USAF soha nem küldte éles bevetésre a B/D-t csak a C/D-t. Izrael igen és fajlagosan B-vel érték el a legtöbb légigyőzelmet. Idézek:

Érdekes, hogy az IAF gyakran küldte harcba a kétüléses gépeit. Ugye emlékszünk még, hogy az F-15 fejlesztése idején eljátszottak a gondolattal, hogy vajon egy- vagy kétszemélyes vadászgépet alkossanak? Elevenítsük fel ezt a gondolatot és nézzük meg a hadművelet statisztikáját. Az első körben beszerzett 25 darab közül mindössze 2 darab volt F-15B, azonban a hadműveletben fegyverhasználattal elért 31 lelövésből 7-et kétüléses géppel értek el. A kétüléses változattal, az összes légigyőzelem 22%-át érték el, mikor az akkor már csak 24 darabos flotta 8%-át tették ki, ha nem számítjuk a seggbelőtt, és így a további harcokból kieső gépet.

Azt persze nem tudom megmondani, hogy a bevetéseket milyen arányban repülték az A/B változatok gépek, de ekkora különbség esetén statisztikailag nem nagyon lehet torz eredményt kapni. A hadművelet után alig két héttel szerzett dupla légigyőzelmet is egy F-15B-vel érték el, ami még tovább javítja az F-15B mutatóját. Bár lehet, hogy csak a szerencse hozta így, de nem lehet kizárni, hogy az a plusz szempár ennyit jelentett a légiharcokban, az egyetlen hármas légigyőzelmet is F-15B-vel érték el. Lehet, hogy a kétüléses F-15 volt a vadászgépek királya, csak ezt nem volt alkalma demonstrálni? Ugyanis az USAF a Sivatagi Vihar alatt csak F-15C gépekkel repült Irak felett.


Az, hogy az F-22 esetén miért nem forszírozzák a nem harcba küldhető gépek további fejlesztését nem tudom, hogy mennyire az, hogy "nem akarjuk és nem is kell" vagy "nem telik rá" szemlélet, mert van más prioritás. A B-2 esetén a protó gépből is szériát csináltak.

Valahol azt olvastam (talán az F 22 félidős upgrad-jénél), hogy az első szériát is fel kívánják hozni a combat ready szintre.....
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 638
113
a fém milyenségét a felvitel technikájának az ára adja (talán valahogy felgőzölik, de ennek utána kellene komolyabban kukázni), meg az hogy a felvitt fém réteg milyen visszaverő hatású..... (hatékonyságú)
Aranyat elméletileg nagyon könnyű felgőzöltetni, jól meg is tapad, házilag is kivitelezhető egyszerűen. Azt mondjuk nem tudom, hogy mennyire egyszerű egyenletesen felvinni az aranyréteget.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 638
113
Nem kukázzák, csak nem "erőltetik" . Nem lesz tömeges szériagyártás 2027-ig, míg el nem készül az új hajtómü.
Ez a hajtómű dolog azért elég durva, vagy csak erre fogják. Már volt minimum egy felszállása ahol az egyik hajtómű az új volt, még ha úgy is nézett ki, hogy nemigazán hajtották meg. Ezután mégis mire kell 9 év, hogy kész legyen a hajtómű? Akkora világmegváltó dolgot találtak volna ki, hogy megéri addig húzni, amíg meglesz hozza az összes technológiai fejlesztésük?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 579
85 091
113
Ez a hajtómű dolog azért elég durva, vagy csak erre fogják. Már volt minimum egy felszállása ahol az egyik hajtómű az új volt, még ha úgy is nézett ki, hogy nemigazán hajtották meg. Ezután mégis mire kell 9 év, hogy kész legyen a hajtómű? Akkora világmegváltó dolgot találtak volna ki, hogy megéri addig húzni, amíg meglesz hozza az összes technológiai fejlesztésük?

A gyors tempójú fejlesztésekhez sok pénz kell . Mivel India nem írta alá a szerződést a közös FGFA fejlesztésről sok pénz kiesett amivel számoltak. Ezenkívül rengeteg más fegyver van ami fontosabb és a rendelkezésre álló(nem sok) pénzt ezek között kell elosztani.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 638
113
A gyors tempójú fejlesztésekhez sok pénz kell . Mivel India nem írta alá a szerződést a közös FGFA fejlesztésről sok pénz kiesett amivel számoltak. Ezenkívül rengeteg más fegyver van ami fontosabb és a rendelkezésre álló(nem sok) pénzt ezek között kell elosztani.
A lassú fejlesztések meg még drágábbak, mint a gyorsak, ha nem is időegység alatt, de a végén mikor összeadod, akkor biztosan. Ha most 2-3 év alatt befejeznék, akkor ennyi ideig menne a labor a maga X mérnökével meg gépeivel, így menni fog 9 évig ugyanannyi mérnökkel meg géppel. Most lehet mondani, hogy kiesett az indiai pénz, de azért elég jól pörög a hadiipar az oroszoknál, az olajár is 75-80 között mozog, az alkalmazottakat még minidig rubelben kell fizetni, uh lenne amiből még némi pénzt önteni a hajtóműfejlesztésbe és minimum megfelezni azt a 9 évet.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ez a hajtómű dolog azért elég durva, vagy csak erre fogják. Már volt minimum egy felszállása ahol az egyik hajtómű az új volt, még ha úgy is nézett ki, hogy nemigazán hajtották meg. Ezután mégis mire kell 9 év, hogy kész legyen a hajtómű? Akkora világmegváltó dolgot találtak volna ki, hogy megéri addig húzni, amíg meglesz hozza az összes technológiai fejlesztésük?
Ez csak pont azt jelenti amit leírtál, hogy az új hajtómű már repült (esetleg néhányszor). Viszont semmit nem tudunk arról, mi volt a kísérleti repülések eredménye, 6 megoldandó problémával jött vissza a gép a levegőből vagy esetleg a kevésbé biztató 46?, 76?, 116? stb. problémával. Mi lesz az eredmény később, ha majd meg is hajtják rendesen a hajtóművet, és esetleg még súlyosabb hibák is előjönnek? Ráadásul ezek már nagyrészt számítógép-vezérlésű hajtóművek, tudod hány munkaóra megírni egy ilyen hajtómű-vezérlő programot, aztán azt is letesztelni, esetleg még bele is javítani itt-ott - és ezt csak fizikailag kész hajtóműre érdemes elvégezni?! És ha minden kész a kísérleti üzemben, jön Szergejék fő problémája: amire képes volt a kísérleti üzem közel laboratóriumi körülmények között mondjuk 10év/6 hajtómű ütemben, arra nem biztos hogy képes az ipar is mondjuk 50hajtómű/év kapacitással(ez ugye kb. 20-22 legyártott gépet jelentene). Szóval jöhetnek a fejlesztések, modernizálások a hajtóműgyártás területén, ami szintén elég időtrabló és ráadásul horribilis pénzeket igényel. Szerintem érthető ha nem kapkodnak, úgy őszintén: az USA/NATO erőkön kívül mondj még egy olyan fegyveres erőt, amivel szemben Szergej biztosan alulmaradna. Egy NATO-val vívott háborút meg úgyse a Raptor/Szu-50 párbaj döntene el, erre jött rá Jimmy is amikor 187 F-22 után nem ölte bele a pénzét további gyártásba (ráadásul ez se mind harckész gép, USAF-mérce szerint kb. 1/4 részük csak kiképzésre alkalmas).