Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
Ukrajna jövőre indítja a Cyclone-4M-et

A Goszkoszmosz vezetője: Ukrajna még idén műholdat indít Ilon Musk cégének segítségével. Az űrturizmus 10 éven belül lehetővé válik

4cdee238245d4d8161cef3684e135354caa217a2.jpg

Vladimir Taftay

Ukrajna azt tervezi, hogy idén visszatér az űrbe. Az UNN megvizsgálta, hogy az ukrán üzleti szféra érdekelt-e az űriparba való befektetésben

Egy évtizedes szünet után Ukrajna azt tervezi, hogy idén visszatér az űrbe, és pályára állítja saját gyártású műholdját, a Sich 2-30 (2-1) műholdat. A kilövést az ország függetlenségének harmincadik évfordulója alkalmából rendezik meg, és az amerikai milliárdos Elon Musk Space X nevű cégének részvételével. Volodimir Taftay, az Állami Űrügynökség vezetője az UNN-nek elmondta, hogy a projekt megvalósításának melyik szakaszában tart, miért fog Ukrajna az űriparba befektetni, és mikor válik valósággá az űrturizmus az ukránok számára.

Ukrajna Elon Musk SpaceX cégét bízta meg a Sich 2-30 (2-1) műholdjának felbocsátásával. Milyen stádiumban van az intézkedések végrehajtása?

A SpaceX által gyártott Falcon 9 rakétán a Sich 2-30 műhold indítását biztosító céggel felvettük a kapcsolatot, és a munkálatok előrehaladtak. A műholdat most tesztelik, és a tervek szerint a rakétához igazítják, ellenőrző teszteket végeznek rajta, csomagolják és az USA-beli indítóbázisra szállítják. A mai állás szerint a tervezett indulási időpont 2021 decembere.

Szakértők rámutattak, hogy Elon Musk cégének szolgáltatásai meglehetősen olcsók voltak Ukrajna számára, az 1 millió dolláros összeg hangzott el?

1 millió dollár egy műhold indításának költsége, amely nem tartalmazza a műhold rakétára való felszerelését és későbbi leválasztását biztosító adapter építésének költségeit, a műholdnak az indítóhelyre történő szállításának költségeit és az indítóbázison nyújtott szolgáltatások költségeit. Mivel Ukrajna még nem indított űrhajót Falcon 9 rakétával, az adaptereinket ez a vállalat nem tanúsítja. Ezért, figyelembe véve a szoros ütemtervet és a finanszírozás összegét, a SpaceX ajánlására a partnerükhöz, egy holland céghez fordultunk, amely a műhold rakétához való integrálását biztosítaná. Ezzel a többletmunkával a szerződés összege magasabb lesz. A szerződés konkrét összege és egyéb részletei nem hozhatók nyilvánosságra.

Ez az összeg már teljes egészében ki van fizetve, vagy van előleg?

Eddig az előleg került kifizetésre.

Mennyibe kerül?

A SpaceX és a Yuzhny tervezőirodánk között létrejött megállapodás szerint, amely a műhold előkészítéséről és indításáról rendelkezik, a szerződésben foglalt minden információt a SpaceX-szel kell egyeztetni, ezért nem nyilatkozhatok a részletekről, hogy ne sértsem a megállapodás bizalmas feltételeit.

Az egyik kiadvány vizsgálata szerint ezt a műholdat utoljára 2011-ben szerelték össze, és hatalmas korszerűsítésre van szüksége, a tényleges költségvetés pedig a bejelentett összeg 8-9-szerese lesz. Hogyan kommentálod ezt az információt?

Ez az információ nem felel meg a valóságnak. Ezt a műholdat csak 2015-ben kezdték el összeszerelni, ez nem az előtte 2011-ben összeszerelt műhold másolata. Ez egy jelentősen korszerűsített műhold, amelyen a fedélzeti berendezések mintegy felét kicserélték. Az előző, 2011-ben felbocsátott műholdon az Orosz Föderációból származó berendezések voltak, amelyek kifogásolhatóak voltak, és ezeket a berendezéseket is lecserélték ezen a műholdon.

Jelenleg ez egy modern műhold, amely a szükséges minőségű képeket szolgáltatja. Emellett ez a műhold közepes felbontású (kb. 7 méter), ugyanakkor a műhold a nagy sávszélességnek köszönhetően sok operatív információt képes egy átrepülés során begyűjteni.

