T-80

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 420
84 317
113
Ja így már másabb.

De az meg nem a harckocsi hibája, hanem a politikáé, mert ahogy az eredeti T-80-as is a T-64A műszaki színvonalán lett megvalósítva, ugyanúgy a T-72-es Urálnál is ment a lobbizmus, hogy nem alkothatnak jobbat, mint a T-64A, pedig tudtak volna.

De ettől függetlenül élesben a T-72-es Urál fényéveket vert az M60-as Patton és a Chieftain párosra, valódi háborúban ...

Ha a T-72-es igénytelen tömegharckocsi volt, akkor az M60-as Patton és a Chieftain mi volt ?
Milyen harckocsi hibája?

Nyugaton nem volt ilyen, hogy első vagy másodvonalasnak szánt harckocsi.
Az ugye megvan, hogy a 72-es egy másik generációhoz tartozik mint az M60 vagy a Chieftain?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 178
59 936
113
A T-64-es mi volt ? Tömegtámadásra kifejlesztett harckocsi, vagy elit gárda harckocsi ?

Elit gárda harckocsi. Ez volt a T-10 nehézharckocsi váltó típusa, nem műszakilag hanem feladatát tekintve.
A T-62-est a T-64-el párhuzamosan kezdték fejleszteni, csak az egyszerűsége miatt előbb lett kész.
A T-62 tömegtámadásra kifejlesztett harckocsi.

Fogalmilag ismerni kell melyik alatt mit értenek:
1. Elit gárda harckacsi: Maximális műszaki tudás, legjobb lőszerek, magasan képzett alakulatnál. Ők a dárda hegye.
2. Tömegtámadásra kifejlesztett harckocsi: Mint a neve is sugalja, olcsón, nagy tömegben gyártható, egyszerűbb jármű az alap sorkatonák számára.
Az sem igaz, hogy ne lett volna páncélzatban különbség.
A T-64A alumínium betétes toronypáncéllal bírt (1973) míg az ugyan ekkor készült T-72 Ural meg homogén acél öntvénnyel.
Az 1976-os T-64B esetén már korund golyós volt a torony páncél. A kvarz betétes T-72A 1979-es... Kinetikus lőszerek ellen, a T-64B tornya jobban védett.

Ez a duális felépítés az oroszoknál a II. VH óta hagyomány volt.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 165
33 387
113
Ja így már másabb.

De az meg nem a harckocsi hibája, hanem a politikáé, mert ahogy az eredeti T-80-as is a T-64A műszaki színvonalán lett megvalósítva, ugyanúgy a T-72-es Urálnál is ment a lobbizmus, hogy nem alkothatnak jobbat, mint a T-64A, pedig tudtak volna.

De ettől függetlenül élesben a T-72-es Urál fényéveket vert az M60-as Patton és a Chieftain párosra, valódi háborúban ...

Ha a T-72-es igénytelen tömegharckocsi volt, akkor az M60-as Patton és a Chieftain mi volt ?
A T64B lett az a T64,amit eredetileg elgondoltak.Ennyi időbe tellett kiérlelni a gépet.70es évek legjobb hk-ja lett viszont a T64B.
És ménykű drága,meg szovjet mércével nehezen és lassan gyártható.Szó se lehetett róla,hogy olyan nagy sorozatok készüljenek belőle,mint elötte a T55/62 gépekből.
Kellet egy olcsón nagy tömegben gyártható tömegtank.
Ez lett a T72 Ural,a homogén öntött páncélzatával,egyszerűbb tűzvezető rendszerével.
M48/60 és a Chieftain,de a Leo 1 és az AMX30 is az 50es évek nemzedéke (a német és a franci is,csak politikai-gazdasági okobol késve indult a gyártásuk,ahogy különben a Chieftainé is).T55A és a T62 vetélytársai.MBT70 lett volna a T64/72 nyugati párja,ha nem bonyolitják túl a fejlesztést.
És ami azt illeti,az első T72 vs nyugati páncélos összecsapás Libanonban volt,és a 72 veszitett-izraeli Shot,vagyis egy modernizált Centurion lőtte ki.......
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 178
59 936
113
És ami azt illeti,az első T72 vs nyugati páncélos összecsapás Libanonban volt,és a 72 veszitett-izraeli Shot,vagyis egy modernizált Centurion lőtte ki.......

