Szu-75 / Su-75 Checkmate - Új orosz könnyű vadászgép (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
Vagyis új platform így is úgy is kell, és nagyjából azon a vonalon szeretnének elindulni, mint mindenki más - drón + ember vezette hi-lo mix. Bombakamion van (Szu-27 család), de annak haszna korlátozott manapság (stand off, már ha végre ellátják rendesen), viszont az LO első vonal hiányzik, mert a Szu-57 az F-22 kategóriának készült, azzal meg nem lehet elepakolni a légierőt, ahhoz túl drága.
Szóval marad az F-35 kategória, abban meg vagy saját, vagy a J-35. Vagy ezek valamilyen közösítése, ha már kooperációba kezdtek Kínával. De valamit mindenképpen gyártani kell nagyobb számban, mert a háború megeszi a gépeiket igen hamar.
.
.
Aktuálisan a meglévő tipusok gyártásának biztositása, felgyorsitása lenne biztosabb út nekik, mint rizikós, elhúzódó új fejlesztésekkel veszteni az időt. Két költséges párhuzamos vadászgépprogramra ők akkor is kevesek, ha a Szu-57 és Szu-75 egyes alrendszerei lehetnek azonosak. Szabad fejlesztőkapacitással a helyükben inkább most a dróntechnikában lévő generációs szakadék behozásán dolgoznék, és csak egy vadászgépet fejlesztenék.
Szu-75-nek csak akkor lenne a távoli jövő számára értelme, ha pont nem azonos lenne a Szu-57-tel műszakilag, hanem megcéloznék vele a hatodik generációt.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 557
113
Egész pontosan mely orosz gázturbinát akarták lemásolni?
Úgy emlékszem, még @Allesmor Obranna írta, hogy a modern kínai hajtóművek kiindulási alapja valamelyik amerikai PW, vagy GE hajtómű volt, nem orosz Ljulka. Ettől még biztos árgus szemekkel vizsgálták át őket, vettek át esetleg megoldásokat, ötleteket. A Szu-35-nél is valószínüleg a hajtómű (a jelenlegi top sorozatban gyártott orosz turbina) volt nekik a legértékesebb.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
mert a Szu-57 az F-22 kategóriának készült, azzal meg nem lehet elepakolni a légierőt, ahhoz túl drága.
2025 ben is fognak az oroszok atadni az orosz légierőnek 4 gen gépeket.A szu30 modernizáció folytatódik, gép lesz csak éppen semmilyen izraeli-usa szintű kiegészítő nincs hozzá. Ha Kína ilyen ütemben fog fejlődni mint most akkor a 6 gen gép porogmramjukba már bealnek hozzájuk az oroszok helyében. Valahogy sehogy nem látom azt hogy az oroszok haladnanak valamivel 1 ev háború után sem!
Szu-75-nek csak akkor lenne a távoli jövő számára értelme, ha pont nem azonos lenne a Szu-57-tel műszakilag, hanem megcéloznék vele a hatodik generációt.
Mint már fentebb írtam ! Az oroszokat isten mentse egy saját 6 gen géptől ! Nézzük már meg a szu-57 programjukat ! Ráadásul a jneki azt mondta hogy a ngad még a f-35-től is drágább lesz ! Valami 200 millió dolláros gép lesz ! Ha kínára bízzák magukat akkor csak a gépekért kellesz fizetni ! És rövid időn belül meg is kapják ! Ott van norvégia esete ! Lassan lesz 50db 5 gen gépük ! Persze az volt az érv hogy hát venni könnyűűűű ! Mert az orosz sajátot fejleszt !!! Na akkor majd ők is lemondhatják ha vesznek Kínától ;)
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
2025 ben is fognak az oroszok atadni az orosz légierőnek 4 gen gépeket.A szu30 modernizáció folytatódik, gép lesz csak éppen semmilyen izraeli-usa szintű kiegészítő nincs hozzá. Ha Kína ilyen ütemben fog fejlődni mint most akkor a 6 gen gép porogmramjukba már bealnek hozzájuk az oroszok helyében. Valahogy sehogy nem látom azt hogy az oroszok haladnanak valamivel 1 ev háború után sem!

