Szuhoj Szu-27, -30, -33, -35 "Flanker"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 488
113
Vityazi Szu-30SzM lövöldözni megy, persze UB blokkal. UB blokk "rajongók" most inkább vegyenek egy mély levegőt és ne mondjanak semmit :)


Pár gondolat:
  • A Szu-30SzM jókora masina. Anno, mikor egyszer az életben a magyar MiG-29-esek (a "Nagyvas") el lettek látva a maximális javadalmazás négy B-20-as blokkal, úgy cipelték magukkal, mint négy hatalmas koffert. A nálunk nem használt (nem volt alkalmazható) 1150 literes szárny póttartályok átmérője szinte megegyezett a B-20-as blokkokéval. Négy B-20-assal a MiG-29-eseink úgy néztek ki, mintha négy póttartállyal repültek volna és ez igaz volt a légellenállásukra is. Itt meg egy-egy pilonon elvész a két-két B-20-as a hatalmas szárnyak alatt.
  • A felszállásnál a szokásos lassú forszázskapcsolás látható, de így sincs elnyújtva a starthossz. A felszálláshoz nem veszik igénybe a vektorálást (pedig van rá lehetőség) de a gép így is hamar elemelkedik, ez egyértelműen a kacsaszárnyak pozitív hatása. Az utánégetsre csak egy rövid szakaszon volt szükség
  • Amint megvalósul a jóval erősebb AL-41F-1Sz integrációja az orosz Szu-30SzM flottánál, ezek a startok mégrövidebbek lesznek, vagy akár az utánégetést is el lehet hagyni.
  • A felvétel második felben egy Szu-35Sz jön be leszálláni, de nem látjuk a megszűnt törzsféklap helyett igénybe vehető, kétfelé szétnyíló oldalkormányok működtetését, mégis a szokásos lapos siklópályán jön be a gép. Az oldalkormányok féklapként alkalmazása valószínű ugyanaz a manuálisan választható opció, mint korábban a törzsféklapé volt, de ahogy a leszállások során arra se volt mindig feltétlen szükség, itt se látjuk a jelenséget.
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
15 859
21 810
113
Ezekkel mi történt hogy ilyen furcsa színű lett a vezérsík?

 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
2 511
3 861
113
Miért szereti az orosz légierő a Su-35 Irbis-e radarját: részletes pillantás a lopakodó harcosok vadászatára épített Érzékelőrendszerre
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 930
39 197
113
Miért szereti az orosz légierő a Su-35 Irbis-e radarját: részletes pillantás a lopakodó harcosok vadászatára épített Érzékelőrendszerre
Ideteszem az angol nyelvű változatot is
Az angol változat nekem nem töltődött be, de az orosz angolra fordításából sem tudtam meg semmit, inkább csak propagandát...

  • Az első 4++ gen gépnek titulálja a Szu-35-öst. Mintha nem létezne az AESA radaros Super Hornet, Rafale, vagy Typhoon T3A/B PIRATE-tal és radaros MAWS-sal és mással. Vagy az F-16 Block 60. A Typhoon egyetlen kifogásolható pontja az AESA radar hiánya, eddig nagyon kevés gép kapta meg. Ezek kb. egy idősek vagy 10+ évvel előzték meg a Szu-35-öt.

  • A legerősebb hajtómű? Tegyük fel, hogy vadászgépre gondolt. Itt meg úgy tesz, mintha nem létezne az F110-GE-132. Azonos kategória a kettő.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
38 427
33 414
113
Az angol változat nekem nem töltődött be, de az orosz angolra fordításából sem tudtam meg semmit, inkább csak propagandát...

  • Az első 4++ gen gépnek titulálja a Szu-35-öst. Mintha nem létezne az AESA radaros Super Hornet, Rafale, vagy Typhoon T3A/B PIRATE-tal és radaros MAWS-sal és mással. Vagy az F-16 Block 60. A Typhoon egyetlen kifogásolható pontja az AESA radar hiánya, eddig nagyon kevés gép kapta meg. Ezek kb. egy idősek vagy 10+ évvel előzték meg a Szu-35-öt.

