W
Wilson
Guest
Ukrajna jövőre indítja a Cyclone-4M-et
A Goszkoszmosz vezetője: Ukrajna még idén műholdat indít Ilon Musk cégének segítségével. Az űrturizmus 10 éven belül lehetővé válik
Vladimir Taftay
Ukrajna azt tervezi, hogy idén visszatér az űrbe. Az UNN megvizsgálta, hogy az ukrán üzleti szféra érdekelt-e az űriparba való befektetésben
Egy évtizedes szünet után Ukrajna azt tervezi, hogy idén visszatér az űrbe, és pályára állítja saját gyártású műholdját, a Sich 2-30 (2-1) műholdat. A kilövést az ország függetlenségének harmincadik évfordulója alkalmából rendezik meg, és az amerikai milliárdos Elon Musk Space X nevű cégének részvételével. Volodimir Taftay, az Állami Űrügynökség vezetője az UNN-nek elmondta, hogy a projekt megvalósításának melyik szakaszában tart, miért fog Ukrajna az űriparba befektetni, és mikor válik valósággá az űrturizmus az ukránok számára.
Ukrajna Elon Musk SpaceX cégét bízta meg a Sich 2-30 (2-1) műholdjának felbocsátásával. Milyen stádiumban van az intézkedések végrehajtása?
A SpaceX által gyártott Falcon 9 rakétán a Sich 2-30 műhold indítását biztosító céggel felvettük a kapcsolatot, és a munkálatok előrehaladtak. A műholdat most tesztelik, és a tervek szerint a rakétához igazítják, ellenőrző teszteket végeznek rajta, csomagolják és az USA-beli indítóbázisra szállítják. A mai állás szerint a tervezett indulási időpont 2021 decembere.
Szakértők rámutattak, hogy Elon Musk cégének szolgáltatásai meglehetősen olcsók voltak Ukrajna számára, az 1 millió dolláros összeg hangzott el?
1 millió dollár egy műhold indításának költsége, amely nem tartalmazza a műhold rakétára való felszerelését és későbbi leválasztását biztosító adapter építésének költségeit, a műholdnak az indítóhelyre történő szállításának költségeit és az indítóbázison nyújtott szolgáltatások költségeit. Mivel Ukrajna még nem indított űrhajót Falcon 9 rakétával, az adaptereinket ez a vállalat nem tanúsítja. Ezért, figyelembe véve a szoros ütemtervet és a finanszírozás összegét, a SpaceX ajánlására a partnerükhöz, egy holland céghez fordultunk, amely a műhold rakétához való integrálását biztosítaná. Ezzel a többletmunkával a szerződés összege magasabb lesz. A szerződés konkrét összege és egyéb részletei nem hozhatók nyilvánosságra.
Ez az összeg már teljes egészében ki van fizetve, vagy van előleg?
Eddig az előleg került kifizetésre.
Mennyibe kerül?
A SpaceX és a Yuzhny tervezőirodánk között létrejött megállapodás szerint, amely a műhold előkészítéséről és indításáról rendelkezik, a szerződésben foglalt minden információt a SpaceX-szel kell egyeztetni, ezért nem nyilatkozhatok a részletekről, hogy ne sértsem a megállapodás bizalmas feltételeit.
Az egyik kiadvány vizsgálata szerint ezt a műholdat utoljára 2011-ben szerelték össze, és hatalmas korszerűsítésre van szüksége, a tényleges költségvetés pedig a bejelentett összeg 8-9-szerese lesz. Hogyan kommentálod ezt az információt?
Ez az információ nem felel meg a valóságnak. Ezt a műholdat csak 2015-ben kezdték el összeszerelni, ez nem az előtte 2011-ben összeszerelt műhold másolata. Ez egy jelentősen korszerűsített műhold, amelyen a fedélzeti berendezések mintegy felét kicserélték. Az előző, 2011-ben felbocsátott műholdon az Orosz Föderációból származó berendezések voltak, amelyek kifogásolhatóak voltak, és ezeket a berendezéseket is lecserélték ezen a műholdon.
Jelenleg ez egy modern műhold, amely a szükséges minőségű képeket szolgáltatja. Emellett ez a műhold közepes felbontású (kb. 7 méter), ugyanakkor a műhold a nagy sávszélességnek köszönhetően sok operatív információt képes egy átrepülés során begyűjteni.