A finanszírozás nagy részét a Yuzhny Design Bureau biztosította, amely mintegy 120 millió UAH-t fektetett a műhold építésébe. Idén áprilisban pedig a Miniszteri Kabinet utasítására pénzt különítettek el az elindítására.

A műhold gyártására 170 millió hrivnyát, a felbocsátására pedig 140 millió hrivnyát találtam.

140 millió hrivnya a teljes költség, hogy befejezzék a munkát a műholdon, hogy előkészítsék a földi infrastruktúrát. Más szóval, az indítás csak egy része a műhold előkészítése és felbocsátása érdekében végzett munkának.

Ebben a vizsgálatban is elhangzott, hogy továbbra is kérdéses, hogy a műhold működni fog-e és meddig lesz fent Figyelembe veszi ezeket a kockázatokat?

Bármelyik fél és bármelyik vállalat által gyártott űrhajónak vannak kockázatai. Ami azonban a Sichi 2-30-at illeti, már legyártották, majdnem minden földi vizsgálaton átment, készen áll a kilövésre, és nem látok semmilyen kockázatot.

Ukrajna 2022-ig 6 műholdat akar fellőni. Meglehetősen ambiciózus tervek, figyelembe véve az ilyen projektek finanszírozásának nehézségeit. Az ő indításukat is az állam költségére tervezik?

Az űripart mindig közpénzekből finanszírozzák, és mindig nyereséges. Az űrprojektekbe való beruházás nem költség, hanem befektetés, mivel nemzeti projektekről beszélünk, lényegében a nemzetgazdaságba fektetünk be. A statisztikák szerint minden egyes dollár, amit az űriparba fektetünk, végül 6-7 dollárral térül meg a költségvetésben.

Igen, vannak nehézségek a finanszírozással kapcsolatban. Hadd emlékeztessem Önöket, hogy az elmúlt években, 2017 óta egyáltalán nem volt finanszírozás. Ezt megelőzően az űrprogramok finanszírozása is csak lassan haladt. A finanszírozás mértéke általában nem haladta meg a meghirdetett volumen 30%-át.

A dolgok Vlagyimir Zelenszkij elnök közbelépése után kezdtek megváltozni. Volt egy megbeszélésünk, ahol elmondtam neki, milyen problémáink vannak, és milyen megoldásokat látok. Hiszem, hogy továbbra is segíteni fogja az űripart, mert az állam segítsége nélkül nem megy.

Idén tervezzük egy új űrprogram jóváhagyását öt évre, 2025-ig. Tehát az idei év végétől és 2022 elejétől az iparág teljes finanszírozására számítunk. Visszatérve a gazdasági részre, rá kellett jönnünk, hogy annak ellenére, hogy az űripar évek óta nem kap finanszírozást, továbbra is gazdaságilag hatékony az ország egésze számára. Ukrajna évente mintegy 1 milliárd hrivnya költségvetési bevételhez jut, még az iparágba történő beruházások nélkül is. Ezért még egy kis befektetés is jelentős előnyökkel és bevételekkel jár majd Ukrajna egésze számára az elkövetkező években.

Azt hiszem, nem titok önök előtt, hogy sok polgár nem igazán érti a műhold célját, és azt, hogy az állam miért költ annyi pénzt arra, hogy egy vasdarabot küldjön az űrbe. Zelenszkij kezdeményezése, hogy a függetlenség napján egy ukrán műholdat indítsanak útnak, szintén csak PR-nak tekinthető. Magyarázza el olvasóinknak a műhold gyakorlati jelentőségét?

Valójában ez egy érzékeny téma, mert nem mindenki érti igazán, hogy mire való, és hogyan kapcsolódik ahhoz, amit itt a földön csinálunk. A műholdnak számos fontos funkciója van. Például lehetővé teszi számunkra, hogy gyorsan és hatékonyan azonosítsuk a problémákat, megoldjuk a védelemmel és biztonsággal kapcsolatos problémákat, a gazdasági biztonsággal kapcsolatos kérdéseket. A gazdasági biztonság a mezőgazdaságot, az erőforrások, a vízkészletek, az erdei erőforrások és az ásványkincsek használatát jelenti. Más szóval, ez egy olyan eszköz, amely lehetővé teszi számunkra, hogy nagyon jól ellenőrizzük, hogyan használják fel az ország erőforrásait. Voltak például illegális fakitermeléssel kapcsolatos esetek.

