Társadalmi folyamatok

És milyen az életszínvonala, amit nagyon majmolnának a tanárok, és amiből lejjebb kéne adniuk?
Ezek tipikusan valami humánértelmiségi kutatók, művészek, ilyesmi (/azoknak leszármazottai), mindenféle perkekkel.

Generációs vagyonból élnek, jellemzően nem rosszul. Hallottam olyat is (a nagyobbik gyerek előző sulijában), hogy az egyik gyerekek mesélte az osztályban, hogy anyának személyesen OV miatt kell a kutatói állását feladnia :D
Jó lenyomata amúgy az ilyen-olyan kutatói hálózatok által teremtett kasztnak.

Ezek hasznos idiótái most a tüntiző tanárok egy (hangosabb) része. FYI, tudok olyan, nagyon belpesti magániskoláról, ahol a lelkes tanárok szintén kivitték tüntizni (“sztrájkolni”) a nebulókat…
Tehát magániskola, ahol nem a bértábla szerint kapják a fizut.
 
A kötelező tanítási órás ám, heti 22-26 óra, az havi 104 óra=210.000ft.
Én havi 300 órát dolgozom kb. de nem keresek 3x annyit. 2x se. Ja, és fizetek gyerektartást is, havi 100.000ft. Most akkor én is tüntizzek?
Persze mindemellett 30 kmt bringázom a melóba, 30at vissza, és állatokat tartok...most sírjak, vagy nevessek?
 
Ezek tipikusan valami humánértelmiségi kutatók, művészek, ilyesmi (/azoknak leszármazottai), mindenféle perkekkel.

Generációs vagyonból élnek, jellemzően nem rosszul. Hallottam olyat is (a nagyobbik gyerek előző sulijában), hogy az egyik gyerekek mesélte az osztályban, hogy anyának személyesen OV miatt kell a kutatói állását feladnia :D
Jó lenyomata amúgy az ilyen-olyan kutatói hálózatok által teremtett kasztnak.

Ezek hasznos idiótái most a tüntiző tanárok egy (hangosabb) része. FYI, tudok olyan, nagyon belpesti magániskoláról, ahol a lelkes tanárok szintén kivitték tüntizni (“sztrájkolni”) a nebulókat…
Tehát magániskola, ahol nem a bértábla szerint kapják a fizut.
Egyébként én úgy látom, a fidesz valóban hatalmas támadási felületet hagyott magának ezzel a tanárifizetés-témával.
Valóban lett volna rá idejük, hogy rendbe tegyék, és valóban, nem nagyon tettek semmit az ügy érdekében a regnálásuk alatt.

És tényleg nagyon egyszerű azt a valid érvet hozni ellenük, hogy a gyerekeink (és így a jövőnk) fejlődésének jó része múlik ezen!

Szerintem ezen gőzerővel kéne dolgozniuk, és messze nem csak a fizetésen!
Itt most felsorolhatnék pár dolgot, de egyrészt ebben egyáltalán nem vagyok szakember, másrészt hosszú lenne - de a fent említett (egyébként magán)iskola életébe volt némi belelátásom, és láttam, hogy ők mit-hogyan csinálnak máshogy. Az ott tanítók amúgy nem a pénzért mentek oda (mert az alig több), hanem a nagyobb szakmai szabadságért és az emberibb hangulatért.

Én inkább azon szoktam agyalni, hogy OK, de akkor miért nem tettek semmit? Nem hiszem, hogy egyszerű hanyagság vagy ők tényleg leszarnák. Szerintem arról lehetett szó, hogy "túl sok a bába" a téma körül. Idehaza rengetegen akarnak érteni a tanításhoz és egyébként az egy örök téma, hogy az állami felelősségvállalásnak amúgy meddig is kéne érnie a témában (=hány éves korig legyen tankötelezettség, hogyan tudnánk több szakmunkást képezni és mellette több diplomást is, stb).
Szóval ez egy örök és nehéz ügy.
Ráadásul meg van fejelve egy (-két) nagyon balos beállítottságú szakszervezettel, akiknek azt hiszem semmi nem lenne megfelelő, amit a fidesz csinálna. Szóval innen nézve meg veszett fejsze nyele.