A több tucat kilőtt izraeli tankról, amit a szír T-72-esek szedtek ki, gondolom szemérmesen hallgatnak...
Nem féltek ezek után a zsidók a T-72-től, csak a nagy szír ellentámadást már a TOW-s csapatok állították meg, mert nem mertek tankcsatába bocsátkozni a szírekkel. ;)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 165
33 387
113
A több tucat kilőtt izraeli tankról, amit a szír T-72-esek szedtek ki, gondolom szemérmesen hallgatnak...
Nem féltek ezek után a zsidók a T-72-től, csak a nagy szír ellentámadást már a TOW-s csapatok állították meg, mert nem mertek tankcsatába bocsátkozni a szírekkel. ;)
Hát,a zsidók nem tudnak ilynről......Pedig azt készséggel elismerik,hogy T62től,HOT IPTR-től,de még AMP puskagránátjátol is vesztettek hk-it,de több tucat T72 által kilőtt tankrol valahogy ők nem tudnak.......
Valójában a szirek nagyon kevés T72-t vetettek be.A fő bevetett tipusuk a T62 volt,meg a jó öreg Ötvenöcsi.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

Lator

Well-Known Member
2017. március 7.
2 561
11 321
113
A harcászati szabály ugyan az-csak a gárdaegységek annak minden előirását tudták teljesiteni a kiképzésük révén,az átlag meg nem.Mert le se oktatták nekik.
Nálunk az MN harcászati szabályzata is egy jol kidolgozott,a kor szinvonalán álló szabályzat volt.De az átlag MN sorkatona a tizedére volt csak kiképezve.Pl a gp szabályzatban ott a saját csapatok feletti átlövés tűzmód-de ezt nem oktatták az átlag sorkatona gp irányzónak.
A különbség szerintem csak abban van hogy a gárda alakulatok elvileg többet gyakorlatoznak, prioritást élveznek az utánpótlásban és a felszerelésben, több pénzt költenek rájuk.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 178
59 936
113
több tucat T72 által kilőtt tankrol valahogy ők nem tudnak.......

Persze, hogy nem tudnak, sőt 86 szír vadászgépet lőttek ki veszteség nélkül XD
Ezek ilyen csodás fiúk :D
Sokat fejlődnél ezekben a témákban ha nem csak az egyik hanem a másik felet is elolvasnád, mert, hogy hazudik mind a kettő.
Nem egy esetben annyi ellenséges járművet/repülőt lőnek ki, amennyi az ellenségnek ott és akkor összesen nem volt!
Nem akarok elkanyarodni off topik irányba a T-80-as topikjában, de mint írtam az első találkozások után már nem mertek csatába bocsátkozni a T-72-essel. Csak a TOW és a Cobra heli+TOW ment.
A zsidók persze a megszokott szerénységükkel ezt így látják:
"Az IAF Cobrák több tucat szíriai páncélozott harcjárművet semmisítettek meg, köztük néhány modern szovjet T-72-es harckocsit. A háborúban az izraeli Merkava MBT is bemutatkozott először harci téren, a szíriai T-72 tankok ellen. Ezen összecsapások során az izraeliek azt állították, hogy a Merkava jobbnak bizonyult a T-72-nél, és néhányat megsemmisített anélkül, hogy egyetlen veszteséget szenvedett volna a T-72 tűzében. [79] Az IAF korábbi parancsnoka, David Ivri később felidézne egy találkozót a Varsói Szerződés magas rangú tagja, amelyben azt mondták neki, hogy az izraeli és amerikai technológia és taktika dominanciája a háború alatt az egyik olyan tényező, amely megváltoztatta a szovjet gondolkodásmódot, ami glasznosztyhoz és végül a Szovjetunió bukásához vezetett"

Vastagon kiemeltem azt a részt, amit talán már te sem hiszel el nekik....
Ugyan így nettó hazugság a T-72 vs. Merkava meccs, nem volt ilyen!

