Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Állítólag hamarosan 400 fontnyi hasznos terhet próbálnak pályára állítani.
A Pentagon pedig aktívan támogatja ezeket az alternatív eljárásokat, amikkel gyorsan lehetne kisméretű műholdakat alacsony pályára szórni.

Az ASM-135-höz próbálom mérni, hogy annak milyen tömege volt és azt kb. 12 km magasan engedték el szuperszonikus sebesség táján.
És az többfokozatú cucc volt. A hasznos teher meg 10 kg nagyságrend, ha volt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
396
651
93
Az ASM-135-höz próbálom mérni, hogy annak milyen tömege volt és azt kb. 12 km magasan engedték el szuperszonikus sebesség táján.
És az többfokozatú cucc volt. A hasznos teher meg 10 kg nagyságrend, ha volt.
Hát igen. Mondjuk, a célja a két eszköznek azért teljesen más. Nem értek hozzá, de lehet, hogy közvetlen műholdelfogáshoz, 500 km körüli pályáig azért komolyabb kraft (és tartalék a manőverezéshez) kell, mint ahhoz, hogy pár begyújtással úgy-ahogy a LEO aljára rugdossanak valamit.
Én is szkeptikus vagyok.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Hát igen. Mondjuk, a célja a két eszköznek azért teljesen más. Nem értek hozzá, de lehet, hogy közvetlen műholdelfogáshoz, 500 km körüli pályáig azért komolyabb kraft (és tartalék a manőverezéshez) kell, mint ahhoz, hogy pár begyújtással úgy-ahogy a LEO aljára rugdossanak valamit.
Én is szkeptikus vagyok.
A legnagyobb problémája ennek az izének, hogy iszonyatosan kis tömegű cuccot küld fel.
Az, hogy mennyire irányítható az indítás nem tudom, de gondolom felpörgetés előtt valamennyire talán irányba állítható a szerkezet, hogy a pályák ne legyenek kötöttek.

De én nagyon szkeptikus vagyok. Itt most M1 sebességet értek el.
Hogy az egésznek értelme legyen alsó hangon M10 táján kéne elengedni. Vákumos területből légkörbe M10-zel lépni az álomskönyv szerint nem jó.

Egész egyszerűen pont az igényekkel ellentétes, hogy 0 méteren legyen nagy kezdősebesség.

Lehet, hogy túl maradni vagyok, de ekkora tömegű teher esetén ezt én végtelenül túlbonyolítottnak tartom.

Az 48N6 rakéta család 10 km magasan összehozza 200 kg hasznos teherrel a 1800 m/s égésvégi sebességet.
Kb. egy ekkora nagyságrendű első fokozattal fel lehet tolni ekkora tömeget.
Ehhez képest ez a gép drága és nehezen mozgatható.

Viszont egy ilyen első fokozatot röhögve felvisz 10 km magasra még egy F-15 méretű gép CL függesztésen, ahova 5000 font mehet.
10 km magasan indítva egy ilyen rakétát röhögve elmegy M8.0 tájára is.

Nem igazán értem az erőlködést ezzel.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 595
25 871
113
While none of the planets are thought to be habitable, were you to stand on one you would see a rather intriguing view of this peculiar system. “If you had a telescope and you were looking at the trajectory of the other planets in the system, they would be going vertically in the sky,” Dr. Bourrier said.

Finding exoplanets in polar orbits is not wholly unusual, said Andrew Vanderburg of the Massachusetts Institute of Technology, who led the initial discovery of HD 3167 c and d but was not involved in the new research. But the perpendicular nature of this system “is odd,” he said.

The latest discovery was made possible by an instrument on the Very Large Telescope in Chile, called ESPRESSO. Using extremely precise measurements of the star, the scientists were able to track the direction in which the innermost planet was passing in front of its star relative to us, known as a transit, and work out the angle of its orbit.

The misalignment in the system may result from an unseen object in its outer reaches. Shweta Dalal, from the University of Exeter in England, has studied the system and said there was evidence of a Jupiter-size planet orbiting the star every 80 days. The gravitational effect of this world could have pushed the outer two planets into their unusual orbits, while the innermost planet remained locked to the star owing to its tight orbit.

