Űrkutatás

A NASA űrhajósai elutasítják a hazugságvizsgálatot a Szojuz MS-09 űrhajó ügyében
A lyukat a Szojuz MS-09 űrhajóban, olyasvalaki fúrta aki nem ismerte az űrhajót
"Először is, a női űrhajós betegsége, amely az első ismert előfordulása a mélyvénás trombózisnak az űrállomáson , és az a tény, hogy Serena Maria Auñón-Chancellár szenvedett az állapottól megjelent egy tudományos cikkben csak azután, hogy visszatért a földre."
Megvan a lehetséges elkövető.
Hát ebből aztán csak annyi bizonyos, hogy egy nagyon fura esetről van szó, amiben az oroszok az amerikai asztronautára próbálják kenni a dolgot.

Persze nem zárható ki 100%-ban a vázolt szenário sem, de a gyakorlati tapasztalatok (mint pl. korábbi Proton rakétába fordítva erőszakkal beszerelt szenzor) és az arstechnica cikke is arra jut, hogy valószínűbb, hogy a furatok még a Földön keletkeztek, egy hozzá nem értő technikus által.
A megvádolt, hölgy egyébként orvos is, ezt elfelejtik megemliteni, pedig talán fontos szempont lehet az említett egészségügyi helyzetben.

Akárhogy is én nehezen tudom elképzelni, hogy bármelyik űrhajós kockáztatná a kollégái életét, és az állomást. Idióta technikusok viszont bőven akadnak..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel
Csak jelzem, hogy jelenleg ilyen mértékü technológiai forradalom kellős közepén tartunk, és a legtöbb embernek erről fingja sincs.
Amikor havonta tudnak teljesen újjátervezni mindent pl.: egy Raptor hajtóművön.
Persze most az űriparban van ennek óriási reneszánsza, de nagyon rövid időn belül mindennapossá válik a hadiiparban illetve egyéb más intenzív fejlesztésigényű területeken.
A gyerekeimmel aktívan ismerkedünk a 3D nyomtatás rejtelmeivel.... :rolleyes:
Ilyesmit írtam ide vagy 20 éve. A gépgyártás jövője: megírod a gép DNSét, szintetizálod, odamész a reaktorhoz, beleöntöd a megfelelő folyadékba, és a gép felépíti magát. egy hét múlva kipecázod a kész repülőgép hajtóművet.
 
Ilyesmit írtam ide vagy 20 éve. A gépgyártás jövője: megírod a gép DNSét, szintetizálod, odamész a reaktorhoz, beleöntöd a megfelelő folyadékba, és a gép felépíti magát. egy hét múlva kipecázod a kész repülőgép hajtóművet.
:eek:
Én nem mennék olyan messzire, hogy ilyen tudatmódosító szereket kezdjek el használni. :rolleyes: :oops:
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and enzo
Ez egy részletesebb cikk.

 
Hazegrayart újabb kiváló fiktív videója a Space Shuttle egy korai koncepciójáról:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nekem nagyon nem tetszik a Saturn első fokozatára szerelt hatalmas függőleges vezérsík. A szárnyak még jók lehetnek, de ez a vezérsík pont benne van a Shuttle fokozat Orbiterének árnyékában, ami miatt szerintem a jókora interferencia léphet fel.
A visszatéréskor pedig az orr alaktényezője túl tömzsi. A róla leváló lökéshullámkúp, illetve az orrkúp árnyékoló hatása miatt vagy hatástalan, vagy szimplán letöri a vibráció.
Ezen felül aránytalanul nehéz egy űrhajó számára, még ha csak LEO-ig emelkedik is fel a szerekezet.
Ha ez megépült volna, akkor legalább a Saturn fokozatnál a vezérsíkok biztos, hogy a szárnyak törővégeire kerültek volna, osztott kivitelben, amolyan nagyra nűtt wingletként.
 
