Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Celebra

"Naja,fejlődnek.És hol tart közben az usák ipar?Utolérik majd,talán a lassan 60 évvel ezelötti J79 üzemi élettartamát esetleg...."

Nem kicsit írsz hülyeségeket amúgy...:(
Tudom, hogy a wikipedia a tudományos világ Blikk-je, de azért legalább ott utána nézhetnél pár dolognak mielőtt hozzászólsz.
1 vagy 2 éve beszélgettünk itt a HTKA-n a hajtóművekről SZU/USA relációban és finoman szólva sem az a helyzet amit te itt felvázolsz.
Valaki nemrég belinkelt egy cikket a H92 heliröl.Idevágó részlet,a hajtóműve javitásközi üzemideje annyi,minta Mi17 TV3ának össz üzemideje.És ez nem konstrukció problémája,hanem a gyártási technológia baja.1000x-re isleirom.Jók az orosz mérnökök.De az iparuk szinvonala már nem annyira.Hamár Szuhoj
t4ms.jpg

200c.jpg

Ez a T4MS,amit a Tu160 versenytársa volt a tervpályázaton.Csökkentett észlelhetőségű,3M sebességre képes gép lehetett volna-a 70nes években tervezték.És elvetették,mert az ipart kellet volna elösször fejleszteni hozzá ami szintre,hogy meg lehessen épiteni.A lopakodó gépek épitéséhez vezető matematikai alapokat szovjet-orosz matematikusok dolgozták ki.De az iparuk máig képtelen volt egy rendszeresithető tipust összehozni.Ez van.
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Ez a T4MS,amit a Tu160 versenytársa volt a tervpályázaton.Csökkentett észlelhetőségű,3M sebességre képes gép lehetett volna-a 70nes években tervezték.És elvetették,mert az ipart kellet volna elösször fejleszteni hozzá ami szintre,hogy meg lehessen épiteni.A lopakodó gépek épitéséhez vezető matematikai alapokat szovjet-orosz matematikusok dolgozták ki.De az iparuk máig képtelen volt egy rendszeresithető tipust összehozni.Ez van.

Ez igen! Nem semmi hogy már akkor iylet csináltak volna :eek:
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Ez igen! Nem semmi hogy már akkor iylet csináltak volna :eek:
8qnas években meg a Tu22M váltására terveztek egy kacsaszárnyú varia közepes bombázót,lopakodó kivitelben.És az ipar akkor is közölte,hogy nem tudják legyártani.És ez a lényeg.NEM TUDJÁK LEGYÁRTANI.Még most sem,nemhogy akkor
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 107
3 146
113
8qnas években meg a Tu22M váltására terveztek egy kacsaszárnyú varia közepes bombázót,lopakodó kivitelben.És az ipar akkor is közölte,hogy nem tudják legyártani.És ez a lényeg.NEM TUDJÁK LEGYÁRTANI.Még most sem,nemhogy akkor
és mégis hetente 25-szőr vagytok beszarva ettől a lepusztult néptől!!!....Amúgy te elszoktad olvasni a mit Allesmor ír?
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
és mégis hetente 25-szőr vagytok beszarva ettől a lepusztult néptől!!!....Amúgy te elszoktad olvasni a mit Allesmor ír?
Attolmég az elkényelmesedett európai államoknál erössebb.És igen,elolvasom.Ő sem ir mást.Konstrukció tekintetében is van elmaradása az oroszoknak,de a gyártmányminőségük jócskán elmarad az amitol.Afranciák szintjén vannak,kb.
Talán értelmezni kéne azt is,amit irok.Most az a sztereotipiátok,hogy minden jó,ami orosz.Hát nem az.De nem is minden rossz.És ez az usákra ugyanúgy igaz.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 568
85 032
113
Valaki nemrég belinkelt egy cikket a H92 heliröl.Idevágó részlet,a hajtóműve javitásközi üzemideje annyi,minta Mi17 TV3ának össz üzemideje.És ez nem konstrukció problémája,hanem a gyártási technológia baja.1000x-re isleirom.Jók az orosz mérnökök.De az iparuk szinvonala már nem annyira.Hamár Szuhoj
t4ms.jpg

200c.jpg

Ez a T4MS,amit a Tu160 versenytársa volt a tervpályázaton.Csökkentett észlelhetőségű,3M sebességre képes gép lehetett volna-a 70nes években tervezték.És elvetették,mert az ipart kellet volna elösször fejleszteni hozzá ami szintre,hogy meg lehessen épiteni.A lopakodó gépek épitéséhez vezető matematikai alapokat szovjet-orosz matematikusok dolgozták ki.De az iparuk máig képtelen volt egy rendszeresithető tipust összehozni.Ez van.

