S
speziale
Guest
Nem feltétlen, a nagyobb űrmérettel az elérhető torkolati energia növelhető meg könnyebben (torkolati energia = lövedék tömege és lövedék sebessége a torkolatnál). Kisebb kalibernél is megoldható, csak akkor a csőnek nagyobb nyomást kell kibírnia, a hajítótöltetnek pedig jobban irányított égésének szükséges lennie. Lásd a németek nagyjából 20MJ torkolati energiát várnak a 130mm L/51 lövegtől, ami korábban inkább a 140-152mm-es lövegektől elvárt teljesítmény volt (az 1990-es évek béli kísérleti 140mm-es Rheinmetal löveg tudott nagyjából ennyit a pletykák szerint).
A célon lezajló hatás (ie.: hogy a lövedék átüti a páncélzatot) nagyon leegyszerűsítve annak a küzdelme, amikor a lövedéket készítők minél nagyobb mozgási energiájú lövedéket próbálnak a célhoz küldeni, a harckocsi tervezője pedig minél trükkösebb megoldásokkal próbálja ezt az energiát szétszórni, szétbontatni, ha lehetőleg ne egy ponton adja azt át a lövedék.
Szóval itt nem feltétlen a lövedék sebessége a meghatározó, hanem a torkolati energia.
Persze aztán ezer változó próbálja ezt a küzdelmet befolyásolni, a lövedék átütő rúdját vékonyra és hosszúra csinálják, hogy ne pattanjon le olyan könnyen a ferde felületekről. A megoldás erre az lett, hogy különféle trükkökkel megpróbálják a rudat eltörni vagy több felé "vágni", amire a lövedéktervezők válasza az lett, hogy egy ellenálló köpenybe burkolták a rudat, amely ellenáll ezeknek. És ez csak egy kiragadott példa.
A lényeg tehát az, hogy per pillanat egy harckocsi páncélzatát úgy tudod hatásosabban átütni, ha több energiát leadó páncéltörő lövedéked van. Ehhez a legegyszerűbb út jelenleg a nagyobb űrméretű löveg.
egyébként az ETC ágyúkról van valakinek valamilyen infója? Az nem úgy tűnik, hogy óriási technológiai ugrás kellene, hogy azt meglépjék mégse van nagyon hír róla
mi okozhat ott nehézséget?