Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 467
16 054
113
Ez szép és jó. De tudás nélküli állásfoglalás az emberiség egyik rákfenéje. A facebook generáció egy része meg ezeken szocializálódik, mert a valóság unalma. Szvsz. És igen, a szakafandercsizma nem alaptudás. De akkor hogy mer valaki állást foglalni, mikor max. (jó esetben) alaptudással rendelkezik?
Egy fórumra bedobott képet még nem neveznék állásfoglalásnak.
Pogányt meg azért ismerjük, épp linkelt egy videót egy másik topikban azzal a dumával, hogy "nem tudom volt-e már" miközben lájkolta is pár nappal korábban. :) Ez simán csak felületesség.
A feszbúk generációt nem tudom azonosítani, de a fiataloknál alap, hogy az interneten tájékozódnak.

Na, ne csak Off legyen itt egy kis slow-mo SLS;
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 533
12 321
113
Az azért sokat elmond az emberiség egy részéről, aki töredékinformációk alapján és hozzáértés nélkül még mindig a "kamu holdraszállás" mellett kampányol 50 év után is. És nincs az az ismeretterjesztés, ami elég tudást plántáljon a fejébe ahhoz, hogy rájöjjön, hogy hülyeségeket beszél. És egy csomó mindenben ugyanilyen elvakultak.

A rokonságban van egy amúgy rendkívül segítőkész jó ember.
De amióta új felesége van... (mondjuk az előző se volt kutya, csak máshogy)
Chemtrail, buta mérnökök, oltástagadás, a hatalom által aktuálisan kipécézett társadalmi csoport szidása, a világ 6000 éves (unokaöccse részecskegyorsítóban dolgozik fizikusként...)
Ja! S persze nem volt Holdra szállás...
Mondtam neki, hogy a Földről látható oldalon történt, azóta legalább azt nem fújja...
 
M

molnibalage

Guest
Ezt a Artemis I tracket nem értem.

841 MPH a Földhöz képesti sebesség?

Ja, most már értem.
Hát, ilyet se láttam még. Volt már hasonló pálya valaha használva?
 
  • Hűha
Reactions: jani22 and BJani

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 467
16 054
113
Ezt a Artemis I tracket nem értem.

841 MPH a Földhöz képesti sebesség?

Ja, most már értem.
Hát, ilyet se láttam még. Volt már hasonló pálya valaha használva?
A Kínaiak Chang'e 5 Hold mintát visszahozó küldetése során az orbitális modult hasonló DRO pályára állították.

Ha érdekel itt az Artemis I pálya számitásának dokumentációja;
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 677
10 543
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 679
65 794
113
Érdekes animáció a tervezett Saturn V első fokozatát a levegőben elkapó Hiller Air Tug-ról:


Maga a 3D modell érdekes, mert 1:1-ben Mi-8-as kabinja van. A felszálláskor a füves rétet szépen megfújja a forgószárny leáramlása, de a vizet nem érinti. Volt amire gondolt az animátor és volt, amire nem.

Itt egy másik 3D designer modelle, ami talán jobban hasonlít az eredeti Hiller tervekre:


Itt pedig egy dokumentumfilm a koncepcióról:

https://www.youtube.com/watch?v=MHaxySnEPTc&

A hatalmas átmérő miatti alacsony frekvenciás kalapáló hang az első videóban pontos lehet, hiszen Hiller-k korábbi óriás helikoptere is felkerült a világ egyik leghangosabb repülő szerkezeteinek listájára, de "hiányolom" a lapátvégi sugárhajtóművek extra sivítását.
Bárhogy is volt, a lapátvégi forgószárny hajtás elég önveszélyes elv, hiszen ha megszakad a tüzelőanyag betáplálás valamelyik lapáton, akkor azonnal forgatónyomaték különbség lehet az egyes lapátok között, ráadásul a lehető legnagyobb erőkaron. Magyarán, letörhetnek ezek a lapátok.
További probléma, hogy a lapátok állásszögeinek emelésével (amire a nagy magasságú repüléshez szükség van, márpedig itt a gép eleve nagy magasságú repülésre volt kitalálva) a hajtóművek ferde megfújása tolóerő instabilitást okozhat.
Ha torlósugárhajtóműves a hajtás, akkor az méginkább veszélyben van, de ha gázturbinás akkor meg az óriási centrifugális erő miatt lehet bajban a gázturbina komplett forgórésze.
Arról nem is beszélve, hogy tolóerővel forgatni a forgószárnyat az ugyanolyan közvetett vezérlés, mint a tolóerő vektorálás, azaz, a vezérlendő paraméterbe beleszól a szabályzott rendszer és vissza.

Az animáció további érdekessége, hogy az ernyőkkel visszatérő Saturn V első fokozatot megégett állapotban mutatja a jelent, ami pontos, de persze felvet egy kérdést. Vajon mennyire hasznosítható újra egy ennyire megégett, nagy felületű, ezáltal nagy hődeformációra hajlamos, de eleve vékonyfalú szerkezet?
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 500
26 167
113
Ezt a Artemis I tracket nem értem.