A finanszírozás nagy részét a Yuzhny Design Bureau biztosította, amely mintegy 120 millió UAH-t fektetett a műhold építésébe. Idén áprilisban pedig a Miniszteri Kabinet utasítására pénzt különítettek el az elindítására.
A műhold gyártására 170 millió hrivnyát, a felbocsátására pedig 140 millió hrivnyát találtam.
140 millió hrivnya a teljes költség, hogy befejezzék a munkát a műholdon, hogy előkészítsék a földi infrastruktúrát. Más szóval, az indítás csak egy része a műhold előkészítése és felbocsátása érdekében végzett munkának.
Ebben a vizsgálatban is elhangzott, hogy továbbra is kérdéses, hogy a műhold működni fog-e és meddig lesz fent Figyelembe veszi ezeket a kockázatokat?
Bármelyik fél és bármelyik vállalat által gyártott űrhajónak vannak kockázatai. Ami azonban a Sichi 2-30-at illeti, már legyártották, majdnem minden földi vizsgálaton átment, készen áll a kilövésre, és nem látok semmilyen kockázatot.
Ukrajna 2022-ig 6 műholdat akar fellőni. Meglehetősen ambiciózus tervek, figyelembe véve az ilyen projektek finanszírozásának nehézségeit. Az ő indításukat is az állam költségére tervezik?
Az űripart mindig közpénzekből finanszírozzák, és mindig nyereséges. Az űrprojektekbe való beruházás nem költség, hanem befektetés, mivel nemzeti projektekről beszélünk, lényegében a nemzetgazdaságba fektetünk be. A statisztikák szerint minden egyes dollár, amit az űriparba fektetünk, végül 6-7 dollárral térül meg a költségvetésben.
Igen, vannak nehézségek a finanszírozással kapcsolatban. Hadd emlékeztessem Önöket, hogy az elmúlt években, 2017 óta egyáltalán nem volt finanszírozás. Ezt megelőzően az űrprogramok finanszírozása is csak lassan haladt. A finanszírozás mértéke általában nem haladta meg a meghirdetett volumen 30%-át.
A dolgok Vlagyimir Zelenszkij elnök közbelépése után kezdtek megváltozni. Volt egy megbeszélésünk, ahol elmondtam neki, milyen problémáink vannak, és milyen megoldásokat látok. Hiszem, hogy továbbra is segíteni fogja az űripart, mert az állam segítsége nélkül nem megy.
Idén tervezzük egy új űrprogram jóváhagyását öt évre, 2025-ig. Tehát az idei év végétől és 2022 elejétől az iparág teljes finanszírozására számítunk. Visszatérve a gazdasági részre, rá kellett jönnünk, hogy annak ellenére, hogy az űripar évek óta nem kap finanszírozást, továbbra is gazdaságilag hatékony az ország egésze számára. Ukrajna évente mintegy 1 milliárd hrivnya költségvetési bevételhez jut, még az iparágba történő beruházások nélkül is. Ezért még egy kis befektetés is jelentős előnyökkel és bevételekkel jár majd Ukrajna egésze számára az elkövetkező években.
Azt hiszem, nem titok önök előtt, hogy sok polgár nem igazán érti a műhold célját, és azt, hogy az állam miért költ annyi pénzt arra, hogy egy vasdarabot küldjön az űrbe. Zelenszkij kezdeményezése, hogy a függetlenség napján egy ukrán műholdat indítsanak útnak, szintén csak PR-nak tekinthető. Magyarázza el olvasóinknak a műhold gyakorlati jelentőségét?
Valójában ez egy érzékeny téma, mert nem mindenki érti igazán, hogy mire való, és hogyan kapcsolódik ahhoz, amit itt a földön csinálunk. A műholdnak számos fontos funkciója van. Például lehetővé teszi számunkra, hogy gyorsan és hatékonyan azonosítsuk a problémákat, megoldjuk a védelemmel és biztonsággal kapcsolatos problémákat, a gazdasági biztonsággal kapcsolatos kérdéseket. A gazdasági biztonság a mezőgazdaságot, az erőforrások, a vízkészletek, az erdei erőforrások és az ásványkincsek használatát jelenti. Más szóval, ez egy olyan eszköz, amely lehetővé teszi számunkra, hogy nagyon jól ellenőrizzük, hogyan használják fel az ország erőforrásait. Voltak például illegális fakitermeléssel kapcsolatos esetek.
