Űrkutatás

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Bevallom, az első gondolatom az volt, hogy az amerikaiak, nyilván méregdrágán fejleszthettek ki egy, az amúgy rendelkezésükre álló műszertől egy könnyebbet/"űrkompatibilist".

De ne legyünk igazságtalanok:
A kínaiak mostanában valahol az USA hetvenes évekbeli űrprogramját valósítják meg; Hold program, űrállomás.

De a Holdra szálláshoz minden gramm teherért meg kellett küzdeni úgy, hogy a műszerek jó része elektromechanikus voltak, de a tisztán elektronikusak sem voltak sem pehelykönnyűek (pl. képernyők), sem annyira univerzálisak, mint ma.

Azóta sokat fejlődtek a rakéták is, a rendszerek súlyát, tudását sem lehet összehasonlítani.

Már láthatóan belefér és megfelel a kommersz tucatáru is. Nem semmi.
 
Bevallom, az első gondolatom az volt, hogy az amerikaiak, nyilván méregdrágán fejleszthettek ki egy, az amúgy rendelkezésükre álló műszertől egy könnyebbet/"űrkompatibilist".

De ne legyünk igazságtalanok:
A kínaiak mostanában valahol az USA hetvenes évekbeli űrprogramját valósítják meg; Hold program, űrállomás.

De a Holdra szálláshoz minden gramm teherért meg kellett küzdeni úgy, hogy a műszerek jó része elektromechanikus voltak, de a tisztán elektronikusak sem voltak sem pehelykönnyűek (pl. képernyők), sem annyira univerzálisak, mint ma.

Azóta sokat fejlődtek a rakéták is, a rendszerek súlyát, tudását sem lehet összehasonlítani.

Már láthatóan belefér és megfelel a kommersz tucatáru is. Nem semmi.
Közben megkerestem a felvételt is. Könnyen leolvasható a márkajelzés. Ahogy mondod, egy kommersz tucatárú.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Közben megkerestem a felvételt is. Könnyen leolvasható a márkajelzés. Ahogy mondod, egy kommersz tucatárú.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Tucat termék? Lehet, de miért lenne kommersz, csak azért mert relatív olcsó? Kipróbált megbízható cucc.
Egyébként az ISS-en is az összes laptop, tablet fényképezőgép/kamera is átlagos kereskedelmi példány.

A legutóbbi Artemis Hold missziónál az Orion kapszulában például egy Apple tabletet használtak Alexa hangfelismerő rendszerrel technológiai demonstrátor céllal.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Tucat termék? Lehet, de miért lenne kommersz, csak azért mert relatív olcsó? Kipróbált megbízható cucc.
Egyébként az ISS-en is az összes laptop, tablet fényképezőgép/kamera is átlagos kereskedelmi példány.

A legutóbbi Artemis Hold missziónál az Orion kapszulában például egy Apple tabletet használtak Alexa hangfelismerő rendszerrel technológiai demonstrátor céllal.
Nem fikáztam, csagy ilyesmi, csak vicces volt, hogy egy "olcsó" multimetert láttam ott.
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox
Az IMECE nagyfelbontású hírszerző műholdjához kifejlesztett kamerát, amelyet 2023-ban terveznek felbocsátani, már exportálták Pakisztánba. Meg vagyok döbbenve.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

thumbs_b_c_5b48ff8f72d31b2d1bd0a5199fc43e38.jpg
FUbhde0XsAAEvIT

Az İmece pályára állítására az állami és a magánszektorhoz tartozó 4 CUBE műholddal együtt kerül sor. Számos amerikai műhold kíséri.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

launch1.png
 
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
"A Danuri dél-koreai holdjáró visszaküldte az ország első fotóit a Hold túlsó oldaláról"

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

 
IMG-20230412-192317.jpg

A mai Ariane5 indítás az időjárás miatt holnapra csúszik.
Az ESA Juice küldetése az utóbbi évek legkomolyabb tudományos missziója a Jupiterhez..
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Juice_s_science_instruments_article.png

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Bővebben;
 
Úton..
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

És már csak úgy 10évet kell várni..
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Bajkonurnál ugye vannak a tevék, Florida Cape-nél denevér meg béka, Francia Gianában az űrkikötő közvetlen közelében pedig lajhárokba botlik az ember... :)
IMG-20230414-185014.jpg

IMG-20230414-190457.png
 
 
Úton..
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

És már csak úgy 10évet kell várni..
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Bajkonurnál ugye vannak a tevék, Florida Cape-nél denevér meg béka, Francia Gianában az űrkikötő közvetlen közelében pedig lajhárokba botlik az ember... :)
IMG-20230414-185014.jpg

IMG-20230414-190457.png
Érdekes , hogy az Europa Clipper meg jövő októberben indul csak, és mégis korábban ér oda.
Lehet, hogy azért, mert Falcon Heavyvel megy fel?
 
