Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
Ez biztosan téves.
Az összefüggés az négyzetes. 5km/h és 500km/h között 10ezerszeres a különbség légellenállásban.
A légkör sűrűsége is bejátszik. 120x kevesebb molekula van, de azok legalább nehezebbek. Hagyjuk a számolást az okosokra, mi meg olvassuk el az eredményt.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
no, akkor sorjában:

1) felül vékonyabb, alul vastagabb - ez előfordul, de ahogy láttam, fent ment szét a tank.
2) nem oszt vagy szoroz, mivel az "állítólagos" nyomást ekkora méretben és a -196-fokos értékre számolt szakítószilárdsággal sem hozza az alapanyag. Az lehet esetleg, hogy a 3,97mm-es anyagot még áthengerítik 3mm-re - ekkor van egy 25%-os képlékeny hidegalakítás, ami felkeményíti az alapanyagot, de ezzel egyrészt totál kimeríti az anyag képlékeny tartalékát, ami -196 fok környékén. Akad bent pár cucc hidrogén meg nitrogén tárolására, 3%-os hidegalakítás engedélyezett, de ez is csak olyan esetben, ha bizonyíthatóan 30%-nál több az anyag szakadási nyúlása és 3%-nyi hidegalakítás után is minimum 30%-nyi marad. Bármilyen feszültség-gyűjtő pont, akármi repedést indíthat be a tartály falában.
3) Fotó. Mi is csináltunk kamu rajzokat és raktuk a gyártás során, nyugodtan lehet fényképezni. Ez az anyag a fényképen 4310-es anyag.
4) Starhooper: 4,9bar nyomáshoz, 9000mm-es átmérőhöz, 304L-es anyagot vesz alapul (ezen esetleg keményített rajta 12%-ot hidegen, ami miatt saccra úgy 1760MPa lesz a szakítószilárdság (mert vékony az anyag és tegyük fel, hogy aki a hengerítést csinálta, tudta, hogy mit csinál)), akkor héjelméleti megfontolásból 12,48mm-et kapok - vagyis a számolásunk itt megegyezik. Musk twitterjét sajnos nem tudom elfogadni, mert mi sem twitter-fiókból veszük a nyomáspróba adatokat, hanem a manométerről olvassuk le. Nem nagyon láttam eddig manométer-képeket.
5) a 3-as pontban leírt számításba a 8,5 bart behelyettesítve a felkeményített anyagra 21,68mm jön ki. A 3mm-hez továbbra sem létezik anyag - ha a tartály egy nyomástérrel rendelkezik. Amit el tudnék adott esetben képzelni, hogy egy többrétegű tartályt csinál fémből és a külső burkolat kívülről az utolsó gyűrű. Létezik ilyen berendezés - csak erről nem szól a fáma, meg ezt gyártani nem tudják - kiszámolni esetleg. Nem azért nem stimmelnek a számok, mert én mondom, hanem a mechanika és az anyag. Vagy stimmel a szám, de akkor a nyomás egy nagy kamu.

Arról nem is beszélve, hogy az űrben a járműre terhelés hat. Hogyan fogják a tartály integritását a repülések között ellenőrizni? Egy ekkora méretben -196 és +20 fok között (mert valakinek még fizikálisan ellenőrizni kell a tartályt és a vizsgálati módszerek 20 fokot írnak elő) és laza 33mm-es hőtágulás a 9 méteren. Másrészt akárhogy képzelem el magam előtt a rakétát, arra azért vastagon fognak
6 + 7) Musk-twitt, szóval mintha nem is létezne.
8) Az Atlas-t, Delta-t 6xxx-es alumíniumból marták/marják. de a szerkezet merőben más:

Háromszögeket marnak ki (ezt azt hiszem isogrid-nek hívják). Az alumínium kb 30mm vastag. A háromszögletű kímarások a 90-es évek technikája, akkoriban a végeselem annyit tudott - tetraéderekből behálózott anyag, aztán szevasz. A háromszögletű kívágás emiatt van - ezt még normálisan tudták hálózni, számottevő elemtorzulás nélkül, ami az egész számítás pontosságát gyakorlatilag lenullázná. A Vulcan-nál már nem ezt csinálják, ott már négyszögletű - ez megint. Rászámoltam erre a kialakításra is (nagyjából, a képek alapján, hexa-mesh-el aránylag gyorsan megvolt egy sacc-per-kb érték) nagyjából hihető. Nem tudtam persze beleszámolni a hengerítésből adódó felkeményedést, mert nem tudom az anyagot, sem az alakítási fokot.

Hegesztés:

Az ULA dörzshegesztéssel dolgozik, ami hidegehegesztésnek számít. A SpaceX-nél elektronsugárral hegesztenek, aminél van hőhatásövezet és kilágyulás - igaz minimális, de van. Az ULA hegeszthet dörzshegesztéssel, mert van elég anyagvastagság és merevség, míg a vékonylemezek a SpaceX-nél ezt nem engedik meg. Tömegarány/szilárdság viszonylatban az alumínium nagyon jó, plusz ugyanúgy használható alacsony hőmérsékleten, mint az ausztenites acél.