Mint már fentebb írtam ! Az oroszokat isten mentse egy saját 6 gen géptől ! Nézzük már meg a szu-57 programjukat ! Ráadásul a jneki azt mondta hogy a ngad még a f-35-től is drágább lesz ! Valami 200 millió dolláros gép lesz ! Ha kínára bízzák magukat akkor csak a gépekért kellesz fizetni ! És rövid időn belül meg is kapják ! Ott van norvégia esete ! Lassan lesz 50db 5 gen gépük ! Persze az volt az érv hogy hát venni könnyűűűű ! Mert az orosz sajátot fejleszt !!! Na akkor majd ők is lemondhatják ha vesznek Kínától ;)
.
.
Az F-35 lehet, hogy drága, de az egész világ ilyet szeretne venni, szóval idővel megéri a a befektetést. Ha meg az oroszok nem akarnak 6.gen menni, akkor abba is hagyhatják a repülőgépgyártást, mint ahogy a polgári rep.gépgyártásuk is a legutolsókat rúgja. (annak meg még annyi van hátra, hogy az MSz-21 is járja be a Superjettel egyszer már megjár rögös utat, minimális darabszám kényszerből hazai cégekre, elégtelen support, külföldi megrendelések hiánya, azután kész is. Onnantól az orosz rep.ipar egyetlen megmaradt szövetségese az USA és az EU lesz, mert onnantól orosz repülőt csak a szankciók miatt lehet eladni, belföldre)
.
A kinai partnerségben mint kiútban pedig nem hiszek, mert ez egy asszimetrikus kapcsolat lenne, ahol az oroszokat a kinaiak tartanák életben, de forditva ez nem lesz igaz, a kinaiak láthatóan jól megvannak már jó ideje az oroszok nélkül.
(Indiával jobban járnának/jártak volna az oroszok, az egy kétoldalúbb kapcsolat lehetne, csak onnan ugye kifocizták magukat, India már nem az ő pályájuk)
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
A kinai partnerségben mint kiútban pedig nem hiszek,
Pedig más út nem marad nekik ! Egyedül semmire nem mennek, kb oylan mint ha olaszország akarna egy 4 gen gépet egyedül . És mindössze 100 db gyártani maguknak ! Megérné ? Mit kell függetlennek lenni már az oroszoknak ? Az iráni dronkat is már több éve(írtam is ) maguknak gyártani kéne precíz fegyverzettel együtt ! A fregatt vonalat megtartani de rombolók terén pedig a kínai type 052DE kellett volna venni ! Na azokra pakolhatták volna a církon meg kalibr rakétákat !
Almas-missile.jpg
Ababil-5-drone-2.jpg
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 792
17 586
113
A kínaiaknak nem kellett ellopni az oroszoktól a gázturbinát, megkapták tőlük. Mégsem tudták leutánozni. Most már közelítenek hozzá, bár nem tudom hol tartanak. És sok technológiával így van a világon. A nyugat nagyon előtte jár másoknak és nem lehet csak úgy ellopni. Ha a Szu-75 tartalmaz olyan techet , ami nyugati, komoly akadályt teremthet a szankciók.

Nem volt a kínaiak nyakán a kés, ráértek szerencsétlenkedni.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 792
17 586
113
.
.
Aktuálisan a meglévő tipusok gyártásának biztositása, felgyorsitása lenne biztosabb út nekik, mint rizikós, elhúzódó új fejlesztésekkel veszteni az időt. Két költséges párhuzamos vadászgépprogramra ők akkor is kevesek, ha a Szu-57 és Szu-75 egyes alrendszerei lehetnek azonosak. Szabad fejlesztőkapacitással a helyükben inkább most a dróntechnikában lévő generációs szakadék behozásán dolgoznék, és csak egy vadászgépet fejlesztenék.
Szu-75-nek csak akkor lenne a távoli jövő számára értelme, ha pont nem azonos lenne a Szu-57-tel műszakilag, hanem megcéloznék vele a hatodik generációt.

És mi értelme van felgyorsíatani a Su-27 klónok gyártását, amikor nem tudnak vele berepülni Ukrajna fölé?

