Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 713
10 655
113
https://m.origo.hu/gazdasag/20190930-nasa-orion-nevre-keresztelte-leendo-mars-kapszula.html
"Hatalmas összegű szerződést kötött a NASA az amerikai Lockheed Martinnal, a nagy amerikai repüléstechnikai és hadiipari beszállítóval három Orion-kapszula megépítésére és szállítására. A tervek szerint a Holdat biztosan, de várhatóan a Marsot is majd ezzel érik el, akár már néhány évvel a közelgő holdmissziók után."

660 milla egy űrhajó SM nélkül? Hopsz... ezt kéne gyártani itthon.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 713
10 655
113
Ebbe a 3 személyes sátorban kellene 2x 90 napot pecózniuk a zűrhajósoknak??
Ennél még Rámbónakk is jobb sora volt a vietkong ketrecben.

Egy lakó és sugárvédelmi modul valószínűleg megkerülhetetlen. Az orion meg csak a fel/leszállás eszköze a föld körül.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ebbe a 3 személyes sátorban kellene 2x 90 napot pecózniuk a zűrhajósoknak??
Ennél még Rámbónakk is jobb sora volt a vietkong ketrecben.

Nem kellene 90 napot lenniük csak ebben, csak az Origo továbbra is síkhülye a témához.

4 űrhajós alaphangon max. 10 napot tölt el benne (Artemis II. út), az összes többi alkalommal kikötnek a Gateway űrállomáson, ami majd a Hold körül kering. 2 fő marad a Gateway-en (és a kikötött Orion-on), 2 meg megy le a Holdra egy Holdkomppal, ami a Gateway-en lesz kikötve. Ezeknek az időtartama hozzávetőleg 20 nap (Artemis III.) illetve 30 nap (Artemis IV.-VI.). Menet közben a Gateway is bővül, illetve a Holdon is lesz egyre több infrastruktúra (zárt terepjáró például), aztán az Artemis VII. és VIII. fog arról szólni, hogy már 4 űrhajós megy a Holdra, és egy teher-SLS űrrakéta egy tartós Holdbázis kiépítéséhez szükséges magmodult visz magával.

Ha lesz emberes NASA Mars program, az Orion akkor is feltehetően csak a Gateway-ig viszi az űrhajósokat, és egy másik űrhajó viszi őket a Marshoz.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 133
8 711
113
Everyday Astronaut interjúzott Muskkal a Starship bemutató kapcsán.


A NASA az X-33-hoz megtervezett, elkészített, és letesztelt egy lineáris hajtóművet ami repült is volna, ha (igazából politikai okokból) el nem kaszálják a programot végfázisban. Szóval megvannak a tervek is, a mai modern mikrokontrollerekkel igazán ki lehetne használni az égéstérsort, valószínűleg még a vektorálásba is besegíthetne. Ennyire rossz lenne a kis égésterek reakcióhatékonysága? A NASA tévedett volna... vagy csak Elonék elsiklottak a dolog felett?

 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Az aerospike nem minden feladatra optimális.

Az aerospike egy adott magasságon kis mértékben rosszabb hatékonyságú, mint egy az adott magasságra (azaz külső nyomásra) optimalizált hagyományos fúvóka, mert a fúvóka egy oldala nem "szilárd közeg".

Az előnye az, hogy ezt a hatékonyságot viszont minden magasságon megtartja, szemben az egy vagy esetleg kettő magasságtartományra optimalizálható hagyományos (Bell rendszerű) fúvókával, amik az optimális tartományukon kívül kis mértékben rosszabb hatékonyságúak mint az aerospike. Ami itt még számít, hogy az aerospike hajtómű két égőtérrel közbezárt fúvókarésze nehezebben hűthető, mint a hagyományos fúvóka; amit az üzemanyaghűtés mellett a körbe kisugárzott hő is segít a kapott hő elvitelében.

A rakétatechnika jelenlegi állása mellett a hatékonyságkülönbségek azt adják ki, hogy akkor érdemes aerospike hajtóművet használni, ha a rakéta egy fokozattal Föld körüli pályára tud állni. Mivel a Venture-Start (ahova az XRS-2200-ast szánták) hidrogén hajtóanyagra tervezték így azzal ez reális célkitűzés volt.

Metánnal viszont nem igazán lehet érdemi rakománnyal egy fokozattal megoldani ezt, így a kiadódó kétfokozatos megoldáshoz már a hagyományos fúvóka jött ki hatékonyabbnak.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A NASA az X-33-hoz megtervezett, elkészített, és letesztelt egy lineáris hajtóművet ami repült is volna, ha (igazából politikai okokból) el nem kaszálják a programot végfázisban. Szóval megvannak a tervek is, a mai modern mikrokontrollerekkel igazán ki lehetne használni az égéstérsort, valószínűleg még a vektorálásba is besegíthetne. Ennyire rossz lenne a kis égésterek reakcióhatékonysága? A NASA tévedett volna... vagy csak Elonék elsiklottak a dolog felett?

