Tu-160 Blackjack (Tupoljev, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 433
113
fip7

A repülőgép belső rendszereinek elhelyezése is kardinális kérdés.
Úgy működik a dolog,hogy jön a radarsugárzás,találkozik a géppel itt a sugárzás egy része visszaverődik(ezért a farkasfogazás,hogy lehetőség szerint ne arra verődjenek vissza amerről jöttek),egy része elnyelődik a különböző bevonatokon,a maradék pedig bejut a gép belső tereibe ahol visszaverődik valamiről.Miután visszaverődött újra találkozik a különböző bevonatokkal és elnyelődik,ami ezek után megmaradt az jut vissza oda ahonnan jött a radarsugárzás.Ebből látszik,hogy ha nem megfelelő a gép belső elrendezése akkor a radarsugárzás jó része visszakerül oda ahonnan jött.Ezért van az,hogy pl az AESA antennákat nem függőlegesen építik be+az antenna mögé egy halom radarsugárzás elnyelő anyagot tesznek.
 

koppany

Well-Known Member
2010. július 16.
1 660
8 877
113
Fade
"Nagy Britannia katonai ereje globális szinten egy vicc."

Ahogy oroszországé is. Mellesleg azért Anglia nemsokára rendelkezni fog 2CBGvel. Erre azért nem modanám, hogy globális szinten vicc, illetve nem lehet nagyon sorolni az ennél potensebb globális katonai erőket."

Óvatosan avval a 2 anyahajóval, mivel abból egy fog üzemelni egyszerre.
Nem ismered az orosz koncessziót, de szerinted az rossz. A elmúlt pár esemény az orosz elgondolások igazát erősíti.
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
Fade:
Gb-t és Oroszországot katonai erő szempontjából ugyan lehet, de felesleges összehasonlítani és ezen semmiféle szimpátia és propaganda nem segít.
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
Fade:
Többszöri nekifutásra végigolvastam amiket írtál, J20-tól T-90-ig, nem egyszerű értelmezni.
Ne haragudj egy kérdésért, de neked mi a szakmád?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 110
113
dudi

Igazad van, a belső elrendezés is számít, de én nem azt állítottam, hogy B-2 szintű gépet kapunk, ha a Tu-160 PAKFA burkolatot kap.
<i>Gondolom pont ezért készül kompozitból az új gépek váza, hiszen a titánötvözetek jobbak bármely kompozitnál, csak épp erősen visszaverik a radarokból érkező sugárzást.</i>
Én azt állítottam, hogy egy ilyen burkolattal és a hajtóműlapátok valamilyen szintű árnyékolásával jelentősen csökkenthető a Tu-160 észlelhetősége.
Szerintem a fent vázolt változtatásokkal akár a felére is, és ez egy ilyen feladatott betöltő gép esetén sokat számíthat.

Azt viszont nem állítom, hogy ez lenne a megfelelő út, ez is csak 1 alternatíva a fentebb vázolt 3 másik mellet.

Én személy szerint PAKDA párti vagyok a Tu-160-al szemben.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
A hajtómű terén mi újság az oroszoknál? Valahogy sokszor akadnak gondok vele... A kínaiknál is most indítottak el komoly projekteket, hogy végre "normális" üzemidővel rendelkező hajtóművel rendelkezzenek. Kohászati és anyagtudományos téren azért még vannak problémák

Hajtóműlapátot nem nagyon fognak tudni bevonni radarabszorbens anyaggal. Amilyen igénybevételek érnek egy-egy kompresszor lapátot, az elképesztő... Egyszerűbb másként elhelyezni a szívócsatornát.

Apropó szívócsatorna, a határréteg-leválasztót még nem tudják nyugdíjazni?
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
"Többszöri nekifutásra végigolvastam amiket írtál, J20-tól T-90-ig, nem egyszerű értelmezni."

Értelmezni azért nem tudtad mert nem lett befejezve, mindig csak részeket kaptam ki. Jellemző rám, hogy gyorsan írok egy tákolmányt és utána öntöm formára.
Egyszerűen amikor eljutottam a "És ment vég nélkül a nagy szájkarate, hogy semmi értelme a lopakodásnak, mert Su-30 sokkal jobb és semmit se ér a lopakodás Oroszoknak pedig úgyis sokkal jobb lesz a plazmás.
Aztán hopp jön a pkafa meg pakda és hirtelen mégse hülyeség a lopakodás...
De most, hogy nem lesz pakda most meg mégis az. :) És ha esetleg Pakfa program lerobban akkor azon a vonalon is értelmetlen lesz. :)"
részhez rájöttem fölös formázni... akkor se jött össze és most se fog.


"Ne haragudj egy kérdésért, de neked mi a szakmád?"