Hazegrayart újabb kiváló fiktív videója a Space Shuttle egy korai koncepciójáról:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nekem nagyon nem tetszik a Saturn első fokozatára szerelt hatalmas függőleges vezérsík. A szárnyak még jók lehetnek, de ez a vezérsík pont benne van a Shuttle fokozat Orbiterének árnyékában, ami miatt szerintem a jókora interferencia léphet fel.
A visszatéréskor pedig az orr alaktényezője túl tömzsi. A róla leváló lökéshullámkúp, illetve az orrkúp árnyékoló hatása miatt vagy hatástalan, vagy szimplán letöri a vibráció.
Ezen felül aránytalanul nehéz egy űrhajó számára, még ha csak LEO-ig emelkedik is fel a szerekezet.
Ha ez megépült volna, akkor legalább a Saturn fokozatnál a vezérsíkok biztos, hogy a szárnyak törővégeire kerültek volna, osztott kivitelben, amolyan nagyra nűtt wingletként.

Azért, mert a Hazegrayart újabb nem annyira kiváló videót gyártott.

Az 1971-es koncepciókon 180°-al el volt forgatva az Saturn-IC flyback kvázi űrrepülőgép-gyorsító fokozat (ugyebár pilóta vezérelte járműről beszélünk, mert hát pilótaközpontú társadalom volt a NASA-nál).

140_phase-b-system-study-extension-11-1024x790.jpg

140_v1n2ad7.jpg

140_v1n2ad6.jpg


A költségvetési számítások alapján HO Flyback-ként nevezett megoldás persze a többi hasonló (pl. Saturn-IC nem újrafelhasználható) megoldásokhoz képest is elvérzett, leginkább azért, mert hiába tért vissza, az F-1 hajtóművek újrafelhasználhatóságát nem merte bevállalni a Boeing-Grumman páros. Érdekes, hogy ehhez képest is cirka fele annyit feltételeztek indítási költségként, mint a nem újrafelhasználható S-IC változatnál:

140_stsdcost.jpg
140_stsrcost.jpg


1971 végére a NASA határozottan lehúzta a listáról a Saturn-IC alapú megoldásokat, és az óceánba, ejtőernyővel visszatérő gyorsító rakétákra kért ajánlatott. De a Boeing-Grumman nem engedte el a gyeplőt, ekkor fektették le a tengerre, ejtőernyővel visszatérő S-IC fokozat koncepcióját. Végül azonban nyert a legalacsonyabb fejlesztési költséget ígérő szilárd hajtóanyagú gyorsító-rakéta...

BTW az S-IC visszarepülő-koncepciónak volt osztott, a szárnyakon elhelyezett vezérsíkos változata, de ezt már 1971 legvégén kezdték el mind rajzon, mind szélcsatornában tesztelni. Ekkor már elég biztos volt, hogy ez nem valósul meg ebben a formában.

140_2sts_f1.jpg
140_v1n2ad8.jpg
140_unidentifedflybackbooster04.jpg
 
Azért, mert a Hazegrayart újabb nem annyira kiváló videót gyártott.

Az 1971-es koncepciókon 180°-al el volt forgatva az Saturn-IC flyback kvázi űrrepülőgép-gyorsító fokozat (ugyebár pilóta vezérelte járműről beszélünk, mert hát pilótaközpontú társadalom volt a NASA-nál).

140_phase-b-system-study-extension-11-1024x790.jpg

140_v1n2ad7.jpg

140_v1n2ad6.jpg


A költségvetési számítások alapján HO Flyback-ként nevezett megoldás persze a többi hasonló (pl. Saturn-IC nem újrafelhasználható) megoldásokhoz képest is elvérzett, leginkább azért, mert hiába tért vissza, az F-1 hajtóművek újrafelhasználhatóságát nem merte bevállalni a Boeing-Grumman páros. Érdekes, hogy ehhez képest is cirka fele annyit feltételeztek indítási költségként, mint a nem újrafelhasználható S-IC változatnál:

140_stsdcost.jpg
140_stsrcost.jpg


1971 végére a NASA határozottan lehúzta a listáról a Saturn-IC alapú megoldásokat, és az óceánba, ejtőernyővel visszatérő gyorsító rakétákra kért ajánlatott. De a Boeing-Grumman nem engedte el a gyeplőt, ekkor fektették le a tengerre, ejtőernyővel visszatérő S-IC fokozat koncepcióját. Végül azonban nyert a legalacsonyabb fejlesztési költséget ígérő szilárd hajtóanyagú gyorsító-rakéta...