Emlékeznek még a tavalyi, meglehetősen súlyos tüzekre ? A tüzek okait műholdfelvételek segítségével elemeztük. A térképen, a tüzek ábráján több tucat kisebb tüzet láthattunk, és ezek jól elkülönülő területeken voltak. Tehát nem baleset volt, nem egy véletlenül elejtett cigarettacsikk lobbant lángra, hanem gyújtogatás.
A műholdas rendszerek lehetővé teszik a távérzékelést, és fontos a nagy sebesség és a nagy mobilitás. Hasonló probléma megoldható például helikopterrel vagy repülőgéppel is, de az sokkal hosszabb és drágább, mivel egy repülőgép költsége magasabb, mint egy műholdé. Ráadásul egy pályára állított műhold fenntartásához kevesebb erőforrásra van szükség, mint mondjuk egy repülőgép vagy helikopter fenntartásához.
Ezért ez a műhold lehetővé teszi számunkra a vészhelyzetek megfigyelését, az agrár-ipari rendszerek ellenőrzését, az altalajhasználati szabályok betartását, a környezetvédelmi felügyeletet, az infrastrukturális projektek végrehajtását és természetesen a nemzetbiztonságot.
És ha más országokból vásárolunk adatokat?
Más műholdaktól vásárolunk adatokat. Ami azt illeti, a felbocsátandó Sich 2-30 műhold a tervek szerint az európai Kopernikusz rendszer része lesz. Vagyis van egy megállapodás az Európai Űrügynökséggel arról, hogy az adatok cseréje érdekében a Kopernikusz rendszer részei vagyunk. Más szóval, mi szolgáltatjuk a műholdas adatainkat, cserébe pedig európai műholdakról kapunk műholdas adatokat. Ez egyfajta együttműködés, partnerség, amely lehetővé teszi számunkra, hogy egy műhold indításával több műhold erőforrásaihoz jussunk. Másrészt nem szabad megfeledkeznünk a védelemről és a biztonságról, amikor a kulcs a saját erőforrások megléte, az információk működőképessége és megbízhatósága. Különösen a kritikus időszakokban.
A Goszkoszmosz vezetője: Ukrajna még idén műholdat indít Ilon Musk cégének segítségével. Az űrturizmus 10 éven belül lehetővé válik
Vladimir Taftay
Ukrajna azt tervezi, hogy idén visszatér az űrbe. Az UNN megvizsgálta, hogy az ukrán üzleti szféra érdekelt-e az űriparba való befektetésben
Egy évtizedes szünet után Ukrajna azt tervezi, hogy idén visszatér az űrbe, és pályára állítja saját gyártású műholdját, a Sich 2-30 (2-1) műholdat. A kilövést az ország függetlenségének harmincadik évfordulója alkalmából rendezik meg, és az amerikai milliárdos Elon Musk Space X nevű cégének részvételével. Volodimir Taftay, az Állami Űrügynökség vezetője az UNN-nek elmondta, hogy a projekt megvalósításának melyik szakaszában tart, miért fog Ukrajna az űriparba befektetni, és mikor válik valósággá az űrturizmus az ukránok számára.
Ukrajna Elon Musk SpaceX cégét bízta meg a Sich 2-30 (2-1) műholdjának felbocsátásával. Milyen stádiumban van az intézkedések végrehajtása?
A SpaceX által gyártott Falcon 9 rakétán a Sich 2-30 műhold indítását biztosító céggel felvettük a kapcsolatot, és a munkálatok előrehaladtak. A műholdat most tesztelik, és a tervek szerint a rakétához igazítják, ellenőrző teszteket végeznek rajta, csomagolják és az USA-beli indítóbázisra szállítják. A mai állás szerint a tervezett indulási időpont 2021 decembere.
Szakértők rámutattak, hogy Elon Musk cégének szolgáltatásai meglehetősen olcsók voltak Ukrajna számára, az 1 millió dolláros összeg hangzott el?