Erről szólt nagyrészt az interjú Elonnal...:)
Az Aerospike-nak akkor van értelme ha egyfokozatú űrhajót építesz ahol a hajtóműnek egyformán nagy fúvócső hatékonysàggal kell működnie a fòldòn is és az űrben.
A Starship gyorsítófokozata nagyrészt a légkörön belül fog működni maga a Starship pedig nagyobb részt az űrben.
A gyorsító fokozat hajtóművei a magasabb külső légnyomáshoz lesznek optimalizálva a Starship hajtóműveiből pedig legalább három a vákumhoz.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 133
8 711
113
Az aerospike nem minden feladatra optimális.

Az aerospike egy adott magasságon kis mértékben rosszabb hatékonyságú, mint egy az adott magasságra (azaz külső nyomásra) optimalizált hagyományos fúvóka, mert a fúvóka egy oldala nem "szilárd közeg".

Az előnye az, hogy ezt a hatékonyságot viszont minden magasságon megtartja, szemben az egy vagy esetleg kettő magasságtartományra optimalizálható hagyományos (Bell rendszerű) fúvókával, amik az optimális tartományukon kívül kis mértékben rosszabb hatékonyságúak mint az aerospike. Ami itt még számít, hogy az aerospike hajtómű két égőtérrel közbezárt fúvókarésze nehezebben hűthető, mint a hagyományos fúvóka; amit az üzemanyaghűtés mellett a körbe kisugárzott hő is segít a kapott hő elvitelében.

A rakétatechnika jelenlegi állása mellett a hatékonyságkülönbségek azt adják ki, hogy akkor érdemes aerospike hajtóművet használni, ha a rakéta egy fokozattal Föld körüli pályára tud állni. Mivel a Venture-Start (ahova az XRS-2200-ast szánták) hidrogén hajtóanyagra tervezték így azzal ez reális célkitűzés volt.

Metánnal viszont nem igazán lehet érdemi rakománnyal egy fokozattal megoldani ezt, így a kiadódó kétfokozatos megoldáshoz már a hagyományos fúvóka jött ki hatékonyabbnak.
Erről szólt nagyrészt az interjú Elonnal...:)
Az Aerospike-nak akkor van értelme ha egyfokozatú űrhajót építesz ahol a hajtóműnek egyformán nagy fúvócső hatékonysàggal kell működnie a fòldòn is és az űrben.
A Starship gyorsítófokozata nagyrészt a légkörön belül fog működni maga a Starship pedig nagyobb részt az űrben.
A gyorsító fokozat hajtóművei a magasabb külső légnyomáshoz lesznek optimalizálva a Starship hajtóműveiből pedig legalább három a vákumhoz.

Aha, értem, köszönöm. Elon szokásos csapongó stílusából nekem nem jött át tisztán mire gondolt, de már érthető, a hajót nyugodtan lehet tisztán űrre optimalizált hajtóművel ellátni, hiszen a marsi 'légkör' kevesebb mint egy százaléka földinek, tehát gyakorlatilag vákuum, ahol továbbra a legjobb teljesítmény nyújtja.
A hűtés érdekes kérdés, gondolom ugyanúgy lehet keringetni benne a kriogenikus hajtóanyagot, bár a felület nyilvánvalóan kisebb és a kisugárzás is nehezebb. Az eredeti NASA/LM szerkezet ma is megtekinthető a NASA Marshall Space Flight Center udvarán kiállítva, meglepően egyszerűnek tűnik, bár lehet, hogy ki van belezve:
dsc83978.jpg
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 577
26 495
113
A medveállatkák már a Holdon lehetnek!

show.php


Mekkora felelőtlen és nem kontrollálható vállalkozások vannak, ez most éppen Izrael és az USA

show.php


Az űrszondájuk vitt - állítólag - no zászló, helyette duma:

"Holdi Könyvtárban sok egyéb mellett természetesen hangsúlyosan kaptak helyet az Izraelre vonatkozó információk, mint az Izraelinfo portál írja: „Az űrszonda egy kapszulában az égitesten hagy digitális lemezeket, rajta izraeli szimbólumokkal, dalokkal, gyermekrajzokkal, a Bibliával és egy holokauszttúlélő visszaemlékezéseivel, az izraeli Függetlenségi Nyilatkozattal és a Wikipedia teljes másolatával.”

Itt van leírva, miket sértettek meg:

http://www.urvilag.hu/article.php?id=8465

http://www.urvilag.hu/tavoli_vilagok_kutatoi/20191002_holdlakok_2resz

show.php
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 074
113
Szojuz MSz-12 lekapcsolódott az ISS-ről és megkezdte a visszatérést a Földre. A landolás k.e.i. sz. 13.00h-kor esedékes a kazah sztyeppen.

71961433_2446092675645405_7332961182455693312_n.jpg

71282871_2446092685645404_3331020529896259584_o.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and fishbed

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 577
26 495
113
"A kazah sztyeppére – a Szojuz űrhajóknál szokásos módon – 13 óra körül ejtőernyőzött le a kabin. Visszatérésükkel a Szojuz parancsnoki székében ülő orosz Alekszej Ovcsinyin és amerikai társa, Nick Hague 203 napos űrutazásuk végére tettek pontot. A harmadik utas, Hazza Al Manszúri (Hazza Al Mansoori) számára most csak 8 nap adatott meg, ő nemrég a Szojuz MSZ-15 fedélzetén érkezett rövid látogatásra az ISS-re." a többi a cikkben

show.php


http://www.urvilag.hu/az_urallomas_es_oroszorszag/20191003_szojuz_msz12_harman_haza
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 771
5 127
113