“A Jupiter-sized planet could be massive enough to tilt the planets,” Dr. Dalal said.

While our solar system has its own massive Jupiter, the wider orbits of our planets means the same fate has not befallen Earth or the other planets. In contrast, the planets that orbit HD 3167 “are all within the orbit of Mercury,” Dr. Dalal said, and thus close together, magnifying the effects of their interactions.

Upcoming observations may reveal more systems like this. The European Space Agency’s Gaia telescope, which is mapping billions of stars in the Milky Way, is expected to reveal data soon on thousands of giant planets in other star systems, including inclination data for those that transit. Dr. Bourrier and his team also hope to use ESPRESSO to make similar observations of other systems.

The unusual configuration of HD 3167 highlights just how weird and wonderful other stars and their planets can be. “It puts in perspective again what we think we know about the formation of planetary systems,” Dr. Bourrier said. “Planets can evolve in really, really different ways.”

2021SPACECALENDAR-eclipse-articleLarge.jpg
Köszi, hogy bemásoltad a cikket! :)

Nagyon érdekes világ lehet. Írja a szerző, hogy egy "láthatatlan" objektum okozhatja a bolygópályák eltérőségét. Ez biztos olyan halvány, hogy jelenleg nem tudjuk észlelni. Nevezhetnénk kettős csillag rendszernek, mivel a csillagcsíránál nem indult be a fúziós folyamat, mivel nem elég nagy tömegű. Nyilván távolabb lehet a főcsillagtól. Ismerünk hasonlót a Centaurus rendszerben, a Proxima jó messze van az "A" és "B" tagtól.

De lehet kozmikus katasztrófa nyoma is, esetleg egy másik csillag pályája keresztezte ezekét.

A Naprendszerünkkel kapcsolatban is időnként fellángolnak olyan elméletek, hogy a Napnak is van távol egy sötét nagy tömegű párja, ahol nem indult be az energia termelési folyamat. A Plútó rendszerének pályaadatai ezt sugalják.

Még annyit, hogy a exo bolygók felfedezése úgy történik alapvetően, hogy az keringési síkja gyakorlatilag megegyezik a Föld helyzetével, így mikor a bolygó elhalad a napja előtt, az betakar és fénycsökkenésként érzékelik műszereink. Számtalan pályasík lehet, így számtalan bolygót nem tudunk kimutatni. A mi Naprendszerünk fő síkja is eltér a Tejútrendszer síkjától.

Biztos jó zagyvára sikeredett a bejegyzésem, mert nincs sok időm. most. Előre is bocsika. :)
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Még annyit, hogy a exo bolygók felfedezése úgy történik alapvetően, hogy az keringési síkja gyakorlatilag megegyezik a Föld helyzetével, így mikor a bolygó elhalad a napja előtt, az betakar és fénycsökkenésként érzékelik műszereink. Számtalan pályasík lehet, így számtalan bolygót nem tudunk kimutatni. A mi Naprendszerünk fő síkja is eltér a Tejútrendszer síkjától.

Én anno olyat láttam, hogy az élettel rendelkező bolygóhoz szükség van egy Jupiter szerű meteor csapdára, ami megóvja a belső kisebb bolygókat a meteorok nagyjától azzal, hogy magához vonzza őket. Ezt vizsgálják első körben, mivel egy akkora bolygó már periodikus kilengéseket okoz a csillagánál.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 595
25 871
113
Én anno olyat láttam, hogy az élettel rendelkező bolygóhoz szükség van egy Jupiter szerű meteor csapdára, ami megóvja a belső kisebb bolygókat a meteorok nagyjától azzal, hogy magához vonzza őket. Ezt vizsgálják első körben, mivel egy akkora bolygó már periodikus kilengéseket okoz a csillagánál.
Én is így látom.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 595
25 871
113
"Amint azt a Roszkoszmosz a TASS-nak szerdán elmondta, a kínai Fengyun-1C időjárási műhold egy töredéke november 12-én, moszkvai idő szerint 04:00 körül közelíti meg az orbitális előőrsöt. Az űrtörmelékkel való ütközés elkerülése érdekében megemelték az ISS pályamagasságát. 1,2 km-rel szerda este.