1 millió dollár egy műhold indításának költsége, amely nem tartalmazza a műhold rakétára való felszerelését és későbbi leválasztását biztosító adapter építésének költségeit, a műholdnak az indítóhelyre történő szállításának költségeit és az indítóbázison nyújtott szolgáltatások költségeit. Mivel Ukrajna még nem indított űrhajót Falcon 9 rakétával, az adaptereinket ez a vállalat nem tanúsítja. Ezért, figyelembe véve a szoros ütemtervet és a finanszírozás összegét, a SpaceX ajánlására a partnerükhöz, egy holland céghez fordultunk, amely a műhold rakétához való integrálását biztosítaná. Ezzel a többletmunkával a szerződés összege magasabb lesz. A szerződés konkrét összege és egyéb részletei nem hozhatók nyilvánosságra.
Ez az összeg már teljes egészében ki van fizetve, vagy van előleg?
Eddig az előleg került kifizetésre.
Mennyibe kerül?
A SpaceX és a Yuzhny tervezőirodánk között létrejött megállapodás szerint, amely a műhold előkészítéséről és indításáról rendelkezik, a szerződésben foglalt minden információt a SpaceX-szel kell egyeztetni, ezért nem nyilatkozhatok a részletekről, hogy ne sértsem a megállapodás bizalmas feltételeit.
Az egyik kiadvány vizsgálata szerint ezt a műholdat utoljára 2011-ben szerelték össze, és hatalmas korszerűsítésre van szüksége, a tényleges költségvetés pedig a bejelentett összeg 8-9-szerese lesz. Hogyan kommentálod ezt az információt?
Ez az információ nem felel meg a valóságnak. Ezt a műholdat csak 2015-ben kezdték el összeszerelni, ez nem az előtte 2011-ben összeszerelt műhold másolata. Ez egy jelentősen korszerűsített műhold, amelyen a fedélzeti berendezések mintegy felét kicserélték. Az előző, 2011-ben felbocsátott műholdon az Orosz Föderációból származó berendezések voltak, amelyek kifogásolhatóak voltak, és ezeket a berendezéseket is lecserélték ezen a műholdon.
Jelenleg ez egy modern műhold, amely a szükséges minőségű képeket szolgáltatja. Emellett ez a műhold közepes felbontású (kb. 7 méter), ugyanakkor a műhold a nagy sávszélességnek köszönhetően sok operatív információt képes egy átrepülés során begyűjteni.
A finanszírozás nagy részét a Yuzhny Design Bureau biztosította, amely mintegy 120 millió UAH-t fektetett a műhold építésébe. Idén áprilisban pedig a Miniszteri Kabinet utasítására pénzt különítettek el az elindítására.
A műhold gyártására 170 millió hrivnyát, a felbocsátására pedig 140 millió hrivnyát találtam.
140 millió hrivnya a teljes költség, hogy befejezzék a munkát a műholdon, hogy előkészítsék a földi infrastruktúrát. Más szóval, az indítás csak egy része a műhold előkészítése és felbocsátása érdekében végzett munkának.
Ebben a vizsgálatban is elhangzott, hogy továbbra is kérdéses, hogy a műhold működni fog-e és meddig lesz fent Figyelembe veszi ezeket a kockázatokat?
Bármelyik fél és bármelyik vállalat által gyártott űrhajónak vannak kockázatai. Ami azonban a Sichi 2-30-at illeti, már legyártották, majdnem minden földi vizsgálaton átment, készen áll a kilövésre, és nem látok semmilyen kockázatot.
Ukrajna 2022-ig 6 műholdat akar fellőni. Meglehetősen ambiciózus tervek, figyelembe véve az ilyen projektek finanszírozásának nehézségeit. Az ő indításukat is az állam költségére tervezik?
Az űripart mindig közpénzekből finanszírozzák, és mindig nyereséges. Az űrprojektekbe való beruházás nem költség, hanem befektetés, mivel nemzeti projektekről beszélünk, lényegében a nemzetgazdaságba fektetünk be. A statisztikák szerint minden egyes dollár, amit az űriparba fektetünk, végül 6-7 dollárral térül meg a költségvetésben.
Igen, vannak nehézségek a finanszírozással kapcsolatban. Hadd emlékeztessem Önöket, hogy az elmúlt években, 2017 óta egyáltalán nem volt finanszírozás. Ezt megelőzően az űrprogramok finanszírozása is csak lassan haladt. A finanszírozás mértéke általában nem haladta meg a meghirdetett volumen 30%-át.