Amit viszont végképp nem értek, az az óvodapedagógusok helyzete. Ott (a hiedelmekkel ellentétben) tényleg rengeteg múlik rajtuk, tényleg sokat tudnának javítani (és tudnak rontani) egy adott gyerek sorsán. És a többség még a jobbnak mondott állami intézményekben is alulmotivált :(
 
Persze mindemellett 30 kmt bringázom a melóba, 30at vissza, és állatokat tartok...most sírjak, vagy nevessek?
Nem, ezt úgy kell, hogy veszel valami bazi nagy családi autót, mert évente két útra kell és hát persze státusz. Lehetőleg hosszúlejáratú, változó kamatozású hitelből. Aztán meg sírsz, hogy a szemétorbán miatt, meg a ner miatt nem tudsz megélni. De még jobb lenne ha 4 km-ről járnál be és egy órát állnál a dugóban is. Az aztán mégszemetebborbán. Látszik, Te is ilyen talyparaszt vagy, nem érted Te a csíziót.
 
Nem, ezt úgy kell, hogy veszel valami bazi nagy családi autót, mert évente két útra kell és hát persze státusz. Lehetőleg hosszúlejáratú, változó kamatozású hitelből. Aztán meg sírsz, hogy a szemétorbán miatt, meg a ner miatt nem tudsz megélni. De még jobb lenne ha 4 km-ről járnál be és egy órát állnál a dugóban is. Az aztán mégszemetebborbán. Látszik, Te is ilyen talyparaszt vagy, nem érted Te a csíziót.
Akkó mán csak egy szójalatte köll cseresnyepályinkával...talajparaszt vagyok, de nincsenek bújaim... Idén legalább három disznyót bökünk, hogy ne gyüjjenek sokat a Pöstbudavári kényelmesék, adunk nekik es bellőle...
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle
Magyarul: "Lesz egy kis elit, amely a saját érdekei szerint minden döntést meghoz, még akkor is, ha ez nem válik a lakosság nagy többségének hasznára, ahogy már sokszor megtörtént a történelemben. Ha a rossz még rosszabb lesz, a tudósok lesznek a Noé bárkája az elit számára… a többit hagyják meg fulladni."

Érdekesen beszél, mintha ők a WEF-ben nem ezek lennének. Figyelmeztet a veszélyekre, de ő maga is elkerülhetetlennek nevezi ezt a véget. Vagy az ő neokomcsi utópiájukat ennek egyetlen alternatívájaként akarják prezentálni?
 
Magyarul: "Lesz egy kis elit, amely a saját érdekei szerint minden döntést meghoz, még akkor is, ha ez nem válik a lakosság nagy többségének hasznára, ahogy már sokszor megtörtént a történelemben. Ha a rossz még rosszabb lesz, a tudósok lesznek a Noé bárkája az elit számára… a többit hagyják meg fulladni."

Érdekesen beszél, mintha ők a WEF-ben nem ezek lennének. Figyelmeztet a veszélyekre, de ő maga is elkerülhetetlennek nevezi ezt a véget. Vagy az ő neokomcsi utópiájukat ennek egyetlen alternatívájaként akarják prezentálni?
A kis homárt fogják először karóba húzni a “többiek”, amint a nagy terv mozgásba lendül.
 