Korábban az ISS pályabeállítását november 16-ra tervezték, hogy megteremtsék a ballisztikai feltételeket egy emberes Szojuz MS-20 űrrepülőgép kilövése és leszállása előtt.

A Szojuz MS-20 emberes űrrepülőgép két űrturistával való felbocsátását 2021. december 8-ra tervezik. Az űrutazók 12 napot töltenek pályán. A Roszkozmosz űrhajósa, Alexander Misurkin lesz a Szojuz MS-20 űrszonda parancsnoka, amely Jusaku Maezawa japán milliárdos vállalkozót és üzleti asszisztensét, Yozo Hirano-t is szállítja majd."


Az ürhajós pénzszállítók. :)

AvzIJ7kAa_484dcoLLm2kI.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
T

Törölt tag 2361

Guest
A man who travelled to space with TV star William Shatner last month has been killed in a small plane crash in a wooded area of northern New Jersey.
The one-time space tourist Glen de Vries, 49, of New York City, and another man, Thomas P Fischer, 54, of Hopatcong, were on board the single-engine Cessna 172 that went down on Thursday.

cfe7ac3132a36b068f3eb3264a14a838


 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 707
4 260
113

Hááááááááááááááááát...
Nem igazán világos, hogy ezzel mit akarnak felküldeni...

Mert nagyon nagy tömeg esetén az erők fincsik és megnézném mi történik, amikor egy soktonnás test pörgetése után azt elengedik. Milyen reakció erők és nyomatékok lesznek ott?
 
M

molnibalage

Guest
Most significant az, hogy M1 eldobás volt...?
Amikor ezek ennek úgy 10-20-szorosáról álmodnak?

Én nem értem ezt az egészet. Főleg, ha a haderőnek kéne.
Ezt fillérekből megcsinálna egy F-15EX és egy sima, semmi extra rakéta.

Pakoljanak alá egy 2-3 tonnás rakétát és CFT-vel vagy akár anélkül is azzal M1.6-ig lazán elmegy, zoom climb és 20 km táján engedné el, ahol a légkör sűrűsége a tgengerszinti kb. 3%-a. Onnan egy 1,5 tonnás rakéta röhögve elmegy az első kozmikus sebességéig és a payloadnak nem kell kibírnia azt a hányezer G-t?

Akár még a hajtóművet is fel lehet piszkálni ehhez, akkor is filléres platfrom lenne az F-15EX.

Miért lett ma divat az, hogy a fizikával és józan ésszel ellentétes hülyeséget erőltetnek?
A tengerszinten nagy kezdősebesség pontosan ez.

A videóban a könnybe lábadó szemű csókánál és is sírni kezdtem. A fájdalomtól.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 532
10 166
113
Most significant az, hogy M1 eldobás volt...?
Amikor ezek ennek úgy 10-20-szorosáról álmodnak?

Én nem értem ezt az egészet. Főleg, ha a haderőnek kéne.
Ezt fillérekből megcsinálna egy F-15EX és egy sima, semmi extra rakéta.

Pakoljanak alá egy 2-3 tonnás rakétát és CFT-vel vagy akár anélkül is azzal M1.6-ig lazán elmegy, zoom climb és 20 km táján engedné el, ahol a légkör sűrűsége a tgengerszinti kb. 3%-a. Onnan egy 1,5 tonnás rakéta röhögve elmegy az első kozmikus sebességéig és a payloadnak nem kell kibírnia azt a hányezer G-t?

Akár még a hajtóművet is fel lehet piszkálni ehhez, akkor is filléres platfrom lenne az F-15EX.

Miért lett ma divat az, hogy a fizikával és józan ésszel ellentétes hülyeséget erőltetnek?
A tengerszinten nagy kezdősebesség pontosan ez.

A videóban a könnybe lábadó szemű csókánál és is sírni kezdtem. A fájdalomtól.
Lehet, valami "karbonsemleges" indítás a cél... Ott nem faktor a megvalósíthatóság, mert majd úgyis kifejlesztik valamikor...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Most significant az, hogy M1 eldobás volt...?
Amikor ezek ennek úgy 10-20-szorosáról álmodnak?

