Tengeralattjáró vadászat / ASW - Anti-submarine warfare

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 722
85 735
113
Kuzbasz, modernizált Akula
6QodKDAuyIc.jpg
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 852
32 041
113
Ennek a hatótávja mekkora? Elég kis érzékelőknek tűnnek egy szonárhoz viszonyítva. Vagy a hajótestben levő rész még kitesz egy kisbusznyit?
Még nem vagyok meggyőződve róla, hogy valós a cucc? Ráadásul az említett pár tízkilóméteres hatótávban már a szonár is meg kell kapjon egy akkora testet.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ennek a hatótávja mekkora? Elég kis érzékelőknek tűnnek egy szonárhoz viszonyítva. Vagy a hajótestben levő rész még kitesz egy kisbusznyit?
Még nem vagyok meggyőződve róla, hogy valós a cucc? Ráadásul az említett pár tízkilóméteres hatótávban már a szonár is meg kell kapjon egy akkora testet.
A szonárnál (legalábbis a hallgatózáson alapuló passzívnál) rendkívül kevéssé számít a célpont mérete, annál inkább a hajtómű- és hajócsavar hangja, valamint a vízáramlási zajok, a passzív szonár ezekre figyel. Ha az aktív szonárt használják, akkor viszont már magát is felfedi a használó. Ha nincs szerencséjük, egy csak passzív szonárt használó tengó simán karambolozhat a végtelen óceánban egy másikkal, ha az éppen előtte, de mindent kikapcsolva, hang nélkül fülel és lebeg a vízben. Ezért is karambolozott és süllyesztette el egy vész-felmerülést gyakorló jenki tengó évekkel ezelőtt egy japán tengerkutató hajót, ami álló motorokkal állt egy helyben. Nem hallották hogy ott van fölöttük, mert nem adott ki hangot, ők meg felmerülés előtt nem használtak aktív szonárt.
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon and endre

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 852
32 041
113
A szonárnál (legalábbis a hallgatózáson alapuló passzívnál) rendkívül kevéssé számít a célpont mérete, annál inkább a hajtómű- és hajócsavar hangja, valamint a vízáramlási zajok, a passzív szonár ezekre figyel. Ha az aktív szonárt használják, akkor viszont már magát is felfedi a használó. Ha nincs szerencséjük, egy csak passzív szonárt használó tengó simán karambolozhat a végtelen óceánban egy másikkal, ha az éppen előtte, de mindent kikapcsolva, hang nélkül fülel és lebeg a vízben. Ezért is karambolozott és süllyesztette el egy vész-felmerülést gyakorló jenki tengó évekkel ezelőtt egy japán tengerkutató hajót, ami álló motorokkal állt egy helyben. Nem hallották hogy ott van fölöttük, mert nem adott ki hangot, ők meg felmerülés előtt nem használtak aktív szonárt.
Itt elsősorban passzív szonárra gondolok, igen annál nem árt ha van is valami ami kiadja a hangot, pl hajócsavar vagy egy harmadik hangforrás, ami a tengót "festi meg". Viszont ha nem megy a hajócsavar és áll (lebeg) a tengó egy helyben, akkor ezzel is milyen hullámokat lesnek?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Itt elsősorban passzív szonárra gondolok, igen annál nem árt ha van is valami ami kiadja a hangot, pl hajócsavar vagy egy harmadik hangforrás, ami a tengót "festi meg". Viszont ha nem megy a hajócsavar és áll (lebeg) a tengó egy helyben, akkor ezzel is milyen hullámokat lesnek?
Amilyent akarnak, álló hajónál nem ér semmit mert nincs hang sem és hullám sem, tehát pl. mágneses hatáson kívül nincs mit érzékelni. Ezt viszont nem tudom milyen távolságból tudják detektálni víz alatt, meg az acél hajótestet lehet demagnetizálni (ezt rendszeresen ismételni kell), a titán hajótest meg nem is mágneses. Viszont a tengóknál a lebegési üzemmód rendkívül instabil állapot, sebesség nélkül nincs kormányhatásosságuk. Így könnyen átmehet akaratlan és nehezen vagy egyáltalán nem megállítható süllyedésbe is (az óceán meg nagyon mély :(), így ezzel hosszú távon nem lehet játszani.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A hang nem hullám formában terjed a víz alatt?

De, itt viszont nem feltétlenül ebben a kontexusban beszélünk a hangról. Valami olyasmire gondolj, mint az apró buborékok, vagy a víz mozgása miatti sodrás energiája.

Ennek a hatótávja mekkora?