Emlékeznek még a tavalyi, meglehetősen súlyos tüzekre ? A tüzek okait műholdfelvételek segítségével elemeztük. A térképen, a tüzek ábráján több tucat kisebb tüzet láthattunk, és ezek jól elkülönülő területeken voltak. Tehát nem baleset volt, nem egy véletlenül elejtett cigarettacsikk lobbant lángra, hanem gyújtogatás.

A műholdas rendszerek lehetővé teszik a távérzékelést, és fontos a nagy sebesség és a nagy mobilitás. Hasonló probléma megoldható például helikopterrel vagy repülőgéppel is, de az sokkal hosszabb és drágább, mivel egy repülőgép költsége magasabb, mint egy műholdé. Ráadásul egy pályára állított műhold fenntartásához kevesebb erőforrásra van szükség, mint mondjuk egy repülőgép vagy helikopter fenntartásához.

Ezért ez a műhold lehetővé teszi számunkra a vészhelyzetek megfigyelését, az agrár-ipari rendszerek ellenőrzését, az altalajhasználati szabályok betartását, a környezetvédelmi felügyeletet, az infrastrukturális projektek végrehajtását és természetesen a nemzetbiztonságot.

És ha más országokból vásárolunk adatokat?

Más műholdaktól vásárolunk adatokat. Ami azt illeti, a felbocsátandó Sich 2-30 műhold a tervek szerint az európai Kopernikusz rendszer része lesz. Vagyis van egy megállapodás az Európai Űrügynökséggel arról, hogy az adatok cseréje érdekében a Kopernikusz rendszer részei vagyunk. Más szóval, mi szolgáltatjuk a műholdas adatainkat, cserébe pedig európai műholdakról kapunk műholdas adatokat. Ez egyfajta együttműködés, partnerség, amely lehetővé teszi számunkra, hogy egy műhold indításával több műhold erőforrásaihoz jussunk. Másrészt nem szabad megfeledkeznünk a védelemről és a biztonságról, amikor a kulcs a saját erőforrások megléte, az információk működőképessége és megbízhatósága. Különösen a kritikus időszakokban.
 
W

Wilson

Guest
2.

Az Egyesült Államokban a magánvállalkozások jelentős mértékben finanszírozzák az űrkutatást. Érdekli-e a nagyvállalatokat az ukrajnai űriparba való befektetés?

Természetesen 2020-ban megváltozott a jogszabály; alig több mint egy éve van de facto magánterületünk. Jelenleg már több mint 10 olyan vállalatunk van, amely részt vesz a privát űrtevékenységben. A gazdaságnak ez az ágazata jelenleg fejlődik. A világjárvány jelentősen lelassította ezt a tevékenységet. A magán-űrhajózási üzletág azonban elég jól fejlődik, és remélem, hogy hamarosan jelentős eredményeket hallhatunk majd a magánvállalkozásainktól.

És ez a 10 vállalat csak az űriparra specializálódott, vagy olyan nagyvállalatok, amelyek különböző ágazatokba fektetnek be? Tudna mondani néhány céget?

Ezek a különböző vállalatok kizárólag az űriparban és vegyes területeken is tevékenykednek. Vannak olyan vállalatok, mint például a Firefly és a Dragonfly, amelyek kizárólag az űrágazatra szakosodtak. Vannak olyan vállalatok, mint például a Hydrobest, amelyek jelentős repüléstechnológiai vállalatok. Most pedig egyre inkább az űrprojektekre összpontosítanak. Vannak olyan kisvállalkozások is, amelyek mindössze 10-15 főt foglalkoztatnak. Ezek a startupok az űrszférában, az IT-szférában, az űrrel kapcsolatban állnak, és ezekből soknak kell lennie.

Más szóval az egyik feladatunk az, hogy kedvező feltételeket teremtsünk a magán űrvállalkozások számára, hogy ebbe az irányba fejlődhessenek. Nemcsak a nagyvállalatok nagyon fontosak, hanem ezek a kis startupok is, amelyek néha nagyon komoly, nagy projektekké nőnek ki. Mint a legtöbb külföldi nagyvállalat, ők is kisvállalkozásokként kezdték.

