T-14 Armata

Annyira azért nem a legjövedelmezőbb.

Éles a verseny, magasak a költségek, egy-egy jól sikerült tenderen rengeteget lehet kaszálni, de ha rossz lóra teszel, belebukhatsz. Emlékszünk arra, hogy a német HK 1991-ben a brit BAe tulajdonába került, mert a céget padlóra küldte a G11 család fejlesztésének a költsége, ami után magát a G11-et nem rendelte meg senki? Azóta a HK-nak voltak jobb és rosszabb évei, de úgy tudom, hogy a 2016 és a 2017 pénzügyi évet is kisebb veszteséggel zárták...

A német TKMS hadihajó / tengeralattjáró gyártó cég felvásárolta a konkurens svéd Kockums-ot, csak hogy ne induljon ellene potenciálisan sok pénzt hozó tendereken.

A német KMWS és a francia Nexter pedig nemrég egyesült, hogy közösen, áramvonalasítás és a fejlesztések / gyártás összefésülésével nyereségesek tudjanak lenni.

Vagy nézzük visszább, a General Dynamics eladta a repülőgép-gyártó részlegét a Lockheed-nek, az után, hogy megnyerték az F-16-ossal a LWF tendert. A Boeing pedig a csődbe ment McDonnel-Douglas-t vásárolta fel az 1990-es években, azt az MDD-t, amelynek ekkor még azért bőven futott az F-15 és F/A-18 gyártósora.

Ezek pedig európai és amerikai példák, ahol legalább a fejlett gyártástechnológiák adottak. Egy UVZ vagy Kurganmaszavod sokkal nehezebben tud megfelelő fejlesztéseket realizálni, hogy olcsóbb, hatékonyabb gyártást tudjon foganatosítani, nincs pénzük önálló fejlesztésekre, K+F beruházásokra, így pedig a nemzetközi versenyben csak az árral tudnak játszani - ami viszont a nyereségre van káros hatással.

Abszolút egyet értek Veled. annyi + a hozzátennivalóm, hogy már vagy 35-40 éve, különösen az USA-ban szembetűnően látható a hadiipari fejlesztési/gyártási kapacitások összegződése. Lásd monndjuk Vietnami háború, s az akkor 9-10 (McDonell, a Lockhead, Douglas, Grunman, Chance Vought, Lingh Temco, Boeing, Sikorsky, Bell, Rockwell (elnézést ha nem pontos a nevek leírása, s lehet hogy még volt cég) nagy rep. gép gyártó cég, ami mostanra 2db-ra nőtt össze. Ez egy részben a piac által is "működtetett" folyamat, ami (sz.tem) javarészt a fejlesztéshez szükségez pénzek irdatlan elszállásából következett (nagy projectet csak nagy tőkeerejű vállalt tud végig vinni). Az Orosz rendszer viszont magától ezt a tőke és tudás koncentrációt eleve képtelen végrehajtani, csak állami beavatkozássl. A leg eklatánsabb példa, a szu rendszer továbbélésére még mindíg az, hogy vannak tervező irodák és vannak gyártó vállalatok, nem mindíg közös érdekek mentén..... Talán a Szuhoj próbálkozott meg ennek a rendszernek a lebontásával, de a gyártó cégek ott sem a ter
Az nekem a külön állatorvosi ló, hogy a világon mindenhol az egyik legjövedelmezőbb ipari vállalkozás az a fegyvergyártás. Oroszéknál meg a két legnagyobb páncélostechnika gyártó csőd széléről megmentve? Ezt nem is annyira értem.....
Legalább nézz utána. A legnyereségesebb a pénzügy. (onnan lehet lopni, ahol sok van:) Az iparban a gyógyszergyártás. Nem fogod elhinni, de a kezemmel többezer armatára való gyógyszerhatóanyagot hordtam raktárra.[/QUOTE]
Az nekem a külön állatorvosi ló, hogy a világon mindenhol az egyik legjövedelmezőbb ipari vállalkozás az a fegyvergyártás. Oroszéknál meg a két legnagyobb páncélostechnika gyártó csőd széléről megmentve? Ezt nem is annyira értem.....
Legalább nézz utána. A legnyereségesebb a pénzügy. (onnan lehet lopni, ahol sok van:) Az iparban a gyógyszergyártás. Nem fogod elhinni, de a kezemmel többezer armatára való gyógyszerhatóanyagot hordtam raktárra.[/QUOTE]

