Valahol ott lett elbaszva a dolog, hogy a két harckocsigyár közül (UVZ és OMSZK) az UVZ maradt meg.
Ugyanis az UVZ-nek volt egy sikeres civil vonala a vasúti vagonok terén, míg OMSZK az dedikált harckocsi gyár volt.
Szerintem az UVZ-t, kellet volna leszerelni, mint gyár és meghagyni harckocsi javító üzemnek (mint jó pár más gyárat előtte), miközben az Omszki gyárat kellet volna fejleszteni. Lévén nekik volt a 90's években jobb tankjuk a T-80U személyében, és legalább annyi T-80-asuk volt rendszerben, mint T-72. Csak utóbbi sok tekintetben gyengébb konstrukció.
Amíg az UVZ annyit tudott felmutatni, hogy igénytelen gány módon fölhányta a K5-öt a T-72B-re és elnevezte T-90-nek. Addig az Omszkiak ugyan ekkor:
1. Készek voltak a T-80UM sorozatgyártására Drozd vagy Arena APS-el. Hiszen mind kettő készen volt.
2. Készek voltak a T-80BV-k modernizálására K5 reaktív páncéllal, Hőkamerával és GTD-1250-es gázturbinával.
3. Volt egy drágább csomagjuk ahol a régi felújított T-80BV alvázra fölrakták a kivont T-80UD tornyait, ezzel a korai T-80U szintű tankot létrehozva.
4. Ott volt a "Fekete Sas" projektjük, fejlettebb páncélzattal, hegesztett toronnyal, szalagos automata töltővel, hosszított páncélteknővel ami miatt a vezető búvónyílása sem volt már gyenge pont stb....
Szerintem óriási f@szságot csináltak akkor, amikor az UVZ-t erőltették az Omszkiak helyet!
2014-ben meg már kész helyzet volt. De ha bele gondolsz, hogy a javítóbázis szintre vissza csövesített Omszki csapat milyen minőségű modernizációt rakott le a T-80BVM-el, és milyet az UVZ a T-72B3-al, akkor megint nagyon látszik a különbség az Omszkiak javára.
És itt is mindenre folyt a pénz.
A helyet, hogy rendeltek volna új gyártású T-90A-kat, és mellette ment volna a T-80BVM modernizáció. Mind kettő APS-el.
A T-72B-ket meg úgy kellet volna hagyni ahogy vannak. Szokásos üzemidő hosszabbítást nekik azt kész.
Ez a meglátásom.
Kép az akkor még létező Omszki gyár modernizációs programjából: