Már, ha így szétoffoltam ezt a jó kis PAK-FA topicot, elmondom, hogy a legelső NK-32-2-es hajtómű biztos nem látható még a fenti képeken, mivel azzal még csak az elmúlt hetekben készültek el. Egy darabbal, aminek fékpadi próbái most kezdődnek. Nagy csodát ne várjunk, a Kuznyecov ipari háttere, a technikai lehetőségek a hetvenes évek végi szinten ragadtak meg. Az egyetlen korszerű, évtizedek óta a világ élvonalában levő, vagy legalább a K+F szintjén lépést tartó orosz hajtómű gyártó cég az NPO Szaturn. Az MMPP Szaljut konkurense, aki szintén eléggé próbálja követni a nyugati trendeket, de nem ők kapták meg a megrendelést az ötödik generációs hajtómű kifejlesztéséhez. Ez utóbbi készítő NPO Szaturn várhatóan alkalmazni fogja azokat az aero és gázdinamikai megoldásokat, bevonatolási és hűtési elveket, melyek már láthatunk akár az amerikai, akár a nyugat európai hajtóműveken.
Hogy képes lesz-e a sorozatgyártásra is, azt nem tudni, de az biztos, hogy ez utóbbi a várhatóan jövőre történő megjelenés ellenére se ennek az évtizednek a problematikája. Ezzel szemben a Kuznyecovék gyártási technológiája, a fejlesztési környezetük még a komplett nyolcanas évek szintjét se éri el. Három termékük maradt, az ötvenes évekből származó koax légcsavaros NK-12-es, a 60-es évek végén elkezdett NK-144-esnek, a hetvenes években militarizált, majd egyszer továbbfejleszett NK-25-öse és a hetvenes évek végén tervezett NK-32-es. Amit a mind a mai napig a világ legerősebb utánégetős sugárhajtóműveként számon tartott három forgórészes sugárhajtóműve tud, azt ma jóval kisebb fogyasztás és hosszabb élettartam mellett lehetne ekkora méretben előállítani. Amiben az NK-32-es anno, a keletkezésekor szupermodern volt, az az egykristályból növeszett nagynyomású turbina járólapátok technológiája. Ez akkor azért jöhetett létre, mert az NK-32-es egy stratégiai fontossságú termék volt, ami háttérbe szorított minden mást, így például a Szu-27-es AL-31F hajtóművébe ez a technológia már nem kerülhetett be, kapacitás és pénzhiány miatt.
Mára ezt már túlhaladta a világ, egyrészt, mert ez már teljesen elterjedt, másrészt, mert amerikában már ennek is megvan az utódja, mégpedig a 3D nyomtatás képében. Ezen, egykor volt egyedi képességen túl az NK-32-es sok más korszerű jegyet nem tartalmaz, hiszen a blisk technológiát se alkalmazták és ahogy elnézem, a helyi lehetőségek alapján nem is fogják.