Még a pontos működési elvét sem ismerjük, technikai részleteket még kevésbé.
Ha becsülni kellene, a célpont által generált hullámjellemzőktől függ, hogy mennyivel mögötte lehet még mindig érzékelni. Tippre egy kavitációt elkerülő tengó (~8 csomó, max. 10) esetében pár km, nagyobb sebességgel haladó, vagy komolyabb hullámokat keltő célpontot több tíz km-ről lehet így követni.

Ez nem azt jelenti, hogy az ilyen érzékelő kiválthatja a szonárt. Árulkodó, hogy csak SSN-en (nukleáris meghajtású vadásztengó) látni ilyet. Se hagyományos meghajtásún, se ballisztikus rakétahordozón.

A célja szerintem az, hogy az amerikai SSBN-eneket a kikötőjük előtt várják az SSN-ek, majd jól lemaradva lassan követik őket. Hipotetikusan nézve ez teljesen reális alkalmazás. Akár 10+ km-re is lemaradva követi az áldozatát. Ha háborús riasztás van, akkor úgy is az a cél, hogy bármi áron elkapja a rakétaindítás előtt. Tehát aktív szonárral, nagy sebességgel megy a sodorvonalból sejthető irányba. Rakétaindítás közben egy SSBN nem tud igazán ugrálni, szóval ez egy élet-halál játék - és erre megfelelhet ez az érzékelő.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ha becsülni kellene, a célpont által generált hullámjellemzőktől függ, hogy mennyivel mögötte lehet még mindig érzékelni.
Egy merülésben lévő tengeralattjárónak a felszínen kétféle hullámformája jelenhet meg:
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a281747.pdf
https://www.researchgate.net/figure...p-directly-above-the-Ohio-class-submarine-y-0
Bernoulli púp és völgy: ez egy 300 m-es mélységben 5 csomóval haladó Ohio osztályú tengónál 0,01 cm közvetlen a tengó fölött! A hajótól távolodva a hullám mérete (és az általa keltett víznyomás változás) exponenciálisan csökken
Figure-5-Profile-of-the-Bernoulli-hump-directly-above-the-Ohio-class-submarine-y-0.png

Kelvin hullámok: ezek azok a jellegzetes V alakú hullámok amik minden vízben haladó test orránál kialakulnak.
kelvin.jpg

Ezek ha a hajó 5 csomós sebességgel halad a felszínen nem mérhetőek. Ahhoz hogy a felszínen megjelenjenek a tengónak mimimum 12 csomóra kellene gyorsítania (az Ohiok őrjárati sebessége az 5 csomós sebességhez van közelebb)

Ezen a pár milliméteres hullámok (közvetlen a hajó közelében!!) által generált viznyomás változásokat kellene a szintén merülésben lévő orosz tengónak érzékelnie...:rolleyes:
Erős kétségeim vannak hogy ez alapján tényleg kilóméterekről lehetne egy USA boomert érzékelni...(nem mintha a hullámzás által keltett mágneses tér változás sokkal reálisabb lenne, de talán mégis...)
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Erős kétségeim vannak hogy ez alapján tényleg kilóméterekről lehetne egy USA boomert érzékelni...(nem mintha a hullámzás által keltett mágneses tér változás sokkal reálisabb lenne, de talán mégis...)

Nézd, nem tudok alátámasztott érvet felhozni. Vannak még opciók, lásd hőmérséklet, hiszen a boomerek már az 1970-es években is kizárólag nukleáris meghajtásúak voltak. A reaktorból meg több tíz MW szintű hőenergia távozik a tengerbe.

Mondogatják még az apró buborékok esetét... Ennek rációját még kevésbé látni..

Amit tudunk, hogy ez a rendszer több érzékelőből áll, amelyek elég különbözőek. Tehát nem kizárt, hogy nem is egy bizonyos jellemzőt követnek.

A Yasen osztályon nem látni effélét. De lehet, hogy egyszerűen csak behúzhatóra tervezték itt már az oroszok...
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Vajon az amerikaiak miért nem fejlesztettek ki hasonlót? Vagy csak nem láttuk?

Lehet csináltak. Csak nem látjuk. Ha vmi tényleg tikos akkor az a tengó hadviselés, miközben mindkét fél nagyon komolyan vette azt.

Amikor tényleg éles helyzet van akkor meg érdekes dolgok tudnak felbukkanni. Amikor tényleg kellett amik hirtelen pontosan tudták merre jár a C-18, C-19. C-20, C-23... és évtizedekig tudták merre járnak a Szu boomerek.
Az is érdekes, hogy Oroszok csak úgy tudták a rendszert kijátszani, hogy ICBMet raktak a boomerre ami aztán közelébe nem megy az Atlanti, Csendes oceánnak hisz ott esélye sincs, hanem marad agyonvédett részeken távolt az Atlanti, Csendes oceántól.
na most ezt a rendszert az amik nem továbbfejlesztették hanem leépítették. Nem tudom elképzelni, hogy se ez se MAD nem kell nekik, miközben Gotlandot bérelnek. Ha lesz éles helyzet majd utána megtudjuk...
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and endre

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Lehet csináltak. Csak nem látjuk. Ha vmi tényleg tikos akkor az a tengó hadviselés, miközben mindkét fél nagyon komolyan vette azt.