Végzettségre mérnök-informatikus és szakmában is maradtam.

koppany: "Óvatosan avval a 2 anyahajóval, mivel abból egy fog üzemelni egyszerre."
Egyrészt CBGt írtam és mondtam vhhol, hogy nem? És ez a persze sok szemponból kritizálható 2CBG elég modern is lesz. És persze kevés is de hol vannak ehez képest az Oroszok? Tudom én jön maajd az új romboló, meg hordozó, meg...

dudi: "Mi ez a több irány?Ha a parttal párhuzamosan járőrözik akkor csak a part felől jöhetnek,hisz az F-15 nem haditengerészeti típus."

plda kedvéért. Nem azonos a gépek pozicioja. Északra lévő kerít északról, déli délről. Ha Tu "egyhelyben lebeg" mindkét gép azonos idő alatt fogja elérni. Ha északra megy északi F-15tel rövidül le a találkozó ha délre akkor délivel. Ha tartani növelni akarja a távot csak partól elfele fordulhat.
ld MIG/SR fogócskák, csak ott ugye SR "picivel" gyorsabb volt és nem volt gond ha SR inkább hazament.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
őőő, bocsánat, a plazmán keresztül maga a repülőgép hogyan fog tájékozódni? Illetve ezt majd hogy kívánják előállítani? Torz mágnesesteret csinálnak majd a repülő körül - olyan erőset, hogy a légnyomás ne fújja el? Ezt olvastam pár évvel ezelőtt is, de sosem tudtam hová tenni. Van plazmavágós ismerős. Ha nem jó az árnyékolása a mellette lévő berendezésnek, akkor tud fals adatokat generálni a rendszerben... (CNC-gép :) )

Plazmát létrehozni nem egyszerű mutatvány ilyen körülmények között..
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 583
18 565
113
ht1k7shfvrb3boo72e.jpg


k6yygx6ecpmfchh34fb.jpg
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 571
85 052
113
Visszatérve a TU-160-hoz egy hír magyarul a Ria Novosti-tol:
<i>Az orosz Védelmi Miniszter szerint a 2023 után ismét beinduló gyártósorról lekerülő bombázóknak csak a megjelenésük lesz azonos a régi változatéval, az elektronikus rendszereik és a fegyverzetük teljesen gyökeresen megújul majd
A Tu-160M2 jelzésű modernizált változat gyártása nemcsak hogy nem érinti majd a PAK-DA programot, hanem nagyon úgy tűnik, párhuzamosan fogják majd gyártani a két típust, ráadásul ugyanabban a gyárban.

Bár a Tu-160-as is nagyon költséges repülőgép, a jelenleg fejlesztés alatt álló PAK-DA még nála is jóval drágább lesz, így valószínűleg csak alacsony számban fog készülni. A két típus párhuzamosan fog majd szolgálni az orosz Távolsági Légierő állományában, és valószínűleg nagyfokú rendszerazonossággal rendelkeznek majd missziós elektronikájuk és fegyverzetük tekintetében.
</i>
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
"őőő, bocsánat, a plazmán keresztül maga a repülőgép hogyan fog tájékozódni? ..."

Szted érdekelte az orosz fanatikusokat, hogy hülyeség az egész? Nem. Sima lopkodás szar/értelmetlen, plazma lopakodás meg sokkal jobb lesz. Persze most, hogy jön a pakfa hirtelen mégse szar...

és vég nélkül lehet sorolni az ilyen csodákat.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 715
28 836
113
Fade
A 22:35 hsz.-ed.
Nem tudom, hogy akit komolyan lehet venni, mikor állította, hogy a plazma réteggel álcázott repülőgép katonai szempontból életképes?
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
"Nem tudom, hogy akit komolyan lehet venni, mikor állította, hogy a plazma réteggel álcázott repülőgép katonai szempontból életképes?"

Úgy, hogy az Orosz pr is ezt nyomta. sima lopkaodás szar, plazma lopakodás a menő. Amit az orosz pr nyom azt itt simán benyalják, tök8 mekkora képtelenség.
pl <a href=https://www.youtube.com/watch?v=nUQ5YM2p0GQ>yt lin</a>

dudi: vhol nagyon jól jellemzi a Magyar oktatást, hogy te csak lexikális tudásról hallottál. pl procedurális tudásról nem.
Biflázni az megy.
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
"Nem tudom, hogy akit komolyan lehet venni, mikor állította, hogy a plazma réteggel álcázott repülőgép katonai szempontból életképes?"

