A probléma az, hogy nincs szükség a holdbe repítéshez. Sőt, maga a Tu-160 mint platfrom totálisan drága és overkill. Egy XXI. századi high subsonic jetnek több értelme lenne, csak az nincs... Tök feleslegesen ilyen rohadt nagy, tök feleslegesen van M2.0 képessége...
Mondjuk érdekes lenne a Tu-16, hogy annak ráncfellvarrásával ma mit lehetne összehozni. A maj hajótművek mellett az a gép is már interkontinentális lenne sanszosan és férne bele elég sok kisméretű CM, mert 2500 km feletti vagy 2500 km-es indítási táv is halál felesleges. 400-800 km kategóriéban skálázva - ez a terv most, ilyet csinálnak mag - tucatnyi férne abba is. Csak ilyen gép nincs kellően korszerű alapokon. Bár Kína még használja a H-6-ot.
Nem csak használja, de modernizálja is. A jó öreg Xian WP-8 egyáramú hajtóműveket (a Mikulin AM-3, vagy RD-3M kínai 1:1-es klónja) mostanság cserélik le az Szolovjov D-30KP-3 Burlak-jára, ami egy érdekes valami. 2007-ben láttam Moszkvában és nem más, mint a szintén már őskövület (de legalább már kétáramú) D-30KP teljesen áttervezett és aerodinamikailag jelentősen modernizált változata FADEC vezérléssel.
Az RD-3M, aminek a hangja olyan mint egy vulkánkitörés mennydörgéssel keverve. Legközelebbi "hangrokona" a Vulcan bombázók hajtóművei voltak.
Itt pedig a modernizált kínai H-6-osok hajtóműve:
A régi D-30KP első (ventillátor) fokozatának átmérjőt megnövelték, a lapátokat sokkal nagyobb hatásfokú és sokkal fejlettebb aerodinamikájúra cserélték és az időközben szükségtelenné váló elébe helyezett állítható szögű terelőlapátsort elhagyták, amivel nőtt a levegőátfutás és csökkent a zaj. De a belső gázgenerátor rész még mindig a régi hajtóműé, csak kapott egy FADEC vezérlést is. Az oroszok egyetlen gépükbe se rendelték meg, de nem kellett emiatt a Szolovjovnak sírva fakadnia, mert a másik slágertermékét, a PSz-90-est választották a D-30KP utódjául az Il-76-osokon és a Tu-204/214 és Il-96-os gépeken. Mi több, a Szolovjov fejleszti a PD-14-est és a ráépülő hatalmasra és rendkívül szerteágazóra tervezett hajtóműcsaládot is.
A PSz-90-es (ahogy a számozása is mutatja) a 80-as években tereveztt és a 90-es évekre rendszerbe állítani kívánt következő generáció hajtóműként kezdte meg pályafutását, de közbeszólt a Szovjetúnió összeomlása és egy jó nagy adag helyben toporgás lett belőle, minek következtében mára már ez a konstrukció is elavult lett. De a PD-14-essel az oroszok nagyon modern dolgot akarnak, ahogy a mégfejlettebb PD-18-assal is (ez még nem létezik).
Miért írom mindezt? Ugye a Kuznyecov már a D-30KP idején (úgy kb negyven-negyvenöt évvel ezelőtt) se tudta tartani a lépést a Szolovjovval, hiszen az ő NK-8-asuk (Malév Tu-154B2) gazdaságossága és zajszintje se volt olyan jó, mint a D-30KP-é. Nem véletlen, hiszen a Kuznyecov fejlesztési kapacitásait szinte teljesen lekötötte az NK-144/22/25, illetve az NK-32 kifejlesztése. Ez utóbbival erősen rokon az igen csak fenséges hangú, de annál szerencsétlenebb NK-86-os az Il-86-osokból (talán még emlékeztek a hangjára, mikor párszor Ferihegyen is jártak ezek a dögök), amelyek tolóerőben nem, de fogyasztásban nagyon is ott voltak a szeren - negatív értelemben. Szégyen-nem szégyen, az Il-62-esen az NK-8-asokból D-30KU, az Il-76-osokon eleve D-30KP, míg a nagy reménység Il-96-oson a Kuznyecov megoldása helyett a már említett Szolovjov PSz-90-es lett.
Merthogy volt a Kuznyecovnak is saját hajtóműve, amivel indult a jövő szovjet hajtóművéért meghirdetett versenyben:
http://www.leteckemotory.cz/motory/nk-56/
Aztán voltak elképzelések mindenféle meseszép hajtóműről, mint pl a propfan-turbofan hibrid NK-93:
Ennek a hajtóműnek mindenképpen érdekessége, hogy egy másik hibridből, az NK-62/63-ból fejlődött ki, ami pedig nem volt más, mint a Tu-22M3-as szuperszonikus bombázók NK-25-ös hajtóműveinek utánégető nélküli, de a Tu-95-ös hajtóművének, az NK-12-nek a koax légcsavarjaival szerelt változata, a nyolcvanas évek elején, óriási teljesítménnyel (és zajjal, gondolom):
http://www.leteckemotory.cz/motory/nk-62/
Ez szolt volna elől-hátul rendesen...
Vissza a bombázókhoz, valóban volna mit átgondoloni azon, hogy tényleg egy ráncfelvarrt NK-32-es kell-e egy ráncfelvarrt Tu-160-asba...