Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 477
113
Perseids-in-space-orbit-900x531.jpg


 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 814
39 264
113
A NASA űrhajósai elutasítják a hazugságvizsgálatot a Szojuz MS-09 űrhajó ügyében
A lyukat a Szojuz MS-09 űrhajóban, olyasvalaki fúrta aki nem ismerte az űrhajót
"Először is, a női űrhajós betegsége, amely az első ismert előfordulása a mélyvénás trombózisnak az űrállomáson , és az a tény, hogy Serena Maria Auñón-Chancellár szenvedett az állapottól megjelent egy tudományos cikkben csak azután, hogy visszatért a földre."
Megvan a lehetséges elkövető.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Csak jelzem, hogy jelenleg ilyen mértékü technológiai forradalom kellős közepén tartunk, és a legtöbb embernek erről fingja sincs.
Amikor havonta tudnak teljesen újjátervezni mindent pl.: egy Raptor hajtóművön.
Persze most az űriparban van ennek óriási reneszánsza, de nagyon rövid időn belül mindennapossá válik a hadiiparban illetve egyéb más intenzív fejlesztésigényű területeken.
A gyerekeimmel aktívan ismerkedünk a 3D nyomtatás rejtelmeivel.... :rolleyes:
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 530
16 479
113
A NASA űrhajósai elutasítják a hazugságvizsgálatot a Szojuz MS-09 űrhajó ügyében
A lyukat a Szojuz MS-09 űrhajóban, olyasvalaki fúrta aki nem ismerte az űrhajót
"Először is, a női űrhajós betegsége, amely az első ismert előfordulása a mélyvénás trombózisnak az űrállomáson , és az a tény, hogy Serena Maria Auñón-Chancellár szenvedett az állapottól megjelent egy tudományos cikkben csak azután, hogy visszatért a földre."
Megvan a lehetséges elkövető.
Hát ebből aztán csak annyi bizonyos, hogy egy nagyon fura esetről van szó, amiben az oroszok az amerikai asztronautára próbálják kenni a dolgot.

Persze nem zárható ki 100%-ban a vázolt szenário sem, de a gyakorlati tapasztalatok (mint pl. korábbi Proton rakétába fordítva erőszakkal beszerelt szenzor) és az arstechnica cikke is arra jut, hogy valószínűbb, hogy a furatok még a Földön keletkeztek, egy hozzá nem értő technikus által.
A megvádolt, hölgy egyébként orvos is, ezt elfelejtik megemliteni, pedig talán fontos szempont lehet az említett egészségügyi helyzetben.

Akárhogy is én nehezen tudom elképzelni, hogy bármelyik űrhajós kockáztatná a kollégái életét, és az állomást. Idióta technikusok viszont bőven akadnak..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Csak jelzem, hogy jelenleg ilyen mértékü technológiai forradalom kellős közepén tartunk, és a legtöbb embernek erről fingja sincs.
Amikor havonta tudnak teljesen újjátervezni mindent pl.: egy Raptor hajtóművön.
Persze most az űriparban van ennek óriási reneszánsza, de nagyon rövid időn belül mindennapossá válik a hadiiparban illetve egyéb más intenzív fejlesztésigényű területeken.
A gyerekeimmel aktívan ismerkedünk a 3D nyomtatás rejtelmeivel.... :rolleyes:
Ilyesmit írtam ide vagy 20 éve. A gépgyártás jövője: megírod a gép DNSét, szintetizálod, odamész a reaktorhoz, beleöntöd a megfelelő folyadékba, és a gép felépíti magát. egy hét múlva kipecázod a kész repülőgép hajtóművet.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ilyesmit írtam ide vagy 20 éve. A gépgyártás jövője: megírod a gép DNSét, szintetizálod, odamész a reaktorhoz, beleöntöd a megfelelő folyadékba, és a gép felépíti magát. egy hét múlva kipecázod a kész repülőgép hajtóművet.
:eek:
Én nem mennék olyan messzire, hogy ilyen tudatmódosító szereket kezdjek el használni. :rolleyes: :oops:
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and enzo

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 350
96 750
113
Ez egy részletesebb cikk.

 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 562
113
Hazegrayart újabb kiváló fiktív videója a Space Shuttle egy korai koncepciójáról:


Nekem nagyon nem tetszik a Saturn első fokozatára szerelt hatalmas függőleges vezérsík. A szárnyak még jók lehetnek, de ez a vezérsík pont benne van a Shuttle fokozat Orbiterének árnyékában, ami miatt szerintem a jókora interferencia léphet fel.
A visszatéréskor pedig az orr alaktényezője túl tömzsi. A róla leváló lökéshullámkúp, illetve az orrkúp árnyékoló hatása miatt vagy hatástalan, vagy szimplán letöri a vibráció.
Ezen felül aránytalanul nehéz egy űrhajó számára, még ha csak LEO-ig emelkedik is fel a szerekezet.
Ha ez megépült volna, akkor legalább a Saturn fokozatnál a vezérsíkok biztos, hogy a szárnyak törővégeire kerültek volna, osztott kivitelben, amolyan nagyra nűtt wingletként.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Hazegrayart újabb kiváló fiktív videója a Space Shuttle egy korai koncepciójáról:


Nekem nagyon nem tetszik a Saturn első fokozatára szerelt hatalmas függőleges vezérsík. A szárnyak még jók lehetnek, de ez a vezérsík pont benne van a Shuttle fokozat Orbiterének árnyékában, ami miatt szerintem a jókora interferencia léphet fel.
A visszatéréskor pedig az orr alaktényezője túl tömzsi. A róla leváló lökéshullámkúp, illetve az orrkúp árnyékoló hatása miatt vagy hatástalan, vagy szimplán letöri a vibráció.
Ezen felül aránytalanul nehéz egy űrhajó számára, még ha csak LEO-ig emelkedik is fel a szerekezet.
Ha ez megépült volna, akkor legalább a Saturn fokozatnál a vezérsíkok biztos, hogy a szárnyak törővégeire kerültek volna, osztott kivitelben, amolyan nagyra nűtt wingletként.