Mégis, a nagyvállalatok, nincs érzékelhető érdeklődés a térben. Még az ország 10 leggazdagabb emberével készült interjúkban is az iparról, a zöld energiáról beszélnek, de az űrkutatásról nem esik szó. Miért van ez így, ez mentalitás kérdése?

Nem teljesen értek egyet önnel, most számos meglehetősen nagy szervezettel folytatunk tárgyalásokat. Megmutatjuk nekik, hogy nyitottak vagyunk, és hajlandóak vagyunk támogatni az űrprojekteket. Ezek valóban érdekes tendenciák, érdekes irány, de nekünk is el kell jutnunk oda. A nagybefektetők nagyon óvatosak a befektetéseikkel kapcsolatban, ami nem jelenti azt, hogy nem veszik figyelembe az űripart, de bizonyos esetekben még nem állnak készen. Én ezt sokkal pozitívabban látom, és úgy gondolom, hogy hamarosan hallani fogunk a már nagyobb vállalatok új projektjeiről is az űriparban.

Van-e olyan küszöb, amelynél a befektetők beléphetnek ebbe az iparágba, például egymillió dollártól?

Minden attól függ, hogy milyen projektről van szó. Ha műholdat akarunk létrehozni, egy egyszerű műhold 200-300 ezer dollárba kerül, ami valahogy működőképes. Ha egy funkcionálisabb műholdat szeretne, amely 1-2 méteres felbontást és komoly lefedettséget biztosít, akkor dollármilliókról beszélünk. Ha pedig hordozórakétákról beszélünk, akkor több tízmillió dollárról van szó. Attól függően tehát, hogy az adott vállalat milyen irányt választott, az ilyen projektek megvalósításához megfelelő beruházási küszöbértékre van szükség.

Mely országokkal működik ma együtt Ukrajna ezen a területen? Mennyire szoros az együttműködés például Kínával?

Együttműködünk Kínával. Jelenleg nincsenek olyan projektjeink, mint például egy hordozó létrehozása, vagy bármilyen műholdas konstelláció létrehozása. De velük is dolgozunk. Ezt a munkát a világjárvány miatt az elmúlt másfél évben felfüggesztettük, és azt tervezzük, hogy az idei évtől kezdve optimalizáljuk ezt a munkát. És reméljük, hogy a közeljövőben néhány jelentős projekthez is eljutunk. Az Európai Űrügynökségben való tagságunkra is összpontosítunk, és szorosan együttműködünk amerikai vállalatokkal is. Jövőre tervezzük a Cyclone-4M rakéta indítását Kanadában. Számos olyan projekt van, amelyen aktívan dolgozunk, és remélem, hogy hamarosan végre tudjuk hajtani őket.

De jelenleg az idei év legnagyobb célja egy műhold felbocsátása?

Igen. De addig még rengeteg munka lesz, és az eredményt majd jövőre láthatjuk. Mivel az űripar elég sok előkészítő munkát igényel. Egyes folyamatok, projektek megvalósításához évekig tartó előkészítésre van szükség.

Zelensky szerint meg kell változtatni az űripar finanszírozásának megközelítését. A Legfelsőbb Tanács szeptember 15-én tárgyalja a jövő évi költségvetés tervezetét. Milyen finanszírozást tervez?

Teljes mértékben szolidárisak vagyunk ezzel az állásponttal, a finanszírozás megközelítését meg kell változtatni. A költségvetési nyilatkozatokat már benyújtottuk, ezeket eddig nem vették figyelembe, de aktívan együttműködünk a Pénzügyminisztériummal annak érdekében, hogy a következő időszakban ez a finanszírozás megvalósuljon.

És milyen számadathoz ragaszkodik?

Az űrprogram szerint ez évente mintegy 3 milliárd hrivnyát jelent. Az űrprogram öt évre szóló teljes finanszírozása 15 milliárd.

A Pénzügyminisztérium eddig azt mondta, hogy ez a pénz nem áll rendelkezésre?

Ez a Pénzügyminisztérium álláspontja, és mi a magunk részéről aktívan együttműködünk velük, hogy meggyőzzük őket ennek a pénznek a kiutalásának szükségességéről.