Rosszul tudod.
A SzuhojT4-MSz 1972-ben alulmaradt a Mjasziscsev M-18 győztes projektjével szemben 1972-ben. A szovjet ipar sok mindent elő tudott állítani akkoriban.
Nem igaz, hgy a szovjet ipar nem tudta előállítani
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 568
85 032
113
Attolmég az elkényelmesedett európai államoknál erössebb.És igen,elolvasom.Ő sem ir mást.Konstrukció tekintetében is van elmaradása az oroszoknak,de a gyártmányminőségük jócskán elmarad az amitol.Afranciák szintjén vannak,kb.
Talán értelmezni kéne azt is,amit irok.Most az a sztereotipiátok,hogy minden jó,ami orosz.Hát nem az.De nem is minden rossz.És ez az usákra ugyanúgy igaz.

Bocs, de én még nem láttam tőled olyan írást amiben dicsérsz valamilyen orosz haditechnikát.
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 107
3 146
113
Talán értelmezni kéne azt is,amit irok.Most az a sztereotipiátok,hogy minden jó,ami orosz.
.....Nem,nem,nem és nem...Nem gondolja itt senki csak éppen még sose láttam,hogy napjában 50 szer szidod a francia technológiát ,hogy mekkora gané és mennyire elmarad az USA-tól.A te sztereópiád az ami összezavar...minden ami orosz az egyenlő szovjet az egyenlő szar.Minden józanul gondolkodó ember tisztán látja,hogy ennyi pénzből ekkora szembe széllel szembe ennyi jön össze.A legirritálóbb pedig az,hogy még hangoztatod is.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
.Most az a sztereotipiátok,hogy minden jó,ami orosz.

Idézd már be léccí, hogy ki és mikor írta azt, hogy minden jó, ami orosz!
Sokkal inkább az a baj, amit deze is írt, hogy nem vagytok hajlandóak figyelembe venni a körülményeket, amikor egy orosz terméket mértek az amcsi cuccokhoz. Sőt! Legtöbbször semmit sem vesztek figyelembe, csak ész nélkül szaroztok.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Rosszul tudod.
A SzuhojT4-MSz 1972-ben alulmaradt a Mjasziscsev M-18 győztes projektjével szemben 1972-ben. A szovjet ipar sok mindent elő tudott állítani akkoriban.
Nem igaz, hgy a szovjet ipar nem tudta előállítani
Mert a szükséges ipari fejlesztésekkel együtt túldrágának,és lassan kifiejleszthetőnek itélték.
Bocs, de én még nem láttam tőled olyan írást amiben dicsérsz valamilyen orosz haditechnikát.
Hm.Ehez képest én mondom azt,hogy korszerűsitsúk a 72et,és én linkeltem be a BTR87t,hogy nyugati harcelektronikával és hajtásláncal(RÁBAéra,ami egyébbként MAN) még hazai összeszerelésre is alkalmas,az igényeinknek megfelelő(és megfizethető),bázisjárműnek is alkalmas tipus.Su-80 meg egyenest a mániám.(Baromira kiváncsi lennék,végül is miért nem rendszeresitették?)
Idézd már be léccí, hogy ki és mikor írta azt, hogy minden jó, ami orosz!
Sokkal inkább az a baj, amit deze is írt, hogy nem vagytok hajlandóak figyelembe venni a körülményeket, amikor egy orosz terméket mértek az amcsi cuccokhoz. Sőt! Legtöbbször semmit sem vesztek figyelembe, csak ész nélkül szaroztok.
Számomra egy mérce van.A feladatra való megfelelés.Avagy megéri e az árát.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Rosszul tudod.
A SzuhojT4-MSz 1972-ben alulmaradt a Mjasziscsev M-18 győztes projektjével szemben 1972-ben. A szovjet ipar sok mindent elő tudott állítani akkoriban.
Nem igaz, hgy a szovjet ipar nem tudta előállítani
Nem a frászt nem. A Mjaszicsevből proto se készült. Azt az ámokfutást, amit meg a Tu-144essel csináltak, jobb nem is említeni. Egy rendes golyóscsapágyat nem tudnak máig legyártani.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 546
113
Szó volt még arról, hogy a 30-as hajtóművel várhatóan kb a felére redukálódik a starthossz.
Nos, az már most is lehetne jóval kisebb, de se a Szu-35Sz-nél, se az idáig átadott Szu-57-eseknél nem lehetséges a nekifutáskor a hirtelen forszázskapcsolás. Túl erős lenne az AL-41F-1Sz a futók fékjeihez? Ezért kell jóformán az alapról még épp csak felpörgő hajtóműveknél már felengedni a fékeket?

