De a gépkezelő meg a sofőr alszik eleget a katona meg nem.
Vezetési kutatások szerint az idősebbek jobban bírják a kialvatlanságot, sokkal kevésbé csökken a kialvatlansággal a teljesítményük.
A tesztcsoportban 21-33 éves fiatal felnőtteket hasonlítottak össze vezetésbiztonság terén 50-65 éves idősebbekkel.
A 29 órás kialvatlanság következtében a fiataloknál 7,37x annyi sávelhagyás, és 11x-es közvetlen baleseti helyzet alakult ki, míg az idősebbeknél 3,5x annyi a sávelhagyás, de a közvetlenül balesetveszélyes helyzetek száma az időseknél gyakorlatilag nem növekedett. Van néhány hasonló másik tanulmány, ugyanerre jutottak reakcióidő tekintetében. Kipihenve a fiatalok jobban teljesítenek reakcióidőben, viszont a teljesítményük rohamosan esik vissza kialvatlanul, az idősebb generációnál rosszabb a bázis viszont sokkal stabilabb fáradtan is.
Lényegében azt erősíti meg amit eddig is tudtunk, az idősebbek szívósabbak, amúgy ez a népi megfigyelés öreg pappernél meg mammereknél is.
On‑road driving impairment following sleep deprivation driers according to age
Anna W. T. Cai1, Jessica E. Manousakis1, Bikram Singh1, Jonny Kuo2, Katherine J. Jeppe1,
Elly Francis‑Pester1, Brook Shiferaw2,3, Caroline J. Beatty1,3, Shantha M. W. Rajaratnam1,
Michael G. Lenné2, Mark E. Howard1,3 & Clare Anderson1*
Impaired driving performance due to sleep loss is a major contributor to motor‑vehicle crashes,
fatalities, and serious injuries. As on‑road, fully‑instrumented studies of drowsy driving have
largely focused on young drivers, we examined the impact of sleep loss on driving performance and
physiological drowsiness in both younger and older drivers of working age. Sixteen ‘younger’ adults
(M = 24.3 ± 3.1 years [21–33 years], 9 males) and seventeen ‘older’ adults (M = 57.3 ± 5.2, [50–65 years],
9 males) undertook two 2 h drives on a closed‑loop track in an instrumented vehicle with a qualied
instructor following (i) 8 h sleep opportunity the night prior (well‑rested), and (ii) after 29‑h of total
sleep deprivation (TSD). Following TSD, both age groups displayed increased subjective sleepiness
and lane departures (p < 0.05), with
younger drivers exhibiting 7.37 × more lane departures, and
11 × greater risk of near crash events following sleep loss.
While older drivers exhibited a 3.5 × more
lane departures following sleep loss (p = 0.008), they did not have a signifcant increase in near‑
crash events (3/34 drives). Compared to older adults, younger adults had 3.1 × more lane departures
(p = < 0.001), and more near crash events (79% versus 21%, p = 0.007). Ocular measures of drowsiness,
including blink duration, number of long eye closures and PERCLOS increased following sleep loss
for younger adults only (p < 0.05). These results suggest that for older working‑aged adults, driving
impairments observed following sleep loss may not be due to falling asleep. Future work should
examine whether this is attributed to other consequences of sleep loss, such as inattention or
distraction from the road