BTW az S-IC visszarepülő-koncepciónak volt osztott, a szárnyakon elhelyezett vezérsíkos változata, de ezt már 1971 legvégén kezdték el mind rajzon, mind szélcsatornában tesztelni. Ekkor már elég biztos volt, hogy ez nem valósul meg ebben a formában.

140_2sts_f1.jpg
140_unidentifedflybackbooster04.jpg
A fantáziavideó minősége kiváló, de ezek szerint a koncepció lemodellezése alapvetően téves. Sebaj.

Anno az emelőtestes Space Shuttle alapvetése, hogy csak a visszatéréskor hasznosuló aerodinamikai felületeket vigyünk fel holt tömegként az űrbe a hasznos teher rovására, a végül megvalósult SS Orbiternél lett a legjobban kimaxolva.
Hiszen itt már konkrét szárnyakat is kapott a gép, hogy a visszatérés megkezdésének ablakához képest a lehető legnagyobb legyen a siklópályán a manőverezhetőség.

A koncepció megfordítása az a metódus, hogy továbbra is a lehető legdirektebb, legrövidebb idejű és távolságú a visszatérés profilja és a manőver megkezdésének helyét és idejét lehet a célzónához a lehető legjobban hozzáigazítani;
vagy totál mindegy a landolás helye, az bárhová eshet a földön.
Nos, ez utóbbi egyelőre még nem annyira opció.
 
Azért, mert a Hazegrayart újabb nem annyira kiváló videót gyártott.

Az 1971-es koncepciókon 180°-al el volt forgatva az Saturn-IC flyback kvázi űrrepülőgép-gyorsító fokozat (ugyebár pilóta vezérelte járműről beszélünk, mert hát pilótaközpontú társadalom volt a NASA-nál).

140_phase-b-system-study-extension-11-1024x790.jpg

140_v1n2ad7.jpg

140_v1n2ad6.jpg


A költségvetési számítások alapján HO Flyback-ként nevezett megoldás persze a többi hasonló (pl. Saturn-IC nem újrafelhasználható) megoldásokhoz képest is elvérzett, leginkább azért, mert hiába tért vissza, az F-1 hajtóművek újrafelhasználhatóságát nem merte bevállalni a Boeing-Grumman páros. Érdekes, hogy ehhez képest is cirka fele annyit feltételeztek indítási költségként, mint a nem újrafelhasználható S-IC változatnál:


1971 végére a NASA határozottan lehúzta a listáról a Saturn-IC alapú megoldásokat, és az óceánba, ejtőernyővel visszatérő gyorsító rakétákra kért ajánlatott. De a Boeing-Grumman nem engedte el a gyeplőt, ekkor fektették le a tengerre, ejtőernyővel visszatérő S-IC fokozat koncepcióját. Végül azonban nyert a legalacsonyabb fejlesztési költséget ígérő szilárd hajtóanyagú gyorsító-rakéta...

BTW az S-IC visszarepülő-koncepciónak volt osztott, a szárnyakon elhelyezett vezérsíkos változata, de ezt már 1971 legvégén kezdték el mind rajzon, mind szélcsatornában tesztelni. Ekkor már elég biztos volt, hogy ez nem valósul meg ebben a formában.

140_2sts_f1.jpg
140_v1n2ad8.jpg
140_unidentifedflybackbooster04.jpg
Ez nagyon jó! Ha már Apollo, és repülés... vajon képes lett-e volna repülni az Apollo parancsnoki moduljából tervezett szárnyas hajó?

apollocsm_wings05-lg.jpg

apollocsm_wings06-lg.jpg


apollocsm_wings_model03-lg.jpg

apollocsm_wings_model06-lg.jpg
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: Cifu and gergo55
Végre egy jó videó bemutató az orosz Nauka modul belsejéből. Az ESA űrhajós Thomas Pesquet Franciául, de angol felirattal mutatja be a modult.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Papiron nincs nagy különbség a Kínai Tianhe és az orosz Nauka modul között, már ami a belső rendelkezésre álló teret illeti. A Tianhe tény, hogy valamivel nagyobb, de a videokon ez a különbség sokkal nagyobbnak tűnik. Talán a kínai oldalon alkalmazott optika, meg a modul fehér színe miatt, (vagy csak az taikonautáik kisebbek), akárhogy is, ravasz húzás!

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and enzo