Type 212 osztály (Németország) / U212 Todaro

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

wankel

Well-Known Member
2016. december 23.
1 040
4 967
113
EV6mHsqXgAIsdah

Német Type 212-esek karbantartáson.Jól látható a vontatott szonár csévelő dobja. A kiengedő mechanizmusa viszont a hajócsavar alatt található.
 

wankel

Well-Known Member
2016. december 23.
1 040
4 967
113
Miért nem 7 ágú a hajócsavar?Vagy az nincs exportra?
Ezek a hajók a régebbi egységek közül valók, a két utolsónak U35 és U36 már ilyen a propellerje:
https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fthe-drive-staging%2Fmessage-editor%252F1548988587655-adv7.jpg

Ez nem propulzor, mert ugyebár van propellerje, hanem a hajócsavar zaját, örvényeit hivatott kioltani.
https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fthe-drive-staging%2Fmessage-editor%252F1548985074011-image.jpeg

Mellesleg ezen a két hajón már nem egyrészes bronz hajócsavar van, hanem karbonból készült, lapátonként javítható propeller. Azt nem tudom, hogy a régebbi egységek is megkapják, megkapták-e az újabb technikát, de lenne értelme, mivel nem egy Dönitz-i méretű a Bundesmarine U-Boot flottája.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Ezek a hajók a régebbi egységek közül valók, a két utolsónak U35 és U36 már ilyen a propellerje:
https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fthe-drive-staging%2Fmessage-editor%252F1548988587655-adv7.jpg

Ez nem propulzor, mert ugyebár van propellerje, hanem a hajócsavar zaját, örvényeit hivatott kioltani.
https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fthe-drive-staging%2Fmessage-editor%252F1548985074011-image.jpeg

Mellesleg ezen a két hajón már nem egyrészes bronz hajócsavar van, hanem karbonból készült, lapátonként javítható propeller. Azt nem tudom, hogy a régebbi egységek is megkapják, megkapták-e az újabb technikát, de lenne értelme, mivel nem egy Dönitz-i méretű a Bundesmarine U-Boot flottája.
Valójában Szovjetuniónak sokkal több tengeralattjárója volt, mint Németországnak.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Olaszország aláírta a megrendelést a két első Type-212 NFS típusú tengóra.

A szerződés 1.35 milliárd euróról szól, és a két első NFS egységre vonatkozik, továbbá bizonyos R&D vonatkozásokra (pl. 150 millió euro egy új harcvezető rendszerre (Combat Management System) a Leonardo-tól), illetve kiképző és gyakorló központról Tarantóban, valamint nem részletezett mennyiségű és típusú pótalkatrészt. Az NFS változat némileg hosszabb, új üzemanyagcella-verziókat kapnak (a pletykák szerint 480kW össz-teljesítménnyel), illetve olasz fejlesztésű és gyártású Lítium-Vas-Foszfát akkumulátorokat.

A gyártásban a Ficantieri a fő vállalkozó, de a TKMS is részt vesz benne természetesen, többek között a tengeralattjárók orr-részét, az üzemanyagcella-rendszereket és több kisebb komponenst ők szállítanak. A nagy része viszont Olaszországban készül, és 2027 illetve 2029 a tervezett átadási időpont.

Forrás
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 559
113
Olaszország aláírta a megrendelést a két első Type-212 NFS típusú tengóra.

A szerződés 1.35 milliárd euróról szól, és a két első NFS egységre vonatkozik, továbbá bizonyos R&D vonatkozásokra (pl. 150 millió euro egy új harcvezető rendszerre (Combat Management System) a Leonardo-tól), illetve kiképző és gyakorló központról Tarantóban, valamint nem részletezett mennyiségű és típusú pótalkatrészt. Az NFS változat némileg hosszabb, új üzemanyagcella-verziókat kapnak (a pletykák szerint 480kW össz-teljesítménnyel), illetve olasz fejlesztésű és gyártású Lítium-Vas-Foszfát akkumulátorokat.

A gyártásban a Ficantieri a fő vállalkozó, de a TKMS is részt vesz benne természetesen, többek között a tengeralattjárók orr-részét, az üzemanyagcella-rendszereket és több kisebb komponenst ők szállítanak. A nagy része viszont Olaszországban készül, és 2027 illetve 2029 a tervezett átadási időpont.

Forrás
bL5mzCe34jM.jpg
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Belekezdek egy pár részes sorozatba, a 212A típus AIP meghajtásáról.
Mivel a képességeinek egy része minősített, így csak a gyártók által megadott adatokból (Wiki, hisutton, stb kizárva) próbálom majd meg kiszámolni - megbecsülni a valós képességeit.