A dolgok Vlagyimir Zelenszkij elnök közbelépése után kezdtek megváltozni. Volt egy megbeszélésünk, ahol elmondtam neki, milyen problémáink vannak, és milyen megoldásokat látok. Hiszem, hogy továbbra is segíteni fogja az űripart, mert az állam segítsége nélkül nem megy.
Idén tervezzük egy új űrprogram jóváhagyását öt évre, 2025-ig. Tehát az idei év végétől és 2022 elejétől az iparág teljes finanszírozására számítunk. Visszatérve a gazdasági részre, rá kellett jönnünk, hogy annak ellenére, hogy az űripar évek óta nem kap finanszírozást, továbbra is gazdaságilag hatékony az ország egésze számára. Ukrajna évente mintegy 1 milliárd hrivnya költségvetési bevételhez jut, még az iparágba történő beruházások nélkül is. Ezért még egy kis befektetés is jelentős előnyökkel és bevételekkel jár majd Ukrajna egésze számára az elkövetkező években.
Azt hiszem, nem titok önök előtt, hogy sok polgár nem igazán érti a műhold célját, és azt, hogy az állam miért költ annyi pénzt arra, hogy egy vasdarabot küldjön az űrbe. Zelenszkij kezdeményezése, hogy a függetlenség napján egy ukrán műholdat indítsanak útnak, szintén csak PR-nak tekinthető. Magyarázza el olvasóinknak a műhold gyakorlati jelentőségét?
Valójában ez egy érzékeny téma, mert nem mindenki érti igazán, hogy mire való, és hogyan kapcsolódik ahhoz, amit itt a földön csinálunk. A műholdnak számos fontos funkciója van. Például lehetővé teszi számunkra, hogy gyorsan és hatékonyan azonosítsuk a problémákat, megoldjuk a védelemmel és biztonsággal kapcsolatos problémákat, a gazdasági biztonsággal kapcsolatos kérdéseket. A gazdasági biztonság a mezőgazdaságot, az erőforrások, a vízkészletek, az erdei erőforrások és az ásványkincsek használatát jelenti. Más szóval, ez egy olyan eszköz, amely lehetővé teszi számunkra, hogy nagyon jól ellenőrizzük, hogyan használják fel az ország erőforrásait. Voltak például illegális fakitermeléssel kapcsolatos esetek.
Emlékeznek még a tavalyi, meglehetősen súlyos tüzekre ? A tüzek okait műholdfelvételek segítségével elemeztük. A térképen, a tüzek ábráján több tucat kisebb tüzet láthattunk, és ezek jól elkülönülő területeken voltak. Tehát nem baleset volt, nem egy véletlenül elejtett cigarettacsikk lobbant lángra, hanem gyújtogatás.
A műholdas rendszerek lehetővé teszik a távérzékelést, és fontos a nagy sebesség és a nagy mobilitás. Hasonló probléma megoldható például helikopterrel vagy repülőgéppel is, de az sokkal hosszabb és drágább, mivel egy repülőgép költsége magasabb, mint egy műholdé. Ráadásul egy pályára állított műhold fenntartásához kevesebb erőforrásra van szükség, mint mondjuk egy repülőgép vagy helikopter fenntartásához.
Ezért ez a műhold lehetővé teszi számunkra a vészhelyzetek megfigyelését, az agrár-ipari rendszerek ellenőrzését, az altalajhasználati szabályok betartását, a környezetvédelmi felügyeletet, az infrastrukturális projektek végrehajtását és természetesen a nemzetbiztonságot.
És ha más országokból vásárolunk adatokat?
Más műholdaktól vásárolunk adatokat. Ami azt illeti, a felbocsátandó Sich 2-30 műhold a tervek szerint az európai Kopernikusz rendszer része lesz. Vagyis van egy megállapodás az Európai Űrügynökséggel arról, hogy az adatok cseréje érdekében a Kopernikusz rendszer részei vagyunk. Más szóval, mi szolgáltatjuk a műholdas adatainkat, cserébe pedig európai műholdakról kapunk műholdas adatokat. Ez egyfajta együttműködés, partnerség, amely lehetővé teszi számunkra, hogy egy műhold indításával több műhold erőforrásaihoz jussunk. Másrészt nem szabad megfeledkeznünk a védelemről és a biztonságról, amikor a kulcs a saját erőforrások megléte, az információk működőképessége és megbízhatósága. Különösen a kritikus időszakokban.