Visszatérve az üzleti részvétel kérdésére, lehetséges-e a költségvetést részben magánbefektetésekkel feltölteni? Például 30%-ot az állam ad, 70% pedig magántőke . Vagy az egésznek állami költségvetésnek kellene lennie?

A teljes költség, az űrprogram keretében vállalt kiadások teljes összege 37 milliárd. Ebből 15 milliárd költségvetési forrás, a fennmaradó 22 milliárd pedig olyan befektetések, amelyek bevonzására számítunk. Mind a belső ukrán, mind a külső forrásból.

A múlt hónapban láthattuk, hogyan repült először Richard Branson és csapata az űrbe, majd Jeff Bezos. Mikor lesz lehetséges az űrturizmus Ukrajnában?

Úgy gondolom, hogy ez egy valós kilátás. De ez a kilátás nem 2-3 évre szól. De a közeljövőben, akár 10 év múlva, biztos vagyok benne, hogy megfelelő projektek fognak megjelenni Ukrajnában, és nagyon fontos az a tény, hogy ezeket a technológiákat napról napra fejlesztik. Úgy gondolom, hogy az ilyen turizmus költségei jelentősen csökkennek. 2030-ra saját ukrán projektünk lesz, amely turistákat indít az űrbe.

A kérdés az, hogy fel tudjuk-e venni a versenyt az USA-val, mert ott már minden megvan a turizmushoz, és feltételezhetjük, hogy 10 év múlva az árak sok ember számára megfizethetőek lesznek. Ha Ukrajnában ez még csak most kezd működni, hogyan fogunk tudni versenyezni?

Ez ismét egy kérdés a befektetők számára. A magánvállalkozások és a magánberuházások esetében az a fontos, hogy sokkal rugalmasabbak és dinamikusabbak, ugyanakkor nagyon világosan értékelik gazdasági hatásukat. Tehát biztos vagyok benne, hogy ha ez egy magánkezdeményezés, akkor nem lesz számukra kifizetődő, hogy félmillió dollárért próbáljanak meg valakit elküldeni, ha az USA-ban olcsóbban is meg lehet csinálni. Ráadásul az egyik versenyelőnyünk mindig is az volt, hogy az űrtechnológia költségei nagyon alacsonyak voltak, mint mondjuk az USA-é. Ezért bízom abban, hogy megtaláljuk a megfelelő technológiát, a megfelelő módszertant, hogy versenyképes árakat biztosítsunk az érdeklődő turistáknak.

Forrás: UNN
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 188
10 711
113
2.

Az Egyesült Államokban a magánvállalkozások jelentős mértékben finanszírozzák az űrkutatást. Érdekli-e a nagyvállalatokat az ukrajnai űriparba való befektetés?

Természetesen 2020-ban megváltozott a jogszabály; alig több mint egy éve van de facto magánterületünk. Jelenleg már több mint 10 olyan vállalatunk van, amely részt vesz a privát űrtevékenységben. A gazdaságnak ez az ágazata jelenleg fejlődik. A világjárvány jelentősen lelassította ezt a tevékenységet. A magán-űrhajózási üzletág azonban elég jól fejlődik, és remélem, hogy hamarosan jelentős eredményeket hallhatunk majd a magánvállalkozásainktól.

És ez a 10 vállalat csak az űriparra specializálódott, vagy olyan nagyvállalatok, amelyek különböző ágazatokba fektetnek be? Tudna mondani néhány céget?

Ezek a különböző vállalatok kizárólag az űriparban és vegyes területeken is tevékenykednek. Vannak olyan vállalatok, mint például a Firefly és a Dragonfly, amelyek kizárólag az űrágazatra szakosodtak. Vannak olyan vállalatok, mint például a Hydrobest, amelyek jelentős repüléstechnológiai vállalatok. Most pedig egyre inkább az űrprojektekre összpontosítanak. Vannak olyan kisvállalkozások is, amelyek mindössze 10-15 főt foglalkoztatnak. Ezek a startupok az űrszférában, az IT-szférában, az űrrel kapcsolatban állnak, és ezekből soknak kell lennie.

Más szóval az egyik feladatunk az, hogy kedvező feltételeket teremtsünk a magán űrvállalkozások számára, hogy ebbe az irányba fejlődhessenek. Nemcsak a nagyvállalatok nagyon fontosak, hanem ezek a kis startupok is, amelyek néha nagyon komoly, nagy projektekké nőnek ki. Mint a legtöbb külföldi nagyvállalat, ők is kisvállalkozásokként kezdték.

