Asszem eredetileg jórészt doktrinális okok miatt tartották elegendőnek az egy hátramenetet, plusz
@fip7 kolléga tudja pontosan megmondani, de mintha olyan brutál nyomatékot ad az az egy hátramenet, hogy azzal a beragadt másik tankot is ki lehet húzni, ami azért megint egy szempont. Plusz valszeg ott van a teknő mérete jelentette probléma is, hogy csak korlátozott számú fokozattal ellátott váltó fér be.
A doktrínát nem ismerem,mármint a vonatkozót,azt tisztázzuk,hogy a nyomatékot a motor adja,nem a sebesség fokozat.
Még annyi, hogy ha szükségét érezték volna,megoldották volna a hosszabb rükvercet,ahhoz nem kell teknőt módosítani.
Sokféle megoldása van,a korabeli, szovjet dózerekben irányváltó volt a sebesség fokozathoz,ugyanúgy ment hátra,mint előre,ahol hagytad a sebességváltót,irányt váltottál,és ugyanúgy 3-dikban tolattál,annyi, hogy 5 volt előre,4 hátra,de az 5. már sok lett volna tolatni.
Még annyi,hogy a T-72 ben,szekvencionális váltó van,-erre hagyok időt,akkoriban-míg a dózerban hagyományos,kulisszás "H" sémában kapcsolható váltó volt.
Előbbinél mai napig nincs jobb,kézikapcsolású,főleg a kétkerelűekben,ill versenyautókban,extrém sportos utcai autókban használják.