Az oroszoknak technológiai ugrásra van szükségük.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 633
113
A nagy háborúk mindíg tech fejlődést hoztak, főleg azon az oldalon, akik jól jöttek ki belőle, de egy pontig a másik oldalon is befutott mindenféle fejlesztés. Nem lesz ez másképp az oroszokkal sem, kiépítik a maguk chipgyártását, beérnek a haditech fejlesztések, lesz okosbomba, drón meg műhold dögivel, mert látszik, hogy ez kell. Ez időbe és pénzbe fog kerűlni, de bármennyire fáj egyeseknek, megvan ehez az erőforrásuk.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 088
9 042
113
A Szu-57 a nemzeti identitásból és a repülőipar fejlődésének megtartásából kell az oroszoknak, nem a harcértéke miatt. Egyébként is, a fejlesztése és mennyisége miatt prototípusok és előszériás repülőgépek, amelyeknek még a Lipeci Harckiképző Központ dolgozzák ki a bevetési know-how-ját, ebben egyébként segit az Ukrán háború. Harcsevszkij tábornok, nem tudom még-e a vezetője a lipeckieknek.
De egyébként oroszországnak igen ki kell fejleszteni-e a saját 5. gen repülőgépét, de lehet, hogy ez nem az alap Szu-57, hanem majd valamelyik X modifikációja lesz, és jelenleg úgy néz ki, hogy nincs rá se pénz, se kapacítás a tömeggyártásra. Ha lenne, és nem lennének problémák vele, akkor már gyorsabb lenne a gyártása. Az egyhajtóműves olcsóbb 75-ös egyébként ha nagyobb lenne a harcértéke mint a Szu-35 sorozatnak, akkor azt gyártanák, de nem hiszem, hogy megfelelő hatótávolságú és fegyverzetű repülőgép lesz. Az ukrán háború előtt talán még piaci rés is volt, de jelenleg, egyetlen ország sem akarja a mcdonalds-ot, és a coca-colát kivezetni az országából... A kínaiak fogják valószínüleg betölteni az orosz repülőgépek hiánya miatti űrt, de egyébként a franciák teszik ténylegesen most, lásd a Rafale eladásokat. De előbb utóbb még a gallok se szállíthatnak, akkor jönnek a kínaiak, még akkor is, ha a gázturbináik még nem annyi kiforrottak. A kínaiak azonban katonai repülőgép exportban és marketingben is az elején járnak, Pakisztánon kívül néhány helyre adtak csak K-8 Karakorum kiképző repülőgépeket. Ha megtanulják és a J-35-öt gyártásra érettenk nyilvánítják, akkor előttük a piac. (Az dél-koreai, török lopakodók a sok export alkatrész miatt embargó alá esnek).
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 494
59 955
113
Szerintem az embargó jót tesz az oroszoknak, mert rendkivüli erőfeszitésekre kényszeriti őket. Lásd élelmiszeripar, mezőgazdaság stb.(Tudom, a párhuzam kicsit sántit, de a jelenségre akarom felhivni a figyelmet)
Elég baj, hogy szinte csak külső nyomás alatt képesek, hajlandók összeszedni magukat és kihasználni a lehetőségeiket.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 148
5 956
113
.
.
Az F-35 lehet, hogy drága, de az egész világ ilyet szeretne venni, szóval idővel megéri a a befektetést. Ha meg az oroszok nem akarnak 6.gen menni, akkor abba is hagyhatják a repülőgépgyártást, mint ahogy a polgári rep.gépgyártásuk is a legutolsókat rúgja. (annak meg még annyi van hátra, hogy az MSz-21 is járja be a Superjettel egyszer már megjár rögös utat, minimális darabszám kényszerből hazai cégekre, elégtelen support, külföldi megrendelések hiánya, azután kész is. Onnantól az orosz rep.ipar egyetlen megmaradt szövetségese az USA és az EU lesz, mert onnantól orosz repülőt csak a szankciók miatt lehet eladni, belföldre)
.
A kinai partnerségben mint kiútban pedig nem hiszek, mert ez egy asszimetrikus kapcsolat lenne, ahol az oroszokat a kinaiak tartanák életben, de forditva ez nem lesz igaz, a kinaiak láthatóan jól megvannak már jó ideje az oroszok nélkül.
(Indiával jobban járnának/jártak volna az oroszok, az egy kétoldalúbb kapcsolat lehetne, csak onnan ugye kifocizták magukat, India már nem az ő pályájuk)
F35-nél relatív a "drágaság".Gyártás felfutásanak köszönhetően még olcsóbb is mint az európai 4 gen+ rafale,eurofighter gépek de az alacsony darabszámnak "köszönhetően" gripen-e se tud nagyon olcsóbb lenni.Nyugati gépek közül talán Az F18E,F16V ami talán olcsóbban érhető el.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 149
130 383
113
F35-nél relatív a "drágaság".Gyártás felfutásanak köszönhetően még olcsóbb is mint az európai 4 gen+ rafale,eurofighter gépek de az alacsony darabszámnak "köszönhetően" gripen-e se tud nagyon olcsóbb lenni.Nyugati gépek közül talán Az F18E,F16V ami talán olcsóbban érhető el.
Azért itt még nem tartunk, hogy ennyire hűdeóccsó legyen. Az üzemórája meg mindnél jóval drágább.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 181
33 400
113
Azért itt még nem tartunk, hogy ennyire hűdeóccsó legyen. Az üzemórája meg mindnél jóval drágább.
Az lehet,de cserében a harcértéke is jóval több.És ha azt nézed,még olcsóbb is.Egy F35 kap egy csapásmérő feladatot,felszáll,megcsinálja,és visszajön.Addig egy 4gen gép kapo egy ilyen feladatot,kell mellé 2 másik gép a légvédelem lefogására,meg két másik az elfogó vadászoktol való védelemre.No,igy már melik az olcsóbb?
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 149
130 383
113
Az lehet,de cserében a harcértéke is jóval több.És ha azt nézed,még olcsóbb is.Egy F35 kap egy csapásmérő feladatot,felszáll,megcsinálja,és visszajön.Addig egy 4gen gép kapo egy ilyen feladatot,kell mellé 2 másik gép a légvédelem lefogására,meg két másik az elfogó vadászoktol való védelemre.No,igy már melik az olcsóbb?
Persze, de ne adjuk elő, hogy már olcsóbb is lett hirtelen.
Szerintem az F-35 lesz a 5.gen F-16-ja, vagyis a legelterjedtebb legnagyobb számban gyártott nyugati vadászbombázó.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 181
33 400
113
Persze, de ne adjuk elő, hogy már olcsóbb is lett hirtelen.
Szerintem az F-35 lesz a 5.gen F-16-ja, vagyis a legelterjedtebb legnagyobb számban gyártott nyugati vadászbombázó.
Aki komoly légierőt akar,és pénze is van rá,az igy gondolkodik.Nem gépárat nézeget,hogy hogyér adják darabját,hanem képességet.Harcfeladatot mennyiért tudja ellátni az egyik tipus,és mennyiért a másik.És hiába fele annyi a másik élettartam költsége,ha 5x annyi gép kell a feladat ellátásához,mársi jóval drágább.
 