Nem álmodnak M10-M20-as indításról, az ilyen sűrű légkörben amúgy is reménytelen tényező lenne.
De M6 körüli is elég lenne adott esetben.

Én nem értem ezt az egészet. Főleg, ha a haderőnek kéne.
Ezt fillérekből megcsinálna egy F-15EX és egy sima, semmi extra rakéta.

Igen. 1x. 2x. 10x.
De ha ott tartasz, hogy 10 000x kéne?
Itt az első fokozat kihagyása a cél, azt "pótolja" a rotor. Hogy ez rakétafokozat, egy hordozógép vagy egy rotor, az már a jelek szerint inkább gazdasági kérdés.
És elég biztos vagyok benne, hogy az F-15EX ilyen szempontból a lista legvégén kullogna...

Miért lett ma divat az, hogy a fizikával és józan ésszel ellentétes hülyeséget erőltetnek?
A tengerszinten nagy kezdősebesség pontosan ez.

A videóban a könnybe lábadó szemű csókánál és is sírni kezdtem. A fájdalomtól.

Innovációnak hívják.
A rakéta alapú első fokozat rohadt drága, főleg ha mindig eldobod.
Évtizedek óta téma, hogy valamilyen "gyorsítóvasúttal" kiváltsák, de eddig inkább elektromagnetikus alapú gyorsítás volt a népszerű.

Ennek jelenlegi zászlóvivője a StarTram, ami szintén fejlesztés alatt van:

images38.jpg

37e5c4810dc1fd73edfb3301a3466bbb.jpg


A StarTram projekthez képest a SpinLaunch sokkal kisebb méretű eszközökből építkezik.
Nem olyan elborult ötlet, mint elsőre tűnik...
 
M

molnibalage

Guest
Nem álmodnak M10-M20-as indításról, az ilyen sűrű légkörben amúgy is reménytelen tényező lenne.
De M6 körüli is elég lenne adott esetben.



Igen. 1x. 2x. 10x.
De ha ott tartasz, hogy 10 000x kéne?
Ha ennyi indítás kéne, akkor nagyon sok eltérő pálya kéne...
Itt az első fokozat kihagyása a cél, azt "pótolja" a rotor. Hogy ez rakétafokozat, egy hordozógép vagy egy rotor, az már a jelek szerint inkább gazdasági kérdés.
És elég biztos vagyok benne, hogy az F-15EX ilyen szempontból a lista legvégén kullogna...
Csak nem kell 10000G-re tervezni a payloadot...
Szóval tök jó, hogy kitalálja valaki, hogy olcsó papíron a felvitel, de mennyibe kerül így maga a szonda? Vagy mi az, ami ezt kibírja egyáltalán?
Innovációnak hívják.
A rakéta alapú első fokozat rohadt drága, főleg ha mindig eldobod.
Évtizedek óta téma, hogy valamilyen "gyorsítóvasúttal" kiváltsák, de eddig inkább elektromagnetikus alapú gyorsítás volt a népszerű.

Ennek jelenlegi zászlóvivője a StarTram, ami szintén fejlesztés alatt van:

images38.jpg

37e5c4810dc1fd73edfb3301a3466bbb.jpg


A StarTram projekthez képest a SpinLaunch sokkal kisebb méretű eszközökből építkezik.
Nem olyan elborult ötlet, mint elsőre tűnik...
Itt csak axiális gyorsulás van.

De én továbbra sem látom a "minőség x mennyiség" szorzatát.
Nekem ez is csak pénzégetésnek tűnik így nézve.
 
M

molnibalage

Guest
Amúgy anyagilag az olcsó indításban sem vagyok biztos. A mostani cucc is MW-os teljesítményű és percekig gyorsít. Akkor egy valódi izé, ami ennek sokszorosára? Csak az áramköltsége horror az egésznek.

Egy HARCI F-15E, HARCI feladatokat gyakorolva repül 40k USD/óra áron. Kb. 1 óra repülés árából röhögve kijön egy indítás

Mennyibe kerülne az a gép és mikorra hozná be csak az egész árát?