Mégis, a nagyvállalatok, nincs érzékelhető érdeklődés a térben. Még az ország 10 leggazdagabb emberével készült interjúkban is az iparról, a zöld energiáról beszélnek, de az űrkutatásról nem esik szó. Miért van ez így, ez mentalitás kérdése?

Nem teljesen értek egyet önnel, most számos meglehetősen nagy szervezettel folytatunk tárgyalásokat. Megmutatjuk nekik, hogy nyitottak vagyunk, és hajlandóak vagyunk támogatni az űrprojekteket. Ezek valóban érdekes tendenciák, érdekes irány, de nekünk is el kell jutnunk oda. A nagybefektetők nagyon óvatosak a befektetéseikkel kapcsolatban, ami nem jelenti azt, hogy nem veszik figyelembe az űripart, de bizonyos esetekben még nem állnak készen. Én ezt sokkal pozitívabban látom, és úgy gondolom, hogy hamarosan hallani fogunk a már nagyobb vállalatok új projektjeiről is az űriparban.

Van-e olyan küszöb, amelynél a befektetők beléphetnek ebbe az iparágba, például egymillió dollártól?

Minden attól függ, hogy milyen projektről van szó. Ha műholdat akarunk létrehozni, egy egyszerű műhold 200-300 ezer dollárba kerül, ami valahogy működőképes. Ha egy funkcionálisabb műholdat szeretne, amely 1-2 méteres felbontást és komoly lefedettséget biztosít, akkor dollármilliókról beszélünk. Ha pedig hordozórakétákról beszélünk, akkor több tízmillió dollárról van szó. Attól függően tehát, hogy az adott vállalat milyen irányt választott, az ilyen projektek megvalósításához megfelelő beruházási küszöbértékre van szükség.

Mely országokkal működik ma együtt Ukrajna ezen a területen? Mennyire szoros az együttműködés például Kínával?

Együttműködünk Kínával. Jelenleg nincsenek olyan projektjeink, mint például egy hordozó létrehozása, vagy bármilyen műholdas konstelláció létrehozása. De velük is dolgozunk. Ezt a munkát a világjárvány miatt az elmúlt másfél évben felfüggesztettük, és azt tervezzük, hogy az idei évtől kezdve optimalizáljuk ezt a munkát. És reméljük, hogy a közeljövőben néhány jelentős projekthez is eljutunk. Az Európai Űrügynökségben való tagságunkra is összpontosítunk, és szorosan együttműködünk amerikai vállalatokkal is. Jövőre tervezzük a Cyclone-4M rakéta indítását Kanadában. Számos olyan projekt van, amelyen aktívan dolgozunk, és remélem, hogy hamarosan végre tudjuk hajtani őket.

De jelenleg az idei év legnagyobb célja egy műhold felbocsátása?

Igen. De addig még rengeteg munka lesz, és az eredményt majd jövőre láthatjuk. Mivel az űripar elég sok előkészítő munkát igényel. Egyes folyamatok, projektek megvalósításához évekig tartó előkészítésre van szükség.

Zelensky szerint meg kell változtatni az űripar finanszírozásának megközelítését. A Legfelsőbb Tanács szeptember 15-én tárgyalja a jövő évi költségvetés tervezetét. Milyen finanszírozást tervez?

Teljes mértékben szolidárisak vagyunk ezzel az állásponttal, a finanszírozás megközelítését meg kell változtatni. A költségvetési nyilatkozatokat már benyújtottuk, ezeket eddig nem vették figyelembe, de aktívan együttműködünk a Pénzügyminisztériummal annak érdekében, hogy a következő időszakban ez a finanszírozás megvalósuljon.

És milyen számadathoz ragaszkodik?

Az űrprogram szerint ez évente mintegy 3 milliárd hrivnyát jelent. Az űrprogram öt évre szóló teljes finanszírozása 15 milliárd.

A Pénzügyminisztérium eddig azt mondta, hogy ez a pénz nem áll rendelkezésre?

Ez a Pénzügyminisztérium álláspontja, és mi a magunk részéről aktívan együttműködünk velük, hogy meggyőzzük őket ennek a pénznek a kiutalásának szükségességéről.