de ha valaki igényes a munkájára, akkor azt akkor is igényesen csinálja meg, ha kevés a fizetése, meg akkor is, ha több; szerintem -én ezt tapasztaltam- nem ezen múlik.
Ezzel maximálisan egyet is értek, csak hát van egy határ. Hány évtizede megy az, hogy a közszolgák hivatástudatára meg szakmai önbecsülésére építünk? (Pl. az egyenruhásokéra is.) Persze, egy részük odateszi magát, még talpon van. De ezt a hozzáállást iszonyúan erodálja, ha úgy érzik, semmibe vannak véve. Szép lassan leépül az elhivatottság, a mindennapi erő. És egy ennyire központosított, felülről vezérelt rendszerben rá lehet mutatni a felelősökre. Nem hivatkozhatunk a szuverenitásra, amikor elsőnek épp azt nyirbáltuk meg. Ebben még lehettek is jó szándékok meg hasznos tételek, de ha már a központosítást választottuk, akkor legyen rendben az a nyavalyás központ. Üljenek benne komolyan vehető, felelős szakemberek, vezetők, akiket érdemes követni. Most itt a baj, és egész pontosan nulla felelőst látunk. Az ellenzéki sajtó kiragad egy-két idiótát, de még ők is megússzák, ha hűséggel kitartanak a párt mellett. Ezt én nagyon komoly problémának látom.

Az első kétharmad óta érik ez a dilemma. Meg lehet változtatni egy társadalmat valamilyen vízió mentén, és oké, hogy évtizedek kellenek hozzá. De eltelt másfél évtized, és még mindig arról beszél Orbán, hogy a kínai cirkuszos tányérpörgetés zajlik. Az egész Kádár-rendszer alatt ez ment. Aztán a rendszerváltás utáni évtizedekben is. És most megint. És amióta felérem a rádiót, hogy bekapcsoljam, mindig azt szajkózza benne valaki, hogy ennek külső okai vannak. Halálosan unom.

(Ha lenne egy tökös királyunk meg egy rendes hóhérja, akkor a leeső cirkuszi tányérokhoz leeső fejek járnának. Lenne itt rend! :D)
 
Még a tanártémához ezt elfelejtettem ideidézni:

... nálunk 10 nebuló jut egy tanárra.

Most hirtelen nem tudtam kiguglizni, de még évekkel ezelőtt láttam hasonló statisztikákat, ahol a kora 1900-as évek is szerepeltek - ha jól emlékszem, volt ott 30 fölötti szám is.
 
Még a tanártémához ezt elfelejtettem ideidézni:

... nálunk 10 nebuló jut egy tanárra.

Most hirtelen nem tudtam kiguglizni, de még évekkel ezelőtt láttam hasonló statisztikákat, ahol a kora 1900-as évek is szerepeltek - ha jól emlékszem, volt ott 30 fölötti szám is.
Ezt már fent elmagyaráztam. Ha csökken az osztályok létszáma, attól a helyek száma, ahova tanár kell az nem arányosan csökken.
Vagy, ha ez a módi, akkor jön az, hogy majd 2x30 km-t utazik a gyerek már általánosba is. Ezt is lehet, de ez sincs megszervezve.
 
... nálunk 10 nebuló jut egy tanárra
Ez így csak egyszerű dataizmus. Milyen életminőségű, családi hátterű, anyagi helyzetű gyerekekről beszélünk? Az átlagok mindig hazudnak. Azt hisszük, hogy megtudtunk valami lényegeset, pedig épphogy nem. A 30-as gyereklétszám egy fegyelmezett, poroszos oktatási rendszer gyerekeről szólt, ahol az iskolának és a tudásnak tétje, a tanárnak tekintélye volt. Nem voltak SNI-s gyerekek, sem telefonfüggő, drogos, csonka családban tengődő kölykök sem. A szülők a tanár és az iskola mellett álltak. Persze, voltak "rosszak" meg félárvák, de a rendszer elbírt velük. Még a hetvenes években is. Ma más a helyzet.

De hogy legyen valami társadalmi folyamat is: simán kihagyjuk a számításokból, hogy mennyi az egyedül élő tanár(nő), és az ő életük, időbeosztásuk, pénzigényük mennyire sajátos. Családi példa: a húgom tanítónő, de a férje mérnök, jó fizetéssel. Így a tanítói fizu kevésbé számít, és a családi háttér kiegyensúlyozza az időbeosztásból, eseti feladatokból eredő terheléseket, kilengéseket. Másképp fogalmazva élhet a hivatásának, mert a család mögötte áll. (Így sem mindig könnyű, de ez nem is elvárás.)

