Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 850
57 830
113
molnibalage

"(A radarhullám elnyelő festék 99%, hogy szar hőálló...)"

Ez kicsit trolkodás lesz a részemről, de az orosz "Nadika" RCS és IR csökkentő festés elvileg még a napalmot is kibírja. Igaz, harckocsikon alkalmazzák :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 776
113
Kissé OFF leszek.

Elismerem az oroszok tudását nagyon sok területen, de most valami mellett nehezen tudok elmenni szó nélkül. Manapság szinte bármit meg lehet találni az interneten. Hőálló szuperötvözetek (HRSA), melegszilárd acélok, nikkel ötvözetek, titán, akármi... Minimális az olyan publikáció, ami orosz szerzőtől származik (kivéve néhány kutatóintézet).. Ezrével lehet találni hőálló kompozitokról írást (az aktuális kedvencem a a wolfrám erősítésű wolfrám szerkezetek :) ), de orosz szerző elvétve sincs - kivéve valamely egyetemi kutatási anyag leirata.. Amerikai, európai cikkek, disszertációk vannak, de már akad kínai is szép számban. Orosz alig. Mielőtt valaki a titoktartásról beszélne, kicsit szemezgettem:

- turbopump motorok a rakétahajtóművekhez:
https://www.sto.nato.int/publications/STO Educational Notes/RTO-EN-AVT-150/EN-AVT-150-05.pdf
http://www.rocket-propulsion.info/resources/articles/AIAA-2005-3946.pdf
http://www.rocket-propulsion.info/resources/articles/AIAA-2006-4377.pdf
http://cdn.intechopen.com/pdfs/1698...er_from_carbon_ceramic_composite_material.pdf

(de találtam cuccokat a Air Force Instutie of Technology (Wriht-Patterson AB, Ohio) egyeteméről, ahol egy doktori disszertációban megépítenek egy két exponderes, turboprop hajtóművet egy rakétához, stb...) Jé, itt vannak orosz publikációk. Látni a haladást a rakétatechnikában!? Igen, határozott igen. Stratégiai fontosságú? Naná.

Az orosz cikkek (amelyek tényleg fajsúlyossak ebben a témában), 2005-től datálódnak. Jellemző, hogy ezek egyetemi munkák, egyetemi (labor) körülmények között készítve. Erős a gyanúm, hogy a metallurgia rész rendben van. (a szilárdság növelési technológiák, a tisztasági előírások, a szemcsehatár-menti folyamatok leírása, a diffúziós modellek, stb.) szinte ugyanaz. Ez alapján azt tudom mondani, hogy az elméleti részben és a kísérleti oldalon nem látok (illetve a jelenlegi tudásom által megérthető részben) jelentős lemaradást. Viszont az egész egy pillanat alatt megváltozik, ha ki kell jönni a laborból, és ez bizony kőkemény üzemszervezés és projektmenedzsment skill, ami úgy tűnik, odaát még mindig hiányzik. Valahogy a laborkörülmények átültetése nem megy maradéktalanul a való életbe...

OFF vége.

Örülök ennek az alapos utánjárásnak. Azonban az állításod már-már triviális.
Azt már nagyon sokszor leírtuk, hogy kísérleti szinten soha egy percnyire se voltak lemaradva az USA-tól a tervezőirodáik saját házi prototípus üzemei, csak a normál termelő egységeik és azok komplett beszállítói lánca nem volt és nincs fasorba se. Ez a baj.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 372
11 337
113
Nekem ezek tűnnek éles R-77-nek:
https://pbs.twimg.com/media/CadpnXVW8AIA-Z4.jpg
http://images.kienthuc.net.vn/zoom/...-r-77-my-israel-khong-dam-lam-lieu-hinh-3.jpg
http://archivum.jetfly.hu/rovatok/r...epulo/mig31_070108/muholdvadasz_07_resize.jpg
https://i2.wp.com/theaviationist.co...2/Su-35S-carry-Adder.jpg?resize=350,200&ssl=1
http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Galleries/18153-3/RVV_AEE.jpg

Ebből úgy tűnik, hogy más fehér van az orrkúpon, ill. a törzs elején van két keskeny gyűrű felfestve.
Feltúrtam a gépem fényképek után. Régebbi típusokon onnan látszik, hogy vannak üzemeltetési feliratok és számok a testen.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

cinikus

Well-Known Member
2010. május 7.
2 348
5 029
113
De az amerikaiaknál az egy főre jutó R-77-1-esek száma elég csekély.Szóval eléggé irrelváns ebben az esetben,hogy az amerikaiakhogy jelölik a saját éles vagy gyakorló rakétáikat.
Azt kéne tudni,hogy az oroszoknál mik a jelölések.
Fekete csíkokkal jelölik a gyakorló rakétákat.
MKI-09.jpg


A súlymakettek narancssárgák vagy pirosak. Vagy ahogy éppen alakul. :D
su35s.jpg
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Nem ez jött le, de akkor legyen ez az állítás. M2.6 felett a hagyományos kabintető 5 percet bír ki legfeljebb, egyes elemek talán ennyit sem a kompozit korszakban. (A radarhullám elnyelő festék 99%, hogy szar hőálló...)