841 MPH a Földhöz képesti sebesség?

Ja, most már értem.
Hát, ilyet se láttam még. Volt már hasonló pálya valaha használva?
Nem követtem pontosan az eseményeket, de engem is meglepett a pályája. Vártam, hogy Hold körüli pályára áll, mint az Apollo 8.

Ezek szerint a leszálló modult majd jól kidobják a Hold felé, az leszáll és majd mikor jön vissza akkor elkapják a holdi pálya mentén?

Nem kell annyi üzemanyag, mivel nem állnak Hold körüli pályára és onnan nem kell elszakadni. Talán.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Érdekes animáció a tervezett Saturn V első fokozatát a levegőben elkapó Hiller Air Tug-ról:


Maga a 3D modell érdekes, mert 1:1-ben Mi-8-as kabinja van. A felszálláskor a füves rétet szépen megfújja a forgószárny leáramlása, de a vizet nem érinti. Volt amire gondolt az animátor és volt, amire nem.

Itt egy másik 3D designer modelle, ami talán jobban hasonlít az eredeti Hiller tervekre:


Itt pedig egy dokumentumfilm a koncepcióról:

https://www.youtube.com/watch?v=MHaxySnEPTc&

A hatalmas átmérő miatti alacsony frekvenciás kalapáló hang az első videóban pontos lehet, hiszen Hiller-k korábbi óriás helikoptere is felkerült a világ egyik leghangosabb repülő szerkezeteinek listájára, de "hiányolom" a lapátvégi sugárhajtóművek extra sivítását.
Bárhogy is volt, a lapátvégi forgószárny hajtás elég önveszélyes elv, hiszen ha megszakad a tüzelőanyag betáplálás valamelyik lapáton, akkor azonnal forgatónyomaték különbség lehet az egyes lapátok között, ráadásul a lehető legnagyobb erőkaron. Magyarán, letörhetnek ezek a lapátok.
További probléma, hogy a lapátok állásszögeinek emelésével (amire a nagy magasságú repüléshez szükség van, márpedig itt a gép eleve nagy magasságú repülésre volt kitalálva) a hajtóművek ferde megfújása tolóerő instabilitást okozhat.
Ha torlósugárhajtóműves a hajtás, akkor az méginkább veszélyben van, de ha gázturbinás akkor meg az óriási centrifugális erő miatt lehet bajban a gázturbina komplett forgórésze.
Arról nem is beszélve, hogy tolóerővel forgatni a forgószárnyat az ugyanolyan közvetett vezérlés, mint a tolóerő vektorálás, azaz, a vezérlendő paraméterbe beleszól a szabályzott rendszer és vissza.

Az animáció további érdekessége, hogy az ernyőkkel visszatérő Saturn V első fokozatot megégett állapotban mutatja a jelent, ami pontos, de persze felvet egy kérdést. Vajon mennyire hasznosítható újra egy ennyire megégett, nagy felületű, ezáltal nagy hődeformációra hajlamos, de eleve vékonyfalú szerkezet?
A helikopterezés mindenhogy qrwa veszélyes, oszt valahogy mégis meg tudták üzembiztosra csinálni. Azt hiszem volt is lapátvégen torlósugaras meghajtású helikopáter. Mindjárt meg is nézem.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 467
16 054
113
Üstökös, vagy aszteroida? Egyre megy. Nagy és fényes, robbant is, a részletekre meg nem adunk.

Ennek az érdekességét az is adta, hogy már előre jelezték az Eszak-Amerikai régióban az érkezését, pedig ugye csak egy 1m objektumról van szó.

Izé, azt hiszem egy üstökös néhány nagyságrenddel nagyobb, mint egy aszteroida. Szóval nagyon sanyarú sorsunk lenne üstökös esetén.
Nincs szigorúan vett minősítés erre vonatkozóan. Jellemzően a csóvát "húzó", tehát még jég/por tartalmú objektumokat nevezzük Üstökösnek. A csóvával nem rendelkezők általában a kisbolygoknál "kisebb" objektumok az Aszteroidák. De éppen ezért lehet átmenet a kettő között ha egy üstökös elvesziti jég/gáz tartalmát válhat aszteroidává, illetve egy korábbi távoli pályán keringő aszteroida a naphoz közel érve "átalkaulhat" üstökössé.

Nem követtem pontosan az eseményeket, de engem is meglepett a pályája. Vártam, hogy Hold körüli pályára áll, mint az Apollo 8.

Ezek szerint a leszálló modult majd jól kidobják a Hold felé, az leszáll és majd mikor jön vissza akkor elkapják a holdi pálya mentén?

Nem kell annyi üzemanyag, mivel nem állnak Hold körüli pályára és onnan nem kell elszakadni. Talán.
Az Artemis I lényegében egy teszt repülés, a rendszerek kipróbálását célozza, ezért a DRO pálya, amiből relatíve kis energiával vissza is tér az űrhajó.