Viszont az egyedül élő, elvált tanárok anyagi és emberi terhelése sokkal nagyobb. Ezt láthatóan nem sikerült belekalkulálni az életpálya-képletekbe, és ez máris egy feszültségforrás.
 
Ezt már fent elmagyaráztam. Ha csökken az osztályok létszáma, attól a helyek száma, ahova tanár kell az nem arányosan csökken.
Vagy, ha ez a módi, akkor jön az, hogy majd 2x30 km-t utazik a gyerek már általánosba is. Ezt is lehet, de ez sincs megszervezve.
Néhány iskolát be kellene zárni, csak senki nem mer hozzányúlni; korábban vázolt okok miatt.
Miért kellene ált. iskolában 30 km-eket utazni? De az utazáshoz mit kell megszervezni? Felszáll a buszra, ott meg leszáll.
 
Még a tanártémához ezt elfelejtettem ideidézni:

... nálunk 10 nebuló jut egy tanárra.

Most hirtelen nem tudtam kiguglizni, de még évekkel ezelőtt láttam hasonló statisztikákat, ahol a kora 1900-as évek is szerepeltek - ha jól emlékszem, volt ott 30 fölötti szám is.
A fiamnál 19en vannak és sír a tanár, hogy sok. Én 32 fős osztályba jártam ilyen koromban ...
 
Ez így van. Csak az a baj, hogy az ellenzék idejében ez nem tűnt fel a PDF-nek. Csak hirtelen most lett égető probléma. Milyen érdekes, igaz?
Nekem úgy tűnik, hogy a külső szervezők éppen ebben látják a lehetőséget a társadalmi elégedetlenség felszításában és erre hergelik a népet. Egyébként pont telibe szarják az egész pedagógus társadalmat, mint az elmúlt 30 évben. Az MSZP-nek, azaz a DK elődjének volt 8 éve, miért nem oldotta meg ezt a problémát? Ja, mert ők is saját zsebeiket tömték. Kíváncsi lennék mi lenne ha hatalomra kerülnének? Biztos azzal kezdenék, hogy nincs mert ellopta a FIDESz, majd egyszer (soha napján) emelni fogják a béreket.

Egyébként a kiskorúakat ne vigyenek ki az utcára! Mi van ha véletlenül lehajt egy autós az útról és elüti az élőláncban résztvevő nebulókat? Ki felel? Ja, mi nem is gondoltuk ezt, lenne a védekezés. Ez nem iskolai lógás, amikor elmarad az óra. Itt a pedagógus egyetértésével menet ki a baleset helyszínére a tanuló!
Megmondom neked mi lenne. Valamennyi balesetet szenvedő gyerekért feleős, őket használó tűntikéző libuci meg lenne kötözve pár évre. Oszt mehetne a sírás rívás.
Na, ha ezt ők tudnák, egy sem dugná ki a seggét a gyerekekkel az útra.
  • 2003. augusztus: Országos kampányba kezd a PDSZ, hogy a közoktatási törvényből töröljék az általa „cselédpasszusnak” nevezett részt.
  • A PDSZ több városban, így például Hatvanban, Győrött, Salgótarjánban és Budapesten is tiltakozó megmozdulásokat szervez az iskolabezárások ellen.
  • 2004. május 19.: Tüntetés a Pénzügyminisztérium előtt a bérek felzárkóztatásáért.
  • 2004. május 28.: Újabb demonstráció szerveződik a bérek felzárkóztatásáért – amelynek napjára a kormány meghirdeti az egyeztetést a bérekről. Míg a PDSZ az utcára viszi a pedagógusokat, addig a másik tanárszakszervezet nem csatlakozik, a tárgyalóasztal mellett próbálkozik.
  • 2004. május 29.: A PDSZ visszautasítja az Oktatási Minisztérium vádjait, miszerint a szakszervezet politikai okokból demonstrál.
  • 2004. május 28.: A PDSZ magasabb bérekért tüntet.
  • 2006 szeptembere: A PDSZ Debrecenben tüntet.
  • 2006. október 13.: Többezres tüntetés Budapesten.
  • 2007. február 14.: Háromezres tüntetés a szakképző intézmények átszervezése és bezárása ellen.
  • 2007. november 29.: A PDSZ szervezésében több mint ezer fő követeli Hiller István lemondását az Oktatási Minisztérium előtt.
  • 2009. október 13.: Tiltakozó nagygyűlés Kaposváron.
  • 2009. november 6. és 7.: Tüntetések a normatív támogatás csökkentése ellen Nyíregyházán, majd Budapesten.
 