Azért, mert a Hazegrayart újabb nem annyira kiváló videót gyártott.

Az 1971-es koncepciókon 180°-al el volt forgatva az Saturn-IC flyback kvázi űrrepülőgép-gyorsító fokozat (ugyebár pilóta vezérelte járműről beszélünk, mert hát pilótaközpontú társadalom volt a NASA-nál).

140_phase-b-system-study-extension-11-1024x790.jpg

140_v1n2ad7.jpg

140_v1n2ad6.jpg


A költségvetési számítások alapján HO Flyback-ként nevezett megoldás persze a többi hasonló (pl. Saturn-IC nem újrafelhasználható) megoldásokhoz képest is elvérzett, leginkább azért, mert hiába tért vissza, az F-1 hajtóművek újrafelhasználhatóságát nem merte bevállalni a Boeing-Grumman páros. Érdekes, hogy ehhez képest is cirka fele annyit feltételeztek indítási költségként, mint a nem újrafelhasználható S-IC változatnál:

140_stsdcost.jpg
140_stsrcost.jpg


1971 végére a NASA határozottan lehúzta a listáról a Saturn-IC alapú megoldásokat, és az óceánba, ejtőernyővel visszatérő gyorsító rakétákra kért ajánlatott. De a Boeing-Grumman nem engedte el a gyeplőt, ekkor fektették le a tengerre, ejtőernyővel visszatérő S-IC fokozat koncepcióját. Végül azonban nyert a legalacsonyabb fejlesztési költséget ígérő szilárd hajtóanyagú gyorsító-rakéta...

BTW az S-IC visszarepülő-koncepciónak volt osztott, a szárnyakon elhelyezett vezérsíkos változata, de ezt már 1971 legvégén kezdték el mind rajzon, mind szélcsatornában tesztelni. Ekkor már elég biztos volt, hogy ez nem valósul meg ebben a formában.

140_2sts_f1.jpg
140_v1n2ad8.jpg
140_unidentifedflybackbooster04.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 562
113
Azért, mert a Hazegrayart újabb nem annyira kiváló videót gyártott.

Az 1971-es koncepciókon 180°-al el volt forgatva az Saturn-IC flyback kvázi űrrepülőgép-gyorsító fokozat (ugyebár pilóta vezérelte járműről beszélünk, mert hát pilótaközpontú társadalom volt a NASA-nál).

140_phase-b-system-study-extension-11-1024x790.jpg

140_v1n2ad7.jpg

140_v1n2ad6.jpg


A költségvetési számítások alapján HO Flyback-ként nevezett megoldás persze a többi hasonló (pl. Saturn-IC nem újrafelhasználható) megoldásokhoz képest is elvérzett, leginkább azért, mert hiába tért vissza, az F-1 hajtóművek újrafelhasználhatóságát nem merte bevállalni a Boeing-Grumman páros. Érdekes, hogy ehhez képest is cirka fele annyit feltételeztek indítási költségként, mint a nem újrafelhasználható S-IC változatnál:

140_stsdcost.jpg
140_stsrcost.jpg


1971 végére a NASA határozottan lehúzta a listáról a Saturn-IC alapú megoldásokat, és az óceánba, ejtőernyővel visszatérő gyorsító rakétákra kért ajánlatott. De a Boeing-Grumman nem engedte el a gyeplőt, ekkor fektették le a tengerre, ejtőernyővel visszatérő S-IC fokozat koncepcióját. Végül azonban nyert a legalacsonyabb fejlesztési költséget ígérő szilárd hajtóanyagú gyorsító-rakéta...

BTW az S-IC visszarepülő-koncepciónak volt osztott, a szárnyakon elhelyezett vezérsíkos változata, de ezt már 1971 legvégén kezdték el mind rajzon, mind szélcsatornában tesztelni. Ekkor már elég biztos volt, hogy ez nem valósul meg ebben a formában.

140_2sts_f1.jpg
140_unidentifedflybackbooster04.jpg
A fantáziavideó minősége kiváló, de ezek szerint a koncepció lemodellezése alapvetően téves. Sebaj.

Anno az emelőtestes Space Shuttle alapvetése, hogy csak a visszatéréskor hasznosuló aerodinamikai felületeket vigyünk fel holt tömegként az űrbe a hasznos teher rovására, a végül megvalósult SS Orbiternél lett a legjobban kimaxolva.
Hiszen itt már konkrét szárnyakat is kapott a gép, hogy a visszatérés megkezdésének ablakához képest a lehető legnagyobb legyen a siklópályán a manőverezhetőség.

A koncepció megfordítása az a metódus, hogy továbbra is a lehető legdirektebb, legrövidebb idejű és távolságú a visszatérés profilja és a manőver megkezdésének helyét és idejét lehet a célzónához a lehető legjobban hozzáigazítani;
vagy totál mindegy a landolás helye, az bárhová eshet a földön.
Nos, ez utóbbi egyelőre még nem annyira opció.