Ebben nagyjából igazad van, de a termelő iparágak között azért nagyon nem az utolsó helyen van egy hadiipar. Tudom, Lockhead és - 2Milliárd $. Itt azért piaci alapon megy az üzlet, és ha balfék a cégvezetés, akkor negatív az eredmény. Ha sokszor balfék a cégvezetés, akkor a részvényesek úgy rugják ki őket hogy a lábuk nem éri a földet (mi épp nemrég éltünk át ilyet, s még nincs vége a történetnek)
Visszatérve az iparágakra. Amcsi tulajdonu anya cég leányánál dolgozok idehaza. Úgy számolják a nyereség rátát (a nyereség termelő képességet), hogy kommersz kereskedelmi és építőipari termék gyártásakor valahol 3-5%, autóipari beszállításkor valahol 10-15%, hadiipari beszállításkor valahol 20% felett. Egyértelmű innentől kezdve hogy mit akarnának gyártatni....
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Az nekem a külön állatorvosi ló, hogy a világon mindenhol az egyik legjövedelmezőbb ipari vállalkozás az a fegyvergyártás. Oroszéknál meg a két legnagyobb páncélostechnika gyártó csőd széléről megmentve? Ezt nem is annyira értem.....
Ööö, nagyon nem, ez egy általános téveszme. Sehol nincs az energiapiachoz képest sem összegben sem stabilitásban. A kockázat meg iszonyatos és egyre drágább lett minden. Nem véletlen az, hogy '50-es években tucatnyi jenki cég gyártott harci repülőgépet az interkont bombázótól a vadászgépig. Ma van kettő darab cég, az Boeing és a Lockheed Martin.... Olyan iszonyatos húzónév sem létezik, mint a McDD, ami a '70-es évek végén 4 db (!) harcászati gépet gyártott egy időben. (AV-8, F/A-18, F-4 és F-15 egyszerre volt még gyártásban.)

A világ legnagyobb fegyverüzlete a szaúdi F-15SA + S korszerűsítés a fegyverzeti csomaggal kb. annyiba került asszem, mint Paks II. Paks II, meg egy átlagos két blokkos új atomerőmű. 100+ hasonló kapacitású blokk van tervbe véve. 100 db szaúdi méretű fegyverüzlet nincs. És ez csak atomenergia.

Az energetika topikban a Varró László féle videóban szó van az LNG terminálokról is nyugaton. 20 mrd EUR/USD-s projektek. Több is van.

stb, stb.

Ehhez képest a fegyverbiznisz iszonyatosan rizikós. Ha egyetlen projekted is elhasal, akkor abba gigacégek is meg tudnak reccsenni...
 
Ööö, nagyon nem, ez egy általános téveszme. Sehol nincs az energiapiachoz képest sem összegben sem stabilitásban. A kockázat meg iszonyatos és egyre drágább lett minden. Nem véletlen az, hogy '50-es években tucatnyi jenki cég gyártott harci repülőgépet az interkont bombázótól a vadászgépig. Ma van kettő darab cég, az Boeing és a Lockheed Martin.... Olyan iszonyatos húzónév sem létezik, mint a McDD, ami a '70-es évek végén 4 db (!) harcászati gépet gyártott egy időben. (AV-8, F/A-18, F-4 és F-15 egyszerre volt még gyártásban.)

