Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 861
113
Azért még ne nagyon bontsatok pezsgőt szerintem.;)

Nem, rohadtul nem bontunk pezsgőt. Miért tennénk? Mint pilóta szeretem az orosz gépeket (Jak-52 egy isten :D) és mint ex-repmérnök minden új repülőgép és annak megoldásai érdekelnek.
Az orosz mérnökök konkrétan odaverték a Japán/DKorea/Török/más kis fejlesztők és úgy az egész EU repülőipartát a Szu-57-el, összeraktam egy gépet, ami valahol holtversenyben ott lehet az USA nyomában a kínaiakkal egyetemben. Max. respect.
Itt csak az állandó, tényeket nélkülöző már-már vallásos áhitat visszataszító mivoltáról van szó egyesek részéről. Nem a valóságról van szó- pont annak tagadása a legtöbbünk baja :D
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 400
113
Messze? Olyan 10 év az USAban - F-22már félidős, hadrenben van tizenvalahány éve, és ők onnan számítják az 5.th gent. 2030ra datálják, és az F-22-vel ellentétben ez nem a szerencséten "jön a világbéke" korban születik meg.
Az orosz kozmikus erőkben kikukáztam, az USAF mit tekint 6.th gennek krvonalakban, átmásolom:

"6.th gen (NGAD) követelmények első körben, amit összeszedtem az utóbbi időben:
-szélesebb tartományban lopakodás
-nagyobb hatótáv (ADVENT engine)
-hosszab idejú SC (ADVENT megintcsak, 3 áramú hajtómű amúgy),
-fedélzeti AI, feladata rásegítés a pilóta munkájára (amolyan RIO),
-irányított energiájú fegyverek,
-fejlesztett hőháztartás (gépben felgyülemlő fegyver/elektronika hő elvezetés vagy eltárolás, lehetőleg felhasználás),
-szenzorok nagyobb hatótávolsága/vagyis célok nagyobb hatótávolságból leküzdése,
-intelligens/adaptív EW,
-stb...
Továbbá az egésznek 2030ra betonon kell lennie, ami konkrétan lehetetlen, mivel minden addigra nem lesz kész - így a repcsinek modulárisnak kell lennie az elejétől fogva. Vagyis 2030ra lesz a betonon valami, ami repül, de lesz benne ballaszt rengeteg, ami a nem elkészült cuccok helyén lesz. De mivel a program szürke, kb. ennyit lehet róla tudni.
Ja, és az USAF már most kategórikusan kijelentette, hogy semmi közösséget nem vállal a témában sem az USN, sem az USNCvel (lásd F-35 csodás eredményei), így a NAVY már most kénytelen sajátot tervezni (náluk F/A-XX a neve)."

Jah és az F-35 meg kb minden vadi új dolog a példa arra,hogy az USA-ban valami nagyon nagy probléma van a fejlesztésekkel(nem a szürkeállomány vagy egyéb hiányáról beszélek hanem más rendszerszintű dologról)gondolod,hogy pont egy 6.gen. gép lesz a kivétel?Az meg,hogy betonon van 30-ra pont nem jelenti azt,hogy 40 előtt hadrendbe áll.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
Nem, rohadtul nem bontunk pezsgőt. Miért tennénk? Mint pilóta szeretem az orosz gépeket (Jak-52 egy isten :D) és mint ex-repmérnök minden új repülőgép és annak megoldásai érdekelnek.
Az orosz mérnökök konkrétan odaverték a Japán/DKorea/Török/más kis fejlesztők és úgy az egész EU repülőipartát a Szu-57-el, összeraktam egy gépet, ami valahol holtversenyben ott lehet az USA nyomában a kínaiakkal egyetemben. Max. respect.
Itt csak az állandó, tényeket nélkülöző már-már vallásos áhitat visszataszító mivoltáról van szó egyesek részéről. Nem a valóságról van szó- pont annak tagadása a legtöbbünk baja :D