waterloo

Well-Known Member
2020. március 3.
725
1 132
93
A nagy háborúk mindíg tech fejlődést hoztak, főleg azon az oldalon, akik jól jöttek ki belőle, de egy pontig a másik oldalon is befutott mindenféle fejlesztés. Nem lesz ez másképp az oroszokkal sem, kiépítik a maguk chipgyártását, beérnek a haditech fejlesztések, lesz okosbomba, drón meg műhold dögivel, mert látszik, hogy ez kell. Ez időbe és pénzbe fog kerűlni, de bármennyire fáj egyeseknek, megvan ehez az erőforrásuk.
Remind me in 5 years
 

waterloo

Well-Known Member
2020. március 3.
725
1 132
93
Szerintem az embargó jót tesz az oroszoknak, mert rendkivüli erőfeszitésekre kényszeriti őket. Lásd élelmiszeripar, mezőgazdaság stb.(Tudom, a párhuzam kicsit sántit, de a jelenségre akarom felhivni a figyelmet)
Elég baj, hogy szinte csak külső nyomás alatt képesek, hajlandók összeszedni magukat és kihasználni a lehetőségeiket.
Ez mind szép és jó, de teljesen más nagyságrend a mezőgazdaságot rendbe rakni és precíziós szerszámgépekből nellátóvá válni.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and Wilson