Senki nem képzelte azt, hogy SC = azzal, hogy a gép majd ezzel fog utazósebességen rohangálni. Ez fizikai képtelenség, a fizikát nem tudod meghágni, mert a légellenállás nem varázsolódik el.

A történet lényege az, hogy AB és nagy IR kép nélkül és némileg kisebb fajlagos fogyasztással az AB-hez képest meg az M1.5 tája, ami olyan szinten teszi zárójelbe a 4 gen gépeket, hogy arra alig van szó. A vicc az, hogy ennek jelentősége a mai IR keresők korában lassan nincs... Ha min. fáklyával tenné a Raptor az SC-t, de azonos fajlagos fogyasztással az is megfelele harcászatilag.


A jó dolognál messze több. Azzal, hogy a Raptor erőből rohangál 10 helyett 14 km-en és M1 tája helyett M1.6-on a NEZ és DLZ értéke azonos AAM-mel és jobb lofttal kb. a duplája. Ez a stealth-tel kombinálva és a tetszőleges harcba bocsátkozási hellyel egyzerűen lehengerlő. Lásd Red Flag tapasztalatok.

Pontosan, és ezt úgy tudja tenni, hogy a nagy légellenállású külső függesztményektől mentes. Ekkora magasságban baromi sokáig tudsz CAPelni normál gázzal és ezt a Raptor valszeg M1,1 körül tudja tenni vagy kicsit gyorsabba jó fogyasztással. Ez egy 4+ géppel pótossal lehetetlen. 12 km magasan kb. 300 KCAS-t tudsz tartani pótossal fáklya nélkül ha egyenesen repülsz, abból kb 3-4G a max manőverezési képesség, akkor is ha durván süllyedsz..
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 466
19 050
113
Ez nem ps ugye? Ha nem akkor gratula nekik ! UB blokkot ki ne hagyják hisz attól lesz igazán csökkentet észlelhetőség :oops:
 

varga dima

Well-Known Member
2011. március 3.
2 173
2 919
113
F-22-HUD.jpg
Egyre inkább az az érzésem hogy ez a gép csak aerodinamikai / avionikai kísérlet. Ilyen felülettel a büdös életben nem lesz lopakodó...
Talán ha beválik a forma és az avionika akkor építenek egy rendes lopakodót kompozit burkoló panelekkel mint az F-35-nél
image.jpg
Mondjuk, én sok különbséget nem látok.... Íme F-22
a2882691-41-f-22a_raptor_18_of_81.jpg
F-22-HUD.jpg
 
T

Törölt tag 1586

Guest
F-22-HUD.jpg

Mondjuk, én sok különbséget nem látok.... Íme F-22
Hát ez baj...
A fém panelek fölött mindenhol kompozit elemek vannak amik a csatlakozásoknál fűrészfogazva vannak meg gondosan alapozva vannak és le vannak fújva radarabszorbens festékkel
Mondjuk nézd ezt
110714-F-OC707-504.JPG

meg ezt
02-large.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 614
79 823
113
Egyre inkább az az érzésem hogy ez a gép csak aerodinamikai / avionikai kísérlet. Ilyen felülettel a büdös életben nem lesz lopakodó...
Talán ha beválik a forma és az avionika akkor építenek egy rendes lopakodót kompozit burkoló panelekkel mint az F-35-nél
image.jpg

Látsz rajta egy deka bevonatot?
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 828
47 219
113
Egyre inkább az az érzésem hogy ez a gép csak aerodinamikai / avionikai kísérlet. Ilyen felülettel a büdös életben nem lesz lopakodó...
Talán ha beválik a forma és az avionika akkor építenek egy rendes lopakodót kompozit burkoló panelekkel mint az F-35-nél
image.jpg
Szinte biztos hogy így van, ezzel a formát tesztelik ki szerintem is. A kérdés mindig az bennem, hogy nem tudnak RCS csökkentő anyagot gyártani, alkalmazni, vagy szimplán nem prioritás? Mert ezek szemre nekem fémfelületnek tűnnek 100% ban. Hogy utaljak másik vita vonalra, így legalább nem fog erről leolvadni semmi abszorbens annyag még 3 machnál sem ;). Viccet félretéve, vagy van valami a tarsolyukban, ami nem lekövetett amcsi, hanem saját új megoldás az RCS csökkentésére, esetleg a stealth felderítésére, vagy ha nem, akkor ebben már Kínától is lemaradtak de nagyon. Az idő eldönti.