Úgy, hogy az Orosz pr is ezt nyomta. sima lopkaodás szar, plazma lopakodás a menő. Amit az orosz pr nyom azt itt simán benyalják, tök8 mekkora képtelenség.
pl <a href=https://www.youtube.com/watch?v=nUQ5YM2p0GQ>yt lin</a>

dudi: vhol nagyon jól jellemzi a Magyar oktatást, hogy te csak lexikális tudásról hallottál. pl procedurális tudásról nem.
Biflázni az megy.

Először tanulj meg írni, utána oktass itt bárkit bármiféle tudásról. Egyébként dobj már néhány linket, ahol az orosz propaganda ezt állította, amiket itt össze-vissza zagyválsz.
Eszemben sincs udvariasnak lenni olyanokkal, akik frusztráltságukban teleokádják a szakmai oldalakat is zéró valós tudással de annál nagyobb orcával.
Fogadjunk, hogy most vérig sértődtél, mi?
Nyugi, csak poén volt! ;D
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Nem foglalkoznátok inkább a Blackjack-el?! Ránézek a topicra, húha, milyen sűrű lett a téma rövid idő alatt, erre teljesen más megy rajta.
 

ornn

New Member
2015. június 19.
1
0
1
"Nem tudom, hogy akit komolyan lehet venni, mikor állította, hogy a plazma réteggel álcázott repülőgép katonai szempontból életképes?"

Úgy, hogy az Orosz pr is ezt nyomta. sima lopkaodás szar, plazma lopakodás a menő. Amit az orosz pr nyom azt itt simán benyalják, tök8 mekkora képtelenség.
pl <a href=https://www.youtube.com/watch?v=nUQ5YM2p0GQ>yt lin</a>

Ez a "plazmás téma" elég kiterjedt terület és nemcsak a lopakodás miatt lényeges. Magán a technologián már régóta sportolnak de az első komolyabb eredményeket a 80-as években érték el az amerikaiak. Azóta az ezzel kapcsolatos szabadalmak, eljárások és eszközök a legféltettebb titkok közé tartoznak és nem igazán lehet nyilvános információkat felleni róluk. Ízelítőül néhány lehetséges/kipróbált alkalmazás kb. időrendi sorrendben:

1. Nagyfrekvenciás Dielectric-Barrier Discharge (DBD) kisülés létrehozása a szárny belépő élein és minden olyan felületen ami kiemelt szerepű a gép légellenállásával kapcsolatban.. A DBD elektródák valamilyen 'high-K' nagy dielektromos állandójú fém-kerámia szendvicspanelokban helyezkednek el, pl. Barium-Titanát ahol minden elektródasort külön modulációval rendelkező nagyfeszültségű inverter hajt. A lényeg, hogy a belépő élen kialakítható egy vékony "hideg plazma" réteg aminek a modulációjával abban akusztikus hullámok generálhatóak (az elektródák elhelyezésétől és a modulációs stratégiától függően), így a levegő áramlása a modulációs stratégiával szépen kontrollálható, akár igen komoly légellenállás csökkenés is elérhető az eljárással.
azért csak a 80-as évek óta van ilyen mert azóta állnak rendelkezésre olyan teljesítmény-félvezetők és inverter technológia amivel az elektromos meghajtása a DBD vezérlésének a szükséges többszázKiloWattos teljesítményszinten fedélzetre beférő módon megvalósítható.

2. A mechanikus kormányfelületek helyett is alkalmas a DBD technológia olyan módon hogy manipulálják az áramlás tulajdonságait ugyancsak a plazmában keltett haladó és álló hullámok interferenciájával a hagyományos kormányfelületek környékén de minden mozgó alkatrész nélkül! Az előnye az eljárásnak a hagyomásnyoshoz képest, hogy akár 3-4 nagyságrenddel gyorsabb beavatkozást tesz lehetővé, mivel nincs mozgó alkatrész hanem csak a nagyfeszültségű invertereket kapcsolgatják ki/be illetve a referenciajelüket modulálják.

3. A beeső radar mikrohullámú sugárzása egyszer átlép a DBD plazma rétegen és bizony egy része a besugárzási energiának elnyelődik a plazma gerjesztésére,
a gép burkolatáról szórt sugárzásból is nyelődik el a plazma rétegben. Nem igazán van infó mennyire hatékony a plazma árnékolása de sejthető hogy komoly árnyékoló hatása van. Egyetlen hátránya van az eljárásnak, mégpedig az hogy a DBD plazma a modulációs frekvencián ugye sugároz és ultraibolyában eléggé világít, leginkább a Nitrogén vonalain...
Valaki kérdezte miért olyan sokszínű ablakocskákkal van tele a TU160-as optikai célkeresője, nos az ablakok közül jónéhány dichro filtere az ultraibolya tartományra van hangolva. Ha már radarral nem is látja a közeledő gépet de legalább az optikával igen ;)