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 453
15 835
113
.
.
Aktuálisan a meglévő tipusok gyártásának biztositása, felgyorsitása lenne biztosabb út nekik, mint rizikós, elhúzódó új fejlesztésekkel veszteni az időt. Két költséges párhuzamos vadászgépprogramra ők akkor is kevesek, ha a Szu-57 és Szu-75 egyes alrendszerei lehetnek azonosak. Szabad fejlesztőkapacitással a helyükben inkább most a dróntechnikában lévő generációs szakadék behozásán dolgoznék, és csak egy vadászgépet fejlesztenék.
Szu-75-nek csak akkor lenne a távoli jövő számára értelme, ha pont nem azonos lenne a Szu-57-tel műszakilag, hanem megcéloznék vele a hatodik generációt.

Nem igazán érted a repülőipar működését. A kulcs az R&D fenntartása.
A 90-es években, mikor a SZU összeomlott, a tervezőirodák szerte Oroszországban a megmaradásra koncentráltak. Mégis, a mérnökeiket rendesen fizették a legzűrzavarosabb időkben, miközben pár gép legyártásából a felszínen maradtak. És közben ontották a terveket, a meketteket - lényegében előre menekültek. Várták ki harap rá és akkor össze is dobták a készterméket. Összeraktak olyan repképes gépeket, mint a Szu-34 és társai. A dolog pedig őket igazolta, mert az olyan megrendelések mint az indiai Szu-30MKI vagy a kínai MKK aztán meg is mentették az irodákat.
Most pedig pontosan ugyan ez a folyamat zajlik.

Nem lehet csak meglévő típusokra koncentrálni, mert egyrészt így is le vannak maradva erősen a nyugati színvonaltól, másrészt az R&D apparátusnak kell, amin dolgozzon. A Szu-57 igazából kész van, ott a gyártásszervezés van, de az nem a repmérnökök munkája, ők kiadták a terméket. Nekik sárkányokon kell dolgozni, fedélzeti rendszeren, RAM borításon, stb... ehhez pedig a Szu-75 (meg az olyan cuccok, mint az Okhotnyk) tökéletes utak.
Így pedig megmarad az eddig is fenntartott mérnök apparátus, és van jövője a légierőnek is. Mert a Szu-35 is elavul az évtized végére, arra első vonalban számítani nem lehet, a csapásmérő vonaluk pedig most is kezd feszülni... hosszú lesz ez a háború, kell, ami a jelenlegi géppark utáni időkre várható.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 083
50 242
113
Nem igazán érted a repülőipar működését. A kulcs az R&D fenntartása.
A 90-es években, mikor a SZU összeomlott, a tervezőirodák szerte Oroszországban a megmaradásra koncentráltak. Mégis, a mérnökeiket rendesen fizették a legzűrzavarosabb időkben, miközben pár gép legyártásából a felszínen maradtak. És közben ontották a terveket, a meketteket - lényegében előre menekültek. Várták ki harap rá és akkor össze is dobták a készterméket. Összeraktak olyan repképes gépeket, mint a Szu-34 és társai. A dolog pedig őket igazolta, mert az olyan megrendelések mint az indiai Szu-30MKI vagy a kínai MKK aztán meg is mentették az irodákat.
Most pedig pontosan ugyan ez a folyamat zajlik.

Nem lehet csak meglévő típusokra koncentrálni, mert egyrészt így is le vannak maradva erősen a nyugati színvonaltól, másrészt az R&D apparátusnak kell, amin dolgozzon. A Szu-57 igazából kész van, ott a gyártásszervezés van, de az nem a repmérnökök munkája, ők kiadták a terméket. Nekik sárkányokon kell dolgozni, fedélzeti rendszeren, RAM borításon, stb... ehhez pedig a Szu-75 (meg az olyan cuccok, mint az Okhotnyk) tökéletes utak.
Így pedig megmarad az eddig is fenntartott mérnök apparátus, és van jövője a légierőnek is. Mert a Szu-35 is elavul az évtized végére, arra első vonalban számítani nem lehet, a csapásmérő vonaluk pedig most is kezd feszülni... hosszú lesz ez a háború, kell, ami a jelenlegi géppark utáni időkre várható.
Illetve ott van az az orosz sajátosság, hogy a tervezőiroda nem ugyanaz a cég, mint ahol gyártják a gépeket. Szemben az USÁval, például.