A világ legnagyobb fegyverüzlete a szaúdi F-15SA + S korszerűsítés a fegyverzeti csomaggal kb. annyiba került asszem, mint Paks II. Paks II, meg egy átlagos két blokkos új atomerőmű. 100+ hasonló kapacitású blokk van tervbe véve. 100 db szaúdi méretű fegyverüzlet nincs. És ez csak atomenergia.

Az energetika topikban a Varró László féle videóban szó van az LNG terminálokról is nyugaton. 20 mrd EUR/USD-s projektek. Több is van.

stb, stb.

Ehhez képest a fegyverbiznisz iszonyatosan rizikós. Ha egyetlen projekted is elhasal, akkor abba gigacégek is meg tudnak reccsenni...

Alapban egyet értünk, annyi a kiegészítésem, hogy amennyiben a biznisz működik, akkor viszont a nyereség termelő képessége az az átlag polgári bizniszek felett van.....
 
Alapban egyet értünk, annyi a kiegészítésem, hogy amennyiben a biznisz működik, akkor viszont a nyereség termelő képessége az az átlag polgári bizniszek felett van.....

A probléma a hosszú távú nyereségesség fenntartása. A Lockheed és a Boeing azért csatázott annyit a JSF tenderen, mert egyértelmű volt, hogy aki ezt viszi, az kb. 30-40 évre kap egy biztos megrendelést. Persze, aztán a program eléggé rázós úton van azóta, de akár hogy is, a Lockheednak jó ideig kenyeret fog adni.

Az LCS tenderen is az volt az érv, hogy azért kell mindkét gyártótól rendelni, mert különben a vesztesnek felkopik az álla. Nem véletlen, hogy a gyártók szeretnek block-buy rendszerben szerződni, hiszen némi biztonságot ad a jövőre való tekintettel. Az sem véletlen, hogy annyi korrupció van a katonai beszerzéseknél, ami persze aztán komoly tényező lehet a jövőre is (a Francia cégeknek majdnem 1 milliárd dollárt kellett fizetni a Tajvani fregatt-tenderen korrupcióval elnyert megrendelés miatt, mivel pénzel "olajozták meg" a La Fayette-osztály ajánlatát, lévén nem felelt meg mindenben a kiírásnak; de hát ugye kis hazánk is érintett volt a Gripen ügy esetében...).

Hogy visszatérjünk Oroszországhoz,fejlesztés nélkül nem leszel versenyképes, és elbuksz. Na most az orosz állam nagyjából 1992-től 2006-ig szinte semmi értékelhető megrendelést nem tett le a harckocsik terén. Valamelyik orosz blogban olvastam anno, hogy az Objekt 195 programra effektíve semmi pénzt nem fektetett be az Orosz állam a Szovjetunió széthullása után, így nem túl meglepő, hogy a hadsereg nem is mérlegelte igazán a rendszeresítést, lévén nagyon messze volt attól, hogy sorozatgyártásra érett fegyvernek lehessen tekinteni. Az Omszki Omszktranszmas ugye próbálkozott a 'Fekete Sas' programmal, saját szakállra, de még annyi megrendelést se sikerült összekaparniuk, mint az Uralvagonzavodnak, lévén az UVZ "begyűjtötte" az összes lehetséges megbízást - kvázi kivéreztetve az omszkiakat...

Az, hogy a T-14 nem lesz szériába, csak kis számban legyártva, illetve a T-72B3M megrendeléseket folytatják, az UVZ tankgyártó/fejlesztő képessége legalább takaréklángon életben lesz tartva...
 
