Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Nono, a valóezüst nem hengerelhető. Vibránium ötvözet lesz az.Megtalálták Mória bányáit és mithrillből építik a hajókat.
Ennyi.
Úgy tűnik utólag már Elon is veled ért egyet.Én mindenesetre magasabbra időzíteném a bellyflopp manővert, ráadásul 3 hajtóművel.
Ha valamelyik a mostanihoz hasonlóan nem gyújt vissza, akkor még mindig elegendő lehet a megmaradt 2 hajtómű a leszálláshoz. Ha meg beindulnak, akkor egyszerűen visszaveszik a terhelést mind a 3 hajtóműben....
Igen az látszott, hogy bár próbált a 2. hajtómű is beröffenni, de folyamatosan befulladt.Úgy tűnik utólag már Elon is veled ért egyet.
Mondjuk ezzel arra is választ kaptunk, hogy nem rendszer szintű volt a probléma, hanem csak az egyik raptorra korlátozódott.
Én ezt nem látom ennyire kritikusan. Mindegyik raptor képes az ujrainduláshoz, és igen kell némi kalkulációt végezni, meg új protokollt írni a repülést irányító szoftverhez, de ez a SpaceXnek nem hinném, hogy komoly kihívást jelentene. Musk is azt írta, hogy ugye 3at indítani majd 1et lekapcsolni, (ha mindhárom beindult) kettővel leszállni.Igen az látszott, hogy bár próbált a 2. hajtómű is beröffenni, de folyamatosan befulladt.
Mindenesetre ha újra kell konfigurálni a landolási eljárást, akkor az azért szerintem hosszabb tervezést ígényel. A 3 hajtómű összehangolását ki kell találni, majd többszörösen leszimulálni. Az a baj, hogy ha a 3 hajtóműből valamelyik nem indul be akkor nem lehet egy előre kiválasztott hajtóművet leállítani. Ráadásul azonnal kell tudnia a rendszernek, hogy melyik hajtómű hatását kell kompenzálni, mert ugye nem mindegy, hogy melyik irányban álló hajtóművel van a gond. Biztos vagyok benne, hogy a következő teszten a bellyflop manőver magasságát is meg fogják emelni.![]()
Talán küllők voltak a tartály belsejében, és így nem a falának kell tartani az egész nyomást.Ez maradt az SN9ből...
Még több kép a kommentek között.
Mindeközben ma két Falcon 9 indítás is lesz Cape-ből ~90perc eltéréssel. Az első már pályán. Mindkettő 60-60 starlink műholdat visz.
![]()
Valami, azért csak nincs rendben. Falut kiüríteni saját hatáskörben?Irgalmatlan zagyvaság.
- Mind az SN8-nak, mind az SN9-nek volt hivatalos engedélye! Minden szakértő elmondja, hogy no way hogy bármelyik űrkutatási cég engedély nélkül indítást végezzen.
- Musk off twitter bejegyzése jóval az SN9 indítása előtt került fel. Azóta is twittel.
- A baleseteket minden esetben az FAA vizsgálja. Emiatt tartott ilyen sokáig az SN9 engedélyének kiadása is!
- Hogyne indítanák el az SN10! Természetesen azt is csak FAA engedéllyel!
- MINDEN Boca Chica-i indítás alkalmával kiürítik a falut! Ha követte volna a drága újságíró az indításokat, láthatta volna, hogy az indítás checklist-je mindíg azzal kezdődik, hogy FAA approval, meg nem sokkal később ott a village cleared.
Különben minden stimmel a cikkben!![]()
Háát én rohadt szívesen lennék abban a faluban büfés. Az sem érdekelne, ha havi 2-3 alkalommal napközben le is kell húzni a rolót, és kurv@nagy rakéták indulását kellene sasolnom a tengerpartról!Valami, azért csak nincs rendben. Falut kiüríteni saját hatáskörben?
Bár az sem lehetetlen, hogy a falu lakossága munkaszerződésben vannak velük és a kitelepülésük része a megállapodásban, valamint kiküldetési díjátalányt is kaphatnak, a fülvédő mellé.![]()
Szia,A Fehér Ház sajtótitkára, Jen Psaki szerint a Biden-adminisztráció a Space Force teljes támogatását élvezi. És nem vizsgálják felül az annak létrehozásáról szóló döntést.
Igazság szerint nem is értem, hogy mit kellett annak idején berzenkedni, meg röhögni, amikor több országban már a Légierő már általában a Légi és Kozmikus erő valamilyen szinonímájaként jelenik (francia, orosz). Ahol meg ennyi pénz van a dologban, ott már akár külön is vehetik.A Fehér Ház sajtótitkára, Jen Psaki szerint a Biden-adminisztráció a Space Force teljes támogatását élvezi. És nem vizsgálják felül az annak létrehozásáról szóló döntést.
Február 4-i tájékoztatón, további frissítést adott az előző napi tájékoztató kérdésére a Nasa holdraszállási tervei kapcsán.
„Az Artemis program révén az Egyesült Államok kormánya az iparral és a nemzetközi partnerekkel együttműködve asztronautákat küld a Hold felszínére - férfit és nőt, ami nagyon izgalmas - új és izgalmas tudományokat végez, felkészül a jövőbeni Marsi küldetésre, és demonstrálja Amerika értékeit ”
Psaki megjegyzései azonban nem konkretizálták, hogy az új adminisztráció miként változtathatja meg az Artemis finanszírozását, az ütemterv vagy az általános program egyes elemeinek esetleges átalakításával.
De legalább kiderült, hogy megy tovább a program.
![]()
White House endorses Artemis program
The White House gave its support for NASA’s Artemis program of lunar exploration, but offered no details on potential changes it may make in the scope and schedule of the effort.spacenews.com
Mert eluralta a politikát ez a kétpólusú törzsi harc, bármit csinált Trump az eredendően rossznak volt kikiáltva a másik oldalról, aztán most kiderült, hogy mégsem.Igazság szerint nem is értem, hogy mit kellett annak idején berzenkedni, meg röhögni, amikor több országban már a Légierő már általában a Légi és Kozmikus erő valamilyen szinonímájaként jelenik (francia, orosz). Ahol meg ennyi pénz van a dologban, ott már akár külön is vehetik.
A másik lehetőség az lett volna, ha a NASA-t militarizálják. Ez szerintem nem lett volna olyan népszerű. És főleg a kutatók, mérnökök körében.
Most majd szépen, lépésről lépésre egyre több feladat kerül át a Space Forcehoz.
Igazság szerint azt sem értem, hogy miért még mindig a Légierő rendelgeti meg a kémműholdakat, és miért nem a Space Force.
no, akkor sorjában:
2) nem oszt vagy szoroz, mivel az "állítólagos" nyomást ekkora méretben és a -196-fokos értékre számolt szakítószilárdsággal sem hozza az alapanyag. Az lehet esetleg, hogy a 3,97mm-es anyagot még áthengerítik 3mm-re - ekkor van egy 25%-os képlékeny hidegalakítás, ami felkeményíti az alapanyagot, de ezzel egyrészt totál kimeríti az anyag képlékeny tartalékát, ami -196 fok környékén. Akad bent pár cucc hidrogén meg nitrogén tárolására, 3%-os hidegalakítás engedélyezett, de ez is csak olyan esetben, ha bizonyíthatóan 30%-nál több az anyag szakadási nyúlása és 3%-nyi hidegalakítás után is minimum 30%-nyi marad. Bármilyen feszültség-gyűjtő pont, akármi repedést indíthat be a tartály falában.
4) Starhooper: 4,9bar nyomáshoz, 9000mm-es átmérőhöz, 304L-es anyagot vesz alapul (ezen esetleg keményített rajta 12%-ot hidegen, ami miatt saccra úgy 1760MPa lesz a szakítószilárdság (mert vékony az anyag és tegyük fel, hogy aki a hengerítést csinálta, tudta, hogy mit csinál)), akkor héjelméleti megfontolásból 12,48mm-et kapok - vagyis a számolásunk itt megegyezik. Musk twitterjét sajnos nem tudom elfogadni, mert mi sem twitter-fiókból veszük a nyomáspróba adatokat, hanem a manométerről olvassuk le. Nem nagyon láttam eddig manométer-képeket.
6 + 7) Musk-twitt, szóval mintha nem is létezne.
8) Az Atlas-t, Delta-t 6xxx-es alumíniumból marták/marják. de a szerkezet merőben más:
Köszönöm a hozzászólásod.Több téren is problémát vélek felfedezni.
- A pontos számítási adatok nélkül nem lehet még csak utánanézni sem, hogy hol problémázik a számításod. Nagyon rég volt, hogy nyomástesztre méreteztem, ezért inkább az online megoldások felé fordultam (pl. Engineer's Edge, vagy PVEng), de ezeknél bőven belefért a méretezésbe az adott értékek ( P = 124 Psi (=8.5 bar); R = 177 inch (~9m átmérő); S = 180 000 Psi* ( = 180 Ksi = 1241 Mpa*, a hegesztési jóság még 0.8-nál is bőven megfelelő, bár a NASA több helyen ( példa ) említi, hogy 100% (ie.: 1-es) felett van ). Az Engineer's Edge 0.15 hüvelyet (3.81mm-et) ad meg 180 Ksi esetén, és 0.098 hüvelyket (~2,4mm-et) 288 Ksi esetén. A PVEng pedig 0.142 hüvelyket (3.6mm) illetve 0.098 hüvelkyet (2.28mm).
* A 301(L) esetén a megadott szakítószilárdság brutálisan megnő mélyhűtés esetén, ezért is fordultak a Centaur fokozat irányában a használatára. Amíg 0°F (0°C) esetén még "csak" 188 Ksi a szakítószilárdság egy 1.6mm-es, félkeménységű lemez esetén, -300°F (-184°C) esetén már 288 Ksi van e szerint, ami ebből a NASA kézikönyvből származik).
- Sem a NASASpaceflight, sem a r/SpaceX fórumain senki nem hozott ki olyan horror értékeket, mint Te, pedig ott is durva számítási viták és nézetek mennek. Kritikusok is akadnak elegen, de a nagy konszenzus az, hogy a Starship többé-kevésbé egy merevebb falú korai Atlas / Centaur kompozíció, hogy ne kelljen folyamatosan túlnyomás alatt tartani.
- Hogy egy példát hozzak, Super Heavy falvastagság számítás, képletekkel. Azt számolgatja, hogy 301-es rozsdamentes acélnál alul 5, felül 4mm vastag falvastagság szükséges, ebbe már beleszámolja, hogy az SH tetején ott ül az 1470 tonnás Starship, beleszámolja a gyorsulást és még további faktorokat.
- Másik példa, ahol azt hozzák ki, hogy 8.5 bar esetén 140 Ksi maximális terhelés éri a falat, és itt még 4mm-el számolt.
Piaci és állami szereplőknél máshol se fogsz látni. A NASA sem teszi elérhetővé pl. az SLS tartályoknál végrehajtott adatok manométer-képeit...
Akkor az egészet ki is törölheted a létezés fogalmából, hiszen máshol sincs több információ egy prototípusról.
Musk pont azt csinálja, hogy megoszt adatokat, amiken aztán lehet rágódni. Rágódnak is sokan. Pont ezért gondolom, hogy Te valamit elszámolhattál, mert nem jönnek sorban az ezen adatokat megkérdőjelező posztok. Miközben olyan szinten megy a Musk-bejelentés-elemzés, hogy szerintem már külön iparágnak tekinthető.
Csak az Atlas V.-nél igaz ez, az Atlas III.-ig (az első ICBM prototípusoktól kezdve) rozsdamentes acélból készült az Atlas család első fokozata, ahogy korábban is írtam. A Centaur fokozat a mai napig rozsdamentes acél falú túlnyomásos tartályt használ (erről is raktam be képet).
Az ilyenekre - a saját tapasztalatban - minimum 100 példát tudnék mondani.Köszönöm a hozzászólásod.
Pénteken vezettem egész nap, volt időm magamban maradni. Gondolkodtam is rajta, hogy lehet, valami nálam nem stimmelhet - úgy 4 hónapja írok egy programot, ami ezekből az adatokból számolja a nyomástartók méreteit, majd beviszi az egészet végeselembe, a végeselem meg script-elt. Ezen a 22mm-en filóztam. Pénteken is tartályokat mentem átvenni, nyomáspróbához kiszámolom az adatokat, jó.
Nem lehetek ennyire hülye, hogy ekkora hülyeséget számoltam volna a HTKA-s témában. Nem lehet. Az ASME, az AD, az EN 13445/13480 mindenki ugyanúgy számolja a falvastagságot, mindenki a héjelméletből dolgozik, milliószor számoltam már ezt ki. A program, amit írok működik, generálja a rajzot, a rajzra megy a háló, a peremfelételek is jók. Egy-két helyen átlépi a megengedett szilárdságot a csőfalban a behegesztett hőcserélőcső, de jellegre helyes a megoldás.
Felmentem az oldalakra, amiket belinkeltél, a PV-Elite-t használom bent, ha ASME szerint kell valamit kiszámolni. Beírtam az adataidat, ugyanaz. Hm. Beírtam a melóban legutoljára számolt hőcserélő adatait. Stimmel. Akkor most mi van!? A céges gépet elraktam.
Lehet, hogy a programban írtam valamit rosszul? A program biztos jó, mert a végeselemes modul is működik és feszültség lineralizáció is jelleghelyes - valamennyivel magasabb, de ez lehet, amiatt van, mert eltérően hálózom be a modellt. Azért nézzük végig a programkódot.
Tudod, mi az átváltás a bar és MPa között? 1 MPa 10 bar.
Valahol a programkódban ez már nem tízes, hanem 100-as szorzóval ment, így 21,62mm jött ki még 1759,5MPa esetén is. A 100-at átírtam 10-re, ezután ugyanannyit kaptam, mint Te. Annyira lekötött a modell-exportálás és automatikus hálózás, hogy erre nem is figyeltem, plusz jobbára hőcserélőkön teszteltem, ahol meg legfeljebb 25mm-es csövek vannak és végig helyes értékeket adott, mert létezik 1 és 2mm-es cső erre a célra, a logikai függvény meg úgy van beállítva, hogy minden, ami 1mm alatti, oda 1mm-es cső kell, ami egy 1mm feletti oda meg 2mm-es cső kell. Így ha 0,023mm vagy 0,23mm-es falvastagság lett számolva, mindkét esetben 1mm-es cső kell, ami helyes.
Köszi még egyszer.
Akinek a Musk-világképében kárt okoztam, attól elnézést kérek. A tartály falvastagsága helyes, 3mm-es anyagvastagság korrekt, de csak akkor, ha az anyag ilyen extrém alacsony hőmérsékleten van tesztelve.
Köszönöm a hozzászólásod.
Pénteken vezettem egész nap, volt időm magamban maradni. Gondolkodtam is rajta, hogy lehet, valami nálam nem stimmelhet - úgy 4 hónapja írok egy programot, ami ezekből az adatokból számolja a nyomástartók méreteit, majd beviszi az egészet végeselembe, a végeselem meg script-elt. Ezen a 22mm-en filóztam. Pénteken is tartályokat mentem átvenni, nyomáspróbához kiszámolom az adatokat, jó.
Nem lehetek ennyire hülye, hogy ekkora hülyeséget számoltam volna a HTKA-s témában. Nem lehet. Az ASME, az AD, az EN 13445/13480 mindenki ugyanúgy számolja a falvastagságot, mindenki a héjelméletből dolgozik, milliószor számoltam már ezt ki. A program, amit írok működik, generálja a rajzot, a rajzra megy a háló, a peremfelételek is jók. Egy-két helyen átlépi a megengedett szilárdságot a csőfalban a behegesztett hőcserélőcső, de jellegre helyes a megoldás.
Felmentem az oldalakra, amiket belinkeltél, a PV-Elite-t használom bent, ha ASME szerint kell valamit kiszámolni. Beírtam az adataidat, ugyanaz. Hm. Beírtam a melóban legutoljára számolt hőcserélő adatait. Stimmel. Akkor most mi van!? A céges gépet elraktam.
Lehet, hogy a programban írtam valamit rosszul? A program biztos jó, mert a végeselemes modul is működik és feszültség lineralizáció is jelleghelyes - valamennyivel magasabb, de ez lehet, amiatt van, mert eltérően hálózom be a modellt. Azért nézzük végig a programkódot.
Tudod, mi az átváltás a bar és MPa között? 1 MPa 10 bar.
Valahol a programkódban ez már nem tízes, hanem 100-as szorzóval ment, így 21,62mm jött ki még 1759,5MPa esetén is. A 100-at átírtam 10-re, ezután ugyanannyit kaptam, mint Te. Annyira lekötött a modell-exportálás és automatikus hálózás, hogy erre nem is figyeltem, plusz jobbára hőcserélőkön teszteltem, ahol meg legfeljebb 25mm-es csövek vannak és végig helyes értékeket adott, mert létezik 1 és 2mm-es cső erre a célra, a logikai függvény meg úgy van beállítva, hogy minden, ami 1mm alatti, oda 1mm-es cső kell, ami egy 1mm feletti oda meg 2mm-es cső kell. Így ha 0,023mm vagy 0,23mm-es falvastagság lett számolva, mindkét esetben 1mm-es cső kell, ami helyes.
Köszi még egyszer.
Akinek a Musk-világképében kárt okoztam, attól elnézést kérek. A tartály falvastagsága helyes, 3mm-es anyagvastagság korrekt, de csak akkor, ha az anyag ilyen extrém alacsony hőmérsékleten van tesztelve.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..