  • A legerősebb hajtómű? Tegyük fel, hogy vadászgépre gondolt. Itt meg úgy tesz, mintha nem létezne az F110-GE-132. Azonos kategória a kettő.
A Military Watch cikke van oroszra fordítva. Irbisz-E radar a fő téma, amely a 3. leghatékonyabb az oroszoknál az N036 Belka és a Zaslon-M után.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 488
113
A legerősebb hajtómű? Tegyük fel, hogy vadászgépre gondolt. Itt meg úgy tesz, mintha nem létezne az F110-GE-132. Azonos kategória a kettő.
Ha csak a negyedik generációs gépekre gondolsz - és nem veszed ide a MiG-31-est, akkor akár igazad is lehet. De a minap nézegettem a Flickr fotótárát F-16E/Block 60/Desert Falcon/UAE kulcsszavakkal és különös dolgot találtam. Úgy néz ki, hogy kb a 2017 utáni dátumozású fotókon a gép hajtóművének fúvócsöve (konkrétan a lamellák hossza) már nem az, ami az F110GE132-esen volt korábban, hanem az, ami előtte is, utána is, azóta is gyártásban van az F110GE100 és GE129-esekhez.
Namost ez simán lehetne csak egy józan termelésoptimalizáció eredménye is a GE-nél (a 132-es minimálisan hosszabb burkoló lamelláit elve indokolatlannak láttam), de az sincs kizárva, hogy már egyátalán nincs is gyártásban a típus!
Végül is, mit tudunk?
  • a block 60-asokhoz fejlesztett F110GE132-es legfontosabb tulajdonsága a GE129-eshez képest jóval nagyobb tolóerő volt, amit üzemszerűen lehetett lehangolni pontosan a GE129-es szintjére, ha az üzemeltető (például békeidőben) a kedvezőbb fogyasztást és a magasabb élettartamot választja
  • Csak az UAE Desert Falcon-jaiban dolgozik (csak dolgozott?) ez a verzió, a block 50-es F-16C-ben, az F-15K/S/SG/SA/QA és EX gépekben a GE129-es operál.
  • Az UAE már felkínálta eladásra a gépeit, például a görögöknek. A görögök block 30-ast és 50-est használnak (meg PW hajtóműves 52-est) Szóval már náluk is lemondtak a gép jövőéről.
  • Anno, az indiai MMRCA tenderen induló block 70-es F-16-ost még a Desert Falcon indiai verziójaként promózták, de ebből nem lett semmi.
  • Azóta már fut az F-16V program, ami egyszerre jelent új gyártású (pl szlovák gépek) és használt (pl tajvani F-16A, vagy görög F-16C block 52) modernizációt. Az F-16V esetében nem említenek hajtómű cserét, illetve csak a már ismert és manapság is biztosan gyártás alatt levő F110GE129C és F100PW229EEP van listázva a projekt mellett. (Sajnos a történelmi “csoda F-16”, vagyis a tajvani F-16A, a könnyű sárkánnyal, V-avionikával és az amúgy totál kompatibilis PW229EEP hajtóművekkel nem jött össze. A tajvani légierő költségcsökkentés címén inkább megtartotta az A gépekben normális F100PW220-ast).
  • Az F-16V programnál sikerült kihúzni az eggyel korábbi projekt, a block 60-as méregfogát, vagyis a minden határon túlhízott szerkezeti tömeget. A V program avionikai csomagja tömegre a block 50/52-esével azonos, talán még valamivel könnyebb is
  • A GE az F-15EX hajtóművét, az F110GE129C-t nevezi a legújabb produktumának, ami símán lehet csak veretes marketing maszlag is, de a fenti összefüggések fényében egyre valószínűbb, hogy a 132-es verzió mára már, “érdeklődés hiányában” egyszerűen zárójelbe lett téve.
Namost ez sehol nincs nagydobra verve, így ezer százalék, hogy az orosz médiaanyagot összekomponáló kreatívok se amiatt nevezték a legerősebbnek 2021-ben az AL-41F-1Sz-t, mert abszolút naprakész infóik vannak a GE gyártási kvótáiról és a különféle projektjeiről, termék alverzióiról. Valószínű, még az életbe nem hallottak a GE132-esről (ahogy szerintem a Pentagonban se :) ). Ugyanakkor felmentve kissé az oroszokat, szigorúan patikamérlegen mérve, de hangyányival a Szu-35Sz hajtóműve az erősebb, fékpadon és akkor, ha azt az amúgy minimális “rendkívüli üzemmódot” (egy 14 tonnás tolóerejű hajtóműnél össz-vissz 500kp “plusz”) aktiválják.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 488
113
Azért, hogy a szar se legyen elég keserű, had kritizáljam a Szu-35Sz kabinjának egyetlen - számomra érthetetlen - elemét, a HUD-ot. Ha már a Szu-30SzM-nél megoldották a széles, francia eredeű HUD-ot, a totál hasonló belterű Szu-57-esnél pedig szintén egy ekkora, de már orosz HUD-al dolgoznak, akkor hogy a búbánatba nem sikerült a köztes típusba is egy ilyen modern, az F-15E-hez hasonló nagy HUD-ot rakni.
Nem ok nélkül hoztam fel az amerikai gépet, mivel ott is furcsaságot tapasztalok. 1988 óta, az akkor korszakalkotó széles Strike Eage HUD óta, minden F-15E leszármazott ugyanezt a nagy tükörüveg kijelzőt kapta. Kivéve az F-15QA. A "low profile HUD" néven emlegetett új kijelző mérete a klasszikus, szovjet HUD-okéval vetekszik, amelyeket a MiG-29-esen és a Szu-27-esen (vagy stílszerűen az F-15A/B/C/D gépeken) is láthattunk. És ezt kapta meg most az EX is.
Ha máshogy nem, de így már utólag érthető a Szu-35Sz kabinjában a helyzet. Az oroszok megint látnokok voltak :)
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 930
39 197
113
Azért, hogy a szar se legyen elég keserű, had kritizáljam a Szu-35Sz kabinjának egyetlen - számomra érthetetlen - elemét, a HUD-ot. Ha már a Szu-30SzM-nél megoldották a széles, francia eredeű HUD-ot, a totál hasonló belterű Szu-57-esnél pedig szintén egy ekkora, de már orosz HUD-al dolgoznak, akkor hogy a búbánatba nem sikerült a köztes típusba is egy ilyen modern, az F-15E-hez hasonló nagy HUD-ot rakni.
Nem ok nélkül hoztam fel az amerikai gépet, mivel ott is furcsaságot tapasztalok. 1988 óta, az akkor korszakalkotó széles Strike Eage HUD óta, minden F-15E leszármazott ugyanezt a nagy tükörüveg kijelzőt kapta. Kivéve az F-15QA. A "low profile HUD" néven emlegetett új kijelző mérete a klasszikus, szovjet HUD-okéval vetekszik, amelyeket a MiG-29-esen és a Szu-27-esen (vagy stílszerűen az F-15A/B/C/D gépeken) is láthattunk. És ezt kapta meg most az EX is.
Ha máshogy nem, de így már utólag érthető a Szu-35Sz kabinjában a helyzet. Az oroszok megint látnokok voltak :)
Az USAF F-15E gépeken a FLIR-t asszem felvetíthetették HUD-ra, ahogy az F-16C Block 40/42-őn.
Lehet, hogy ez a megközelítés változott meg
 