  • Tetszik
Reactions: Pelger and Fade
Ez így csak egyszerű dataizmus. Milyen életminőségű, családi hátterű, anyagi helyzetű gyerekekről beszélünk? Az átlagok mindig hazudnak. Azt hisszük, hogy megtudtunk valami lényegeset, pedig épphogy nem. A 30-as gyereklétszám egy fegyelmezett, poroszos oktatási rendszer gyerekeről szólt, ahol az iskolának és a tudásnak tétje, a tanárnak tekintélye volt. Nem voltak SNI-s gyerekek, sem telefonfüggő, drogos, csonka családban tengődő kölykök sem. A szülők a tanár és az iskola mellett álltak. Persze, voltak "rosszak" meg félárvák, de a rendszer elbírt velük. Még a hetvenes években is. Ma más a helyzet.
Igaz. De önmagában azért az, hogy "kilóra" harmadannyi gyerekkel kell foglalkozni, csak jelent valami könnyebbséget.
De hogy legyen valami társadalmi folyamat is: simán kihagyjuk a számításokból, hogy mennyi az egyedül élő tanár(nő), és az ő életük, időbeosztásuk, pénzigényük mennyire sajátos. Családi példa: a húgom tanítónő, de a férje mérnök, jó fizetéssel. Így a tanítói fizu kevésbé számít, és a családi háttér kiegyensúlyozza az időbeosztásból, eseti feladatokból eredő terheléseket, kilengéseket. Másképp fogalmazva élhet a hivatásának, mert a család mögötte áll. (Így sem mindig könnyű, de ez nem is elvárás.)

Viszont az egyedül élő, elvált tanárok anyagi és emberi terhelése sokkal nagyobb. Ezt láthatóan nem sikerült belekalkulálni az életpálya-képletekbe, és ez máris egy feszültségforrás.
Disclaimer: a tanároknak jóval többet kell keresniük, mint most.
Ugyanakkor szerintem ne várjuk el, hogy egy életpálya-modellbe beleszámítják, hogy kinek-hogyan megy tönkre a házassága.
Vagy tudsz példát mondani más szakmákból, ahol számolnak ilyesmivel? Pilóta? Rendőr? Mérnök? Bankár?
 
Néhány iskolát be kellene zárni, csak senki nem mer hozzányúlni; korábban vázolt okok miatt.
Miért kellene ált. iskolában 30 km-eket utazni? De az utazáshoz mit kell megszervezni? Felszáll a buszra, ott meg leszáll.
A nagyobb gyerekkel a fent említett magániskolát otthagytuk, most másikba jár. Itt az iskola hatalmas szervezőkészséggel ( :) ) megszervezte, hogy a reggeli és délutáni menetrendszerinti buszon (minden nap ugyanazon az egy-egy járaton reggel és délután) legyen kísérő tanár, így az adott járat gyakorlatilag iskolabuszként funkcionál.
És ehhez nem kellett EU-pénz, meg támogatás, meg semmi egyéb.