Amennyiben tényleg meg tud semmisíteni az Afganit APFSDS-t akkor immunis lesz mindenre.Márpedig az Afganit miatt kerül marha sokba.
Az Afganit sem tud egyszerre érkező párhuzamos fenyegetésekkel mit kezdeni.
Ezen felül te a páncélvédelmet hasonlítod össze azzal, hogy a célpontot nem lehet látótávolságon túl a bevett módon érzékelni és követni. Szezon és fazon. A stealth sokkal erősebb hatás, mint bármiféle páncélzat vagy aktív védelem a harkocsin. Amiről fogalmad nincs, hogy hol van, arra nem tudsz rakétát indítani sőt, helyes taktikát választani sem. Egy T-14 nem tud elbújni a csatatéren. Az F-35 igen. Persze a stealth irányfüggő, de ezt gyorsan tudja változtatni, hogy merre legyen kicsi az RCS. Ezen felül ott van még a DAS és vontatott csali, ami olyan lehetőségeket ad a légiharcban, aminek nincs szárazföldi analógiája

Nem értem, hogy miért erőlteted ezt hasonlatot. Messze nagyobb a szakadék az F-35A vs. 4++ gen gépek között, mint pl. egy M1A2/3 és T-14 között. Aktív védelmet minden hk-ra rá lehet tenni utólag, de stealth nem lesz utólag egyetlen vadászgép sem...
 
Az Afganit sem tud egyszerre érkező párhuzamos fenyegetésekkel mit kezdeni.

Ebben igazad lehet, de ha igaz az Afganit APFSDS-elfogó képessége, akkor azért harckocsi-harckocsi küzdelemben a T-14 (ismétlem: elméletben) valóban félelmetes előnyben lenne. Jelenleg nem tudok olyan APFSDS-ről, amely fel van készítve erre. Teoretikusan lehetséges, hogy az RPG-30-nál is használt "előfutó" célpont becsapja az APS-t, amit valahogy úgy lehetne elképzelni, hogy az APFSDS lövedék orra leválasztható és a cél közelébe egy kis töltettel "előre küldik", hogy arra mozduljon rá az APS, hogy aztán a nyíllövedék magjára már ne reagáljon...
 
Ebben igazad lehet, de ha igaz az Afganit APFSDS-elfogó képessége, akkor azért harckocsi-harckocsi küzdelemben a T-14 (ismétlem: elméletben) valóban félelmetes előnyben lenne. Jelenleg nem tudok olyan APFSDS-ről, amely fel van készítve erre. Teoretikusan lehetséges, hogy az RPG-30-nál is használt "előfutó" célpont becsapja az APS-t, amit valahogy úgy lehetne elképzelni, hogy az APFSDS lövedék orra leválasztható és a cél közelébe egy kis töltettel "előre küldik", hogy arra mozduljon rá az APS, hogy aztán a nyíllövedék magjára már ne reagáljon...
Igen, ilyen APFSDS jelenleg nincs. Viszont a Thropy rendszer az nem aktív védelem? Nem azért nincs aktív védelem egyes nyugati hk-n, mert nincs fizikailag és mission impossbile, hanem a pénz... Legalábbis tudtommal..
 
Igen, ilyen APFSDS jelenleg nincs. Viszont a Thropy rendszer az nem aktív védelem? Nem azért nincs aktív védelem egyes nyugati hk-n, mert nincs fizikailag és mission impossbile, hanem a pénz... Legalábbis tudtommal..

Egy működő aktív védelem aszimmetrikus háborúban akkora segítség, hogy meglepődnék ha a pénz állna az útjában.
 
Igen, ilyen APFSDS jelenleg nincs. Viszont a Thropy rendszer az nem aktív védelem? Nem azért nincs aktív védelem egyes nyugati hk-n, mert nincs fizikailag és mission impossbile, hanem a pénz... Legalábbis tudtommal..

Az utolsó mondat teljesen igaz, de...

Itt most két külön dologról beszélünk.
A Thropy, MASS és hasonló APS-ek max. célsebessége 600-700m/s környékén mozog, vagyis a pct. rakéták ellen hatásos.
Az, hogy az Afganit max. célsebessége 1700m/s, az aktív védelmi rendszer az APFSDS-ek ellen is védelmet nyújthat.

