Én a T-72-est is ugyanolyan jónak tekintem, mint a T-64-est.
Szia,
Szerintem minden idopontban (2 evet leszamitva) jelentosen jobb volt a T-64.
Nem értem, honnan ered ez a megközelítés, hogy a T-72-es egy tömegtámadásra kifejlesztett olcsó, igénytelen, annyit érő vas ?
Ez igy nagyon nem pontosan irja le az en velemenyemet: szerintem egy idoben harcaszatilag a T-72, majd a T-72A volt a vilag masodik legjobb harckocsija. A T-64A, illetve T-64B utan. Hadaszatilag (ertsd: az arat es a tomeggyarthatosagat is beleszamitva) valoszinuleg a legjobb volt.
De ettol meg a kortars T-64A/B-hez kepest jol tomeggyarthato, olcso vas volt. A kortars M60A1-hez kepest meg nagyon jo csucstechnika.
Az egy dolog, hogy az Öbölháború nyomán mit terjesztettek, de utólagosan kiderült, hogy az felfújt propaganda.
Igen, egyertelmuen igen. Leginkabb a kovetkezok miatt:
-az irakiaknak csak elavult, export T-72-ik voltak, sokkal rosszabb pancellal, mint a belpiacos T-72B-k.
-az irakiaknak csak extrem elavult loszeruk volt (a szovjetek nem harcoltak volna azzal a loszerrel)
-legiero volt a csatadonto
-utolso szempontkent meg hozzajon a rossz harcvezetes (hagytak magukat oldalba loni).
A T-72-es megszületését abban látom, hogy az alapmodellű T-64-es bűnrosszra sikerült, az újratervezett T-64A is sok kívánnivalót hagyott maga után, és akkor kitalálták a másikak, hogy ők csinálnak egy, a T-64A-nál is ténylegesen jobbat, és íme a T-72-es Urál. Idővel a másikak kijöttek a T-64B-vel, onnantól a T-64-es valóban jó lett, de hát mellette ott volt még a meglevő és működő T-72-es is, és akkor a harmadikak, az LKZ is belevágott, hogy majd ők megoldják a dolgokat, és előrukkoltak a T-80-asukkal.
Az alap T-64-essel egyetertek, de szerintem a T-64A kifejezetten jol sikerult. Addigra sikerult lebutitani a gyartasi igenyeket olyan szintre, amivel mar megbirkozott a szovjet ipar, igy kepesek voltak mukodo hajtaslancot tenni bele (szerintem a korai hajtaslanc volt az egyetlen ok, ami miatt "bun rossznak" lehet nevezni a gyakorlatban, az amugy elvben a vilag akkori legjobb harckocsijat), raadasul meg kozben a tuzerejet noveltek is.
Nezzuk a konkret adatokat (bocs, ha esetleg itt-ott van mar pontosabb adat, ez meg HPASP osszefoglalojabol van):
1968: T-64A: torony 410/450 mm, test 335/450 mm RHA egyenertek, 8 loves/perc
1973: T-72: 380-410/380-410 mm, test 335/450 mm RHA egyenertek, 6 loves/perc
Tehat egyertelmu, hogy amikor megjelent a T-72, akkor a mar 5 eve gyartasban levo T-64A tornya modernebb, az akkoriban fo fenyegetest jelento CE lovedekekkel szemben jelentosen nagyobb vedelmet nyujto volt. Az automata tolto is jelentosen lassabb.
1976, T-80: problemas darab, szovjet ertelemben nincs sorozatgyartva
1976, T64B: torony 500/600 mm, test 350/450 mm, lezer tavolsagmerovel, szelmerovel
1976, T-72 fejlesztett toronnyal: 410/450 mm
1978: T-80B: torony 500/600 mm, test 450/560 mm
1979: T-72A: torony 380-410/490-500 mm, test 360-400/490-500 mm, lezerrel, szelmero nelkul.
Nyilvan 76-79 kozott sokkal jobb volt a T-64B, mint a fejlesztett T-72.
1979-tol kezdve meg a kicsit gyengebb testpancelnal fontosabb volt a toronypancel nagyobb kulonbsege, a meg mindig gyorsabb automata tolto, a ballisztikai szamitogepbe integralt szelmero, aktiv/passsziv ejjellato, szoval osszessegeben jelentosen jobb volt a T-64B, mint a T-72A.
Ahogy korabban is irtam, szerintem 1985-tol nem volt technikai oka a T-64B-k gyartasanak.