Ez meg a szír verzió ugyan erről:
"A védelmi elemzők és a szíriaiak azonban az ellenkezőjét állították, mondván, hogy T-72-eseik nagyon hatékonyak voltak, és egyik sem veszett el. [81] A szíriai 2. páncélos hadosztály T-72 tankjainak nemcsak azt tulajdonították, hogy június 10-én megállították az izraeli páncélos dandár előrenyomulását Rashaya-n, hanem visszaszorították őket. 33 harckocsi megsemmisítéséről és egy M60 Patton elfogásáról számoltak be, amelyet Damaszkuszba küldtek, majd Moszkvába szállítottak. A szíriai harckocsik hasonló sikereket értek el az izraeli páncélosok ellen Ain Zhaltában és Yacoub szultánban a június 8-10-i harcokban, megakadályozva előrenyomulásukat a Bejrút-Damaszkusz autópálya elfoglalására."

Ebből meg nem igaz, hogy nem volt T-72 veszteség, 3-at biztosan kilőttek TOW-vel, (zsidók szerint 11-et... Hát hogyne).
Viszont a szírek a T-72-esekkel tényleg elérték ezeket a harcászati eredményeket, konkrétan szétverték az izraeli páncélosokat, és visszavonulásra kényszerítették őket több esetben is!

És ez csak az angol wiki az arab-izraeli mesemondásokról.... Oroszban megint árnyaltabb a kép.
Nem akarok ezzel itt offolgatni, de amikor megint előjössz valami fantasztikus zsidó történettel, akkor érdemes jobban utána járni a dolgoknak, nem csak zsidó forrásból!
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
5 207
17 052
113
Elit gárda harckocsi. Ez volt a T-10 nehézharckocsi váltó típusa, nem műszakilag hanem feladatát tekintve.
A T-62-est a T-64-el párhuzamosan kezdték fejleszteni, csak az egyszerűsége miatt előbb lett kész.
A T-62 tömegtámadásra kifejlesztett harckocsi.

Fogalmilag ismerni kell melyik alatt mit értenek:
1. Elit gárda harckacsi: Maximális műszaki tudás, legjobb lőszerek, magasan képzett alakulatnál. Ők a dárda hegye.
2. Tömegtámadásra kifejlesztett harckocsi: Mint a neve is sugalja, olcsón, nagy tömegben gyártható, egyszerűbb jármű az alap sorkatonák számára.
Az sem igaz, hogy ne lett volna páncélzatban különbség.
A T-64A alumínium betétes toronypáncéllal bírt (1973) míg az ugyan ekkor készült T-72 Ural meg homogén acél öntvénnyel.
Az 1976-os T-64B esetén már korund golyós volt a torony páncél. A kvarz betétes T-72A 1979-es... Kinetikus lőszerek ellen, a T-64B tornya jobban védett.

Ez a duális felépítés az oroszoknál a II. VH óta hagyomány volt.

A felosztás mind műszaki, mind alakulati alapokon megvolt, csak nem úgy, ahogy írod.

Valóban, voltak gárda alakulatok, de azok története jóval összetettebb, visszanyúlik, és a történelmük folyamán átalakult.

A szovjet gárda alakulatok közvetlen elődje a cári gárda volt, mely az uralkodó személyes védelmét látta el. Nagy Péter találmánya volt a Leib Guard (Лейб-гвардия) az 1690-es években. A cári birodalom elit alakulatait egyenruhájuk is megkülönböztette a közkatonai egységektől. A Vörös Hadsereg is rendelkezett a polgárháború idején gárda alakulatokkal.

Ez volt az érme alakulati oldala.

A műszaki oldal meg az volt, hogy egyszerre használtak könnyű / felderítő, közepes, és nehéz harckocsikat, és páncélvadászokat.


És a gárdák is ugyanúgy kaptak mindegyikből, tehát az adott gárdának voltak felderítő harckocsijai, a T-60-asok, közepes harckocsinak a T-34-esek, nehéz harckocsinak a KV-1-esek / JSz-2-esek, és páncélvadásznak a SzU-85 / 100-asok.

A II. világháború után is kaptak mindegyik kategóriából, vagyis T-54-est, JSz-4-est, és ISzU-122-est, ez a felállás egész pontosan 1955-ben volt.

És a Hidegháborúban is a gárdák is kaptak T-72-eseket, nem pedig az volt, hogy a gárda kizárólag T-64-eseket / T-80-asokat használt.



A T-10-es és a T-62-es viszonya nem az elit gép vs. közkatonai gép volt, hanem az egyik egy kiöregedő, elavult dinoszaurusz volt, a másikat meg egy ideiglenes, átmeneti megoldásnak szánták, mert a T-54/55-ös gyorsan elérte fejleszthetőségét, de a T-64-es meg sehol nem volt.
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 165
33 387
113
Persze, hogy nem tudnak, sőt 86 szír vadászgépet lőttek ki veszteség nélkül XD
Ezek ilyen csodás fiúk :D
Sokat fejlődnél ezekben a témákban ha nem csak az egyik hanem a másik felet is elolvasnád, mert, hogy hazudik mind a kettő.
Nem egy esetben annyi ellenséges járművet/repülőt lőnek ki, amennyi az ellenségnek ott és akkor összesen nem volt!
Nem akarok elkanyarodni off topik irányba a T-80-as topikjában, de mint írtam az első találkozások után már nem mertek csatába bocsátkozni a T-72-essel. Csak a TOW és a Cobra heli+TOW ment.
A zsidók persze a megszokott szerénységükkel ezt így látják:
"Az IAF Cobrák több tucat szíriai páncélozott harcjárművet semmisítettek meg, köztük néhány modern szovjet T-72-es harckocsit. A háborúban az izraeli Merkava MBT is bemutatkozott először harci téren, a szíriai T-72 tankok ellen. Ezen összecsapások során az izraeliek azt állították, hogy a Merkava jobbnak bizonyult a T-72-nél, és néhányat megsemmisített anélkül, hogy egyetlen veszteséget szenvedett volna a T-72 tűzében. [79] Az IAF korábbi parancsnoka, David Ivri később felidézne egy találkozót a Varsói Szerződés magas rangú tagja, amelyben azt mondták neki, hogy az izraeli és amerikai technológia és taktika dominanciája a háború alatt az egyik olyan tényező, amely megváltoztatta a szovjet gondolkodásmódot, ami glasznosztyhoz és végül a Szovjetunió bukásához vezetett"

Vastagon kiemeltem azt a részt, amit talán már te sem hiszel el nekik....
Ugyan így nettó hazugság a T-72 vs. Merkava meccs, nem volt ilyen!

Ez meg a szír verzió ugyan erről:
"A védelmi elemzők és a szíriaiak azonban az ellenkezőjét állították, mondván, hogy T-72-eseik nagyon hatékonyak voltak, és egyik sem veszett el. [81] A szíriai 2. páncélos hadosztály T-72 tankjainak nemcsak azt tulajdonították, hogy június 10-én megállították az izraeli páncélos dandár előrenyomulását Rashaya-n, hanem visszaszorították őket. 33 harckocsi megsemmisítéséről és egy M60 Patton elfogásáról számoltak be, amelyet Damaszkuszba küldtek, majd Moszkvába szállítottak. A szíriai harckocsik hasonló sikereket értek el az izraeli páncélosok ellen Ain Zhaltában és Yacoub szultánban a június 8-10-i harcokban, megakadályozva előrenyomulásukat a Bejrút-Damaszkusz autópálya elfoglalására."

Ebből meg nem igaz, hogy nem volt T-72 veszteség, 3-at biztosan kilőttek TOW-vel, (zsidók szerint 11-et... Hát hogyne).
Viszont a szírek a T-72-esekkel tényleg elérték ezeket a harcászati eredményeket, konkrétan szétverték az izraeli páncélosokat, és visszavonulásra kényszerítették őket több esetben is!