Ezzel szemben a Gateway egy erősen elliptikus, hétnapos, közel egyenes vonalú halo-pályárá (NRHO) állitják majd, ami legközelebb 1500 km-re viszi a Hold északi pólusához. A NRHO-val lehetővé valik, hogy a Hold-expedíciók a Gateway-től alacsony poláris pályárá alljanak alig 730 m/s delta-v-vel. Az orbitális állomás palyán tartásához pedig kevesebb mint 10 m/s delta-v kellene évente, és a pálya dőlésszöge viszonylag kis delta-v ráfordítással eltolható, ami lehetővé teszi a Hold felszínének nagy részéhez való hozzáférést.

Egyébként pont ezt a pályát hivatott tesztelni a CAPSTONE küldetés.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 679
65 794
113
A helikopterezés mindenhogy qrwa veszélyes, oszt valahogy mégis meg tudták üzembiztosra csinálni. Azt hiszem volt is lapátvégen torlósugaras meghajtású helikopáter. Mindjárt meg is nézem.
És ez vajon kellő üzembiztossággal dolgozna extrém nehéz teherbírású léptékben, extra nagy magasságokon, precíziós elkapási műveletek során is?

Mert az, hogy kicsiben, földközelben létezett, még nem jelenti azt, hogy használható is.
A Fairey Rotodyne is okkal nem lett sikeres és követendő irány.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gafzhu

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
És ez vajon kellő üzembiztossággal dolgozna extrém nehéz teherbírású léptékben, extra nagy magasságokon, precíziós elkapási műveletek során is?

Mert az, hogy kicsiben, földközelben létezett, még nem jelenti azt, hogy használható is.
A Fairey Rotodyne is okkal nem lett sikeres és követendő irány.
Úgy emlékeztem, láttam ilyet igazán nagyban. Aztán lehet csak valami rajz, vagy koncepció volt.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 677
10 543
113
Nincs szigorúan vett minősítés erre vonatkozóan. Jellemzően a csóvát "húzó", tehát még jég/por tartalmú objektumokat nevezzük Üstökösnek. A csóvával nem rendelkezők általában a kisbolygoknál "kisebb" objektumok az Aszteroidák. De éppen ezért lehet átmenet a kettő között ha egy üstökös elvesziti jég/gáz tartalmát válhat aszteroidává, illetve egy korábbi távoli pályán keringő aszteroida a naphoz közel érve "átalkaulhat" üstökössé.
Ha jól tudom, az üstökösök az Oort felhő objektumai, mineke valami megzavarta a pályáját és napközelbe került. Az aszteroidák meg közetbolygó-keletkezés maradéka, ha jól tudom. A jég nélküli kavicshalom üstökösmagot ha lelassult és kevéssé elnyújtott Nap körüli pályára került, lehet már aszteroidának is nevezni. De addig más a pálya, a sebesség és az összetétel és általában több nagyságrendel nagyobb. Bér ha a Ceresre gondolok... :)
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Úgy emlékeztem, láttam ilyet igazán nagyban. Aztán lehet csak valami rajz, vagy koncepció volt.

pkhh5xsfpap51.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 467
16 054
113
Ha jól tudom, az üstökösök az Oort felhő objektumai, mineke valami megzavarta a pályáját és napközelbe került. Az aszteroidák meg közetbolygó-keletkezés maradéka, ha jól tudom. A jég nélküli kavicshalom üstökösmagot ha lelassult és kevéssé elnyújtott Nap körüli pályára került, lehet már aszteroidának is nevezni. De addig más a pálya, a sebesség és az összetétel és általában több nagyságrendel nagyobb. Bér ha a Ceresre gondolok... :)
Igen, de Igazándiból mindegy is az eredet. Ha még van jég/por tartalma amit kiad magából csóvaként akkor üstökös, minden más esetben Aszteorida.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 467
16 054
113
Az animáció további érdekessége, hogy az ernyőkkel visszatérő Saturn V első fokozatot megégett állapotban mutatja a jelent, ami pontos, de persze felvet egy kérdést. Vajon mennyire hasznosítható újra egy ennyire megégett, nagy felületű, ezáltal nagy hődeformációra hajlamos, de eleve vékonyfalú szerkezet?
Szerintem az animáción látható égesnyomok nemileg félrevezetőek.
A S-IC 2.5 perc után 61km magasban vált le ekkor max sebessége @9650km/h, és emelkedett még egy darabig lasaulva majd visszahullt, de ugye több lépcsős ernyőkkel fékezték volna a visszatérést.
Maga a fokozat meg korántsem volt annyira vékonyfalú, tekintve ez tartotta az összes többit is.

1:50-től;
Az Űrsikló Boostereit lehet némi párhuzamba állítani, azok is fékező ernyő kaptak. Ha megnézzük minimális a felületen jelentkező égesnyomok, ami van az is inkább a szilárd hajtóanyag maradék égés nyomán. Nyilván ettől még átforrósodhatott maga a szerkezet, és az SRB acélbol a S-IC pedig alumíniumból készült.
rocket-booster-recovery-768x432.jpg

srbrecovery.jpg

A lényeg, nem lett volna a rakéta részéről megugorhatatlan dolog a koncepció, nyilván módosításokkal. Inkább az elkapó Helikopter hiánya és maga a manőver veszélyessege miatt futhatott ez zátonyra.