A másik dolog az integráció, a mostani APS-ek többsége úgy van "rádrótozva" a harcjárművekre, ami sok szempontból (első sorban a sérülékenység miatt) nem optimális. A T-14, T-15 ilyen szempontból is előrelépés, hatásosabb megoldás.

Az pedig egy másik történet, hogy az Afganit nem csak aktív "hard kill" képességet hozott, hanem a "soft kill" (csalik és füst generálás) terén is új lépcső volt a 40mm-es gránátokkal, amelyekből feltűnően sokat függőlegesen építettek be, tehát a harckocsi feletti részt "fedték le", szerintem a fentről érkező veszélyek ellen. Szóval az Afganit nem csak az APFSDS lövedékek ellen volt új és hatékony védelem, de mint komplex védelmi rendszer is új lépcsőfok lenne. Ilyen szempontból ugye a T-72B3 és B3M semmit sem kap, a T-90 családnál megvan a SHTORA-1.

És igen, itt egy másik érdekes kérdés, mert tök jó, ha egy T-14 árából 3-6 T-72B-t lehet felújítani, de a túlélőképesség szempontjából bizony egészen más kategória a kettő. Hozzáteszem, ahogy írod, nyugaton sem jobb a helyzet, az US ARMY is csak most kialakult helyzetre válaszul látta be, hogy nem húzhatják tovább az APS-ek rendszeresítését, a franciáknál és a németeknél csak soft-kill rendszer van rendszerben, és így tovább.

Kicsit egyébként kacifántos ez a témakör, mert nem tegnap derült ki, hogy az ATGM-ek mennyire veszélyesek, ehhez képest mégis húzzák-halasszák az APS-ek integrálását...
 
Egy működő aktív védelem aszimmetrikus háborúban akkora segítség, hogy meglepődnék ha a pénz állna az útjában.

Ehhez képest az Izraelieken kívül jó ideig csak so-so foglalkoztak vele nyugaton. A Francia Galix rendszeren és a hozzá integrált lézeres besugárzás-jelző rendszeren túl (ami a Leclerc és az Strv-122B-n megjelent) nem is volt hadrendben még csak soft-kill rendszer sem, amennyire én tudom.

Ilyen szempontból gyakorlatiasabb az orosz T-80 és T-90 harckocsikon a SHTORA-1 megjelenése az 1980-as és 90-es években, miközben az Abrams-okon és a Leo2-őkön (de lehet sorolni tovább, lásd Challenger 2 például) a nagyhatalmak haboztak a rendszeresítéssel. A Leo2SG-n vagy a Dél-Koreai K2-őn ott van a soft-kill rendszer a rakétaindítás-érzékelőkkel, de egyetlen brit vagy német harckocsira se került fel egészen a legutóbbi évekig?
 
Egy működő aktív védelem aszimmetrikus háborúban akkora segítség, hogy meglepődnék ha a pénz állna az útjában.
Végtelen pénzt lehet elkölteni bármire, van prioritási sorrend...

Az utolsó mondat teljesen igaz, de...

Itt most két külön dologról beszélünk.
A Thropy, MASS és hasonló APS-ek max. célsebessége 600-700m/s környékén mozog, vagyis a pct. rakéták ellen hatásos.
Az, hogy az Afganit max. célsebessége 1700m/s, az aktív védelmi rendszer az APFSDS-ek ellen is védelmet nyújthat.

A másik dolog az integráció, a mostani APS-ek többsége úgy van "rádrótozva" a harcjárművekre, ami sok szempontból (első sorban a sérülékenység miatt) nem optimális. A T-14, T-15 ilyen szempontból is előrelépés, hatásosabb megoldás.