És ez csak az angol wiki az arab-izraeli mesemondásokról.... Oroszban megint árnyaltabb a kép.
Nem akarok ezzel itt offolgatni, de amikor megint előjössz valami fantasztikus zsidó történettel, akkor érdemes jobban utána járni a dolgoknak, nem csak zsidó forrásból!
A zsidók is úgy tudják,hogy nem volt T72-Merkava összecsapás.IDF soha nem is állitott olyat,hogy volt.
Szir támadás elől valóban visszavonultak a zsidók,és valóban részt vettek T72ek is abban.És valóban hátrahagytak egy M48 hk-it,ami ma Kubinkában látható.
De a szir támadó erők döntő része T62ekből állt.És ennek a támadásnak a végén támadták oldalba a szir páncélosokat a zsidó Shotok,és ekkor történt az első T72 kilövés is.
A szirek ez után visszavonultak.
És az MD500 helik is nagyon sikeresek voltak a TOW rakétáikkal.Ahogy a szir Gazellek is a HOT rakétákkal.
A szir hk veszteségek felét a helikopterek és a légierő okozták.A másik felén osztozkodtak a földi bázisú IPTR-ek,a tüzérség,az aknák,a kézi hsn vetők és az IDF hk-ai.Fejből meg nem mondom az arányokat.
IDF ebben a háborúban is az RPG-7től vesztette a legtöbb gépet.Sok gépet vesztettek a Gazellektol.Annyira veszélyesek voltak,hogy egy idő után a zsidó csapatlégvédelem mindenre lőtt,ami kicsit is hasonlitott hozzá-több MD500 heliüket is lelőtték,mert Gazellénák nézték.....
És nem tagadják szt sem,hogy vesztettek hk-t a szir hk-kkal folytatott harcban is,és nem 1-2 db-ot,hanem többet.(szir találatok egy része okozott csak végleges veszteséget.Mivel töbnyire a harcok végén a hadszintér zsidó kézbe került,mozgásképtelen hk-aikat is őssze tudták szedni,majd többségüket kijavitották.Szir,még javitható kilőt hk-kat is összeszedték ebben a háborúban is)
P60LandAwali.jpg

Egy kevésbé ismert oldala a háborúnak.IDF tengeri deszant partraszállása (olyan képet akartam betenni,ahol T55 Tiránokat tesznek partra,mert a kisebb súlyuk miatt főleg azokat deszantoltak-de rittig most nem ad fel olyat a nyavajás gugli)
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
5 207
17 052
113
Egy kevésbé ismert oldala a háborúnak.IDF tengeri deszant partraszállása (olyan képet akartam betenni,ahol T55 Tiránokat tesznek partra,mert a kisebb súlyuk miatt főleg azokat deszantoltak-de rittig most nem ad fel olyat a nyavajás gugli)

Nekem vannak olyan képeim is, de azokat a típustopicba posztolok, nem a T-80-asét offolom.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 178
59 936
113
A T-10-es és a T-62-es viszonya nem az elit gép vs. közkatonai gép volt, hanem az egyik egy kiöregedő, elavult dinoszaurusz volt, a másikat meg egy ideiglenes, átmeneti megoldásnak szánták, mert a T-54/55-ös gyorsan elérte fejleszthetőségét, de a T-64-es meg sehol nem volt.

A T-10-es az a T-54/55 párja.
A T-64-es párja a T-62-es.
A T-64A párja a T-72.
A T-64B/T-80B párja a T-72A
A T-80U párja a T-72B.
Az első mindig első lépcsős technika volt, a másik volt a tömegtámadásra szánt vas.
Ugyan ilyen okokból pl. a T-64B páncélzatát is inkábba kinetikus fenyegetések ellen fejlesztették, míg a T-72A-jét a kumulatív fenyegetésekkel szemben.
A T-80U páncélzata szintén KE ellen volt erős, míg a T-72B-jé inkább a kumulatív cuccok ellen.
A szovjet gárda alakulatok közvetlen elődje a cári gárda volt, mely az uralkodó személyes védelmét látta el. Nagy Péter találmánya volt a Leib Guard (Лейб-гвардия) az 1690-es években. A cári birodalom elit alakulatait egyenruhájuk is megkülönböztette a közkatonai egységektől. A Vörös Hadsereg is rendelkezett a polgárháború idején gárda alakulatokkal.