Amikor tényleg éles helyzet van akkor meg érdekes dolgok tudnak felbukkanni. Amikor tényleg kellett amik hirtelen pontosan tudták merre jár a C-18, C-19. C-20, C-23... és évtizedekig tudták merre járnak a Szu boomerek.
Az is érdekes, hogy Oroszok csak úgy tudták a rendszert kijátszani, hogy ICBMet raktak a boomerre ami aztán közelébe nem megy az Atlanti, Csendes oceánnak hisz ott esélye sincs, hanem marad agyonvédett részeken távolt az Atlanti, Csendes oceántól.
na most ezt a rendszert az amik nem továbbfejlesztették hanem leépítették. Nem tudom elképzelni, hogy se ez se MAD nem kell nekik, miközben Gotlandot bérelnek. Ha lesz éles helyzet majd utána megtudjuk...
A Viktor-IIIasokról viszont jelenteniük kellett Reagennek, hogy fogalmuk sincs, hova lettek?.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A szonárnál (legalábbis a hallgatózáson alapuló passzívnál) rendkívül kevéssé számít a célpont mérete, annál inkább a hajtómű- és hajócsavar hangja, valamint a vízáramlási zajok, a passzív szonár ezekre figyel. Ha az aktív szonárt használják, akkor viszont már magát is felfedi a használó. Ha nincs szerencséjük, egy csak passzív szonárt használó tengó simán karambolozhat a végtelen óceánban egy másikkal, ha az éppen előtte, de mindent kikapcsolva, hang nélkül fülel és lebeg a vízben. Ezért is karambolozott és süllyesztette el egy vész-felmerülést gyakorló jenki tengó évekkel ezelőtt egy japán tengerkutató hajót, ami álló motorokkal állt egy helyben. Nem hallották hogy ott van fölöttük, mert nem adott ki hangot, ők meg felmerülés előtt nem használtak aktív szonárt.
Egy angol és egy francia tengeralattjáró össze is ütközött.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Amilyent akarnak, álló hajónál nem ér semmit mert nincs hang sem és hullám sem, tehát pl. mágneses hatáson kívül nincs mit érzékelni. Ezt viszont nem tudom milyen távolságból tudják detektálni víz alatt, meg az acél hajótestet lehet demagnetizálni (ezt rendszeresen ismételni kell), a titán hajótest meg nem is mágneses. Viszont a tengóknál a lebegési üzemmód rendkívül instabil állapot, sebesség nélkül nincs kormányhatásosságuk. Így könnyen átmehet akaratlan és nehezen vagy egyáltalán nem megállítható süllyedésbe is (az óceán meg nagyon mély :(), így ezzel hosszú távon nem lehet játszani.
Azt hiszem, nincs igazad. Egy modern tengeralattjáró stabilan tud lebegni.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
De, itt viszont nem feltétlenül ebben a kontexusban beszélünk a hangról. Valami olyasmire gondolj, mint az apró buborékok, vagy a víz mozgása miatti sodrás energiája.



Még a pontos működési elvét sem ismerjük, technikai részleteket még kevésbé.
Ha becsülni kellene, a célpont által generált hullámjellemzőktől függ, hogy mennyivel mögötte lehet még mindig érzékelni. Tippre egy kavitációt elkerülő tengó (~8 csomó, max. 10) esetében pár km, nagyobb sebességgel haladó, vagy komolyabb hullámokat keltő célpontot több tíz km-ről lehet így követni.

Ez nem azt jelenti, hogy az ilyen érzékelő kiválthatja a szonárt. Árulkodó, hogy csak SSN-en (nukleáris meghajtású vadásztengó) látni ilyet. Se hagyományos meghajtásún, se ballisztikus rakétahordozón.

A célja szerintem az, hogy az amerikai SSBN-eneket a kikötőjük előtt várják az SSN-ek, majd jól lemaradva lassan követik őket. Hipotetikusan nézve ez teljesen reális alkalmazás. Akár 10+ km-re is lemaradva követi az áldozatát. Ha háborús riasztás van, akkor úgy is az a cél, hogy bármi áron elkapja a rakétaindítás előtt. Tehát aktív szonárral, nagy sebességgel megy a sodorvonalból sejthető irányba. Rakétaindítás közben egy SSBN nem tud igazán ugrálni, szóval ez egy élet-halál játék - és erre megfelelhet ez az érzékelő.
A hajók nyomvonala a vizen napok múltán is látható.