Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 525
16 444
113
Érdekes , hogy az Europa Clipper meg jövő októberben indul csak, és mégis korábban ér oda.
Lehet, hogy azért, mert Falcon Heavyvel megy fel?
Részben biztos. Eredetileg kevesebb mint 3év lett volna az útja direkt a Jupiterhez mivel SLS-el indították volna. Csak ugye a Falcon Heavy vagy 2milliárd dollárral olcsóbb. Így lett 5.5év az út.

Részben viszont ahogy elnézem a választott pálya miatt is van. Ugyanis amíg a Juice pályára áll a Ganümédész körül, így spórolni kellett a manőverhez delta-v az odauton, ezért a takarékosabb több gavizációs lökést tartalmazó út. A Clipper ezzel szembe nagyon eliptikus pályára áll a Jupiter körül, és 44 Flyby-átrepülést végez az Európa felett, végig Jupiter pályán maradva.

A Falcon Heavy valamivel potensebb mint az Ariane5 de azt meg a Guanai indító állása az egyenlítő közelsége segíti. Szóval nincs jelentős különbség a két hordozó között. Ez abból is látható, hogy mindkét űrhajó tömege 2.5t +3.5t üzemanyag= 6t vagyis a Juice ugyanannyi üzemanyaggal kell gazdálkodjon, komplexebb manőverekhez.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 083
50 242
113
Részben biztos. Eredetileg kevesebb mint 3év lett volna az útja direkt a Jupiterhez mivel SLS-el indították volna. Csak ugye a Falcon Heavy vagy 2milliárd dollárral olcsóbb. Így lett 5.5év az út.

Részben viszont ahogy elnézem a választott pálya miatt is van. Ugyanis amíg a Juice pályára áll a Ganümédész körül, így spórolni kellett a manőverhez delta-v az odauton, ezért a takarékosabb több gavizációs lökést tartalmazó út. A Clipper ezzel szembe nagyon eliptikus pályára áll a Jupiter körül, és 44 Flyby-átrepülést végez az Európa felett, végig Jupiter pályán maradva.

A Falcon Heavy valamivel potensebb mint az Ariane5 de azt meg a Guanai indító állása az egyenlítő közelsége segíti. Szóval nincs jelentős különbség a két hordozó között. Ez abból is látható, hogy mindkét űrhajó tömege 2.5t +3.5t üzemanyag= 6t vagyis a Juice ugyanannyi üzemanyaggal kell gazdálkodjon, komplexebb manőverekhez.
Azt lehet tudni, hogy milyen deltaV-re képes az Ariane5 a Falcon Heavy-hez képest?
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 525
16 444
113
Azt lehet tudni, hogy milyen deltaV-re képes az Ariane5 a Falcon Heavy-hez képest?
Nehéz autóskártya szerűen összehasonlítani a kettőt. A Delta-V se egy exzakt szám, pláne egy több fokozatú rakétánál, mert nem lehet simán összeadni a fokozatokat, hiszen a tömeggel mindíg kalkulálni kell. Aztán meg a Falcon Heavy-nek van vagy 3 féle verziója. Teljesen visszatérő, részben visszatérő(középső Booster kuka) meg full "eldobandó" válltozata. Szóval tudja a fene. Ezért van, hogy inkább az adott pályához tartozó hasznos teher tömegét adják meg, a rakéta képességeként..
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 648
113
Nehéz autóskártya szerűen összehasonlítani a kettőt. A Delta-V se egy exzakt szám, pláne egy több fokozatú rakétánál, mert nem lehet simán összeadni a fokozatokat, hiszen a tömeggel mindíg kalkulálni kell. Aztán meg a Falcon Heavy-nek van vagy 3 féle verziója. Teljesen visszatérő, részben visszatérő(középső Booster kuka) meg full "eldobandó" válltozata. Szóval tudja a fene. Ezért van, hogy inkább az adott pályához tartozó hasznos teher tömegét adják meg, a rakéta képességeként..
Inkább csak kettő, bar a középső gyorsítót egyszer majdnem visszanyerték.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 525
16 444
113
Egy jútúb videóban láttam egy ilyen céget, nem tudom ez volt-e, ami 3D nyomtatásnak hazudott sima TIG hegesztővel, egy forgó állvánnyal és a hegesztőfejet taró robotkarral készített ilyeneket. Amit akkor sem értettem, hogy mi a fasznak. Magát a tartályt vagy legalábbis nagy részét egy lemezből meg lehetne hajlítani huszad áron úgy, hogy homogén hengerelt anyag és egy darab hegesztés van csak rajta hosszirányban. Ehelyett hegesztővel felépítik azt a részt is, tiszta rücsök az egész, aminek a fala annyira erős, mint a legvékonyabb része, és annyira nehéz, mint amennyire a vastagabb részek nehezítik.
Részben nyilván igazad van. Ahogy én elnézem a rakéta ipar 3D nyomtatás technológiát nem feltètlen a nagy felületű homogénebb tartályok gyártása a fő cél, de mint fejlődés-tökéletesítés alatt álló technológia azzal is kísérleteznek.
Ami a rücskös felületet illeti is sokat fejlődött ám a technológia.

Pont nemrég jött ki a Relativity új videóval amin a 4.generációs robottal egy bulkhead részt készitenek, vagyis egy tartály részét. Ebből is az jön le nekem, hogy a rakéta építés mellett maga a technológia fejlesztése is tovább folyik, amit ugye később akár másra is lehet használni..
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Egy jútúb videóban láttam egy ilyen céget, nem tudom ez volt-e, ami 3D nyomtatásnak hazudott sima TIG hegesztővel, egy forgó állvánnyal és a hegesztőfejet taró robotkarral készített ilyeneket. Amit akkor sem értettem, hogy mi a fasznak. Magát a tartályt vagy legalábbis nagy részét egy lemezből meg lehetne hajlítani huszad áron úgy, hogy homogén hengerelt anyag és egy darab hegesztés van csak rajta hosszirányban. Ehelyett hegesztővel felépítik azt a részt is, tiszta rücsök az egész, aminek a fala annyira erős, mint a legvékonyabb része, és annyira nehéz, mint amennyire a vastagabb részek nehezítik.
Itt egy elég kimerítő magyarázat az additív technológia használatára az űriparban.
A cikkben szereplő képek nem biztos, hogy visszaadják, hogy mennyire bonyolultak a hajtóművek alkatrészei.
Ráadásul a hagyományos technológiák, vagy a maratásos eljárásokkal nem biztos, hogy képes leszel legyártani egy ilyet:
D9abOLtX4AADGBQ

Eddig ezt így oldották meg:

Nem pont ugyan az az alkatrész, de látszik, hogy egy ilyen technológiák segítségével egy darabban tudnak legyártani olyan bonyolult alkatrészeket - piszok nagy pontossággal -, amelyeket különben több darabból kellene.
Minden egyes darabnál oda kellene figyelni az illesztésekre (tömítések, pontos illsezkedő felületek, emberi összeszerelés), ráadásul minden illesztés egy potenciális hibaforrás!

Csak annyit tennék még hozzá, hogy azért zseniális ez az űriparban, mivel ennek használatával az űrben, vagy másik égitesten is le lehet gyártani az űreszközök alkatrészeit. Nem kell hozzá csak filament anyagot vinni, meg a printert. Tehát ha a SpaceX arra készül, hogy a Holdon, vagy a Marson bázist hoznak létre, akkor ott szükséges lesz mindenféle alkatrészre. Egy hengerelt lemezt nem tudsz felvinni (mekkorát? milyen alakút?). Az alkatrészek helyigényesek. A filamentet meg tömbben viszik fel a legminimálisabb térfogat foglalással.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 083
50 242
113
Itt egy elég kimerítő magyarázat az additív technológia használatára az űriparban.
A cikkben szereplő képek nem biztos, hogy visszaadják, hogy mennyire bonyolultak a hajtóművek alkatrészei.
Ráadásul a hagyományos technológiák, vagy a maratásos eljárásokkal nem biztos, hogy képes leszel legyártani egy ilyet:
D9abOLtX4AADGBQ

Eddig ezt így oldották meg:

Nem pont ugyan az az alkatrész, de látszik, hogy egy ilyen technológiák segítségével egy darabban tudnak legyártani olyan bonyolult alkatrészeket - piszok nagy pontossággal -, amelyeket különben több darabból kellene.
Minden egyes darabnál oda kellene figyelni az illesztésekre (tömítések, pontos illsezkedő felületek, emberi összeszerelés), ráadásul minden illesztés egy potenciális hibaforrás!

Csak annyit tennék még hozzá, hogy azért zseniális ez az űriparban, mivel ennek használatával az űrben, vagy másik égitesten is le lehet gyártani az űreszközök alkatrészeit. Nem kell hozzá csak filament anyagot vinni, meg a printert. Tehát ha a SpaceX arra készül, hogy a Holdon, vagy a Marson bázist hoznak létre, akkor ott szükséges lesz mindenféle alkatrészre. Egy hengerelt lemezt nem tudsz felvinni (mekkorát? milyen alakút?). Az alkatrészek helyigényesek. A filamentet meg tömbben viszik fel a legminimálisabb térfogat foglalással.
Vagy már ott bányászod ki, ami kell hozzá ;)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Vagy már ott bányászod ki, ami kell hozzá ;)
Háát az még azért messzebb van, de így is nagyon komoly segítség lehet.
A helyi anyagok felhasználása egyelőre csak a "shelter" nyomtatásánál tart. De az is irtózatos nagy anyag és energia megtakarítás lehet, ha nem a földről kell mindent felvinni.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 083
50 242
113
Itt egy elég kimerítő magyarázat az additív technológia használatára az űriparban.
A cikkben szereplő képek nem biztos, hogy visszaadják, hogy mennyire bonyolultak a hajtóművek alkatrészei.
Ráadásul a hagyományos technológiák, vagy a maratásos eljárásokkal nem biztos, hogy képes leszel legyártani egy ilyet:
D9abOLtX4AADGBQ

Eddig ezt így oldották meg:

Nem pont ugyan az az alkatrész, de látszik, hogy egy ilyen technológiák segítségével egy darabban tudnak legyártani olyan bonyolult alkatrészeket - piszok nagy pontossággal -, amelyeket különben több darabból kellene.
Minden egyes darabnál oda kellene figyelni az illesztésekre (tömítések, pontos illsezkedő felületek, emberi összeszerelés), ráadásul minden illesztés egy potenciális hibaforrás!

Csak annyit tennék még hozzá, hogy azért zseniális ez az űriparban, mivel ennek használatával az űrben, vagy másik égitesten is le lehet gyártani az űreszközök alkatrészeit. Nem kell hozzá csak filament anyagot vinni, meg a printert. Tehát ha a SpaceX arra készül, hogy a Holdon, vagy a Marson bázist hoznak létre, akkor ott szükséges lesz mindenféle alkatrészre. Egy hengerelt lemezt nem tudsz felvinni (mekkorát? milyen alakút?). Az alkatrészek helyigényesek. A filamentet meg tömbben viszik fel a legminimálisabb térfogat foglalással.
Javíts ki, ha tévedek, de fémalkatreszeket lézeres szinterezéssel 3D nyomtatnak, ott nincs filament.
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 648
113
Szavazási javaslat:
1. halasztás
2. big bang (tartályfarmostul indítóoszlopostul minden)
3. sikeres indítás (legalább annyira, hogy ne az indítóra essen vissza)

Azért kíváncsi vagyok, ki tervezte a tartályfarmot ez indítótól kevesebb, mint egy rakétahossznyira?
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 356
11 346
113
Szavazási javaslat:
1. halasztás
2. big bang (tartályfarmostul indítóoszlopostul minden)
3. sikeres indítás (legalább annyira, hogy ne az indítóra essen vissza)

Azért kíváncsi vagyok, ki tervezte a tartályfarmot ez indítótól kevesebb, mint egy rakétahossznyira?
3!
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu