Oké de nem arról van szó,hogy 2 milliárd hanem kb 50.
Arra szerettem volna rávilágítani,hogy ekkora büdzséből sokkal egyszerűbb költeni vagy "papíron" veszteséget generálni.Sajnos jól példázza az orosz gépkocsigyártás is ezt....kellett egy Renault egy Nissan ,hogy életben tudják tartani.Amikor valamelyik országot szisztematikusan elzárják (nem lényeg,hogy jogos vagy jogtalan) előbb utóbb beltenyésztett lesz.Nagyon tetszik az Armata. nagyon sok előrelátó gondolat van benne,de el kell ismerni nincs rá lóvé orosz-honban.Meggyőződésem ha engednék öket haverkodni más NATO országokkal akkor sokkal előrébb tartanának. Csak sajna tudjuk az erősebb......
Oroszországnak megvoltak / vannak a saját "haverjai". India és Kína is rengeteg pénzt hozott az orosz hadiiparnak, ugye India finanszírozta a Kijev átépítését STOBAR hordozónak, a MiG-29K programot, a T-90S Bishma programot, a Szu-30MKI programot, amelyek mind-mind fejlesztési potenciált és lehetőségeket hozott. Aztán vagy sikerültek ezek a programok, vagy nem. Kína is anno úgy vásárolta az orosz/ex-szovjet fegyvereket, hogy csak győzzék őket gyártani Ivánék.
Ehhez képest a fejlesztések elmaradoztak, pedig bevételük azért volt. Csak hát rossz gazdasági háttér, szovjet-érabeli gondolkodásmódról kellett (volna) piaci alapú gondolkodásmódra áttérni, és így tovább.
Ha már felhoztad a Renault-Nissan-Lada esetet, érdemes felidézni, hogy a francia-japán cég egyik első dolga volt, hogy sokkal szigorúbb minőség-ellenőrzést vezettek be a beszállítók terén, ahol meg nem ütötte meg a beszállított alkatrész a megfelelő minőséget, azt nem vették át / nem fizették ki. Akik emiatt meg Putyinhoz fordultak, hogy hát mégis, hogy képzelik ezt ezek. De hát könyörgöm, hogy lehetett 2007-ben még életben olyan cég, aki nem tud megfelelni az elvárt minőségi szintnek konstansan? Egészen addig gond nélkül folyt az ilyen "üzleti" kapcsolat.
Rakétahajtóművek, rakétatechnológia, űrtechnológia terén ugyan ez a gondolkodásmód él(t). Emiatt fordulhatott elő olyan, hogy ha rakétahajtómű turbópumpánál meghatároznak egy ötvözetet, amiből a tengelynek készülnie kell, de nincs pénz rá (illetve a cég éppen nem tud/akar pénzt adni rá) egyszerűen legyártják gyengébb minőségű anyagból. Aztán vagy bírja, vagy nem. A Nemzetközi Űrállomás Nauka orosz modulja lassan 10 éve moonwalkot jár, mert folyton dolgoznak rajta, csak éppen nincs erőforrás / energia / akarat, hogy mindezt valami értékelhető szinten előre mozgassák. Mi mással lehet magyarázni azt, hogy a menet közben áttervezett hajtóanyag-csővezetékrendszert egy olyan alvállalkozó építette át, akinek nincs tapasztalata űrjárművekkel, ezért nemes egyszerűséggel simán vágókorongos sarokcsiszolóval hajtotta végre a vezetékek elvágását, majd szépen áthelyezte azokat a tervek szerint. Csak közben a csővezeték tele lett fémreszelékkel, ami ugye annyira nem jó dolog egy ilyen rendszerben. Két éve próbálják megoldani a dolgot, a legegyszerűbb az lenne, ha egyszerűen újra legyártanák a csővezetékeket, és kicserélnék. Csakhogy a Nauka valójában bő 30 évvel ezelőtt épült FGB modul, amit a Hrunyicsevi gépgyár épített. Az FGB modulok gyártását beszüntették még az 1980-as években, a hozzájuk tartozó gyártószerszámokat, gépeket kidobták. Vagyis most tervezhetnek egy vadonatúj csőhálózatot a nulláról gyakorlatilag, lassan 60 éves tervek alapján (az FGB modulokat az Almaz programhoz szánt űrhajókhoz tervezték az 1960-as évek végén).
Visszatérve a hadiiparhoz: az orosz hadiipari összevonásokat, racionalizálást még az 1990-es években végre kellett volna hajtani vaskézzel. Ehelyett mindenki úgy próbált a felszínen maradni, ahogy tudott.