És ezeknek hány harckocsija volt? o_O
Vissza mehetünk Ádám+Évá-ig , de a helyzet ez volt az SZU-ban:
Fogalmilag ismerni kell melyik alatt mit értenek:
1. Elit gárda harckacsi: Maximális műszaki tudás, legjobb lőszerek, magasan képzett alakulatnál. Ők a dárda hegye.
2. Tömegtámadásra kifejlesztett harckocsi: Mint a neve is sugalja, olcsón, nagy tömegben gyártható, egyszerűbb jármű az alap sorkatonák számára.
Az sem igaz, hogy ne lett volna páncélzatban különbség.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 905
4 660
113
Én a T-72-est is ugyanolyan jónak tekintem, mint a T-64-est.
Szia,

Szerintem minden idopontban (2 evet leszamitva) jelentosen jobb volt a T-64.

Nem értem, honnan ered ez a megközelítés, hogy a T-72-es egy tömegtámadásra kifejlesztett olcsó, igénytelen, annyit érő vas ?
Ez igy nagyon nem pontosan irja le az en velemenyemet: szerintem egy idoben harcaszatilag a T-72, majd a T-72A volt a vilag masodik legjobb harckocsija. A T-64A, illetve T-64B utan. Hadaszatilag (ertsd: az arat es a tomeggyarthatosagat is beleszamitva) valoszinuleg a legjobb volt.
De ettol meg a kortars T-64A/B-hez kepest jol tomeggyarthato, olcso vas volt. A kortars M60A1-hez kepest meg nagyon jo csucstechnika.

Az egy dolog, hogy az Öbölháború nyomán mit terjesztettek, de utólagosan kiderült, hogy az felfújt propaganda.
Igen, egyertelmuen igen. Leginkabb a kovetkezok miatt:
-az irakiaknak csak elavult, export T-72-ik voltak, sokkal rosszabb pancellal, mint a belpiacos T-72B-k.
-az irakiaknak csak extrem elavult loszeruk volt (a szovjetek nem harcoltak volna azzal a loszerrel)
-legiero volt a csatadonto
-utolso szempontkent meg hozzajon a rossz harcvezetes (hagytak magukat oldalba loni).

A T-72-es megszületését abban látom, hogy az alapmodellű T-64-es bűnrosszra sikerült, az újratervezett T-64A is sok kívánnivalót hagyott maga után, és akkor kitalálták a másikak, hogy ők csinálnak egy, a T-64A-nál is ténylegesen jobbat, és íme a T-72-es Urál. Idővel a másikak kijöttek a T-64B-vel, onnantól a T-64-es valóban jó lett, de hát mellette ott volt még a meglevő és működő T-72-es is, és akkor a harmadikak, az LKZ is belevágott, hogy majd ők megoldják a dolgokat, és előrukkoltak a T-80-asukkal.
Az alap T-64-essel egyetertek, de szerintem a T-64A kifejezetten jol sikerult. Addigra sikerult lebutitani a gyartasi igenyeket olyan szintre, amivel mar megbirkozott a szovjet ipar, igy kepesek voltak mukodo hajtaslancot tenni bele (szerintem a korai hajtaslanc volt az egyetlen ok, ami miatt "bun rossznak" lehet nevezni a gyakorlatban, az amugy elvben a vilag akkori legjobb harckocsijat), raadasul meg kozben a tuzerejet noveltek is.

Nezzuk a konkret adatokat (bocs, ha esetleg itt-ott van mar pontosabb adat, ez meg HPASP osszefoglalojabol van):
1968: T-64A: torony 410/450 mm, test 335/450 mm RHA egyenertek, 8 loves/perc
1973: T-72: 380-410/380-410 mm, test 335/450 mm RHA egyenertek, 6 loves/perc

Tehat egyertelmu, hogy amikor megjelent a T-72, akkor a mar 5 eve gyartasban levo T-64A tornya modernebb, az akkoriban fo fenyegetest jelento CE lovedekekkel szemben jelentosen nagyobb vedelmet nyujto volt. Az automata tolto is jelentosen lassabb.

1976, T-80: problemas darab, szovjet ertelemben nincs sorozatgyartva
1976, T64B: torony 500/600 mm, test 350/450 mm, lezer tavolsagmerovel, szelmerovel
1976, T-72 fejlesztett toronnyal: 410/450 mm
1978: T-80B: torony 500/600 mm, test 450/560 mm
1979: T-72A: torony 380-410/490-500 mm, test 360-400/490-500 mm, lezerrel, szelmero nelkul.