Nem nagyon látom összeérni a matekot.
Úgy, hogy az F-15E azért a 3 tonnás rakétával simán 100-200 kg hasznos terhűnek tűnik és a világ bármely pontján indíthat, ahol van 2 km-es beton.
Mert lehet, hogy drágább, de 20 km-ről hajítani egy rakétát egészen más, mint 0 km-ről...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Ha ennyi indítás kéne, akkor nagyon sok eltérő pálya kéne...

Bizonyos keretek között ez megoldható egy vagy két indítóállással, a Starlink műhold indításokból (eddig cirka 33, ha a ride-sharing opciókat nem számoljuk) mindössze egy nem Floridából indult, például.

Csak nem kell 10000G-re tervezni a payloadot...
Szóval tök jó, hogy kitalálja valaki, hogy olcsó papíron a felvitel, de mennyibe kerül így maga a szonda? Vagy mi az, ami ezt kibírja egyáltalán?

Molni, az isten szerelmére, mekkora gyorsulást kell kibírnia egy GPS irányítású ágyúlövedéknek? 15 000 G körül?
A SADARM esetén 16 000 G-ről tudok, és az az 1980-as évek technológiája volt.
Eddig is megerősített elektronika kellett egy űrszondába, mert jelentős zaj- és vibráció volt indításkor. Itt ez egy jól meghatározható irányú és erejű gyorsulással bővül. Nem megoldhatatlan, és kétlem, hogy drasztikusan emelné az űrszondák árát.
A SpinLaunch honlapján egyébként leírják, hogy hagyományos mobiltelenofonokat is teszteltek magas G környezetben, és meglepően ellenállónak találták őket.

De én továbbra sem látom a "minőség x mennyiség" szorzatát.
Nekem ez is csak pénzégetésnek tűnik így nézve.

A SpaceX első fokozat újrafelhasználása is olyannak tűnt sokak szemében, ahogy a McD-D féle SSTO kísérleteknek is.

Amúgy anyagilag az olcsó indításban sem vagyok biztos. A mostani cucc is MW-os teljesítményű és percekig gyorsít. Akkor egy valódi izé, ami ennek sokszorosára? Csak az áramköltsége horror az egésznek.

A horror fogalma elég érdekes, amikor az USA-ban egy MWh ára függően az adott környéktől 100$ alatt is lehet, de még dedikált generátornál is megállhat pár ezer dollárból.

Úgy, hogy az F-15E azért a 3 tonnás rakétával simán 100-200 kg hasznos terhűnek tűnik és a világ bármely pontján indíthat, ahol van 2 km-es beton.
Mert lehet, hogy drágább, de 20 km-ről hajítani egy rakétát egészen más, mint 0 km-ről...

Molni, könyörgöm, engedd már el azt a szerencsétlen Sas-t, alkalmatlan a feladatra!
Számolj már utána, hogy milyen nehéz rakéta kellene egy 200 kg-os műhold indításához.
A Pegasus ~400kg @ 180km LEO esetén 18 tonnás rakéta volt, egy 200 kg-os műhold indításához cirka 8-9 tonnás rakéta kellene szilárd fokozatok és olyan 4-5 tonna folyékony fokozat esetén.
Hova függesztesz fel egy ilyet egy F-15E-re?
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 532
10 166
113
Hozzánemértőként kotyogok bele, előre is elnézést mindenkitől
1. a "centrifugában" oldalirányú gyorsulás ér egy amúgy hosszirányú gyorsulásra tervezett rakétafokozatot (sso-t nem terveznek azt hiszem) ami vagy szilárd hajtóanyagú, ahol a hajtóanyag nem fragmentálódhat vagy folyékony hajtóanyagú egy csomó finommechanikai alkatrészszel.
2. egy cubesat megépíthető G-tűrőre, de ha optika van benne vagy kinyitható antena/napelem ott már kezdődnek a gondok...
3. az indítandó tömeg mondjuk 10x1 kg az F-15-ről sem igényelne 4-5 tonnás rakétát, de a centrifugából is néhány tonnát kéne kidobni.