Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

Azon vannak, hogy produkáljanak egyet. Az ötlet meg nem rossz, ha legalább részben technológiát akarnak és egy rájuk optimalizált gépet (FGFA). Ebben a kategóriában az USA-nak is az F-35 az első gépe (az F22 nem exportképes), a vásárlók nemigazán kapnak tech transzfert, iszonyatosan drága, és teljes mértékben az amerikai igényeknek megfelelően készült, amit aztán lebutítottak (lehet ha nagyon).
 
Biztos hogy olyan orszaggal kell osszeszurni a levet lopakodo ugyben amelyik meg egy sikeres lopakodot sem produkalt ?

Vajon bolcs ez igy ?

Hát valahol az amerikaiak is elkezdték, nem?
 
"Biztos hogy olyan orszaggal kell osszeszurni a levet lopakodo ugyben amelyik meg egy sikeres lopakodot sem produkalt ?

Vajon bolcs ez igy ?"

Te is mondtál egyet!

Akkor mindenki tolja le a gatyáját (kivéve a jenkik) és emelje fel a kezét mert senki nem tud lopakodót csinálni csak az USA!
Ennyi erővel nyugaotdan kijelenthetjük hogy csak az oroszoknak és a jenkiknek lesz saját fejlesztésű lopakodó vadászgép a japánok dél-korea kínaiak még csak labdába sem rúghatnak mivel ők nem voltak hazai fejlesztésben a hidegháborúkor sehol se! így nulla tapasztalat van mivel még a megsérült japán 4 gen gépeket is az USA segítségével javítsák fel .

Az oroszok tervezik az új hajtőművet de mást nem látok aki ilyenen munkálkodna rajta talán Kína de ennyi!
 
Orosz lopakodó: vadász a tajgán, halinacsizmában.
Ígéreteik pedig legalább annyira kőbe vésettek mint a magyar alkotmány.
 
A PAK-FA számára direkt készülő hajtóműről már sokszor, sokmindent lehetett olvasni, de egyetlen közös van bennük, történetesen, hogy semmit se lehet tudni, milyen lesz a hajtómű, mit fog tudni, mikor készül el, mikor kerül a levegőbe.

Külön zavaró, hogy már majd 10 éve volt, hogy a konkurens (és a PAK-FA nevű húsos fazékhoz közel férkőzni valahogy sehogy se tudó) MMPP Szaljut bemutatta a KND-924-3 blisk technológiás háromfokozatú kisnyomású kompresszorát, melyet azóta is jobb híján a Szu-27-esek különféle generációjához ajánl - egyelőre sikertelenül.

http://missiles2go.files.wordpress.com/2012/04/img_9427.jpg

Akkor semmit se lehetett látni abból, hogy a Szu-35BM és azóta Szu-35Sz számára készült NPO Szaturn-féle 117Sz-hez készül-e hasonló megoldás, vagy sem. Viktor Csepkin 2007-ben aztán elmondta, hogy ők bizony nem terveztek ilyet, a 117Sz számár a a 932mm-esre növelt belépő keresztmetszetű kisnyomású forgórész ugyanúgy 4 fokozatból áll és független lapátok alkotják, mi több, a kissé avittnak ható bandázsgyűrűs megoldás is megmaradt, mondván, az csak mindösszesen 2%-ot fojt a levegőátfutásból.
Nos, a 117Sz lett a PAK-FA ideiglenes hajtóműve is, nem is csoda, hogy az indiaiak elkezdték becsmérelni (gondoljunk a MAKSz 2011-en vasárnap megesett pompázsra) és sehol egy blisk, sehol a Szaljutékéhoz hasonló megoldás.

Azóta annyit lehetett tudni, hogy a Szaturn mégiscsak dolgozik valamin, ez pedig nem más, mint a 129-es gyártmány, aminek kisnyomású kompresszora a 30-as gyártmány nevet kapta.
Ez is három fokozatú és blisk. Az első kép nem mai darab, de minden esetre ebből már sejthető, hogy ezúttal tényleg nem egy újabb Al-31F tunning készül a Szaturnéknál, hanem valami új:

http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=220086&d=1377316586

Mellesleg vicces, hogy anno húsz éve, az eredeti Al-41F (melyet nem mellékesen szintén Viktor Csepkin tervezett) már alapból rendelkezett a blisk technológiával és messze modernebb volt, mint a mai 117Sz, másképp az Al-41F-1Sz.
 
@AO
Itt már megint valami mutyi van. Tiszta kelet-európai tempó: vesszen az ország, csak a haverok járjanak jól.
 
Mondjuk nem értem, hogy a két gyár miért nem gyúrja össze a tudását 1 hajtóműbe. Akkor a kecske is jóllakik meg a káposzta is megmarad.
 
