Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

Kuruc71

Member
2010. április 20.
829
7
18
Biztos hogy olyan orszaggal kell osszeszurni a levet lopakodo ugyben amelyik meg egy sikeres lopakodot sem produkalt ?

Vajon bolcs ez igy ?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 848
32 003
113
Azon vannak, hogy produkáljanak egyet. Az ötlet meg nem rossz, ha legalább részben technológiát akarnak és egy rájuk optimalizált gépet (FGFA). Ebben a kategóriában az USA-nak is az F-35 az első gépe (az F22 nem exportképes), a vásárlók nemigazán kapnak tech transzfert, iszonyatosan drága, és teljes mértékben az amerikai igényeknek megfelelően készült, amit aztán lebutítottak (lehet ha nagyon).
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
Biztos hogy olyan orszaggal kell osszeszurni a levet lopakodo ugyben amelyik meg egy sikeres lopakodot sem produkalt ?

Vajon bolcs ez igy ?

Hát valahol az amerikaiak is elkezdték, nem?
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
"Biztos hogy olyan orszaggal kell osszeszurni a levet lopakodo ugyben amelyik meg egy sikeres lopakodot sem produkalt ?

Vajon bolcs ez igy ?"

Te is mondtál egyet!

Akkor mindenki tolja le a gatyáját (kivéve a jenkik) és emelje fel a kezét mert senki nem tud lopakodót csinálni csak az USA!
Ennyi erővel nyugaotdan kijelenthetjük hogy csak az oroszoknak és a jenkiknek lesz saját fejlesztésű lopakodó vadászgép a japánok dél-korea kínaiak még csak labdába sem rúghatnak mivel ők nem voltak hazai fejlesztésben a hidegháborúkor sehol se! így nulla tapasztalat van mivel még a megsérült japán 4 gen gépeket is az USA segítségével javítsák fel .

Az oroszok tervezik az új hajtőművet de mást nem látok aki ilyenen munkálkodna rajta talán Kína de ennyi!
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
Orosz lopakodó: vadász a tajgán, halinacsizmában.
Ígéreteik pedig legalább annyira kőbe vésettek mint a magyar alkotmány.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
A PAK-FA számára direkt készülő hajtóműről már sokszor, sokmindent lehetett olvasni, de egyetlen közös van bennük, történetesen, hogy semmit se lehet tudni, milyen lesz a hajtómű, mit fog tudni, mikor készül el, mikor kerül a levegőbe.

Külön zavaró, hogy már majd 10 éve volt, hogy a konkurens (és a PAK-FA nevű húsos fazékhoz közel férkőzni valahogy sehogy se tudó) MMPP Szaljut bemutatta a KND-924-3 blisk technológiás háromfokozatú kisnyomású kompresszorát, melyet azóta is jobb híján a Szu-27-esek különféle generációjához ajánl - egyelőre sikertelenül.

http://missiles2go.files.wordpress.com/2012/04/img_9427.jpg

Akkor semmit se lehetett látni abból, hogy a Szu-35BM és azóta Szu-35Sz számára készült NPO Szaturn-féle 117Sz-hez készül-e hasonló megoldás, vagy sem. Viktor Csepkin 2007-ben aztán elmondta, hogy ők bizony nem terveztek ilyet, a 117Sz számár a a 932mm-esre növelt belépő keresztmetszetű kisnyomású forgórész ugyanúgy 4 fokozatból áll és független lapátok alkotják, mi több, a kissé avittnak ható bandázsgyűrűs megoldás is megmaradt, mondván, az csak mindösszesen 2%-ot fojt a levegőátfutásból.
Nos, a 117Sz lett a PAK-FA ideiglenes hajtóműve is, nem is csoda, hogy az indiaiak elkezdték becsmérelni (gondoljunk a MAKSz 2011-en vasárnap megesett pompázsra) és sehol egy blisk, sehol a Szaljutékéhoz hasonló megoldás.

Azóta annyit lehetett tudni, hogy a Szaturn mégiscsak dolgozik valamin, ez pedig nem más, mint a 129-es gyártmány, aminek kisnyomású kompresszora a 30-as gyártmány nevet kapta.
Ez is három fokozatú és blisk. Az első kép nem mai darab, de minden esetre ebből már sejthető, hogy ezúttal tényleg nem egy újabb Al-31F tunning készül a Szaturnéknál, hanem valami új:

http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=220086&d=1377316586

Mellesleg vicces, hogy anno húsz éve, az eredeti Al-41F (melyet nem mellékesen szintén Viktor Csepkin tervezett) már alapból rendelkezett a blisk technológiával és messze modernebb volt, mint a mai 117Sz, másképp az Al-41F-1Sz.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
@AO
Itt már megint valami mutyi van. Tiszta kelet-európai tempó: vesszen az ország, csak a haverok járjanak jól.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 340
60 889
113
Mondjuk nem értem, hogy a két gyár miért nem gyúrja össze a tudását 1 hajtóműbe. Akkor a kecske is jóllakik meg a káposzta is megmarad.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Ezt nem csak te nem érted. Sok felesleges duplikáció triplikáció alakult ki az elmúlt másfél évtizedben, mióta van pénz az orosz repiparban, de szerintem mind közül a legfeleslegesebb az NPO Szaturn és az MMPP Szaljut versengése, melyek mind a ketten az Al-31F-et reszelgetik, a médiában egymást szapulva és fennen hangoztatva, hogy ehhez csak nekik van joguk, lévén ők Arhip Ljulka szellemi örökösei. Most mind a ketten 5gen hajtóművet készitenek, ami nem olcsó, de legalább jó drága. Amúgy már korábban felmerült, hogy ez nonszensz és össze kéne őket gyúrni egy kutató-fejlesztő közösséggé.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Érdekes, hogy a Szaljut blisk-e leginkább a P&W megoldásához hasonló,

http://ericpalmer.files.wordpress.com/2009/09/july2003capabilitybrief.jpg

míg a Szaturn inkább a GE F136-osát követi, azaz a legelső fokozat lapátai a többihez képest jóval nagyobb méretűek:

http://media.defenceindustrydaily.com/images/ENG_F136_Partial_Cutaway_lg.jpg
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
AO: adventről mit lehet tudni?
Néha le csippen egy egy infomorzsa, hogy fejlesztgetik, tesztelgetik... Nemrég ugye bedobták, hogy F-35 "kompatibilisnek" kell lennie... érdekes.

pár link akik nem tudnák mirőll van szó:
http://www.bizjournals.com/cincinnati/news/2013/11/25/ge-aviation-allows-sneak-peek-at-new.html?page=all
http://www.youtube.com/watch?v=raACUsLWzn8
és persze wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Adaptive_Versatile_Engine_Technology
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Még egy kérdés a blisk kompresszorról.
Most akkor ezt hogyan gyártják?
Növesztenek egy egykristály tömböt, és abból kifaragják,
növesztenek egy nyers formát, és finomítják,
vagy egyből erre az alakra növesztik?
Még mindig nem tiszta, hogy hogyan javítják.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
http://en.wikipedia.org/wiki/Blisk
http://www.youtube.com/watch?v=FGK8fx9CKHM
http://www.youtube.com/watch?v=-3bQLDQOOfs
Gondolom ezek után tiszta.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
ez lemaradt: http://www.cnc.hu/2014/01/szuperotvozet-egykristalyok-dragakovek-a-gazturbinakban/
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Kompresszornál nem egykristályból növesztett tömbbel operálnak, a turbinánál meg nem egy tömbböl forgácsolják ki a lapátokat, hanem egyenként készítik, - ahogy te is írtad - akár egykristályból növesztve.
Szóval egykristály blisk nemigen van, nincs rá szükség.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
A GE military hajtóműveiről nem sok szó esik. Alapvetően az USA military hajtóművei nem nagyon vannak publikálva. Talán ez a legjobban széjjel bullshitelt és dezinformált terület. Hagyomány, hogy ha valamire rá akarsz keresni, akkor a "Thrust: 35000 lb class" "twin spool turbofan" meg a főbb méreteken kívül nem sok adatot kapsz.
Namost a 35000lb class ugye az F-22-esek hajtóművéhez volt írva közel 20 éven keresztül. A mai vadászgép hajtóművek mindegyike két forgórészes, immáron vagy 40 éve, szóval a triviális "nesze semmi fogd meg jól" üresjáratok helyett érdemi infót különféle fórumokból lehet összeszedni.

A GE F414EPE hajtóműve pl több mint 10 éve létezik, de eddig összesen egyetlen egy kép jelent meg róla, az is csak azért, mert a SAAB Gripen NG prospektus pdf-jébe véletlenül annak a képe került az F414G helyett. Ez a véletlen hozzá nem értés mutatta meg azt a módosított belépő keresztmetszetet ami az EPE nagyobb átmérőjű kompresszora voltaképpen. De, hogy ez a hajtómű milyen stádiumban van, repült-e, nem tudni.
At F136-os se jutott el a levegőe, nem is fog, mert kvázi Obama szintjén kaszálták el. Az ADVENT az F136-oson alapszik.

Megjegyzem, az egész az YF120-asból indult, abból lett az F136-os, majd ez az ADVENT.
Vagy nem lett.
 
Status
Not open for further replies.