Biztos, hogy marad ez a szerencsétlenkedés.
Valamiért több évtizede bele vannak szerelmesedve ebbe az X dízel motorba, ami műszakilag, önmagában csak papíron jó megoldás.
Se kenésileg, se hőátadásilag, se karbantarthatóság szempontjából nem jó megoldás.
De az ellendugattyús dízelbe is bele tették azt a 40 évet mire jó lett... És csak ők tudják, hogy amúgy minek. Hiszen az is értelmetlen volt, úgy ahogyan van.
Annak idején, a papír alapú tervezés világában a prototípus gázturbinát kb. 1 év alatt bele rakták egy T-64 teknőbe, ami tényleg minden szempontból alkalmatlan volt annak befogadására. Törtét olyan 50 éve a dolog.
A T-14-es esetén viszont minden része kellően erős ahhoz, hogy elviselje a GTD turbina erejét. Átméretezni a teknő hátulját (ha egyáltalán át kell) pedig nem egy nagy dolog. Réges régen meg tudták volna oldani ha akarják.
De hát nem akarják, csak azért sem.
A GTD drága, de a harckocsi összes többi része is az. És kétlem, hogy egy kísérleti X motor olya olcsó lenne....
Ellenben a GTD tud valósan 1500 LE-t, meg kb. végtelen nyomatékot alapjárattól, meg nem mellesleg még működik is. Nem kísérleti darab.
A mai hőkamerák világában teljesen mindegy, hogy mennyi hőt termel. Lőtávon belül látják egymást.
A másik fele viszont az, hogyha a motortér teteje szigetelt, akkor a gázturbina csak hátra felé fúj ki forró levegőt.
Ugyanis léghűtéses....
Ellenben a dízel fölfelé is nyomja a meleget, mert egyszerűen csak arra tudják hűteni.