Nem itt van a kutya elásva, hiszen elég csak a Raptor startját megnézni. 2x 16 tonna tolóerő és szinte a fékek oldásakor már dübörög a fáklya.

A helyzet az (és itt elég csak a 2011-es MAKSz-on bepompázsolt PAK-FA-ra emlékezni), hogy a 117-es gyártmány az egy nagyobb levegőátfutású kisnyomású kompresszorral szerelt AL-31F, ahol elképzelhető, hogy az utánégetőben a többlet levegő tömeg mellett az intenzíven felfutó légáramban lángleválás jöhet létre az AL-31F-re méretezett körülmények között.
Ez a helyzet repülés közben, bizonyos sebesség felett, stabil szívócsatornán belüli áramlás mellett már nem fordul elő, de a földi meginduláskor azt látni, hogy a gép elkezd kényelmesen gurulni kb 250 métert, majd szigorúan csak menetből indul a forzsázs.
Az más kérdés, hogy mire felépül az AL-41F-1Sz jellegzetes kék lángja a gép egy gyors vektorálással is megtámogatott kormánykitérítéssel el is emeli magát a betonról.
Ez a jellegzetes "ellazsált" nekifutás mind a Szu-35Sz-re, mind a Szu-57-esre jellemző. Gyanítható, hogy nem a pilóták műve, hanem az FbW engedi a földön így felfutni a fordulatszámot és az utánégetést.



A 30-as hajtómű azonban nemcsak, hogy jóval erősebbnek ígérkezik, de vélhetően eleve a PAK-FA szívócsatornájához méretezve tervezték, alapvetően új kis- és nagynyomású forgórészekkel, utánégető kamrával, vezérléssel.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Az F-35-nek sem...

Az F-35-nek is egy darabból van.

Pl a szárnybelépőben épitett méteres hullámhosszú radar aligha működik érdemlegessen.

Az nem méteres, hanem deciméteres hullámhosszon működik. És szerintem itt kb. senki nem tudja, hogy pontosan mire való, max csak tippelgetünk. Viszont az oroszok nem ok nélkül építik be, tehát nekik nyilván van arra alátámasztott elképzelésük, hogy mire akarják-tudják majd használni.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
Számomra egy mérce van.A feladatra való megfelelés.Avagy megéri e az árát.

Akkor eleve rossz az egész mérce rendszered, mert olyan hadieszközöket állítasz példaként, amiket egy olyan ország, egyébként kiváló tudósai fejlesztenek, ahol a fejlesztéskor és a használatkor a pénz csak a legritkább esetben számít. Más szóval, ha valóban az ár érték arányokat nézzük, akkor a több százezer dolláros bombákkal toyotákra vadászó jenki cuccok rég elbuktak volna, ha nem egy olyan ország légiereje dobálná őket, ahol ez nem számít, mert....... Inkább nem megyek bele a miértek elemezgetésébe.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 407
113
Az F-35-nek is egy darabból van.



Az nem méteres, hanem deciméteres hullámhosszon működik. És szerintem itt kb. senki nem tudja, hogy pontosan mire való, max csak tippelgetünk. Viszont az oroszok nem ok nélkül építik be, tehát nekik nyilván van arra alátámasztott elképzelésük, hogy mire akarják-tudják majd használni.