  • Tetszik
Reactions: Python and Bleroka

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 930
39 197
113
A kép baloldalén a telefonkábel+ kék termosz kombó micsoda? Lámpa?
Nekem is a lámpa vagy melegítő ugrik be.
Láttam már képet fórumon, ahol jenki USMC zsoké szusit evett a gépen resCAP adásánál, mert 8 órát volt odafent.
Ez alapján lehet, hogy kávéhoz van vagy teához vízmelegítő. Mert utántöltéssel ez a gép is pont el lehet 7-8-10 órát odafent.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and szzsolt81

Bleroka

Well-Known Member
2019. március 16.
168
396
63
Azért, hogy a szar se legyen elég keserű, had kritizáljam a Szu-35Sz kabinjának egyetlen - számomra érthetetlen - elemét, a HUD-ot. Ha már a Szu-30SzM-nél megoldották a széles, francia eredeű HUD-ot, a totál hasonló belterű Szu-57-esnél pedig szintén egy ekkora, de már orosz HUD-al dolgoznak, akkor hogy a búbánatba nem sikerült a köztes típusba is egy ilyen modern, az F-15E-hez hasonló nagy HUD-ot rakni.
Nem ok nélkül hoztam fel az amerikai gépet, mivel ott is furcsaságot tapasztalok. 1988 óta, az akkor korszakalkotó széles Strike Eage HUD óta, minden F-15E leszármazott ugyanezt a nagy tükörüveg kijelzőt kapta. Kivéve az F-15QA. A "low profile HUD" néven emlegetett új kijelző mérete a klasszikus, szovjet HUD-okéval vetekszik, amelyeket a MiG-29-esen és a Szu-27-esen (vagy stílszerűen az F-15A/B/C/D gépeken) is láthattunk. És ezt kapta meg most az EX is.
Ha máshogy nem, de így már utólag érthető a Szu-35Sz kabinjában a helyzet. Az oroszok megint látnokok voltak :)

Véleményem szerint az F15QA és F15EX elsödlegesen a sisakba épitett kijelzöre épitenek,a müszerfal+HUD már csak mint tartalék lesznek kiépitve.
Szerintem ez az oka a low profie HUD-nak.