Nyilvan 76-79 kozott sokkal jobb volt a T-64B, mint a fejlesztett T-72.
1979-tol kezdve meg a kicsit gyengebb testpancelnal fontosabb volt a toronypancel nagyobb kulonbsege, a meg mindig gyorsabb automata tolto, a ballisztikai szamitogepbe integralt szelmero, aktiv/passsziv ejjellato, szoval osszessegeben jelentosen jobb volt a T-64B, mint a T-72A.

Ahogy korabban is irtam, szerintem 1985-tol nem volt technikai oka a T-64B-k gyartasanak.
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
5 207
17 052
113
-az irakiaknak csak elavult, export T-72-ik voltak, sokkal rosszabb pancellal, mint a belpiacos T-72B-k.

Az irakiak vesztettek 3,300 harckocsit, és abból mindössze 150 harckocsi volt T-72-es. A T-72-es veszteségekben egyformán benne van az

- F-111-es Aardvark által lebombázás

- F-16-os Falcon / AH-64-es Apache által kilövés

- tüzérségi tűz

- M1A1 Abrams általi kilövés

- és a hibátlan állapotban otthagyott harckocsi, melyből hadizsákmány, és múzeumi trófea lett.

c60WybV.jpg


Ha az arányokat nézzük, ez a 150 elveszített T-72-es nem darálás, és nem is olyan súlyos veszteség. Ellenben a 3,150 + kilőtt harckocsi az meg T-55-ös és T-62-es volt.

Az eredeti 1,038 T-72-esből 60 példány volt Irak - Iráni háborús veszteg, 150 Öbölháborús, és 1996 környéké maradt olyan 760 T-72-esük, a kannibalizáció miatt.



Az alap T-64-essel egyetertek, de szerintem a T-64A kifejezetten jol sikerult. Addigra sikerult lebutitani a gyartasi igenyeket olyan szintre, amivel mar megbirkozott a szovjet ipar, igy kepesek voltak mukodo hajtaslancot tenni bele (szerintem a korai hajtaslanc volt az egyetlen ok, ami miatt "bun rossznak" lehet nevezni a gyakorlatban, az amugy elvben a vilag akkori legjobb harckocsijat), raadasul meg kozben a tuzerejet noveltek is.

Az alapmodellű T-64-esen mindent át / újra kellett tervezni, vagyis

- a páncélzati összetételt,

- a löveget,

- az autotöltőt,

- az alvázat,

- és a másodlagos / kiegészítő rendszereket.


Megszületett a T-64A, de attól még lomha, rosszul manőverezhető harckocsi maradt.

Az oroszoknak is vannak hibátlanul letárolt öreg, és muzeális értékű harckocsijaik, és a T-64A nekem illúzióromboló.




Ahogy korabban is irtam, szerintem 1985-tol nem volt technikai oka a T-64B-k gyartasanak.

A baj nem a T-64B-k túlgyártása volt, mert magát a T-64B-t is lehetett fejleszteni, ténylegesen, hanem a T-64B előttiek megtartása, azokból is sok volt.

T-72-eseknél a T-72-es Urál, és a T-72A kiszolgálta volna az igényeket, azok gyártását is visszakorlátozni, és nem lépni bele a T-72B-be.

És akkor szabad lett volna az út a T-80-asok előtt.
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
5 207
17 052
113
A T-10-es az a T-54/55 párja.
A T-64-es párja a T-62-es.
A T-64A párja a T-72.
A T-64B/T-80B párja a T-72A
A T-80U párja a T-72B.
Az első mindig első lépcsős technika volt, a másik volt a tömegtámadásra szánt vas.
Ugyan ilyen okokból pl. a T-64B páncélzatát is inkábba kinetikus fenyegetések ellen fejlesztették, míg a T-72A-jét a kumulatív fenyegetésekkel szemben.
A T-80U páncélzata szintén KE ellen volt erős, míg a T-72B-jé inkább a kumulatív cuccok ellen.