Hát nagyon nincs is miért bontsatok. :rolleyes:
Ez a gép működik, és bár messze van a kész állapottól, de használható és fejleszthető. A fejlesztések nyilván sokkal lassabban fognak haladni, mint ott, ahol a pénz nem tényező egy fejlesztésnél.
Amúgy szerintem senki sem állított a valóságtól elrugaszkodó dolgokat a PAK-FA-val kapcsolatban. Legalább is én ha visszaolvasok, nem tudok találni ilyet. Pierre Sprey tudtommal még nem írt ide a topikba.
Ugyanakkor érdekes olyanok tollából olvasni a "vallásos ahitatú orosz fanokról" , akik a SZU felbomlása után cca. 30 évvel "pravdáról", meg "szovjet mentalitásról" írnak szinte minden hozzászólásukban, úgy, hogy közben meg azért lenne mit fejleszteni az orosz repiparral kapcsolatos tudásukon. Pl.:
Szu–47 Berkut
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and fip7

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Errol beszélek én meg par ember ugy 7-8 eve. Persze mwg en voltam a helikopter mikor közöltem, hogy 2022 elott nem lesz uj hajtomuves gep egyzaszados ioc sem. Hát, még en is alalottem a valosagot...
Persze ki lehet megyarázni ezt is, elég akarat és elszántság kérdése, ami nem kerül mégse olyan sok pénzbe.
Ha meg kéne tippeljem a valóságot, az, az, hogy per pill "kézi" módszerekkel képesek csak legyártani a gépeket, úgy ahogy. Maga a program befejezése és a sorozatgyártás beindítása akkora összeg, hogy ezt nem képesek megoldani. Marad csak a lassú ütemű "kézimunka" és a gép fejlesztgetése.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
Persze ki lehet megyarázni ezt is, elég akarat és elszántság kérdése, ami nem kerül mégse olyan sok pénzbe.
Ha meg kéne tippeljem a valóságot, az, az, hogy per pill "kézi" módszerekkel képesek csak legyártani a gépeket, úgy ahogy. Maga a program befejezése és a sorozatgyártás beindítása akkora összeg, hogy ezt nem képesek megoldani. Marad csak a lassú ütemű "kézimunka" és a gép fejlesztgetése.

Szerintem ez nem kérdéses. Ebben nagyon durván le vannak maradva.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 195
60 039
113
Mackensen

Meg a kérdés az, hogy megéri-e anyagilag fölszerelni egy komplett gyárat?
Ugyanis kb. 100 db -ra van igényük. Eközben kézzel évi 10 db-ot is össze tudnak legózni. Ebből kifolyólag nem biztos, hogy szükség van a gyárra. Az lehet csak akkor érné meg ha évi 100 db ot gyártanának. De csak spekulálok.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 636
113
Mindig mindent nem szerelhetnek össze kézzel. Raádásul a gyártási techológiákat is csak így tudják fejleszteni, ha összehoznak új gyártósorokat. És egy konstans minőség sem ártana, legyen az jó vagy majdnem jó, de lényeg, hogy minden gép ugyanazt tudná.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 400
113
Mindig mindent nem szerelhetnek össze kézzel. Raádásul a gyártási techológiákat is csak így tudják fejleszteni, ha összehoznak új gyártósorokat. És egy konstans minőség sem ártana, legyen az jó vagy majdnem jó, de lényeg, hogy minden gép ugyanazt tudná.

Nem kézzel gyártják,ez nyilvánvaló butaság.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
Mindig mindent nem szerelhetnek össze kézzel. Raádásul a gyártási techológiákat is csak így tudják fejleszteni, ha összehoznak új gyártósorokat. És egy konstans minőség sem ártana, legyen az jó vagy majdnem jó, de lényeg, hogy minden gép ugyanazt tudná.

