Érdekes animáció a tervezett Saturn V első fokozatát a levegőben elkapó Hiller Air Tug-ról:
Maga a 3D modell érdekes, mert 1:1-ben Mi-8-as kabinja van. A felszálláskor a füves rétet szépen megfújja a forgószárny leáramlása, de a vizet nem érinti. Volt amire gondolt az animátor és volt, amire nem.
Itt egy másik 3D designer modelle, ami talán jobban hasonlít az eredeti Hiller tervekre:
Itt pedig egy dokumentumfilm a koncepcióról:
https://www.youtube.com/watch?v=MHaxySnEPTc&
A hatalmas átmérő miatti alacsony frekvenciás kalapáló hang az első videóban pontos lehet, hiszen Hiller-k korábbi óriás helikoptere is felkerült a világ egyik leghangosabb repülő szerkezeteinek listájára, de "hiányolom" a lapátvégi sugárhajtóművek extra sivítását.
Bárhogy is volt, a lapátvégi forgószárny hajtás elég önveszélyes elv, hiszen ha megszakad a tüzelőanyag betáplálás valamelyik lapáton, akkor azonnal forgatónyomaték különbség lehet az egyes lapátok között, ráadásul a lehető legnagyobb erőkaron. Magyarán, letörhetnek ezek a lapátok.
További probléma, hogy a lapátok állásszögeinek emelésével (amire a nagy magasságú repüléshez szükség van, márpedig itt a gép eleve nagy magasságú repülésre volt kitalálva) a hajtóművek ferde megfújása tolóerő instabilitást okozhat.
Ha torlósugárhajtóműves a hajtás, akkor az méginkább veszélyben van, de ha gázturbinás akkor meg az óriási centrifugális erő miatt lehet bajban a gázturbina komplett forgórésze.
Arról nem is beszélve, hogy tolóerővel forgatni a forgószárnyat az ugyanolyan közvetett vezérlés, mint a tolóerő vektorálás, azaz, a vezérlendő paraméterbe beleszól a szabályzott rendszer és vissza.
Az animáció további érdekessége, hogy az ernyőkkel visszatérő Saturn V első fokozatot megégett állapotban mutatja a jelent, ami pontos, de persze felvet egy kérdést. Vajon mennyire hasznosítható újra egy ennyire megégett, nagy felületű, ezáltal nagy hődeformációra hajlamos, de eleve vékonyfalú szerkezet?