Visszatérve az üzleti részvétel kérdésére, lehetséges-e a költségvetést részben magánbefektetésekkel feltölteni? Például 30%-ot az állam ad, 70% pedig magántőke . Vagy az egésznek állami költségvetésnek kellene lennie?

A teljes költség, az űrprogram keretében vállalt kiadások teljes összege 37 milliárd. Ebből 15 milliárd költségvetési forrás, a fennmaradó 22 milliárd pedig olyan befektetések, amelyek bevonzására számítunk. Mind a belső ukrán, mind a külső forrásból.

A múlt hónapban láthattuk, hogyan repült először Richard Branson és csapata az űrbe, majd Jeff Bezos. Mikor lesz lehetséges az űrturizmus Ukrajnában?

Úgy gondolom, hogy ez egy valós kilátás. De ez a kilátás nem 2-3 évre szól. De a közeljövőben, akár 10 év múlva, biztos vagyok benne, hogy megfelelő projektek fognak megjelenni Ukrajnában, és nagyon fontos az a tény, hogy ezeket a technológiákat napról napra fejlesztik. Úgy gondolom, hogy az ilyen turizmus költségei jelentősen csökkennek. 2030-ra saját ukrán projektünk lesz, amely turistákat indít az űrbe.

A kérdés az, hogy fel tudjuk-e venni a versenyt az USA-val, mert ott már minden megvan a turizmushoz, és feltételezhetjük, hogy 10 év múlva az árak sok ember számára megfizethetőek lesznek. Ha Ukrajnában ez még csak most kezd működni, hogyan fogunk tudni versenyezni?

Ez ismét egy kérdés a befektetők számára. A magánvállalkozások és a magánberuházások esetében az a fontos, hogy sokkal rugalmasabbak és dinamikusabbak, ugyanakkor nagyon világosan értékelik gazdasági hatásukat. Tehát biztos vagyok benne, hogy ha ez egy magánkezdeményezés, akkor nem lesz számukra kifizetődő, hogy félmillió dollárért próbáljanak meg valakit elküldeni, ha az USA-ban olcsóbban is meg lehet csinálni. Ráadásul az egyik versenyelőnyünk mindig is az volt, hogy az űrtechnológia költségei nagyon alacsonyak voltak, mint mondjuk az USA-é. Ezért bízom abban, hogy megtaláljuk a megfelelő technológiát, a megfelelő módszertant, hogy versenyképes árakat biztosítsunk az érdeklődő turistáknak.

Forrás: UNN
Tipikus. Egy hanyatlóban lévő birodalom...ország kezd ilyen látványköltekezésbe. Legalább gyorsítja az elkerülhetetlen bukást
 

sequadon

Active Member
2013. december 7.
354
220
43
Tudni nyilván nem tudom, hogy mi fog következni. De (amivel nem kezdünk mondatot) az orbitális indító álláson elég mecerásnak tűnik a hajtómű csere, bár lehet, hogy ez is egy kidolgozandó eljárás, végül is később is lehet, hogy cserélni kell mondjuk statikus teszt után egy-két hajtóművet (a 29-ből!), ami miatt a visszaszállítás már nem tűnik olcsó opciónak. Ráadásul, ha ez egészet mint gyártást nézzük (Elon erről sokat beszél, hogy milyen nehéz), simán lehet, hogy a High Bay már foglalt lesz a következő turnus raketta miatt. Amúgy terveznek építeni egy nagyobb High Bay-t, ami úgy tűnik, hogy nagyobb alapterületű lesz, akár magasabb is.
Mindezt a nagyobb gyártási kapacitás miatt.
Állítólag a hövédő csempékből egyszerűen kifogytak és későn jött az utánpótlás. Egyébként véleményem szerint sajnos ugyanazt az utat fogja bejárni a hővédő csempe történet mint a Shuttle-nél. Minden leszállás után revízió és javítás. Kérdés a költség és a szükséges idő.
Scott Manley idevágó videója.


Nagy különbség, hogy amíg az űrsikló csempézett oldalán volt a hajtóanyag tartály amiről a problémát okozó darabok (jég, szigetelés) leváltak, addig a Starship a booster tetején csücsül, így nem kell tartani a külső behatás okozta sérüléstől.