Az pedig egy másik történet, hogy az Afganit nem csak aktív "hard kill" képességet hozott, hanem a "soft kill" (csalik és füst generálás) terén is új lépcső volt a 40mm-es gránátokkal, amelyekből feltűnően sokat függőlegesen építettek be, tehát a harckocsi feletti részt "fedték le", szerintem a fentről érkező veszélyek ellen. Szóval az Afganit nem csak az APFSDS lövedékek ellen volt új és hatékony védelem, de mint komplex védelmi rendszer is új lépcsőfok lenne. Ilyen szempontból ugye a T-72B3 és B3M semmit sem kap, a T-90 családnál megvan a SHTORA-1.

És igen, itt egy másik érdekes kérdés, mert tök jó, ha egy T-14 árából 3-6 T-72B-t lehet felújítani, de a túlélőképesség szempontjából bizony egészen más kategória a kettő. Hozzáteszem, ahogy írod, nyugaton sem jobb a helyzet, az US ARMY is csak most kialakult helyzetre válaszul látta be, hogy nem húzhatják tovább az APS-ek rendszeresítését, a franciáknál és a németeknél csak soft-kill rendszer van rendszerben, és így tovább.

Kicsit egyébként kacifántos ez a témakör, mert nem tegnap derült ki, hogy az ATGM-ek mennyire veszélyesek, ehhez képest mégis húzzák-halasszák az APS-ek integrálását...
Rgr, így tényleg kicsit már, összeségében T-14 védelme az integráltság miatt magasabb szintű, de továbbra is igaz, hogy részleges képességhez ne kell új hk.
Ehhez képest az Izraelieken kívül jó ideig csak so-so foglalkoztak vele nyugaton. A Francia Galix rendszeren és a hozzá integrált lézeres besugárzás-jelző rendszeren túl (ami a Leclerc és az Strv-122B-n megjelent) nem is volt hadrendben még csak soft-kill rendszer sem, amennyire én tudom.

Ilyen szempontból gyakorlatiasabb az orosz T-80 és T-90 harckocsikon a SHTORA-1 megjelenése az 1980-as és 90-es években, miközben az Abrams-okon és a Leo2-őkön (de lehet sorolni tovább, lásd Challenger 2 például) a nagyhatalmak haboztak a rendszeresítéssel. A Leo2SG-n vagy a Dél-Koreai K2-őn ott van a soft-kill rendszer a rakétaindítás-érzékelőkkel, de egyetlen brit vagy német harckocsira se került fel egészen a legutóbbi évekig?

Ez a lézerbesugárzás jelző? A TOW2 család miatt kelhetett, mert a '80-as években az TOW2A és B tudtommal minden szovjet harckocsit fel tudott nyitni.
 
Ez a lézerbesugárzás jelző? A TOW2 család miatt kelhetett, mert a '80-as években az TOW2A és B tudtommal minden szovjet harckocsit fel tudott nyitni.

Yupp, a TOW miatt, és a SHTORA-1 ugye hadrendbe is állt nagyon gyorsan a T-80 harckocsikon.

Érdekes kérdés, hogy az Egyesült Államok vajon a TOW továbbfejlesztése kapcsán figyelembe vette-e a SHTORA-1 létezését (a Tolkacsev-féle árulásnál szereztek tudomást róla, tehát a TOW-2A/B fejlesztés idejében már ismerhették).
 
A T-90AM program arról szól, hogy a T-90A-kat felújítják T-90M szintre, de hogy mikor és mennyit, az eddig nem futott szembe vele hírként.

Azt sem tudom, hogy új építésű T-90M-eket is kap-e a hadsereg...

Talán Boki vagy valaki tud ennél többet mondani...