Technikailag valóban 1 darabból van ez igaz de ugye mi arról beszéltünk,hogy a Raptoréban nincs merevítés emiatt nehéz drága de nem zavar semmi a kilátásban(nyilván legyártani is nehezebb).Na az F-35-nél ebből semmi nem valósul meg hiába egy darabból van a plexi hisz a merevítés zavar a kilátásban ellenben lehetővé teszi a könnyebb és olcsóbb pkexit.Összegezve az F-35 plexije szöges ellentéte a Raptorénak akár csak a hagyományos plexijű gépeké.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 754
113
Zavar lehetett az erőben,1x kültem el

Naja,fejlődnek.És hol tart közben az usák ipar?Utolérik majd,talán a lassan 60 évvel ezelötti J79 üzemi élettartamát esetleg....LERX nem orosz találmány,az állithatósága sem az.Belépőélbe épitett méteres hullámhosszú radar meg a fizika teszi hüleséggé.Molni HTÖ radarokkal foglalkozó fejezet,pl.Tudom,hogy a szovjet törpe a legnagyobb,de attol még a tény az tény.

A LERX-ről. Tudom,hogy nem orosz találmány. Viszont ilyen, szinte teljes felületében kitérő lerx-et először ezen a gépen láttam. Előtte semmilyen más gépen. Korábban volt róla szó, hogy a kacsaszárnyak nagyon nem nincsenek jó hatással egy repülőgép radarvisszaverő felületére. Ezért nyilván nem rakhattak kacsaszárnyat rá, így viszont pótolták azt, igencsak kreatívan, mert az egészet integrálták a LERX-be. Ami aztán rögtön megszakítás nélkül folytatódik a szárnyakban, amiket pedig minimális hézaggal követnek a vízszintes vezérsíkok. Hely van kihagyva a vízszintes vezérsíkoknak a fékszárny belső részénél,hogy szabadon mozogjanak. A régebbi Szuhojokon vagy akármely 4-ik-3-generációs stb gépen korábban jól elkülöníthető volt, viszonylag távol voltak egymástól a szárnyak és a vízszintes vezérsíkok plusz az bizonyos 30-as Szuhojoknál a kacsaszárny. Most ezek gyakorlatilag beleérnek egymásba. Minimális hely van a vízszintes és szárnyak között is. A vízszintes vezérsík eleje, a belépőél egy része kb. "belelóg" a fékszárnyakba, ki is van neki vágva egy kis hézag a fékszárnyakból. Pont annyi hely van csak,hogy ne akadjanak össze. Sokkal integráltabb az egész gép, mint a korábbiak. Szinte a LERX-ektől a vízszintes vezérsíkok végéig futó egybefüggő szárny a repülőgép. A kormányvezérlőrendszerről. Igen, rendkívül fejletlen, mert orosz, akik köztudottan "hülyék" a programozáshoz, mégis a fél világ az orosz hackerecktől retteg... A másik fele, meg orosz vírusirtókat használ, bár ez a rettegő országok körében sem példa nélküli,igaz már csak a magánszektorban. De vissza az eredeti témához. Ez a rendszer olyan "fejletlen", hogy a kormányfelületek mellett a TVC rendszert is vezérli, továbbá a LERX-et is sikerült olyan "szerencsétlenre" csinálják, hogy például amikor lapos dugóhúzót repült a gép ( a repülésben ez az egyik legveszélyesebb, ha nem a legveszélyesebb helyzet, de ennek a gépnek ez is egy irányított manőver, így 80%-osan is) akkor a kacsaszárnyak helyére fejlesztett mozgó LERX aszimmetrikusan tért ki. A jobb oldali alaphelyzetben figyelt, a bal oldali pedig kitért lefelé,plusz mozogtak egyéb kormányfelületek is. Nyilván nem a pilóta állítgatta a kivételhez a LERX-et egy karral(vagy inkább kettővel,ha már aszimmetrikus kitérésről beszélünk), mint anno a MiG-23-as szárnyának nyilazási szögét.Bármilyen hihetetlen is, de a látottak alapján itt egy elképesztően komoly fejlettségű FBW rendszert láttunk üzemelni. A belépőélekbe épített radar hatékonyságáról pedig nem tartom kizártnak,hogy nálunk több ismeretttel rendelkeznek azok, akik tesztelik/fejlesztik.Teljesen más. Pár alap műrepülő manőver (némelyik egyben akaratlanul is előidézhető vészhelyzet) neve oroszul. Nyugalom latin betűkkel, fonetikusan írom le (én is a dok.filmekből tanultam): "pitla/mjortvaja pitla Nyesztyerova"= bukfenc, "stopor"= dugóhúzó, plockij stopor= lapos dugóhúzó "bocska"= orsó (a köznyelvben egyébként hordót jelent)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed