Űrkutatás

Érdekes animáció a tervezett Saturn V első fokozatát a levegőben elkapó Hiller Air Tug-ról:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Maga a 3D modell érdekes, mert 1:1-ben Mi-8-as kabinja van. A felszálláskor a füves rétet szépen megfújja a forgószárny leáramlása, de a vizet nem érinti. Volt amire gondolt az animátor és volt, amire nem.

Itt egy másik 3D designer modelle, ami talán jobban hasonlít az eredeti Hiller tervekre:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Itt pedig egy dokumentumfilm a koncepcióról:

https://www.youtube.com/watch?v=MHaxySnEPTc&

A hatalmas átmérő miatti alacsony frekvenciás kalapáló hang az első videóban pontos lehet, hiszen Hiller-k korábbi óriás helikoptere is felkerült a világ egyik leghangosabb repülő szerkezeteinek listájára, de "hiányolom" a lapátvégi sugárhajtóművek extra sivítását.
Bárhogy is volt, a lapátvégi forgószárny hajtás elég önveszélyes elv, hiszen ha megszakad a tüzelőanyag betáplálás valamelyik lapáton, akkor azonnal forgatónyomaték különbség lehet az egyes lapátok között, ráadásul a lehető legnagyobb erőkaron. Magyarán, letörhetnek ezek a lapátok.
További probléma, hogy a lapátok állásszögeinek emelésével (amire a nagy magasságú repüléshez szükség van, márpedig itt a gép eleve nagy magasságú repülésre volt kitalálva) a hajtóművek ferde megfújása tolóerő instabilitást okozhat.
Ha torlósugárhajtóműves a hajtás, akkor az méginkább veszélyben van, de ha gázturbinás akkor meg az óriási centrifugális erő miatt lehet bajban a gázturbina komplett forgórésze.
Arról nem is beszélve, hogy tolóerővel forgatni a forgószárnyat az ugyanolyan közvetett vezérlés, mint a tolóerő vektorálás, azaz, a vezérlendő paraméterbe beleszól a szabályzott rendszer és vissza.

Az animáció további érdekessége, hogy az ernyőkkel visszatérő Saturn V első fokozatot megégett állapotban mutatja a jelent, ami pontos, de persze felvet egy kérdést. Vajon mennyire hasznosítható újra egy ennyire megégett, nagy felületű, ezáltal nagy hődeformációra hajlamos, de eleve vékonyfalú szerkezet?
 
Ezt a Artemis I tracket nem értem.

841 MPH a Földhöz képesti sebesség?

Ja, most már értem.
Hát, ilyet se láttam még. Volt már hasonló pálya valaha használva?
Nem követtem pontosan az eseményeket, de engem is meglepett a pályája. Vártam, hogy Hold körüli pályára áll, mint az Apollo 8.

Ezek szerint a leszálló modult majd jól kidobják a Hold felé, az leszáll és majd mikor jön vissza akkor elkapják a holdi pálya mentén?

Nem kell annyi üzemanyag, mivel nem állnak Hold körüli pályára és onnan nem kell elszakadni. Talán.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator
Érdekes animáció a tervezett Saturn V első fokozatát a levegőben elkapó Hiller Air Tug-ról:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Maga a 3D modell érdekes, mert 1:1-ben Mi-8-as kabinja van. A felszálláskor a füves rétet szépen megfújja a forgószárny leáramlása, de a vizet nem érinti. Volt amire gondolt az animátor és volt, amire nem.

Itt egy másik 3D designer modelle, ami talán jobban hasonlít az eredeti Hiller tervekre:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Itt pedig egy dokumentumfilm a koncepcióról:

https://www.youtube.com/watch?v=MHaxySnEPTc&

A hatalmas átmérő miatti alacsony frekvenciás kalapáló hang az első videóban pontos lehet, hiszen Hiller-k korábbi óriás helikoptere is felkerült a világ egyik leghangosabb repülő szerkezeteinek listájára, de "hiányolom" a lapátvégi sugárhajtóművek extra sivítását.
Bárhogy is volt, a lapátvégi forgószárny hajtás elég önveszélyes elv, hiszen ha megszakad a tüzelőanyag betáplálás valamelyik lapáton, akkor azonnal forgatónyomaték különbség lehet az egyes lapátok között, ráadásul a lehető legnagyobb erőkaron. Magyarán, letörhetnek ezek a lapátok.
További probléma, hogy a lapátok állásszögeinek emelésével (amire a nagy magasságú repüléshez szükség van, márpedig itt a gép eleve nagy magasságú repülésre volt kitalálva) a hajtóművek ferde megfújása tolóerő instabilitást okozhat.
Ha torlósugárhajtóműves a hajtás, akkor az méginkább veszélyben van, de ha gázturbinás akkor meg az óriási centrifugális erő miatt lehet bajban a gázturbina komplett forgórésze.
Arról nem is beszélve, hogy tolóerővel forgatni a forgószárnyat az ugyanolyan közvetett vezérlés, mint a tolóerő vektorálás, azaz, a vezérlendő paraméterbe beleszól a szabályzott rendszer és vissza.

Az animáció további érdekessége, hogy az ernyőkkel visszatérő Saturn V első fokozatot megégett állapotban mutatja a jelent, ami pontos, de persze felvet egy kérdést. Vajon mennyire hasznosítható újra egy ennyire megégett, nagy felületű, ezáltal nagy hődeformációra hajlamos, de eleve vékonyfalú szerkezet?
A helikopterezés mindenhogy qrwa veszélyes, oszt valahogy mégis meg tudták üzembiztosra csinálni. Azt hiszem volt is lapátvégen torlósugaras meghajtású helikopáter. Mindjárt meg is nézem.
 
Kipróbálták a motorhibát is.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu
Üstökös, vagy aszteroida? Egyre megy. Nagy és fényes, robbant is, a részletekre meg nem adunk.

Ennek az érdekességét az is adta, hogy már előre jelezték az Eszak-Amerikai régióban az érkezését, pedig ugye csak egy 1m objektumról van szó.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Izé, azt hiszem egy üstökös néhány nagyságrenddel nagyobb, mint egy aszteroida. Szóval nagyon sanyarú sorsunk lenne üstökös esetén.
Nincs szigorúan vett minősítés erre vonatkozóan. Jellemzően a csóvát "húzó", tehát még jég/por tartalmú objektumokat nevezzük Üstökösnek. A csóvával nem rendelkezők általában a kisbolygoknál "kisebb" objektumok az Aszteroidák. De éppen ezért lehet átmenet a kettő között ha egy üstökös elvesziti jég/gáz tartalmát válhat aszteroidává, illetve egy korábbi távoli pályán keringő aszteroida a naphoz közel érve "átalkaulhat" üstökössé.

Nem követtem pontosan az eseményeket, de engem is meglepett a pályája. Vártam, hogy Hold körüli pályára áll, mint az Apollo 8.

Ezek szerint a leszálló modult majd jól kidobják a Hold felé, az leszáll és majd mikor jön vissza akkor elkapják a holdi pálya mentén?

Nem kell annyi üzemanyag, mivel nem állnak Hold körüli pályára és onnan nem kell elszakadni. Talán.
Az Artemis I lényegében egy teszt repülés, a rendszerek kipróbálását célozza, ezért a DRO pálya, amiből relatíve kis energiával vissza is tér az űrhajó.

Ezzel szemben a Gateway egy erősen elliptikus, hétnapos, közel egyenes vonalú halo-pályárá (NRHO) állitják majd, ami legközelebb 1500 km-re viszi a Hold északi pólusához. A NRHO-val lehetővé valik, hogy a Hold-expedíciók a Gateway-től alacsony poláris pályárá alljanak alig 730 m/s delta-v-vel. Az orbitális állomás palyán tartásához pedig kevesebb mint 10 m/s delta-v kellene évente, és a pálya dőlésszöge viszonylag kis delta-v ráfordítással eltolható, ami lehetővé teszi a Hold felszínének nagy részéhez való hozzáférést.

Egyébként pont ezt a pályát hivatott tesztelni a CAPSTONE küldetés.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A helikopterezés mindenhogy qrwa veszélyes, oszt valahogy mégis meg tudták üzembiztosra csinálni. Azt hiszem volt is lapátvégen torlósugaras meghajtású helikopáter. Mindjárt meg is nézem.
És ez vajon kellő üzembiztossággal dolgozna extrém nehéz teherbírású léptékben, extra nagy magasságokon, precíziós elkapási műveletek során is?

Mert az, hogy kicsiben, földközelben létezett, még nem jelenti azt, hogy használható is.
A Fairey Rotodyne is okkal nem lett sikeres és követendő irány.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gafzhu
És ez vajon kellő üzembiztossággal dolgozna extrém nehéz teherbírású léptékben, extra nagy magasságokon, precíziós elkapási műveletek során is?

Mert az, hogy kicsiben, földközelben létezett, még nem jelenti azt, hogy használható is.
A Fairey Rotodyne is okkal nem lett sikeres és követendő irány.
Úgy emlékeztem, láttam ilyet igazán nagyban. Aztán lehet csak valami rajz, vagy koncepció volt.
 
Nincs szigorúan vett minősítés erre vonatkozóan. Jellemzően a csóvát "húzó", tehát még jég/por tartalmú objektumokat nevezzük Üstökösnek. A csóvával nem rendelkezők általában a kisbolygoknál "kisebb" objektumok az Aszteroidák. De éppen ezért lehet átmenet a kettő között ha egy üstökös elvesziti jég/gáz tartalmát válhat aszteroidává, illetve egy korábbi távoli pályán keringő aszteroida a naphoz közel érve "átalkaulhat" üstökössé.
Ha jól tudom, az üstökösök az Oort felhő objektumai, mineke valami megzavarta a pályáját és napközelbe került. Az aszteroidák meg közetbolygó-keletkezés maradéka, ha jól tudom. A jég nélküli kavicshalom üstökösmagot ha lelassult és kevéssé elnyújtott Nap körüli pályára került, lehet már aszteroidának is nevezni. De addig más a pálya, a sebesség és az összetétel és általában több nagyságrendel nagyobb. Bér ha a Ceresre gondolok... :)
 
Úgy emlékeztem, láttam ilyet igazán nagyban. Aztán lehet csak valami rajz, vagy koncepció volt.

pkhh5xsfpap51.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Ha jól tudom, az üstökösök az Oort felhő objektumai, mineke valami megzavarta a pályáját és napközelbe került. Az aszteroidák meg közetbolygó-keletkezés maradéka, ha jól tudom. A jég nélküli kavicshalom üstökösmagot ha lelassult és kevéssé elnyújtott Nap körüli pályára került, lehet már aszteroidának is nevezni. De addig más a pálya, a sebesség és az összetétel és általában több nagyságrendel nagyobb. Bér ha a Ceresre gondolok... :)
Igen, de Igazándiból mindegy is az eredet. Ha még van jég/por tartalma amit kiad magából csóvaként akkor üstökös, minden más esetben Aszteorida.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Az animáció további érdekessége, hogy az ernyőkkel visszatérő Saturn V első fokozatot megégett állapotban mutatja a jelent, ami pontos, de persze felvet egy kérdést. Vajon mennyire hasznosítható újra egy ennyire megégett, nagy felületű, ezáltal nagy hődeformációra hajlamos, de eleve vékonyfalú szerkezet?
Szerintem az animáción látható égesnyomok nemileg félrevezetőek.
A S-IC 2.5 perc után 61km magasban vált le ekkor max sebessége @9650km/h, és emelkedett még egy darabig lasaulva majd visszahullt, de ugye több lépcsős ernyőkkel fékezték volna a visszatérést.
Maga a fokozat meg korántsem volt annyira vékonyfalú, tekintve ez tartotta az összes többit is.

1:50-től;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Az Űrsikló Boostereit lehet némi párhuzamba állítani, azok is fékező ernyő kaptak. Ha megnézzük minimális a felületen jelentkező égesnyomok, ami van az is inkább a szilárd hajtóanyag maradék égés nyomán. Nyilván ettől még átforrósodhatott maga a szerkezet, és az SRB acélbol a S-IC pedig alumíniumból készült.
rocket-booster-recovery-768x432.jpg

srbrecovery.jpg

A lényeg, nem lett volna a rakéta részéről megugorhatatlan dolog a koncepció, nyilván módosításokkal. Inkább az elkapó Helikopter hiánya és maga a manőver veszélyessege miatt futhatott ez zátonyra.
 
Az Űrsikló Boostereit lehet némi párhuzamba állítani, azok is fékező ernyő kaptak. Ha megnézzük minimális a felületen jelentkező égesnyomok, ami van az is inkább a szilárd hajtóanyag maradék égés nyomán. Nyilván ettől még átforrósodhatott maga a szerkezet, és az SRB acélbol a S-IC pedig alumíniumból készült.
rocket-booster-recovery-768x432.jpg

srbrecovery.jpg

A lényeg, nem lett volna a rakéta részéről megugorhatatlan dolog a koncepció, nyilván módosításokkal. Inkább az elkapó Helikopter hiánya és maga a manőver veszélyessege miatt futhatott ez zátonyra.

Ha már ez a téma. Az alábbi videóban a szilárd tüzelőanyagú rakéták bemutatása:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Érdekes felvételek a hajtóanyagról, összeszerelésről, égési keresztmetszetről stb....
 
Az ESA bejelentette a következő űrhajósait. A 22500ból kiválasztott 17 fő között végül nem lett Magyar :(
Van viszont 1 Cseh és 1 Lengyel, 1Swájci, Belga, Svéd, Osztrák, 2-2 Olasz, Német, Francia, Spanyol, 3UK amiből 1 Paralimpikon aki egy 19 éves korában motorbaleset miatt vesztette el a jobb lábát...


Némileg szoktalan módon "eldobható" módban indult a SpaceX Falcon-9 B1049 legregebbi boosterével az Eutelsat-10B nagy savszélességű kommunikációs müholdja. Ez volt a Booster 11. végső indítása.
Az űrállomások, űrtávcsővek, bolygóközi szondák árnyékában kevésbé érdekes egy ilyen műhold, pedig közvetve sokkal nagyobb hatással van a mindennapi életünkre.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ezek a műholdak a kereskedelmi szatelitek nagyágyúi méretben és képességekben egyaránt;
IMG-20221123-173717.jpg

IMG-20221123-173907.jpg
 
@milagro

Igazandibol teljesen figyelmen kívül hagyhatunk minden Földi bizonyítékot pro vagy kontra, mert létezik egy mindent vivő ÁSZ a képletben ami pedig a Hold maga!

Remélem abban nincs vita, hogy a Hold nak nincs légköre, így minden felszini aktivitás, lábnyom szinte örökre fennmarad.

Na most a Holdraszállás óta a NASAtol függetlenül a Szovjetek, Japánok, Kínaiak, Indiaiak, is fényképezték a Holdat, és képzeld nemhogy nem cáfolják a Holdra szállást, hanem megerősíti azt.

Minden Hold misszió nyoma mai napig ott van a Holdon;
660px-Moon_landing_sites.svg.png


Mára részletesebb felvételein vannak a Hold felszínéről mint a tenger fenekről!

És képzeld, ezeken a feleveleken látszik az összes Hold misszió, legyen szovjet amerikai kinai mind! De olyan részletességgel, hogy az űrhajósok lábnyoma is látszik! És az akkor készült felvételekén látszódó képződmények beazonosíthatóak.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Apollo 17;
584641main_apollo17-left-670.jpg


Meg mielőtt azt gondolnád, ez csak valamilyen kamu lenne, az ezeket a felveteleket készítő LRO műhold mai napig aktív így a legújabb becsapódásokrol, kínai járműről is készít felveteleket. Ezek a felvételek pedig egybe esnek a szondákéval.
Érdemes ítt nézelődni;

Csizmát cseréltek a visszaútra? Egy könnyebbre? Vagy zokniban jöttek? Komoly?
Bizony, vittek magukkal csizmát! Tényleg hihetetlennek tűnhet a dolog, hogy Heavy-duty bakancsot amit direkt csak a felszínen használták otthagyták, és ahelyett hogy visszahozozták volna inkább kőzetmintát hoztak a súlya helyett.. És nem zokniban jöttek vissza hanem abban a "cipőben" ami a ruhához tartozott és amire egyébként a csizmát húzták amikor a Holdon setáltak.


Kétkedni, szkeptikusnak lenni egy dolog. Amikor a bizonyítékokat figyelmen kívűl hagyod, feloldandó a Kognitív disszonanciát, az már szociálpszichológia kategória, és mint ilyen mentális állapotod egyensúly vesztésének indikátora.