Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 400
71 653
113
Az összes 27-esben egyféleképpen vagy beépítve a hajtómű.
Hacsak nem a MiG-27-esekre gondolsz, a Ka-27-esekről nem is beszélve :)
Bár ezekben is csak egyféleképp van beépítve a hajtómű.

A Phantom, mint hasonlat nem teljesen jó, bár analógiának akkor már jobb a sokkal közelebbi MiG-29-est használni, hiszen itt bár a hajtóművek hossztengelye közel egybeesik a gépével, a fúvócsöveké már nem.

Hogy miért nem teljesen jó a hasonlat, arra az az ok, hogy a Phantom (és a 29-es fúvócsöve) a felhajtóerő termelés miatt lett pont úgy beépítve, hogy a tolóerő vektora keresztül menyjen a gép tömegközéppontján, így fejtve ki rá az útirányú tolóerőn kívül egy kismértékű emelőerőt is, ami persze az útirányú erőből vonódik le.

Joker meglátása helyes, hiszen a PAK-FA-nál nem ez a helyzet, itt a hajtóművek hossztengelye nem függőleges, hanem vízszintes síkban tér el a gép hossztengelyétől, aminek a manőverezőképességre kedvező hatása nemigen van, ellenben valóban csökkenhet így kismértékben a tolóerő.

Csakhogy, a turpisság abban van, hogy a hajtóművek vektorálnak, ráadásul úgy, hogy 32 fokra el vannak forgatva a forgáspontok, így felfelé/kifele-lefelé/befele "bandzsítanak".
Ha jobban megnézzük, ahhoz, hogy a két, alapból kifelé terpesztő hajtómű fúvócsöve a hossztengellyel párhuzamosan álljon, kismértékben befelé kell,hogy álljanak, ami egyben lefelé való kitérést is ad, ez a pár fok pedig megint csak keresztül mutat(hat) a tömegközépponton, melynek kedvező hatása ismert.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
54 044
91 572
113
Allesmor Obranna

arra gondoltam,hogy a 3D vektorálást hasonlóan oldják meg Szuhojék.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 776
90 088
113
Mai kép Zsukovszkijbol. December-januárban csak a 051-054 es protok vesznek részt a tesztrepulésekben, az 5. protorol se hír, se foto, hogy részt venne a tesztekben.

0_c4fc7_22214c78_XL.jpg
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 943
15 629
113
Két nem túl jó hír a típussal kapcsolatban.

http://www.business-standard.com/article/economy-policy/russia-can-t-deliver-on-fifth-generation-fighter-aircraft-iaf-114012100059_1.html
http://www.foxnews.com/world/2014/01/24/russian-rubbish-india-reportedly-disappointed-with-stealth-fighters-from-moscow/
 

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
549
1 263
93
arra gondoltam,hogy a 3D vektorálást hasonlóan oldják meg Szuhojék.

Csakhogy 27-est írtál és nem 30-ast ;) A Szu-30-asok többsége kapott TVC-t, nem a 27-esek. Nyilván Flanker, Flanker, de mégsem egykutya :)
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
35
38
Eddig azt hittem, hogy rémeket látok, de mostmár jobb ha rákérdezek. Csak nekem tűnik úgy, hogy a gép elejétől hátrafele nézve a két hajtómű enyhe V alakot zár be egymással?

Szó sincs erről. Most nincs kedvem visszakeresni, de többször jeleztem már a témában, hogy a hajtóművek szöget zárnak be a hossztengellyel, ergo amire sokan hivatkoztak, hogy látják a hajtóművet geometriai képtelenség.
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
35
38
Akkor viszont ha ugyanaz a fizika arrafele is, mint itt, valamennyit ezzel elveszít az (előre)tolóerőből, mert az erő egy része a gép összenyomásán és nem előretolásán fog dolgozni.

Abban az esetben, ha a hajtóművek tengelyének metszéspontja jó közel lenne a hajtóművek helyéhez, de ezek nagyjából a pilótafülke környékén metszik egymást.
A tartó keretvázhoz szempontjából a párhuzamos hajtómű beépítés sem feltétlenül jelent automatikusan kedvező megoldást a törzskeret tömege szempontjából. Ha a hajtóművek enyhe szöget zárnak be, akkor a hajtómű tolóerejének hatása az egész szekcióra tömegcsökkentés szempontjából kedvezőbb is lehet, mivel itt a hatás rásegít szög + terhelés miatt a könnyebb váz kialakításához úgy, hogy az műszakilag egyenértékű legyen.
Ergo a tömegcsökkenéssel többet nyerhetnek, mint a minimális tolóerő vektor veszteségből, így a végeredmény akár pont fordított is lehet.

(Hasonló elvek szerint szoktunk néha tartószerkezeti problémákat megoldani.)
 

nekerdez

Well-Known Member
2012. június 3.
2 709
2 362
113
Hiryu hozod a formád.

India haderőben mellesleg most belső harcok is vannak. A légierő, flotta, és szárazföldi erők között.

Két írás között csak én érzek ellentmondást különben. Az elsőben arra panaszkodnak, hogy az oroszok fontosabb infókat nem osztanak meg a gépről
Második írásban megy egy india lefitymálja az egész programot.

1, Oroszok eddig is USA után a második konstruktőrök katonai légi járművek területén.
T-50 PAK-FA azért ütemesen halad.
J20 és a másik gépről nem nagyon hallani.

2. Ha nem lenne T 50 program Indiának esélyese lenne ilyen szintű gép közelébe férnie.

Mivel a Tejsa programunk is nagy bukás lett.
 

nekerdez

Well-Known Member
2012. június 3.
2 709
2 362
113
Másik, oroszok a amerikai fejlesztésekből csak tanultak valamennyit. T-50 eddig sok olyan apró momentum van ami csak a szakértőknek csemege. Hajtómű kapcsán ami eddig világos talán a V alak valami függőlegesen is elvannak tolva.
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
35
38
Bocsánat az előbb a pongyola fogalmazásért, de más dologban voltam benne és csak félszemmel és félaggyal gépeltem, de remélem, átment az üzenet.
Amit írtam a tartóváz kapcsán az csak addig igaz, ameddig nem kezd vektorálni a gép, ez onnantól már más szitu.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 943
15 629
113
nekerdez, mi ebben az ellentmondás? Az indiaiak elégedetlenkednek. Lehet csak trükk, hogy valamit alkudozzanak, de lássuk be a pénz nagy részét ők vitték a projektbe. Ha kifarolnak mögüle, kíváncsi leszek mi marad az egészből.
 

nekerdez

Well-Known Member
2012. június 3.
2 709
2 362
113
nekerdez, mi ebben az ellentmondás? Az indiaiak elégedetlenkednek. Lehet csak trükk, hogy valamit alkudozzanak, de lássuk be a pénz nagy részét ők vitték a projektbe. Ha kifarolnak mögüle, kíváncsi leszek mi marad az egészből.

Kiszálnak? A program 60-70% már kész 2016 jönnek elvileg az első seriás példányok.
Ez esetben oroszok ott állnak egy 60-70% kész teljesen új technológiai alapú géppel.
India meg?
Vissza megy a TEJSA-hoz vagy mi, hatalmas fordulatot véve USA előtt le borul és sorba áll az F-35 ért.

Pont a dolog súlya miatt a felek megfognak egyezni. Megegyezés kapcsán vélhetőleg inda fog engedni eddigi álláspontjából. Mivel Pénzen kívül nincs semmijük. Ezen a téren.
Viszont Kína és többi Ázsia állam programjai miatt középtávon is Inda lépés kényszerbe van.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 664
67 333
113
Itt csak India húzhatja a rövidebbet. Nem sok mindent tehet azon kívül, hogy csöndben van és fizeti a csekket.
Szerintem India egy erősen butított gépet fog kapnia folyamat végén. Először kifejlesztik a jó oroszt, aztán pedig a butított export verziókat.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 943
15 629
113
<i>Vissza megy a TEJSA-hoz vagy mi, hatalmas fordulatot véve USA előtt le borul és sorba áll az F-35 ért.</i>

Megkapta a Rafalet ami önmagában egy nagyon potens gép és valóban, leborúlhat az USA előtt és beállhat a sorba az F-35-ért. Vet néhány elég potens dolgot az amiktól. Semmi meglepőt nem látnék ha így történne.
 

nekerdez

Well-Known Member
2012. június 3.
2 709
2 362
113
<i>Vissza megy a TEJSA-hoz vagy mi, hatalmas fordulatot véve USA előtt le borul és sorba áll az F-35 ért.</i>

Megkapta a Rafalet ami önmagában egy nagyon potens gép és valóban, leborúlhat az USA előtt és beállhat a sorba az F-35-ért. Vet néhány elég potens dolgot az amiktól. Semmi meglepőt nem látnék ha így történne.

Erre én is kíváncsi leszek.
Viszont kérdés ez mennyire szolgálná az Indiai politikai vezetés érdekeit. USA szövetségesnek lenni egy olyan országnak mint Indai nagy arc vesztéssel járhat.