<blockquote rel="joker"><blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="joker"><blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="joker"><blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="joker"><blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="joker"><blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="joker"><blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="joker"><blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="joker">Ha a TVC olyan szar és felesleges és csak drágítja meg még karbantartásigényesebbé teszi a gépet, akkor minek van a csúcsgép F-22-n is? Akkor ott is hülyék az emberek vagy az is csak értelmetlen gané?
Jajj, joker! Ne kezdd már elölről, kérlek! Nem szar, de nem is ad túl sokat. Jó, ha van, de nem létszükséglet jelenleg már. Kb, mint a gépágyú. Az ára meg relatív. Van akinek megéri, pláne, ha már sok kutatást beleölt, van akinek meg nem. A karbantartásigény meg szintén csak becslés. Állítólag mind a Raptornál, mind az indiai Szuhojoknál elég sokat kell karbantartani a hajtóműveket, de hogy ez csak a TVC miatt van-e, vagy az amcsiknál a TVC nélkül is meglehetősen egyedi, szupercirkálásra tervezett hajtómű önmagában is az e, az oroszoknál meg a szokásos, szintén TVC-független alacsony "élettartam" miatt, azt nem nem lehet pontosan tudni. </blockquote>
Ha nem ad túl sokat akkor a csúcs vadászgépen miért van? És annak, hogy valami megéri-e vagy sem a jelenlegi szemszögből nézve, annak az égvilágon semmi köze ahoz, hogy előzőleg mennyit költöttél rá. </blockquote>
Mert rátették. Az YF-23-ason meg nem volt. És nem azért nem nyert, mert nem volt rajta TVC. Mint láthatod, az F-35-ösön már szintén nincs. Ne feledd, az ATF program indulásakor még Szovjetunió+Varsói szerződés volt. A pénz, kis túlzással, nem számított akkoriban egy csúcsvadásznál.</blockquote>
ÉS a csúcsvadászhoz csak úgy döntöttek, hogy kell a TVC.</blockquote>
Miért, volt TVC nélküli YF-22 változat is? Én ilyenről nem tudok.</blockquote>
Nem kellett ehez TVC nélküli változat, ha úgy ítélték meg, hogy kell a gépre. De ha a jövőben újraindítják a gyártását akkor megnézheted, hátha leveszik róla. </blockquote>
Igencsak valószínűtlen, hogy újra fogják indítani, de ha mégis, akkor emiatt nem fogják áttervezni a már kész hajtóművet, leszedni róla dolgokat. Viszont úgy 10-15 év múlva visszatérhetünk erre a 6. generációs gépek prototípusainak debütálásakor.
</blockquote>
Nemrég hozták fel a témát, hogy meg kellene nézni mi kell az újraindításához. A már kész hajtóművet nem kell áttervezni csak a vektoráló részt kiiktatni / leszerelni és a szoftvert ehez igazítani.
</blockquote>
Leszerelni? Mit? Fúvócső kell rá, tehát vagy rajtahagyod az eredetit, vagy át kell tervezni. Egyébként szerintem most is úgy működik a TVC a Raptornál, hogy ugyan a vezérlése már automatikus a szoftver által, de csak akkor aktív, ha a pilóta bekapcsolja. De ezt nem tudom biztosan, majd nézek pár videót, azokból kiderül.</blockquote>
Gondolom egy fúvócsövet át tudnak tervezni vagy a mozgató mechanikát képesek kikapcsolni és a szoftvert úgy átírni, hogy mindig kikapcsolt vektorálással se álljon bele a gép a földbe.
</blockquote>
Áttervezni nem fogják, mert az rengeteg tesztelési idő/pénz.
A szoftver meg szerintem pont így működik, ezt is írtam. Azt meg baromira nem tudjuk, hogy egy valódi légiharcgyakorlaton, vagy légiharcban (ami nem gépágyús dogfight-gyakorlat) kapcsolnak-e egyáltalán TVC-t.</blockquote>
Ha nem kapcsolnak és nem akarnak különösebben fejleszteni meg tesztelni, akkor egyszerűen készíthetnének ugyanolyant a mozgató mechanika nélkül fix elemekkel.
</blockquote>
De minek? Nem a mozgató mechanika ott a drága, hanem a fúvócső elhasználódása, részben a téglalap-profil, részben meg amiatt, amikor térítgeti a gázsugarat és emiatt többletterhelést kap. Emellett egy már kész, megtervezett mechanika beépítése, amit esetleg nem is használnak és akkor nem is használódik el, tehát cserélni sem kell túl sűrűn, nem hinném, hogy jelentős tétel lenne.</blockquote>
A mozgató mechanika bizony rohadt drága, gyanúsan drágább, mint egy szögletesre reszelt fúvócső. Ha meg nem kell akkor ki lehetne cserélni egy fix alkatrésszel, ami a gép síkjával egy vonalban tartja a fúvócsövet és kész. Valószínűleg könnyebb lenne és olcsóbb amikor cserélik.
</blockquote>
A fúvócső végén lévő GSF (gáz-sebesség fokozó) egy utánégetős hajtóművön nem lehet fix, a keresztmetszetét akkor is kell változtatni az üzemmód függvényében, ha az irányát nem akarod. És nem csak mechanika, hanem a működtetést hidraulikus munkahengerek végzik, vagy hidraulika-olajjal vagy a hajtóműbe betáplálás előtt ilyenkor "kissé" felmelegedő kerozinnal (aminek az előmelegítése ugye jót tesz a porlasztásnak).
</blockquote>
Az irányváltoztató mechanika kiiktatására gondoltam nem arra, ami a fúvócső keresztmetszetét változtatja. Az természetesen szükséges, hacsak a szakértők itt meg nem állapítják, hogy az is csak rontja a repteljesítményt, mint a TVC.