És ezeknek hány harckocsija volt? o_O
Vissza mehetünk Ádám+Évá-ig , de a helyzet ez volt az SZU-ban:
Fogalmilag ismerni kell melyik alatt mit értenek:
1. Elit gárda harckacsi: Maximális műszaki tudás, legjobb lőszerek, magasan képzett alakulatnál. Ők a dárda hegye.
2. Tömegtámadásra kifejlesztett harckocsi: Mint a neve is sugalja, olcsón, nagy tömegben gyártható, egyszerűbb jármű az alap sorkatonák számára.

Az 5. Tank Gárdahadsereg (5-я гварде́йская та́нковая а́рмия) gépparkja a következőkből állt 1955-ben:

  • 161 JSz-4-es nehézharckocsi,

  • 893 T-54-es közepes harckocsi,

  • 74 ISzU-122-es páncélvadász,

  • 75 PT-76-os úszó harckocsi,

  • 24 ZSzU–57–2-es önjáró légvédelem,

  • és 16 T-34/85-ös harckocsi

Feskov, V.I.; Golikov, V.I.; Kalashnikov, K.A.; Slugin, S.A. (2013). Вооруженные силы СССР после Второй Мировой войны: от Красной Армии к Советской [The Armed Forces of the USSR after World War II: From the Red Army to the Soviet: Part 1 Land Forces] (in Russian). Tomsk: Scientific and Technical Literature Publishing. ISBN 9785895035306.


A szóban forgó alakulat 1990 novemberében 238 T-72-essel bírt.


Akkor ez most gárda alakulat volt, vagy nem gárda ?

A másik, láthatod, a T-54/55-ös párja a JSz-4-es volt, és nem a T-10-es.

És a nehézharckocsiknak, és a páncélvadászoknak miért áldozott le, ellenben a közepes harckocsik szekere piszkosul beindult ? A T-64-es is eredetileg szrednyij tank volt, közepes harckocsi, Средний танк, és később lett általános rendeltetésű harckocsi, Основной боевой танк.
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
5 207
17 052
113

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
A felosztás mind műszaki, mind alakulati alapokon megvolt, csak nem úgy, ahogy írod. Valóban, voltak gárda alakulatok, de azok története jóval összetettebb, visszanyúlik, és a történelmük folyamán átalakult.

És a gárdák is ugyanúgy kaptak mindegyikből, tehát az adott gárdának voltak felderítő harckocsijai, a T-60-asok, közepes harckocsinak a T-34-esek, nehéz harckocsinak a KV-1-esek / JSz-2-esek, és páncélvadásznak a SzU-85 / 100-asok.

És a Hidegháborúban is a gárdák is kaptak T-72-eseket, nem pedig az volt, hogy a gárda kizárólag T-64-eseket / T-80-asokat használt.


Akkor ez most gárda alakulat volt, vagy nem gárda ?

Így van! A Hidegháborúban viselt "Gárda" rend, egy II. VH időszakból származó kitüntetés volt, sok más rend mellet. Ezeket büszkén viselte egy-egy alakulat, de semmi köze nem volt a Hidegháborús feladatköréhez!

Volt olyan "Gárda" alakulat, ami a "világvégén" települt, keret alakulatként. Míg más - hasonló II. VH-s renddel nem rendelkező, meg első vonalas "elit" alakulat volt.

Tehát nem a II. VH-s "Gárda" kitüntetés tette az elsővonalas feladatkörre kijelölt egységgé az adott alakulatot, hanem a települési helye és a számára kiosztott feladat. (A hatvanas évek végén, újraszámozták a szovjet alakulatok egy részét, amivel párhuzamosan újra engedélyezték a II. VH-s kitüntetések viselését, de ennek semmi köze az adott alakulat Hidegháborús feladatköréhez)

Érdekesség képen, például a Kiskunhalason települt szovjet 134. Gárda Harckocsizó ezred egészen 1980-ig T-55-ös változatokkal volt feltöltve:
T55.jpg


Csak 1979 végén, 1980 elején kezdték meg a leváltását T-64-esekre Kiskunhalason:
T-64.jpg


Egyébként jó téma! Hajrá T-80-as topic! :)