2021-02-28-12-59-25-Pulaski-Policy-Paper-No-PPP-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg

212A típusú tengeralattjáró alap adatai[1]


[1] Poland’s ‘Orka’ submarine program. Part 1. The HDW Class 212A/214 submarines – ThyssenKrupp Marine Systems – 4. oldal
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Siemens PEM (Polimer-Elektrolit-Membrán) üzemanyag cella.

2021-03-06-07-30-38-Window.jpg

működési elv[1]

Az üzemanyagcellában az elektrolízissel éppen ellentétes folyamat zajlik le: kémiai energiából elektromos energia keletkezik. Hidrogén (H₂) és oxigén (O₂) gáz betáplálása után, hő keletkezése mellett, a hidrogén magja, a proton (H⁺) leadja elektronját (e⁻) az anód irányából a polimer elektroliton áthaladva (balról jobbra) a katód oldalán oxidálódik, és miközben az elektron munkát végez, a reakció eredményeként víz keletkezik.

2021-03-06-07-31-26-Window.jpg

A Siemens PEM üzemanyagcellájának jellemzői[2]

A hidrogén oxidációja közben keletkező hőt (80°C)[3] vízhűtéssel távolítják el, amit a fémhidrid hidrogéntárolók fűtésére használnak fel.

2021-03-06-07-57-33-Window.jpg

A 212A üzemanyagcella rendszerének sematikus gázellátása[4]

A reakció után visszamaradó gázokat háromszor vezetik át a modulban lévő összesen 71 cellán, minden visszavezetés előtt a keletkező vizet leválasztják.

N-vtelen-1.jpg

SiNavy PEM üzemanyagcella modul BZM 34[5]

A 630kg[6]-os PEM modul a névleges 34kW teljesítményén (54V, 630A) a 59%[7]-os hatásfokkal dolgozik, alig 60dB[8] zajszint mellett.


Folyékony Oxigén

2021-03-06-09-09-37-Window.jpg

Linde Kriogén Normál tartályok[9]

Az üzemanyag cellához szükséges oxigént a Linde AG[10] által gyártott duplafalú vákuum szigetelésű tartályokban tárolják folyékony állapotban, az elpárolgó mennyiséget a legénység számára használják fel.

2021-03-06-07-34-04-Window.jpg

LOX tartály beépítés előtt[11]

2021-03-06-09-07-13-Window.jpg

LOX tartályok, beépítve a német 212 / 212A típusú tengeralattjáróban[12]

A 212A típusú tengeralattjárók gépterem fölötti hátsó részében 2db, megerősített (ütésálló) Linde tartályt építettek be, a nyomásálló testen kívül. Mivel nem áll rendelkezésre hivatalos adat a tartály tényleges kapacitásáról, méret alapján a Linde „Size-200” típust veszem alapul, amivel becslésem szerint a 2 tartály összesen 40t[13] LOX befogadására képes.



[1] SINAVY PEM Fuel Cells For Submarines – Siemens – 7. oldal
[2] Fuel Cell Propulsion of Submarines – Siemens - Advanced Naval Propulsion Symposium 2006, Arlington, VA, USA – 4. oldal
[3] Einsatz von Brennstoffzellen und deren Energiespeicherung für den Unterwassereinsatz - Meeresforschungstechnik 2000 plus, 1. Nordeutsches Symposium – 4. oldal
[4] Polymerelektrolyt-Brennstoffzellensystem für ein autonomes Unterwasserfahrzeug - Fraunhofer-Institut für Chemische Technologie ICT – 29. oldal
[5] Fuel Cell Propulsion of Submarines – Siemens - Advanced Naval Propulsion Symposium 2006, Arlington, VA, USA – 5. oldal
[6] SINAVY PEM Fuel Cells For Submarines – Siemens – 10. oldal
[7] SINAVY PEM Fuel Cells For Submarines – Siemens – 8. oldal
[8] DFATR-PEMFC The Probable AIP Structure of Submarine SMX® Ocean (concept) - Bakst System Engineering & Consulting – 37. oldal
[9] Cryogenic Standard Tanks – Linde – 1. oldal
[10] ThyssenKrupp techforum 1/2006 – 68. oldal
[11] DFATR-PEMFC The Probable AIP Structure of Submarine SMX® Ocean (concept) - Bakst System Engineering & Consulting – 6. oldal
[12] DISSOLVED OXYGEN EXTRACTION FROM SEAWATER – BakstEngineering – 12. oldal
[13] Cryogenic Standard Tanks (Size 200) – Linde – 6. oldal