Rolls-Royce PWR-2
A PWR-1 -hez képest dupla hőteljesítményű, természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor a PWR-2, ami propulzort hajt meg.
A PWR-2 reaktormagot a hajó tervezett élettartalma (25év) alatt nem szükséges ujratölteni, az Rolls-Royce szerint több mint tízszerese az EFPH értéke a PWR-1 5’500 órájához (maximum teljesítményen) képest.
A hajó teljes belső felépítménye el van szigetelve a hajótesttől, amit kívülről is 10cm vastag hangelnyelő csempével borítanak.
1987-ben a PWR-2 szárazföldi prototípusát az STF-et (Shore Test Facility) a DSMP-1 mellett építette meg a Rolls-Royce.
A két brit tengeralattjáró reaktor típus szárazföldi változatai a Dounreay komplexumban. A harmadik nagyobb épület egy plutónium termelő reaktor.
Az Astute elszigetelt, és komplettre szerelt belső terét betolják a hajótestbe.
1982-es megállapodás szerint, Britannia fedezte az amerikai Trident-II rakéták fejlesztési költségének 5%-át, cserébe kaptak 58db rakétát, a 100kt hatóerejű harci rész brit fejlesztésű.
A Vanguard osztály rakétaindító tubusokat tartalmazó rekesze egy az egyben az amerikai Ohio osztály tervei alapján épültek.
Négy egység épült, amiből egy őrjáraton van, egy nagyjavításon, míg kettő gyakorlaton vagy a kikötőben tartózkodik.
1993 S28 HMS Vanguard
1995 S29 HMS Victorious
1996 S30 HMS Vigilant
1999 S31 HMS Vengeance
2010 óta a hajók már csak 8 rakétát szállítanak, összesen 40 nukleáris harci résszel.
HMS Astute
Hét egységet terveznek építeni az Astute osztályból, aminek névadó egysége 43 hónapos késéssel készült el.
2010 S119 HMS Astute
2013 S120 HMS Ambush
2016 S121 HMS Artful
Építés alatt álló egységek;
2021 S122 HMS Audacious
2020 S123 HMS Anson
2022 S124 HMS Agamemnon
2024 S125 HMS Agincourt
A gépészet főbb elemei:
1db PWR-2 145MW hőteljesítményű nyomottvizes reaktor
gőzturbina, 27’500LE mechanikai teljesítménnyel
Becsüljük meg az Astute osztály maximális sebességét:
V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 27’500LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 97m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 11.3m
V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (27’500LE / (97m x 11.3m x 10.76))^⅓ = 25 x (2.33)^⅓ = 25 x 1.32 = 33 csomó
Események a PWR-2 reaktorral szerelt egységek történetéből:
S28 HMS Vanguard (alul) és az S616 Le Triomphant (felül) ütközése
2009 februárjában az Atlanti óceán északi részén az
S28 HMS Vanguard és a francia S616 Le Triomphant rakétahordozó ütközött.
Mind a két rakétahordozó kis sebességgel őrjáratozott, egyikük sem észlelte a másikat a passzív szonárján.
A baleset rávilágított arra a kellemetlen tényre, hogy a Brit és a Francia rakétahordozó tengeralattjárók is ugyanazt a tengerrészt használják éles őrjáratozásra.
A rakétahordozók általában a zajos kereskedelmi hajóforgalom által elkerült, csendes, és mély tengerrészeket preferálják, amitől Moszkva még lőtávolságban van, nincs túl messze a bázisuktól, és úgy tűnik, hogy ezeknek a tengerrészeknek a száma véges.
2011 áprilisában az
S119 HMS Astute egy tisztjét megölte, és egy másikat megsebesített egy tengerész.
2012 februárjában a Fellowship gyakorlaton az
S119 HMS Astute a USS New Mexico (amerikai Virgina osztály) vadászt győzte le, több alkalommal is.
Mindkét egységen a haditengerészetük parancsnoka is a fedélzeten volt.
S120 HMS Ambush
2016 júliusában a Gibraltári szorosban az
S120 HMS Ambush ütközött a panamai zászló alatt hajózó Andreas teherszállító hajóval.
Holnap jönnek a Franciák…