Prima.Az orosz mérnökök ismét kitettek magukért.De ettől még ez nem egy bevethető,sorozatgyártható gép,és nem jelenti azt sem,hogy képes leszellensúlyozni az amerikai(kinai) gépeket.A létező európai gépeket viszont felül fogja múlni,alighanem.Csakhogy az nekik kevés.Főleg,hogy a Su57böl már nem fognak tudni annyit épiteni,hogy mennyiséggel potolják a minőségi elmaradást.A LERX-ről. Tudom,hogy nem orosz találmány. Viszont ilyen, szinte teljes felületében kitérő lerx-et először ezen a gépen láttam. Előtte semmilyen más gépen. Korábban volt róla szó, hogy a kacsaszárnyak nagyon nem nincsenek jó hatással egy repülőgép radarvisszaverő felületére. Ezért nyilván nem rakhattak kacsaszárnyat rá, így viszont pótolták azt, igencsak kreatívan, mert az egészet integrálták a LERX-be. Ami aztán rögtön megszakítás nélkül folytatódik a szárnyakban, amiket pedig minimális hézaggal követnek a vízszintes vezérsíkok. Hely van kihagyva a vízszintes vezérsíkoknak a fékszárny belső részénél,hogy szabadon mozogjanak. A régebbi Szuhojokon vagy akármely 4-ik-3-generációs stb gépen korábban jól elkülöníthető volt, viszonylag távol voltak egymástól a szárnyak és a vízszintes vezérsíkok plusz az bizonyos 30-as Szuhojoknál a kacsaszárny. Most ezek gyakorlatilag beleérnek egymásba. Minimális hely van a vízszintes és szárnyak között is. A vízszintes vezérsík eleje, a belépőél egy része kb. "belelóg" a fékszárnyakba, ki is van neki vágva egy kis hézag a fékszárnyakból. Pont annyi hely van csak,hogy ne akadjanak össze. Sokkal integráltabb az egész gép, mint a korábbiak. Szinte a LERX-ektől a vízszintes vezérsíkok végéig futó egybefüggő szárny a repülőgép. A kormányvezérlőrendszerről. Igen, rendkívül fejletlen, mert orosz, akik köztudottan "hülyék" a programozáshoz, mégis a fél világ az orosz hackerecktől retteg... A másik fele, meg orosz vírusirtókat használ, bár ez a rettegő országok körében sem példa nélküli,igaz már csak a magánszektorban. De vissza az eredeti témához. Ez a rendszer olyan "fejletlen", hogy a kormányfelületek mellett a TVC rendszert is vezérli, továbbá a LERX-et is sikerült olyan "szerencsétlenre" csinálják, hogy például amikor lapos dugóhúzót repült a gép ( a repülésben ez az egyik legveszélyesebb, ha nem a legveszélyesebb helyzet, de ennek a gépnek ez is egy irányított manőver, így 80%-osan is) akkor a kacsaszárnyak helyére fejlesztett mozgó LERX aszimmetrikusan tért ki. A jobb oldali alaphelyzetben figyelt, a bal oldali pedig kitért lefelé,plusz mozogtak egyéb kormányfelületek is. Nyilván nem a pilóta állítgatta a kivételhez a LERX-et egy karral(vagy inkább kettővel,ha már aszimmetrikus kitérésről beszélünk), mint anno a MiG-23-as szárnyának nyilazási szögét.Bármilyen hihetetlen is, de a látottak alapján itt egy elképesztően komoly fejlettségű FBW rendszert láttunk üzemelni. A belépőélekbe épített radar hatékonyságáról pedig nem tartom kizártnak,hogy nálunk több ismeretttel rendelkeznek azok, akik tesztelik/fejlesztik.Teljesen más. Pár alap műrepülő manőver (némelyik egyben akaratlanul is előidézhető vészhelyzet) neve oroszul. Nyugalom latin betűkkel, fonetikusan írom le (én is a dok.filmekből tanultam): "pitla/mjortvaja pitla Nyesztyerova"= bukfenc, "stopor"= dugóhúzó, plockij stopor= lapos dugóhúzó "bocska"= orsó (a köznyelvben egyébként hordót jelent)
Szupermanőverezésnek meg egyre kissebb a jelentősége.A légiharc rakéták elérték azt a fejletségi fokot,hogy a dogfith jelentősége másodrangú a harcelektronika és a fegyverzet mögött.Lehet,hogy jobban fog manőverezni az F22/35,J20/31 gépeknél,de nemsokra megy vele,ha mire kihasználhatná,már lelövik.
Különben én még oroszt tanultam-vagy legalábbis kellet volna....