Musk-nál nem tudom eldönteni, hogy mi a médiahack és mi a valóság.
Ozzykám, leborulok a nagyságod előtt. Csakhogy biztos lehetsz benne, hogy Muszkli még nálad is okosabb embereket alkalmaz, akik tudják a kiutat.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and Luthero

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
no, akkor sorjában:

1) felül vékonyabb, alul vastagabb - ez előfordul, de ahogy láttam, fent ment szét a tank.
2) nem oszt vagy szoroz, mivel az "állítólagos" nyomást ekkora méretben és a -196-fokos értékre számolt szakítószilárdsággal sem hozza az alapanyag. Az lehet esetleg, hogy a 3,97mm-es anyagot még áthengerítik 3mm-re - ekkor van egy 25%-os képlékeny hidegalakítás, ami felkeményíti az alapanyagot, de ezzel egyrészt totál kimeríti az anyag képlékeny tartalékát, ami -196 fok környékén. Akad bent pár cucc hidrogén meg nitrogén tárolására, 3%-os hidegalakítás engedélyezett, de ez is csak olyan esetben, ha bizonyíthatóan 30%-nál több az anyag szakadási nyúlása és 3%-nyi hidegalakítás után is minimum 30%-nyi marad. Bármilyen feszültség-gyűjtő pont, akármi repedést indíthat be a tartály falában.
3) Fotó. Mi is csináltunk kamu rajzokat és raktuk a gyártás során, nyugodtan lehet fényképezni. Ez az anyag a fényképen 4310-es anyag.
4) Starhooper: 4,9bar nyomáshoz, 9000mm-es átmérőhöz, 304L-es anyagot vesz alapul (ezen esetleg keményített rajta 12%-ot hidegen, ami miatt saccra úgy 1760MPa lesz a szakítószilárdság (mert vékony az anyag és tegyük fel, hogy aki a hengerítést csinálta, tudta, hogy mit csinál)), akkor héjelméleti megfontolásból 12,48mm-et kapok - vagyis a számolásunk itt megegyezik. Musk twitterjét sajnos nem tudom elfogadni, mert mi sem twitter-fiókból veszük a nyomáspróba adatokat, hanem a manométerről olvassuk le. Nem nagyon láttam eddig manométer-képeket.
5) a 3-as pontban leírt számításba a 8,5 bart behelyettesítve a felkeményített anyagra 21,68mm jön ki. A 3mm-hez továbbra sem létezik anyag - ha a tartály egy nyomástérrel rendelkezik. Amit el tudnék adott esetben képzelni, hogy egy többrétegű tartályt csinál fémből és a külső burkolat kívülről az utolsó gyűrű. Létezik ilyen berendezés - csak erről nem szól a fáma, meg ezt gyártani nem tudják - kiszámolni esetleg. Nem azért nem stimmelnek a számok, mert én mondom, hanem a mechanika és az anyag. Vagy stimmel a szám, de akkor a nyomás egy nagy kamu.

Arról nem is beszélve, hogy az űrben a járműre terhelés hat. Hogyan fogják a tartály integritását a repülések között ellenőrizni? Egy ekkora méretben -196 és +20 fok között (mert valakinek még fizikálisan ellenőrizni kell a tartályt és a vizsgálati módszerek 20 fokot írnak elő) és laza 33mm-es hőtágulás a 9 méteren. Másrészt akárhogy képzelem el magam előtt a rakétát, arra azért vastagon fognak
6 + 7) Musk-twitt, szóval mintha nem is létezne.
8) Az Atlas-t, Delta-t 6xxx-es alumíniumból marták/marják. de a szerkezet merőben más:

Háromszögeket marnak ki (ezt azt hiszem isogrid-nek hívják). Az alumínium kb 30mm vastag. A háromszögletű kímarások a 90-es évek technikája, akkoriban a végeselem annyit tudott - tetraéderekből behálózott anyag, aztán szevasz. A háromszögletű kívágás emiatt van - ezt még normálisan tudták hálózni, számottevő elemtorzulás nélkül, ami az egész számítás pontosságát gyakorlatilag lenullázná. A Vulcan-nál már nem ezt csinálják, ott már négyszögletű - ez megint. Rászámoltam erre a kialakításra is (nagyjából, a képek alapján, hexa-mesh-el aránylag gyorsan megvolt egy sacc-per-kb érték) nagyjából hihető. Nem tudtam persze beleszámolni a hengerítésből adódó felkeményedést, mert nem tudom az anyagot, sem az alakítási fokot.

Hegesztés:

Az ULA dörzshegesztéssel dolgozik, ami hidegehegesztésnek számít. A SpaceX-nél elektronsugárral hegesztenek, aminél van hőhatásövezet és kilágyulás - igaz minimális, de van. Az ULA hegeszthet dörzshegesztéssel, mert van elég anyagvastagság és merevség, míg a vékonylemezek a SpaceX-nél ezt nem engedik meg. Tömegarány/szilárdság viszonylatban az alumínium nagyon jó, plusz ugyanúgy használható alacsony hőmérsékleten, mint az ausztenites acél.