Ezt nem csak te nem érted. Sok felesleges duplikáció triplikáció alakult ki az elmúlt másfél évtizedben, mióta van pénz az orosz repiparban, de szerintem mind közül a legfeleslegesebb az NPO Szaturn és az MMPP Szaljut versengése, melyek mind a ketten az Al-31F-et reszelgetik, a médiában egymást szapulva és fennen hangoztatva, hogy ehhez csak nekik van joguk, lévén ők Arhip Ljulka szellemi örökösei. Most mind a ketten 5gen hajtóművet készitenek, ami nem olcsó, de legalább jó drága. Amúgy már korábban felmerült, hogy ez nonszensz és össze kéne őket gyúrni egy kutató-fejlesztő közösséggé.
 
Érdekes, hogy a Szaljut blisk-e leginkább a P&W megoldásához hasonló,

http://ericpalmer.files.wordpress.com/2009/09/july2003capabilitybrief.jpg

míg a Szaturn inkább a GE F136-osát követi, azaz a legelső fokozat lapátai a többihez képest jóval nagyobb méretűek:

http://media.defenceindustrydaily.com/images/ENG_F136_Partial_Cutaway_lg.jpg
 
AO: adventről mit lehet tudni?
Néha le csippen egy egy infomorzsa, hogy fejlesztgetik, tesztelgetik... Nemrég ugye bedobták, hogy F-35 "kompatibilisnek" kell lennie... érdekes.

pár link akik nem tudnák mirőll van szó:
http://www.bizjournals.com/cincinnati/news/2013/11/25/ge-aviation-allows-sneak-peek-at-new.html?page=all
http://www.youtube.com/watch?v=raACUsLWzn8
és persze wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Adaptive_Versatile_Engine_Technology
 
Még egy kérdés a blisk kompresszorról.
Most akkor ezt hogyan gyártják?
Növesztenek egy egykristály tömböt, és abból kifaragják,
növesztenek egy nyers formát, és finomítják,
vagy egyből erre az alakra növesztik?
Még mindig nem tiszta, hogy hogyan javítják.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Blisk
http://www.youtube.com/watch?v=FGK8fx9CKHM
http://www.youtube.com/watch?v=-3bQLDQOOfs
Gondolom ezek után tiszta.
 
ez lemaradt: http://www.cnc.hu/2014/01/szuperotvozet-egykristalyok-dragakovek-a-gazturbinakban/
 
Kompresszornál nem egykristályból növesztett tömbbel operálnak, a turbinánál meg nem egy tömbböl forgácsolják ki a lapátokat, hanem egyenként készítik, - ahogy te is írtad - akár egykristályból növesztve.
Szóval egykristály blisk nemigen van, nincs rá szükség.
 
A GE military hajtóműveiről nem sok szó esik. Alapvetően az USA military hajtóművei nem nagyon vannak publikálva. Talán ez a legjobban széjjel bullshitelt és dezinformált terület. Hagyomány, hogy ha valamire rá akarsz keresni, akkor a "Thrust: 35000 lb class" "twin spool turbofan" meg a főbb méreteken kívül nem sok adatot kapsz.
Namost a 35000lb class ugye az F-22-esek hajtóművéhez volt írva közel 20 éven keresztül. A mai vadászgép hajtóművek mindegyike két forgórészes, immáron vagy 40 éve, szóval a triviális "nesze semmi fogd meg jól" üresjáratok helyett érdemi infót különféle fórumokból lehet összeszedni.

A GE F414EPE hajtóműve pl több mint 10 éve létezik, de eddig összesen egyetlen egy kép jelent meg róla, az is csak azért, mert a SAAB Gripen NG prospektus pdf-jébe véletlenül annak a képe került az F414G helyett. Ez a véletlen hozzá nem értés mutatta meg azt a módosított belépő keresztmetszetet ami az EPE nagyobb átmérőjű kompresszora voltaképpen. De, hogy ez a hajtómű milyen stádiumban van, repült-e, nem tudni.
At F136-os se jutott el a levegőe, nem is fog, mert kvázi Obama szintjén kaszálták el. Az ADVENT az F136-oson alapszik.

Megjegyzem, az egész az YF120-asból indult, abból lett az F136-os, majd ez az ADVENT.
Vagy nem lett.
 
Allesmor Obranna

"Mellesleg vicces, hogy anno húsz éve, az eredeti Al-41F (melyet nem mellékesen szintén Viktor Csepkin tervezett) már alapból rendelkezett a blisk technológiával és messze modernebb volt, mint a mai 117Sz, másképp az Al-41F-1Sz."

Na pont ez az, amit egyszerűen nem bírok felfogni és ennek betűt is adtam már korábban. Hogy mi a frászért szórakoznak még mindig a mostanra már "kissé" elavult AL-31 akárhányadik verziójával, pláne a PAK-FA-nál, amikor ott volt már régóta nekik az Al-41F, amiből ki lehetett volna indulni...