Érdekes , hogy az Europa Clipper meg jövő októberben indul csak, és mégis korábban ér oda.
Lehet, hogy azért, mert Falcon Heavyvel megy fel?
Részben biztos. Eredetileg kevesebb mint 3év lett volna az útja direkt a Jupiterhez mivel SLS-el indították volna. Csak ugye a Falcon Heavy vagy 2milliárd dollárral olcsóbb. Így lett 5.5év az út.

Részben viszont ahogy elnézem a választott pálya miatt is van. Ugyanis amíg a Juice pályára áll a Ganümédész körül, így spórolni kellett a manőverhez delta-v az odauton, ezért a takarékosabb több gavizációs lökést tartalmazó út. A Clipper ezzel szembe nagyon eliptikus pályára áll a Jupiter körül, és 44 Flyby-átrepülést végez az Európa felett, végig Jupiter pályán maradva.

A Falcon Heavy valamivel potensebb mint az Ariane5 de azt meg a Guanai indító állása az egyenlítő közelsége segíti. Szóval nincs jelentős különbség a két hordozó között. Ez abból is látható, hogy mindkét űrhajó tömege 2.5t +3.5t üzemanyag= 6t vagyis a Juice ugyanannyi üzemanyaggal kell gazdálkodjon, komplexebb manőverekhez.
 
Részben biztos. Eredetileg kevesebb mint 3év lett volna az útja direkt a Jupiterhez mivel SLS-el indították volna. Csak ugye a Falcon Heavy vagy 2milliárd dollárral olcsóbb. Így lett 5.5év az út.

Részben viszont ahogy elnézem a választott pálya miatt is van. Ugyanis amíg a Juice pályára áll a Ganümédész körül, így spórolni kellett a manőverhez delta-v az odauton, ezért a takarékosabb több gavizációs lökést tartalmazó út. A Clipper ezzel szembe nagyon eliptikus pályára áll a Jupiter körül, és 44 Flyby-átrepülést végez az Európa felett, végig Jupiter pályán maradva.

A Falcon Heavy valamivel potensebb mint az Ariane5 de azt meg a Guanai indító állása az egyenlítő közelsége segíti. Szóval nincs jelentős különbség a két hordozó között. Ez abból is látható, hogy mindkét űrhajó tömege 2.5t +3.5t üzemanyag= 6t vagyis a Juice ugyanannyi üzemanyaggal kell gazdálkodjon, komplexebb manőverekhez.
Azt lehet tudni, hogy milyen deltaV-re képes az Ariane5 a Falcon Heavy-hez képest?
 
Azt lehet tudni, hogy milyen deltaV-re képes az Ariane5 a Falcon Heavy-hez képest?
Nehéz autóskártya szerűen összehasonlítani a kettőt. A Delta-V se egy exzakt szám, pláne egy több fokozatú rakétánál, mert nem lehet simán összeadni a fokozatokat, hiszen a tömeggel mindíg kalkulálni kell. Aztán meg a Falcon Heavy-nek van vagy 3 féle verziója. Teljesen visszatérő, részben visszatérő(középső Booster kuka) meg full "eldobandó" válltozata. Szóval tudja a fene. Ezért van, hogy inkább az adott pályához tartozó hasznos teher tömegét adják meg, a rakéta képességeként..
 
Nehéz autóskártya szerűen összehasonlítani a kettőt. A Delta-V se egy exzakt szám, pláne egy több fokozatú rakétánál, mert nem lehet simán összeadni a fokozatokat, hiszen a tömeggel mindíg kalkulálni kell. Aztán meg a Falcon Heavy-nek van vagy 3 féle verziója. Teljesen visszatérő, részben visszatérő(középső Booster kuka) meg full "eldobandó" válltozata. Szóval tudja a fene. Ezért van, hogy inkább az adott pályához tartozó hasznos teher tömegét adják meg, a rakéta képességeként..
Inkább csak kettő, bar a középső gyorsítót egyszer majdnem visszanyerték.