Musk-nál nem tudom eldönteni, hogy mi a médiahack és mi a valóság.

Összegezve:

Fogalmad sincs hogy csinálják, de rohadjanak meg.

Köszönjük.
 
M

molnibalage

Guest
Nem értem ezt a marsi szél dolgot. Majdnemhogy vákumban nem értem, hogy fejthet ki komoly energiát a szél. Hogyan visz köveket? Hogy repül egy helikopter?
Ki mondta, hogy visz követeket...?
Ez biztosan téves.
Az összefüggés az négyzetes. 5km/h és 500km/h között 10ezerszeres a különbség légellenállásban.

Ha állandó maradna az alaktényező, ami Re szám függő, ami viszont maga az áramlási sebességtől is függ.
Egy gömb esetén ez a lenti módon néz ki. Egy szűk tartományban ez igaz, de széles tartományban már nem.
Konkrétan a röplabda felülete is azért néz ki úgy ahogy és azért lehet ejteni a labdát úgy, ahogy.. ;)
SPBI1GU5.GIF
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
Hm.. írták twitteren és volt róla fotó.

Azt hittem, azért ennél magasabb szinten vagyunk. Bevallom, tévedtem.
Bevallom, nem olvastam végig a szakmai hablatyot, mert az 5. sor után már nem értettem.
Most akkor azt állítod, hogy nem lehetett legyártani azt a tartályt, amit mindnyájan láttunk, és működött is?
Vagy azt, hogy nem volt benne annyi nyomás, mint amit mondtak?
Vagy azt, hogy hamisak a tartály megadott adatai?


Különben Magyarországon is toboroznak anyagmérnököket az stellatorok falának a tervezésére.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 682
10 563
113
Bevallom, nem olvastam végig a szakmai hablatyot, mert az 5. sor után már nem értettem.
Most akkor azt állítod, hogy nem lehetett legyártani azt a tartályt, amit mindnyájan láttunk, és működött is?
Vagy azt, hogy nem volt benne annyi nyomás, mint amit mondtak?
Vagy azt, hogy hamisak a tartály megadott adatai?


Különben Magyarországon is toboroznak anyagmérnököket az stellatorok falának a tervezésére.
Ez egy igen laikus vélemény:
Lehet, a mostani alacsony hűségű prototípus még anyagában sem lesz azonos a majdai starshippel (ha egyáltalán elkészült), mert a jelenlegi szerkezet arra lehet, hogy alkalmas, hogy 10%-ra tankolják és megreptessék, de arra nem, hogy teletankolják és a hajtóanyagot tartósan tárolni tudja folyékonyan.
PS: a "hablaty" nem volt udvarias, elvégre nem technoblalláról volt szó, csak nem a te (meg az én) szintem.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and BJani

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 774
17 989
113
Bevallom, nem olvastam végig a szakmai hablatyot, mert az 5. sor után már nem értettem.
Most akkor azt állítod, hogy nem lehetett legyártani azt a tartályt, amit mindnyájan láttunk, és működött is?
Vagy azt, hogy nem volt benne annyi nyomás, mint amit mondtak?
Vagy azt, hogy hamisak a tartály megadott adatai?


Különben Magyarországon is toboroznak anyagmérnököket az stellatorok falának a tervezésére.
Azt állítom, hogy az ismert geometria alapján a nyomás nem stimmel, mivel a belső nyomásból adódó feszültség brutális.

3 hete voltam a cégnél, ahol a stellerátort gyártották. Egy hasonló doktori állásra pályáztam, de végül a mostani munkahelyem sokkal jobb ajánlatot tett.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
Azt állítom, hogy az ismert geometria alapján a nyomás nem stimmel, mivel a belső nyomásból adódó feszültség brutális.

3 hete voltam a cégnél, ahol a stellerátort gyártották. Egy hasonló doktori állásra pályáztam, de végül a mostani munkahelyem sokkal jobb ajánlatot tett.
Azt olvastam, a sztellátornak 40 centi vastag fala lessz.
Kiváncsi vagyok, hogy gyárthatják le.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Irgalmatlan zagyvaság.
  • Mind az SN8-nak, mind az SN9-nek volt hivatalos engedélye! Minden szakértő elmondja, hogy no way hogy bármelyik űrkutatási cég engedély nélkül indítást végezzen.
  • Musk off twitter bejegyzése jóval az SN9 indítása előtt került fel. Azóta is twittel. :D
  • A baleseteket minden esetben az FAA vizsgálja. Emiatt tartott ilyen sokáig az SN9 engedélyének kiadása is!
  • Hogyne indítanák el az SN10! Természetesen azt is csak FAA engedéllyel!
  • MINDEN Boca Chica-i indítás alkalmával kiürítik a falut! Ha követte volna a drága újságíró az indításokat, láthatta volna, hogy az indítás checklist-je mindíg azzal kezdődik, hogy FAA approval, meg nem sokkal később ott a village cleared.

Különben minden stimmel a cikkben! :D