Egyetértek. A manufakturális körülményeket ideje lenne elhagyni. A fejlődéshez elengedhetetlen, a korszerű gyártástechnológiák átvétele, vagy kifejlesztése. Ebben , ha másban nem is, kérhetnék, megvásárolhatnák a kínaiak segítségét.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 567
85 028
113
Közben az indiánok meggondolták magukat. Mégsem tekintik lezártnak az FGFA programot(mai hír).
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Mindig mindent nem szerelhetnek össze kézzel. Raádásul a gyártási techológiákat is csak így tudják fejleszteni, ha összehoznak új gyártósorokat. És egy konstans minőség sem ártana, legyen az jó vagy majdnem jó, de lényeg, hogy minden gép ugyanazt tudná.
Azért jó lenne kicsit elgondolkozni. Sok minden automatizálható egy műszaki eszköz gyártásában, főleg az elektronika, gépipari alkatrészgyártás és a kompozit-technológia, de a repülőgép nem hajszárító vagy mosogatógép. A fedélzeti berendezések (pl. egy szivattyú vagy szervó-munkahenger) és a repülőgép-sárkány részeinek összeszerelése, a kész berendezések beszerelése az biza emberek kézi munkavégzését igényli!! Használnak ott persze mindenféle gépi szerszámokat, gépi csavarhúzókat, gépi szegecselőket, nyomatékkulcsokat stb., de az összeszerelés az bizony manufakturális kézi munka még a legkorszerűbb típusoknál is. A történelemben eddig egyszer próbálták az összeszerelést nagyrészt automatizált gépsorra bízni, de az első gépnél kb. 60%-os készültségnél elfogyott a pénz, megállt a tudomány, hagyományos eszközökkel (Johnnyk meg Hanzik két kezének igénybe vételével) fejezték be a gép összeszerelését. Ma is így működik a repülőgépgyártás, nem robotkarokkal. Ezért is drága a repülőgép mert nagyon magas benne az élőmunka aránya, ráadásul a szériák darabszáma meg rendkívül alacsony.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 400
113
Azért jó lenne kicsit elgondolkozni. Sok minden automatizálható egy műszaki eszköz gyártásában, főleg az elektronika, gépipari alkatrészgyártás és a kompozit-technológia, de a repülőgép nem hajszárító vagy mosogatógép. A fedélzeti berendezések (pl. egy szivattyú vagy szervó-munkahenger) és a repülőgép-sárkány részeinek összeszerelése, a kész berendezések beszerelése az biza emberek kézi munkavégzését igényli!! Használnak ott persze mindenféle gépi szerszámokat, gépi csavarhúzókat, gépi szegecselőket, nyomatékkulcsokat stb., de az összeszerelés az bizony manufakturális kézi munka még a legkorszerűbb típusoknál is. A történelemben eddig egyszer próbálták az összeszerelést nagyrészt automatizált gépsorra bízni, de az első gépnél kb. 60%-os készültségnél elfogyott a pénz, megállt a tudomány, hagyományos eszközökkel (Johnnyk meg Hanzik két kezének igénybe vételével) fejezték be a gép összeszerelését. Ma is így működik a repülőgépgyártás, nem robotkarokkal. Ezért is drága a repülőgép mert nagyon magas benne az élőmunka aránya, ráadásul a szériák darabszáma meg rendkívül alacsony.

De nem erről beszélünk.Nem mind1,hogy egy laborban vagy egyedileg gyártasz le alkatrészeket vagy tömegesen gyártósorokon.A végösszeszerelés mindkét esetben kézi ez igaz.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
Én elsősorban a sárkányszerkezet elemeinek gyártástechnológiájának korszerű szintre hozására gondoltam. Tehát a kompzit elemek nagy számban történő, méretpontos sorozatgyártására. Ez az, ami szerintem az oroszoknál még mindig elmaradásban van, és nem csak az 5. gen gépeknél, hanem gyakorlatilag minden repgépnél beleértve a heliket is.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
De nem erről beszélünk.Nem mind1,hogy egy laborban vagy egyedileg gyártasz le alkatrészeket vagy tömegesen gyártósorokon.A végösszeszerelés mindkét esetben kézi ez igaz.
Elolvastad, hogy mire válaszoltam? Joker kimondottan az összeszerelésről beszélt ("mindent nem szerelhetnek össze kézzel"), én arra válaszoltam.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 400
113
Elolvastad, hogy mire válaszoltam? Joker kimondottan az összeszerelésről beszélt ("mindent nem szerelhetnek össze kézzel"), én arra válaszoltam.

Ghostface azt írta,hogy manufakturális körülmények közt nem lehet 5.gen. gépet gyártani erre írta Joker azt amit.Szerintem itt mindenki tudja azt,hogy a gépeket kézzel szerelik össze éppen ezért nem is erre vonatkozott a manufakturális jelző hanem pl a Radar vagy bármi más legyártására.

Én elsősorban a sárkányszerkezet elemeinek gyártástechnológiájának korszerű szintre hozására gondoltam. Tehát a kompzit elemek nagy számban történő, méretpontos sorozatgyártására. Ez az, ami szerintem az oroszoknál még mindig elmaradásban van, és nem csak az 5. gen gépeknél, hanem gyakorlatilag minden repgépnél beleértve a heliket is.

A SZU-35Sz és a MIG-35 is tartalmaz elég sok kompozitot szóval nincs bajuk a kompozit elemek sorozatgyárásával.