Elméletileg a 2020-25 közötti csomagban van pénzügyi keret a T-90M -re, de csak kis mennyiségben, és zömében a korábbi T-90 -ek modernizációja lesz. De majd ezt is meglátjuk akkor, hogy mi is lesz belőle a gyakorlatban.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Cifu
Az Afganit sem tud egyszerre érkező párhuzamos fenyegetésekkel mit kezdeni.
Ezen felül te a páncélvédelmet hasonlítod össze azzal, hogy a célpontot nem lehet látótávolságon túl a bevett módon érzékelni és követni. Szezon és fazon. A stealth sokkal erősebb hatás, mint bármiféle páncélzat vagy aktív védelem a harkocsin. Amiről fogalmad nincs, hogy hol van, arra nem tudsz rakétát indítani sőt, helyes taktikát választani sem. Egy T-14 nem tud elbújni a csatatéren. Az F-35 igen. Persze a stealth irányfüggő, de ezt gyorsan tudja változtatni, hogy merre legyen kicsi az RCS. Ezen felül ott van még a DAS és vontatott csali, ami olyan lehetőségeket ad a légiharcban, aminek nincs szárazföldi analógiája

Nem értem, hogy miért erőlteted ezt hasonlatot. Messze nagyobb a szakadék az F-35A vs. 4++ gen gépek között, mint pl. egy M1A2/3 és T-14 között. Aktív védelmet minden hk-ra rá lehet tenni utólag, de stealth nem lesz utólag egyetlen vadászgép sem...

Mint ahogy az Amcsi tengerészgyalogság tesztelte is az M1 A2-it a talán legjobb nyugati rendszerrel, a Trophy-val (Izraeli). Innentől pedig akkor ugye nincs is generációs különbség? (a kérdés költői, mert egyet értek Veled)
 
A T-90AM program arról szól, hogy a T-90A-kat felújítják T-90M szintre, de hogy mikor és mennyit, az eddig nem futott szembe vele hírként.

Azt sem tudom, hogy új építésű T-90M-eket is kap-e a hadsereg...

Talán Boki vagy valaki tud ennél többet mondani...

Nos tavaly (Armija-2017) megkötött szerződés értelmében, amelynek értéke 24 milliárd Rubel. : 10 darab új építésü T-90M, 20 darab T-90 modernizációja T-90M-re. Leszállítás 2018-2019. 62 darab T-80B/BV modernizációja T-80BVM szintre. Első 31 darab leszállítása 2018-2019. Ezenkívül 12 darab BMPT. Leszállítás 2018. Tehát összesen 30 T-90M, 62 T-80BVM. A T-90M új építésüt össze akarják hasonlítani a T-90 modernizációjával M szintre költségileg. (mi éri meg jobban-újat építeni vagy modernizálni) A jövőben aszerint folytatódik a program.
 
Ööö, nagyon nem, ez egy általános téveszme. Sehol nincs az energiapiachoz képest sem összegben sem stabilitásban. A kockázat meg iszonyatos és egyre drágább lett minden. Nem véletlen az, hogy '50-es években tucatnyi jenki cég gyártott harci repülőgépet az interkont bombázótól a vadászgépig. Ma van kettő darab cég, az Boeing és a Lockheed Martin.... Olyan iszonyatos húzónév sem létezik, mint a McDD, ami a '70-es évek végén 4 db (!) harcászati gépet gyártott egy időben. (AV-8, F/A-18, F-4 és F-15 egyszerre volt még gyártásban.)

A világ legnagyobb fegyverüzlete a szaúdi F-15SA + S korszerűsítés a fegyverzeti csomaggal kb. annyiba került asszem, mint Paks II. Paks II, meg egy átlagos két blokkos új atomerőmű. 100+ hasonló kapacitású blokk van tervbe véve. 100 db szaúdi méretű fegyverüzlet nincs. És ez csak atomenergia.

Az energetika topikban a Varró László féle videóban szó van az LNG terminálokról is nyugaton. 20 mrd EUR/USD-s projektek. Több is van.

stb, stb.

Ehhez képest a fegyverbiznisz iszonyatosan rizikós. Ha egyetlen projekted is elhasal, akkor abba gigacégek is meg tudnak reccsenni...

Erre térjünk vissza délután,nem akarok kisregényt pötyögni telefonon.